Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elatusmaksut, jos lapset asuu puolet ajasta isällä

Vierailija
12.03.2017 |

Miten menee maksut, jos äidillä pienemmät tulot?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietoa kenelläkään?

Vierailija
2/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein 50/50-järjestelyssä ei makseta lainkaan elatusmaksuja puoleen eikä toiseen. Jos maksetaan, summa on yleensä vähemmän kuin tilanteissa, joissa etävanhempi tapaa lasta/lapsia vain vaikka viikonloppuisin tai harvemminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa mitään

Vierailija
4/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä menee niin, että elatusmaksua ei maksa kumpikaan, jos lapsi on yhtä paljon molemmilla vanhemmillaan.

Vierailija
5/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin muissakin asumisjärjestelyissä, eli katsotaan lapsen elatuksen tarve ja sitten se jaetaan vanhemmille elatuskyvyn suhteessa. Eli jos sinulla pienemmät tulot niin elatusta pitäisi saada, mutta siitä kuitenkin luonapitovähennystä koska lapsi osan ajasta etällä.

Vierailija
6/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä onko aina 50/50, jos kumpikin vanhempi haluaa niin. Tai kumpikin vaikka haluaa että toiselle vain viikonloppu. Niin riita puoliksi ja 50/50.

Vierailija
7/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras on kun keskenännen sovitta asian niin että on molempien mielestä reilu. Lastenvalvoja sitten vahvistaa. Jos riitautatte niin menee jonkun virallisen laskentakaavan mukaan joka ei välttämättä kuitenkaan sovellu tilanteeseenne. 

Itse lähtisin siitä että kumpikin vastaa itse asumis-, ruoka-, autoilu- yms kuluista jotka aiheutuvat lapsen luonapitämisestä. Vaatehankinnat, harrastukset, vakuutukset ja sellaiset sitten maksetaan joko puoliksi tai tulojen suhteessa.

Vierailija
8/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi vanhemmista on papereissa merkitty lähivanhemmaksi? Pääsääintöisesti etäksi merkitty maksaa jotain lähille riippumatta tulojen suuruudesta tai siitä kuinka paljon lapsi tosiasiallisesti on eri vanhempien luona.

Vierailija
9/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kumpi vanhemmista on papereissa merkitty lähivanhemmaksi? Pääsääintöisesti etäksi merkitty maksaa jotain lähille riippumatta tulojen suuruudesta tai siitä kuinka paljon lapsi tosiasiallisesti on eri vanhempien luona.

Kuka tämän päättää? Ja millä perusteilla?

Vierailija
10/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähivanhemmaksi merkitty saa lapsilisät, niin ei tietenkään toinen maksa mitään muuta. Suuremmat menoerät kuten polkupyörien tms hankinta , kulut jaettuna. Tarhamaksut puoliksi myös.

Vierailija
11/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummalle lapsilisät menee? Jos sinulla on pienemmät tulot ja saat lapsilisät, niin eiköhän se käytännössä kuittaa vanhempien eron elatuskyvyssä. Eri juttu, jos lapset eivät asuisi puolta ajasta isällään.  

Vierailija
12/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka olisi 50-50-järjestely, niin asiasta kannattaa tehdä sopimus lastenvalvojalla. Joskus käy niin että etä esim. perustaa uuden perheen ja kas kummaa, sitten ei vanhemman lapsen luonapito enää huvitakaan. Jos ei sopimusta ole, lähivanhempi joutuukin yhtäkkiä huolkehtimaan kaiksita lapsen tarpeista yksin.

Vierailija
13/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi saada elareita, jos on yhteishuoltajuus? Ei se mies mikään sosiaalitoimisto ole. Hanki parempi duuni, jos et lastasi voi elättää. Tai anna huoltajuus isälle.

Vierailija
14/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elarit voitte ihan itse sopia. Lastenvalvojalle sitten maililla summa ja molemmat käy sossussa allekirjoittamassa paperin kin muulta elämältään ehtii.

Vierailija
15/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies voi olla velvollinen maksamaan elareita jos tulotasoissanne on suuri ero. Esimerkiksi meillä minä olen lähivanhempi, opiskelija, mies töissä ja lapsi meillä 50/50. Ollaan sovittu että mä saan lapsilisät ja mies ei maksa elareita, mutta lastenvalvoja kun laski niin miehelle kuitenkin jäisi vielä elareita maksettavaksi, ja jos mulla vaikka olisi tarvetta hakea toimeentulotukea niin en olisi siihen oikeutettu ennen kuin vaatisin mieheltä elatusmaksut mitkä lastenvalvoja on laskenut hänelle kuuluvaksi. Me nyt ei kuitenkaan nähdä nälkää ja mulle on nyt tärkeämpää että kaikista tuntuu tämä järjestely reilulta ja voidaan olla sovussa asioista, joten päädyttiin tähän ratkasuun.

Vierailija
16/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies voi olla velvollinen maksamaan elareita jos tulotasoissanne on suuri ero. Esimerkiksi meillä minä olen lähivanhempi, opiskelija, mies töissä ja lapsi meillä 50/50. Ollaan sovittu että mä saan lapsilisät ja mies ei maksa elareita, mutta lastenvalvoja kun laski niin miehelle kuitenkin jäisi vielä elareita maksettavaksi, ja jos mulla vaikka olisi tarvetta hakea toimeentulotukea niin en olisi siihen oikeutettu ennen kuin vaatisin mieheltä elatusmaksut mitkä lastenvalvoja on laskenut hänelle kuuluvaksi. Me nyt ei kuitenkaan nähdä nälkää ja mulle on nyt tärkeämpää että kaikista tuntuu tämä järjestely reilulta ja voidaan olla sovussa asioista, joten päädyttiin tähän ratkasuun.

Se lastenvalvojan käyttämä laskentakaava ei ole mitenkään reilu, esim lapsen asumiskulut sun luona lasketaan täysimääräisesti kuluksi mutta lapsen asumiskulut isän luona oikeuttaa vain pieneen luonapitovähennykseen, vaikka realistisesti molemmilla niitä kuluja olisikin yhtä paljon.

Vierailija
17/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lähivanhemmalla on huomattavasti pienemmät tulot, maksaa etävanhempi jokatapauksessa elatusmaksua vaikka lapset asuisivat vuoroviikoin kummankin luona.

"Vuoroasuminen tarkoittaa sitä, että lapsi asuu käytännössä puolet tai lähes puolet ajastaan

vuorotellen vanhempiensa luona. Lain mukaan lapsi voi kuitenkin olla virallisesti kirjoilla vain yhdessä paikassa. Elatuslain mukaan elatusapu voidaan vahvistaa maksettavaksi, jos vanhempi ei muulla tavoin huolehdi lapsen elatuksesta tai jos lapsi ei pysyvästi asu vanhempansa luona.

Vanhemman vastuu lapsen elättämisestä ei koskaan määräydy suoraan sen ajan perusteella, jonka lapsi vanhemman luona viettää. Myös vuoroasumistilanteessa elatusavun määräytymisen pohjana on aina lapsen tarve, joka jaetaan vanhempien kesken heidän elatuskykyjensä mukaisessa suhteessa. Elatusapu voidaan siis vahvistaa maksettavaksi vuoroasumisesta ja runsaasta luonapidosta huolimatta esimerkiksi silloin, kun lähivanhemman elatuskyky on heikko.

Vanhempi ei siis vapaudu suorittamasta elatusapua pelkästään sillä perusteella, että lapsi asuu yhtä paljon kummankin vanhemman luona. Vaikka lapsen välttämättömät päivittäiset elinkustannukset (ruoka, hygienia) tulisivatkin vuoroasumistilanteessa jaetuksi vanhempien kesken tasan, tulee vanhempien tämän lisäksi sopia myös muiden lapsen elatuksesta aiheutuvien kustannusten (esim. päivähoito-, harrastus- ja vaatekustannukset) jaosta. Tarvittaessa myös tämä voidaan tehdä myös elatusavun muodossa."

http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/lapsiperh…

Vierailija
18/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähivanhemmalla on huomattavasti pienemmät tulot, maksaa etävanhempi jokatapauksessa elatusmaksua vaikka lapset asuisivat vuoroviikoin kummankin luona.

"Vuoroasuminen tarkoittaa sitä, että lapsi asuu käytännössä puolet tai lähes puolet ajastaan

vuorotellen vanhempiensa luona. Lain mukaan lapsi voi kuitenkin olla virallisesti kirjoilla vain yhdessä paikassa. Elatuslain mukaan elatusapu voidaan vahvistaa maksettavaksi, jos vanhempi ei muulla tavoin huolehdi lapsen elatuksesta tai jos lapsi ei pysyvästi asu vanhempansa luona.

Vanhemman vastuu lapsen elättämisestä ei koskaan määräydy suoraan sen ajan perusteella, jonka lapsi vanhemman luona viettää. Myös vuoroasumistilanteessa elatusavun määräytymisen pohjana on aina lapsen tarve, joka jaetaan vanhempien kesken heidän elatuskykyjensä mukaisessa suhteessa. Elatusapu voidaan siis vahvistaa maksettavaksi vuoroasumisesta ja runsaasta luonapidosta huolimatta esimerkiksi silloin, kun lähivanhemman elatuskyky on heikko.

Vanhempi ei siis vapaudu suorittamasta elatusapua pelkästään sillä perusteella, että lapsi asuu yhtä paljon kummankin vanhemman luona. Vaikka lapsen välttämättömät päivittäiset elinkustannukset (ruoka, hygienia) tulisivatkin vuoroasumistilanteessa jaetuksi vanhempien kesken tasan, tulee vanhempien tämän lisäksi sopia myös muiden lapsen elatuksesta aiheutuvien kustannusten (esim. päivähoito-, harrastus- ja vaatekustannukset) jaosta. Tarvittaessa myös tämä voidaan tehdä myös elatusavun muodossa."

http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/lapsiperh…

Elarit voidaan kuitenki sopia ihan niinkuin itse halutaan. Useimmat niin tekevätkin.

Vierailija
19/21 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin elatussopimuksen joka tapauksessa. Jos isä maksaa elarit niin äiti huolehtii vaatteiden hankinnasta ja muista hankinnoista.

Vuosien varrella tulee uusia suhteita ja tilanteita joten selkeintä on sopia asiat kirjallisesti.

Vierailija
20/21 |
13.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on taas ihan höpölöpöä täällä. Terveen järjen mukaan 50/50-systeemissä ei elareita liikuteltaisikaan, vaan lapsen kulut maksetaan puoliksi tai korkeintaan tulojen suhteessa.

MUTTA valitettavasti laki sanoo toisin. Elareiden määrästä loppuviimein määrää tuomioistuin ja se käyttää sitä määrätessään elatusapulaskuria, joka löytyy esim. täältä: http://www.sosiaalikollega.fi/virtu.fi/laskurit/elatusapulaskuri

Tämä on 50/50-tilanteessa usein hirveän epäreilu etävanhempaa kohtaan. Luonapitovähennyksen mukaan etän luona kulut ovat 57€/2 vkoa, kun taas lähin luona vietetty aika on paljon kalliimpaa, vaikka rahasumma yleisissä kuluissa nyt kattaisi vaatteetkin >> kenen lapsi saa 300€:lla vaatteita joka kuukausi? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän