Mistä lihava löytää ulkoiluhousut näille keleille?
Haluaisin tehdä hyllyvälle kropalleni jotain ja kävelylenkkeily olisi se mistä kykenen aloittamaan. Mutta mitä päälle? Olen lyhyehkö, mutta en mikään poikkeuksellisen pieni. Olen vähän ylipainoinen, eli reittä ja perää riittää. Toppahousut olen löytänyt D-mitoituksella, mutta tällaiseen välikauteen ne ovat liian kuumat. Pelkät verkkarit ovat liian kylmät. Asun Itä-Suomessa, ja meillä on kyllä ihan reilusti vielä talvi, vaikka aurinko lämmittääkin mukavasti. Muutaman kaupan kävin läpi, ja useimmissa paikoissa myytiin vain kireitä juoksuhousuja (en juokse). Useimmiten tarjolla oli vain takkeja.
Pitääkö tässä nyt lähteä äitin kellarista etsimään aidot kasarimalliset tuulipuvun housut ja sinne pitkät kalsarit alle, vai mistä voisin ostaa sopivat ulkoiluhousut kevätsäähän? Vai eikö meille paksuille ole ulkoiluvaatteita?! Jos valitsen L-koon, ne ovat yleensä armotta liian pitkiä, eikä useimpia housuja voi edes lyhentää, kun niissä on monenlaisia hankalia leikkauksia ja ylipäänsä mallit on suunniteltu tietylle pituudelle eikä leveydelle.
Kommentit (35)
Sama ongelma, enkä ole edes kauhean suuri, pullukka vaan mahan kohdalta, omena. Myös takeissa ongelmana se, etten löydä ulkoiluun sopivia pitkähköjä toppatakkeja, toisiin hukun, toisia en saa edes kiinni, siitä välistä puuttuu kokoja. Olen käyttänyt ihan totaalisesti loppuun J.A.P.in lempitoppatakkini, ja mietin nyt kehtaisinko kysyä Luhdalta, voisiko sitä mallia "Sabina"vielä valmistaa lisää.
Kerrosta! Niin pakkasellakin toimitaan. Laitat tuulenpitävät päälle ja alle tarvittava määrä kerroksia. Ihoa vasten piukimmat. Kankaiden väliin jäävä ilmakerros lämmittää.
Ulkoiluhousuja löytyi helposti kolmikymppiseksi asti, mutta sitten kroppani muoto muuttui ilmeisesti liian haastavaksi valmistajille. Käytän usein ulkona sisältä harjattuja paksuja collarihousuja. Olisi myös kiva että housut olisivat mukavat ja kevyet, mutta lämpimät ja tilaa kriittisiin paikkoihin. Joskus jopa housun haarakoukku on niin olematon että pakarani eivät mahdu, eivätkä muuten ole edes isot! Valmistajat eivät tajua, että nykyruoka tekee meistä pulleita, mutta samaan aikaan meiltä löytyy myös isot lihakset urheiluharrastusten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kerrosta! Niin pakkasellakin toimitaan. Laitat tuulenpitävät päälle ja alle tarvittava määrä kerroksia. Ihoa vasten piukimmat. Kankaiden väliin jäävä ilmakerros lämmittää.
Mutta kun ei löydy niitä tuulenpitäviä...
Osta miesten osastolta. Sieltä löytyy sopivia malleja. T:lyhyt ja paksu
Raiskilla on plus-mallisto, jossa on paljon erilaisia d-mitoitettuja ulkoiluhousuja.
Vierailija kirjoitti:
No sehän se ongelma just onkin, kun niitä ei kaupasta löydy sopivassa koossa! Eikä lahkeissa voi mitään hakaneulaviritystä käyttää, eikä vaate sillä tavalla muutu oikean kokoiseksi kuitenkaan.
Voisiko joku tehdä sinulle sopivat housut? Taitavia ompelijoita voi olla tuttavissasi.
Osta sopivat "tuulihousut" ja sinne sitten alle pitkää kalsaria sunmuuta tarpeen mukaan. Tuulihousut saa kätevästi lyhennettyä kaksipuoleisella teipillä. Kangaskaupasta varmaan löytyy teippiä ihan tuohon tarkoitukseen. Tietty housut voi myös lyhentää ihan saksillakin, mutta tuo em. käy helpommin, kokemusta on. Minä siis olen lyhyt laiheliini, mutta tuo housujen pituus on ongelmana vaikka koko olisi S. Aina on puoli metriä liian pitkät lahkeet.
Vierailija kirjoitti:
Osta sopivat "tuulihousut" ja sinne sitten alle pitkää kalsaria sunmuuta tarpeen mukaan. Tuulihousut saa kätevästi lyhennettyä kaksipuoleisella teipillä. Kangaskaupasta varmaan löytyy teippiä ihan tuohon tarkoitukseen. Tietty housut voi myös lyhentää ihan saksillakin, mutta tuo em. käy helpommin, kokemusta on. Minä siis olen lyhyt laiheliini, mutta tuo housujen pituus on ongelmana vaikka koko olisi S. Aina on puoli metriä liian pitkät lahkeet.
Ja tarkoitin nyt ihan sellaisia suoria perus tuulihousuja ilman mitään ihme leikkauksia ja vetoketjuja. Eivät ehkä ole kauniit, mutta menee kyllä lenkillä. Löytyy helpoiten marketeista yms. Ja Elloksella oli ainakin ennen myös hyvät kokovalikoimat ulkoiluvaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku tehdä sinulle sopivat housut? Taitavia ompelijoita voi olla tuttavissasi.
Olen itse ihan taitava ompelija, ja siksi tiedänkin, että niiden tekeminen ei ole mikään yksinkertainen homma, samoin kun sen, ettei lyhentäminen onnistu teippaamaan, jos lahje ei ole ihan suora ja mielellään vuoriton ja vailla mitään nyörejä tai tarroja tai muita yksityiskohtia. Ulkoilukankaita saa aika huonosti, ja ne yleensä tarvitsevat vuorittamista, mikä ei ole ihan helppoa. Ja jotta ne olisivat edes etäisesti kivan näköiset ja hyvin istuvat, täytyisi olla kaava, jossa on myös niitä erilaisia leikkauksia, eikä pelkästään kahta lahjepalaa. Toki voisin ammattiompelijan valjastaa tähän, mutta työtunteja tulisi niin paljon, että hinta nousee tosi korkeaksi. Olen kahdet vuoritetut ulkohousut tehnyt ompeluopettajan ohjauksessa, ja niistä tuli ihan kohtuulliset pienille lapsille, mutta ei missään tapauksessa niin hyvät, että tekisin itselleni. Aikuisen vaatteessa istuvuudelta vaaditaan kuitenkin enemmän. Ja kun tarkoitukseni on kuitenkin päästä näistä kiloista eroon, en ole valmis maksamaan sellaisia summia housuista, joita en toivo tarvitsevani enää seuraavana keväänä. Eli ihan tosiaankin etsisin valmiita (kuori)housuja, joihin iso ahterini mahtuu. Mutta mistä niitä saa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tarkoitin nyt ihan sellaisia suoria perus tuulihousuja ilman mitään ihme leikkauksia ja vetoketjuja. Eivät ehkä ole kauniit, mutta menee kyllä lenkillä. Löytyy helpoiten marketeista yms. Ja Elloksella oli ainakin ennen myös hyvät kokovalikoimat ulkoiluvaatteissa.
Prisma, City market, Luhta, Top sport ja Ellos on katsastettu, eikä löytynyt :( Zalandoa tutkin parhaillaan, mutta kovin on pikkupeppuisille tarkoitettu kaikki.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse ihan taitava ompelija, ja siksi tiedänkin, että niiden tekeminen ei ole mikään yksinkertainen homma, samoin kun sen, ettei lyhentäminen onnistu teippaamaan, jos lahje ei ole ihan suora ja mielellään vuoriton ja vailla mitään nyörejä tai tarroja tai muita yksityiskohtia. Ulkoilukankaita saa aika huonosti, ja ne yleensä tarvitsevat vuorittamista, mikä ei ole ihan helppoa. Ja jotta ne olisivat edes etäisesti kivan näköiset ja hyvin istuvat, täytyisi olla kaava, jossa on myös niitä erilaisia leikkauksia, eikä pelkästään kahta lahjepalaa. Toki voisin ammattiompelijan valjastaa tähän, mutta työtunteja tulisi niin paljon, että hinta nousee tosi korkeaksi. Olen kahdet vuoritetut ulkohousut tehnyt ompeluopettajan ohjauksessa, ja niistä tuli ihan kohtuulliset pienille lapsille, mutta ei missään tapauksessa niin hyvät, että tekisin itselleni. Aikuisen vaatteessa istuvuudelta vaaditaan kuitenkin enemmän. Ja kun tarkoitukseni on kuitenkin päästä näistä kiloista eroon, en ole valmis maksamaan sellaisia summia housuista, joita en toivo tarvitsevani enää seuraavana keväänä. Eli ihan tosiaankin etsisin valmiita (kuori)housuja, joihin iso ahterini mahtuu. Mutta mistä niitä saa?
Ap
Markettien miestenosastolta.
Tekosyy tuo ettei voi lyhentää.
- leikkaat vaan sen lahkeen ja ne lahkeessa olevat nyörit, yms pois. Sitten taitat ja liimanauhalla kiinni. Ovat sopivan kokoiset.
- osta mustat, siniset tai muut YKSIVÄRISET
- osta MIESTEN osastolta, kuten joku jo neuvoi. Lyhennät vaan lahkeeet
Jos Ellokseltakaan ei löydy, olet muuta kuin "vähän ylipainoinen"
Mikset voi käyttää juoksuhousuja vaikka vain kävelisit? Itse käytän niitä, koska löytyy erinäköisiä ja kivan värisiä, itsetuntoni kestää sen, jos joku idiootti nyt ajattelisikin että kornia kun tyypillä on juoksutrikoot vaikka ei juokse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMarkettien miestenosastolta.
Ei on istu. Olen liian lyhyt ja toisaalta liian lanteikas miesten malleihin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikset voi käyttää juoksuhousuja vaikka vain kävelisit? Itse käytän niitä, koska löytyy erinäköisiä ja kivan värisiä, itsetuntoni kestää sen, jos joku idiootti nyt ajattelisikin että kornia kun tyypillä on juoksutrikoot vaikka ei juokse.
Koska ne on kylmät kävellessä. Itsetuntoni kestää vastaavat kyllä joogatunnilla vallan hyvin, mutta haluan siis ihan ulkovaatteen nyt.
Hobby Hall ja sieltä FloG malliston housuja. Oon itse 157cm pitkä ja s-kootkin on liian pitkiä. Noissa ulkohousuissa on kuminauhasysteemi lahkeissa niin se vaan kireälle ja käännät omaan mittaasi niin ei tarvi lyhennellä.
Ostat L-koon housut ja taitat lahkeet ja laitat hakaneulalla kiinni? :D