Naisten käytös fb-kirppiksillä risoo
Yhtä sanaa vihaan facebookissa yli kaiken. Sana on vapautan.
Olen jo 20 vuotta ostanut ja myynyt internetin kauppapaikoilla ja kirpputoriryhmissä tavaraa 8000 euron autosta euron huuliharppuun ja leikkikaluista nahkatakkiin. Koska suosin kierrätystä ja koska verkossa voi tehdä tosi hyviä kauppoja, jatkan käytetyn tavaran kaupankäyntiä siitäkin huolimatta, että myös huonoja kokemuksia varsinkin Facebookin kirppisryhmistä on tympimiseen asti.
Olen koettanut tehdä myynti-ilmoituksissani asiat ostajalle helpoksi. Kerron aina myymäni tavaran tarkat mitat. Koneista ja laitteista tarkistan ja ilmoitan tyyppi- ja mallinumerot, toimivuuden, tekniset tiedot kuten tehot, energialuokan, valmistus- tai hankintavuoden jne. Ja heti kun myytävän arvo on muutamaa euroa suurempi, useampi hyvälaatuinen kuva kuuluu ilmoitukseen.
Liitän myös monasti ilmoituksiini puhelinnumeroni, koska puhelinkeskustelussa asioiden selvittäminen on paljon yksinkertaisempaa ja nopeampaa kuin loputtomissa yksityis- ja tekstiviestiketjuissa. En ymmärrä, miksi soittaminen on niin vaikeaa niin monelle. Enkä sitä, että jossakin päin ylläpito ja säännöt kieltävät numeroiden julkaisemisen.
Näin toimiessani ajattelen, että kummankin osapuolen on helpompi päästä kauppoihin. Vaan eipä sekä aina auta.
Pahimmat kokemukset ovat naisista kauppakumppaneina ja nimenomaan Facebookin ryhmissä. Av-, yv- ja jonorumba pienestäkin tavarasta menee pahimmillaan valtavasti aikaa ja myyjän hermot vieväksi sekoiluksi.
Erityisen törppöjä ovat huonekaluja ja sisustustavaroita havittelevat. Heiltä yv- ja av-jono syntyy minuutissa, koska pitää mittailla paikkoja, pitää kysyä mieheltä tai pitää vaan miettiä ensin. Profiilikuviensa perusteella he vaikuttavat aikuisilta, käytöksensä valossa eivät.
Miksette s-tana ensin mittaa tuotteelle ajattelemaanne paikkaa? Mitä se minulle kuuluu onko puolison lupa? Ja vaikka olisit parisuhteessasi lähinnä piika, voitko kuitenkin ajatella omalla päälläsi silloin kun mietit tavaroideni ostamista? Ja onko niin vaikea tarkistaa tilin saldo ja edes alustavasti selvittää tavaran kuljetusmahdollisuutta ja vasta sitten ilmoittaa myyjälle, että ostan tai tulenpa katsomaan ja katsottuani kaiken ollessa ok ostan?
Tätä kirjoittaessani mietin juuri, miten katkaista asiallisesti neuvottelut kauppoja kympin ostoksesta parin oikein hautomalla roikottavan av/yv -sählääjän kanssa. Kolmas eli tosiostaja on valmiina. Arvatkaapa, kuka ei ole nainen.
Kommentit (26)
Laitan ilmoituksiin myyn nopeimmalle. Av.ta ilman kysymystä en noteeraa ja tarkista ennen osta sanaa tarvitsetko miehesi lupaa ostamiseen.
Meidän alueen fb.ssä joskus jotkut mainitsee kysyn mieheltä, tulee kommentteja heti tule pois hellan ja nyrkin välistä.
Laitat siihen ilmoitukseen myös maininnan, että EI ALUSTAVIA VARAUKSIA EIKÄ YKSITYISVIESTEJÄ ja, että haluat suoria yhteydenottoja puhelimitse/et ehdi viestittelemään tms.
Myyn kaiken huuto.netissä, helppoa ja nopeaa.
Vierailija kirjoitti:
Laitat siihen ilmoitukseen myös maininnan, että EI ALUSTAVIA VARAUKSIA EIKÄ YKSITYISVIESTEJÄ ja, että haluat suoria yhteydenottoja puhelimitse/et ehdi viestittelemään tms.
Mä en ymmärrä ollenkaan facebookissa tätä yksityisviestillä varaamista. Että niinku miksi? Eikö olisi kaikille reilumpaa kirjoittaa siihen kuvan/myynti-ilmoituksen alle, että varaan/otan, niin ei tarvitsisi muiden arvailla, onko tavara vielä vapaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä itse mahdollistat tämän rumbapelleilyn lähtemällä siihen mukaan.
Mutta mikä on se perimmäinen syy, että ollaan ostamassa ja varataan tuote, mutta ei oikeasti ollakaan? Tai ei vielä tiietä että ollaanko, mutta varataan se silti?
Nämä ovat varmaan niitä himoshoppailijoita. Katellaan kaikkea kivaa ja varaillaan, josko toi olisikin kiva omaan kotiin. Sen sijaan että pyörittäisiin kaupoissa ja ostettaisiin heräteostoksia, jotka jäävät kaapin perälle turhina ja käyttämättöminä. Sitten unohdetaan koko juttu, sen takia ei enää vastailla viesteihin jne. Aika itsekästä ja piittaamatonta touhua, mutta rahaa säästyy ja tarve tulee tyydytetyksi.
Itse ajattelisin näin, koska en tykkää erityisemmin shoppailusta vaan mietin tarkkaan mitä ostan, enkä tosiaan varaile ennen kuin olen aivan varma että haluan tavaran. Siinä vaiheessa kun teen päätöksen tavara on yleensä jo mennyt, mikä on varmaan myös yksi syy tälle varailurumballe. Tällaista tavaraa on just nyt yksi kappale myynnissä, jos joku muu vie sen niin ei tiedä milloin toinen samanlainen/samantyylinen tulee taas myyntiin. Siksi jotkut varmasti varaavat ensin ja miettivät vasta sitten.
Itse laitan viestiä jos en heti pääse hakemaan, että ostan tuon mutta en pääse hakemaan kuin vasta silloin ja silloin, jos saat myytyä sitä ennen niin ei haittaa. Koska ymmärrän että myyjä haluaa päästä tavarasta eroon eikä säilyttää sitä viikkoa jonkun tuntemattoman takia.
Mä en tajua noita "kysyn mieheltä" 😂 Mun miehelle on onneks ihan se ja sama minkälainen sisustus meillä on kotona ja jos haluan vaikka vaihtaa jonkun hyllyn toisenväriseen..