Hei muut pätkätyöläiset ja työsuhteista tietävät! Asiaa äitiysloman sijaisuudesta!
Pakko kysyä, kun tuli tällänen ajatus mieleen! Olen tällä hetkellä töissä (määräaik.), mutta minulle on tarjottu äitiysloman sijaisuutta toisesta paikasta huomattavasti paremmalla palkalla ja aion sen ottaa. Mulle vaan pälkähti päähän, että mitä sellasessa tapauksessa työsuhteelle tapahtuisi jos synnytyksessä tapahtuukin jotain tai sen jälkeen (esim. vauva kuolee, joka tietysti on hirveetä mut ei tän jutun pointti). Äitiyslomahan alkaa n. kuukautta ennen la:aa ja silloin tietysti myös sijaisen työsop. Eli voisko ne laittaa sellasessa tapauksessa sijaisen pihalle, jos äitiysloma jää pitämättä? Tää kysymys on teoriassa eikä tarkotus ole pahoittaa kenenkään mieltä, mut onko kukaan koskaan ajatellut/selvittänyt tällästä?
jos siihen laitetaan vain päivämäärä mihin asti työsuhde kestää, niin silloin ei voi potkia pois, mutta jos siihen on määritelty, että äitiysloman sijaisuus, niin sitten se loppuu kun äiti palaa töihin.
Oma työnanatajani käyttää tuota äitiysloman sijaisuus variaatiota.