Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naisten käytös fb-kirppiksillä risoo

Harmistunut mies
12.03.2017 |

Yhtä sanaa vihaan facebookissa yli kaiken. Sana on vapautan.

Olen jo 20 vuotta ostanut ja myynyt internetin kauppapaikoilla ja kirpputoriryhmissä tavaraa 8000 euron autosta euron huuliharppuun ja leikkikaluista nahkatakkiin. Koska suosin kierrätystä ja koska verkossa voi tehdä tosi hyviä kauppoja, jatkan käytetyn tavaran kaupankäyntiä siitäkin huolimatta, että myös huonoja kokemuksia varsinkin Facebookin kirppisryhmistä on tympimiseen asti.

Olen koettanut tehdä myynti-ilmoituksissani asiat ostajalle helpoksi. Kerron aina myymäni tavaran tarkat mitat. Koneista ja laitteista tarkistan ja ilmoitan tyyppi- ja mallinumerot, toimivuuden, tekniset tiedot kuten tehot, energialuokan, valmistus- tai hankintavuoden jne. Ja heti kun myytävän arvo on muutamaa euroa suurempi, useampi hyvälaatuinen kuva kuuluu ilmoitukseen.

Liitän myös monasti ilmoituksiini puhelinnumeroni, koska puhelinkeskustelussa asioiden selvittäminen on paljon yksinkertaisempaa ja nopeampaa kuin loputtomissa yksityis- ja tekstiviestiketjuissa. En ymmärrä, miksi soittaminen on niin vaikeaa niin monelle. Enkä sitä, että jossakin päin ylläpito ja säännöt kieltävät numeroiden julkaisemisen.

Näin toimiessani ajattelen, että kummankin osapuolen on helpompi päästä kauppoihin. Vaan eipä sekä aina auta.

Pahimmat kokemukset ovat naisista kauppakumppaneina ja nimenomaan Facebookin ryhmissä. Av-, yv- ja jonorumba pienestäkin tavarasta menee pahimmillaan valtavasti aikaa ja myyjän hermot vieväksi sekoiluksi.

Erityisen törppöjä ovat huonekaluja ja sisustustavaroita havittelevat. Heiltä yv- ja av-jono syntyy minuutissa, koska pitää mittailla paikkoja, pitää kysyä mieheltä tai pitää vaan miettiä ensin. Profiilikuviensa perusteella he vaikuttavat aikuisilta, käytöksensä valossa eivät.

Miksette s-tana ensin mittaa tuotteelle ajattelemaanne paikkaa? Mitä se minulle kuuluu onko puolison lupa? Ja vaikka olisit parisuhteessasi lähinnä piika, voitko kuitenkin ajatella omalla päälläsi silloin kun mietit tavaroideni ostamista? Ja onko niin vaikea tarkistaa tilin saldo ja edes alustavasti selvittää tavaran kuljetusmahdollisuutta ja vasta sitten ilmoittaa myyjälle, että ostan tai tulenpa katsomaan ja katsottuani kaiken ollessa ok ostan?

Tätä kirjoittaessani mietin juuri, miten katkaista asiallisesti neuvottelut kauppoja kympin ostoksesta parin oikein hautomalla roikottavan av/yv -sählääjän kanssa. Kolmas eli tosiostaja on valmiina. Arvatkaapa, kuka ei ole nainen.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ilmoitukseen, että AV tarkoittaa sinulle että et myy ko henkilölle vaan sille joka ekana sanoo ostan.

Vierailija
2/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä nuo sekoilijat/jahkailijat/pähkäilijät yksinkertaisesti huomiotta, ei kai siinä muukaan auta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten jos et jaksa odotella päivä- tai Jopa viikkokausia noiden av/yv/kysynvielämiehenlupaa-jahkailijoiden päätöksiä/lupia vaan haluat myydä heti ostavalle niin sitten itketään yp:lle ja saat pahimmassa tapauksessa fudut tai ainakin bannia hetkeksi kirpparille. Prkl.

Vierailija
4/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan erästä palstaa jossa ilmoitetaan puhelinnumero ja ensimmäinen joka hakee pois saa tuotteen, vaikka olisi varausta jne.

Vierailija
5/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten vaivaudut edes vastaamaan noille sählääjille tai käymään heidän kanssaan neuvotteluja? Luulisi nyt, että sen suuremmin miettimättä osaat katkaista yhteydenpidon, jos se ei kiinnosta.

Vierailija
6/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten jos et jaksa odotella päivä- tai Jopa viikkokausia noiden av/yv/kysynvielämiehenlupaa-jahkailijoiden päätöksiä/lupia vaan haluat myydä heti ostavalle niin sitten itketään yp:lle ja saat pahimmassa tapauksessa fudut tai ainakin bannia hetkeksi kirpparille. Prkl.

No voi vittu, laita ilmoituksiin, että "myydään ensin ostavalle, ei jahkailijoille eikä varauksia." Silloin asia on selvä eikä tule bannia tai valituksia. Ja jos jollekin siitä huolimatta ei asia olisi selvä niin ei ole sun ongelma. 

Vierailija
7/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myyn tavaroitani sillä perusteella, että kaupat tulee sen kanssa joka ensimmäisenä tulee ja lyö rahat kouraan. En harrasta mitään varailuja tai venkslaamisia. Joku jos joku haluaa lisäaikaa miettimiseen, niin ilman muuta, mutta muille se on myynnissä koko ajan silti.

Mulla on myös hyvät kuvaukset tuotteesta ja kuvat. Kyselijöille vastaan kerran tarkennuksia, sitten pyydän itse paikan päälle arvoimaan värisävyä/kuntoa/sopivuutta/kuun asentoa.

Vierailija
8/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä itse mahdollistat tämän rumbapelleilyn lähtemällä siihen mukaan.

Vierailija
9/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamen. Itse olen kaksi kertaa myynyt Torissa tavaraa ja molemmilla kerroilla on hermot palaneet ihan täysin. Heti kun tuote on laitettu myyntiin, alkaa villit yhteydenotot, halutaan tuote ja varataan se heti, mutta ei ihan vielä tiedetä pystytäänkö tuotetta hakemaan tai edes tulemaan katsomaan, kun ei ole tarpeeksi isoa autoa ja pitäis saada järjestettyä kuljetus jotenkin jne.jne.

Varataan siis tuote, mutta ei koskaan tulla hakemaan sitä, eikä enää vastata myyjän viesteihin. Kiitos, jonossa olisi ollut muitakin ottajia.

Ja kummallakin myyntikerralla nämä on olleet aina naisia. Miehet sanoo tulevansa heti kun mulle sopii ja varmasti myös ostavansa sen, kuten on sitten käynytkin.

Tuosta puhelimitse kauppaa käymisestä mulla on kyllä sitten eri mielipide, koska esim. minä en pysty koko ajan roikkumaan puhelimessa, koska olen töissä. On paljon helpompi kotona koneella tarkastaa viestit ja vastata niihin ihan ajan kanssa.

Mutta joo, olen itsekin siis nainen, mutta en käsitä näiden "ammattivaraajien" käytöstä ollenkaan. Facebookiin en kuulu, joten voin vain kuvitella millainen säätö siellä on noissa ryhmissä. Mä varmaan joutuisin hullujen huoneelle jos yrittäisin myydä jotain siellä. Nytkin heitän kyllä suosiolla pienemmät tarpeettomat tavarat suoraan roskiin tai jätän tuonne talomme aulatilaan "Saa otta" -lapun kera. Ei vaan ole sen arvoista myydä pientä roipetta muutamasta roposesta, kun saa viikon taistella tuollaisten "tosiostajien" kanssa. No way, Jose!

Vierailija
10/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tämän ketjun aloittaja.

Tähän asti olen tosiaan koettanut käyttäytyä myntiryhmissä hyvin ystävällisesti. Olen näet epäillyt, että jyrkkien omien rajausten asettaminen karkottaa myös niitä arempia ostajia, jotka kuitenkin tekisivät kauppoja ilman av/yv- venkslauksia.

Mutta ilmeisesti pitää tiukentaa linjaa. Millaisia kokemuksia muilla on mainitsemistani ostajista?

Vierailija
11/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat potkut, niin vaihda myyntivälinettä.Esim. tori.fi. Ja kun joku pyytää varausta, niin sanot että niin paljon on tullut kyselyitä että et varaa. Et voidaan sitten viikon päästä katsoa onko tuote vielä myynnissä ja hieroa kauppoja. Yleensä nää varaajat eivät sitten viikon päästä olekaan enää niin kiinnostuneita, parhaat ja varmat ovat ne jotka tulee heti.

Vierailija
12/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä on se perimmäinen syy, että ollaan ostamassa ja varataan tuote, mutta ei oikeasti ollakaan? Tai ei vielä tiietä että ollaanko, mutta varataan se silti?

Vierailija
13/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myin joskus vahinkopentuja torissa, muutamat ostajat (fiksuja; mm.sairaanhoitaja/ensihoitaja opiskelija) runoili pitkät pätkät millaiseen kotiin pentu pääsee, kyseltiin kuvat vapaista pennuista. Kun vastasin kuvien kera niin ei mitään vastausta takaisin!! O.o

Sit on ollu myös näitä ketkä kyselee pentua mutta ei sitten kuitenkaan omasta mielestä oo valmiita vielä ottamaan..

Oikeesti!!

Mutta onneks näiden mänttien sijaan on niitä fiksujakin:)

Vierailija
14/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pitkälti mikä ap:tä riepoo, mutta mitä ovat av ja yv?

Vierailija
15/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä yhden kerran:

Tori.fi on kokemukseni mukaan paras kanava sekä myyjän että ostajan roolissa. Siellä varausongelmia ei ole kymmenistä myymistäni tuotteista ollut kuin kerran. Ostajana tosin harmittaa, että liian monessa ilmoituksessa tiedot puuttuvat tai ovat mitä sattuu. Ja kuinka ollakaan, nuo sinne päin -ilmoitukset ovat enimmäkseen naisten tekemiä. Ei niihin viitsi paljon vastailla.

Toriin ei vaan huvita pienempää tavaraa laittaa. Sellaisille oman kaupunginosan  fb-kirppis olisi muuten sopivin, mutta nämä venkslaat ovat riesana. Täytyy nyt ryhdistäytyä ja bannata fb-myynnissä koko av/jonomeininki.

Huutonettiä en ole käyttänyt sen jälkeen kun tori.fi aloitti.

Vierailija
16/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä on se perimmäinen syy, että ollaan ostamassa ja varataan tuote, mutta ei oikeasti ollakaan? Tai ei vielä tiietä että ollaanko, mutta varataan se silti?

Mistä sitä ihmisten aivoituksia tietää ja tarviiko tietääkään. Sinä rajaat asiat ja toimit niinkuin sinulle on sopivaa, laitat ehtosi niin miten sinun on helppo toteuttaa myynti ja niiden puitteissa mennään.

Vierailija
17/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmistunut mies kirjoitti:

Olen tämän ketjun aloittaja.

Tähän asti olen tosiaan koettanut käyttäytyä myntiryhmissä hyvin ystävällisesti. Olen näet epäillyt, että jyrkkien omien rajausten asettaminen karkottaa myös niitä arempia ostajia, jotka kuitenkin tekisivät kauppoja ilman av/yv- venkslauksia.

Mutta ilmeisesti pitää tiukentaa linjaa. Millaisia kokemuksia muilla on mainitsemistani ostajista?

Tässä on totuuden siemen. En nimittäin ole mikään häslääjä, ostan, jos ostan, mutta töykeä teksti kuvauksessa aiheuttaa next-reaktion. Välillä se "en varaa" -teksti on kirjoitettu niin tiukasti, että en viitsi edes yrittää lähteä ajamaan kymmenen kilsan päähän hakemaan tavaraa, kun se voi olla jo mennyt, kun pääsen perille.

Vierailija
18/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi joku mies katsomassa lasten wii-pelejä. Ensin varasi niitä viikon.

Tuli lopulta. Katseli käänteli ja väänteli,katseli vielä tarkemmin ainakin 30 min meni ovella..sitten ilmoitti, ettei osta niitä. Oli keräilijä ja olisivat menneet hyllylle ja hänellä oli jo kyseiset pelit, mutta halusi hyllyyn täytettä.

Myin niitä aivan naurettavan halvalla (2 e kpl, netissä hinnat 5-15 e käytetyistä) ja ihan hyvässä kunnossa oli, mutta joku minimaalisen pieni naarmu esti kaupat. Pelit olivat täysin toimivia.

Olisi pyytänyt vaikka kuvia levyistä ja kansista. Olisi ilmoittanut olevansa keräilijä, jolle kelpaa vain priima, mutta ei sanonut mitään! Odotutti vain.

Eikä edes pelit tulleet pelaamiseen, vaan tosiaan hyllylle kuten hän asian ilmoitti.

Hulluja nuo keräilijät. Ostaisivat uutena levynsä. Lasten pelit käytöstä ei ihan taatusti ole keräilijöille sopivia.

Samana iltana myin koko paketin naiselle, joka kehui levyjen kuntoa :D

Vierailija
19/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sitä ihmisten aivoituksia tietää ja tarviiko tietääkään. Sinä rajaat asiat ja toimit niinkuin sinulle on sopivaa, laitat ehtosi niin miten sinun on helppo toteuttaa myynti ja niiden puitteissa mennään.

No näinhän tässä on juuri toimittukin, mutta vastapuoli (vakuutteluistaan huolimatta), ei loppujen lopuksi enää toimikaan sopimallaan tavalla....

Vierailija
20/26 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uliuliuli. Myy vain säännöttömällä kirpparilla ja kirjoita myynti-ilmoitukseen että suosit nopeita ja varmoja kauppoja. Kysy varaajalta heti, että milloin pääsee ostamaan ja jos menee useamman päivän päähän tarjoa seuraavalle. Ihan oma moka jos teet asiat vaikeaksi ja katselet tuollaista yvavvapautan-touhua. Ja kyllä, olen nainen, ei liene sukupuolesta kiinni tämä touhu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi