Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tarjota vegaanille kun muut syövät pihviä/kalaa/paistia?

Vierailija
11.03.2017 |

Vegaani on siis oma teinimme ja tämä on melko uusi juttu meille. Ryhtyi aluksi lakto-ovo vaimikäsenyton ja silloin oli suht helppoa pelata kananmunan, juuston ja muiden maitotuotteiden kanssa. Mutta nyt on sitten ihan vegaani. B12 on ostettu ja pyrin tekemään hänelle kaikki tarpeet täyttävää ruokaa. Sai koulussa terkalta todistuksen ja syö nyt siis koulussakin vegaanisesti.

Arkiruoista olen selvinnyt ihan kivasti, wokkeja, pastaa, risottoa, kasvispihvejä, soijarouheesta makaronilaatikkoa, salaatteja, linssikeittoa jne.

Mutta: meillä syödään viikonloppuisin yleensä jotain "parempaa" (tyhmä sana, mutten keksi nyt parempaa), eli vaikka naudan filettä, uunilohta, kuhaa, possunpaistia. Siis sellaista, että on se pääruoka ja sen kanssa lisukkeet. Tänään söimme kuhaa ja perunamuusia, huomenna on naudan ulkofilettä ja valkosipuliperunoita. Lisäksi tietenkin vihanneksia.

Tänään tein falafelia bataatista ja kikherneistä ja perunamuusista otin osan ennen kuin lisäsin hiukan voita ja maitoa. Valkosipuliperunat aion kyllä tehdä huomenna ihan tavalliseen kermaan, pitää keksiä siis siihenkin joku juttu tälle tuoreelle vegaanille. Kasvispihvit on tietty se vakio, mutta ei aina kuitenkaan samaa viitsisi...

Mutta siis, mitä te vegaanit syötte esim. pihvin tilalla? Tai uunikalan? Tai paistin? Olen vielä ihan pihalla kaikenlaisista korvikkeista, mutta yritän ja olen valmis kokeilemaan. Nyhtökaurasta tein wokkia tällä viikolla, ihan ok, muttei kauhean ihanaakaan ja aika kalllista. Härkistäkin olen kokeillut, toimii ihan ok pastakastikkeessa, mutta siinäkin sellainen liotetun pahvin suutuntuma, kuten nyhtökaurassakin.

Kiitos jos jollain on konkreettisia vinkkejä. Vegaanihaaste on luettu ja chocochiliä on selattu.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniutta suosittelen niille, jotka eivät ole enää kasvuiässä. Tiedän että vegaanius on nykyään muodikasta teinien keskuudessa, mutta muotivirtausten kanssa kannattaa olla aina varuillaan..

Vaikka se on eettisesti erinomainen elämäntapa, siihen liittyy paljon muutakin tietämistä kuin B12-vitamiinin popsiminen. Ja kasvuiällä tarkoitan ihan kokonaisvaltaista aikuiseksi muuttumista. Itse lopetin pituuskasvun 14-vuotiaana, mutta muu kroppa kehittyi vielä parikymppisenä. Vegaaninen ruokavalio vaikuttaa hormooneihin, varsinkin jos käyttää soijatuotteita. Itse aloin vegaaniksi kotoa muutettuani, viimeisin asia olisi aiheuttaa väsyneelle äidilleni lisää työtä ja päänvaivaa, vaikka aina autoin häntä kotona. Siksi ihmettelen, että sinä kokkaat vegaaniruokaa? Anna teinisi tehdä ruoat kanssasi, jos on pakko olla vegaani noin nuorena.

t. vegaani

Niin, nyt äiti toteuttaa ruokavaliota teinin puolesta. Joutuu yksin miettimään vaihtoehtoja. Mitä teini tästä kokeilusta siis oikeastaan oppii, jos äiti ottaa selvää vegaaniruokavaliosta ja myös käytännössä valmistaa ateriat hänen puolestaan? Teinin tulisi myös itse ottaa selvää, miten laatia vegaaninen täysipainoinen ruokavalio. Ja millään oppia myös itse tekemään ruokia, jotta sitten pystyy jatkamaan ruokavaliota ilman äitin apuakaan. Äitiään tässä nyt oppii, kuinka syödä kuin vegaani. Ei teini.

Jaa... Se että kysyn täällä vinkkejä ei tarkoita että yksin miettisin pääni puhki paniikissa että mitä kokkaisin. Nuori ei käy av:lla ja minä taas tiedän että täällä saa aina hyviä vinkkejä, kuten myös just tällaisia vastauksia. Hän kuuluu sitten niihin omiin ryhmiinsä ja on hyvin selvillä ja ottanut selvää erilaisista jutuista, kuten teinit nykyisin tapaavat tehdä.

Miksi minä näitä mietin sitten? No ihan jo siksi että meillä aikuiset huolhtivat pääsääntöisesti kauppaostoksista. Toisekseen ajattelen olevani vastuussa siitä, että alaikäinen saa varmasti monipuolista ruokaa ja siitä kaiken tarvittavan kasvuun ja kehitykseen. Tämä on ollut aina tärkeää ja puhtaaseen ja laadukkaaseen ruokaan on panostettu. Kyse ei ole lainkaan ajasta tai vaivasta, joudun tekemään aika vähän ruokaa noin ylipäänsä, koska mieheni tykkää siitä ja tekee paljon. Tämä aloitus lähti ihan vaan ideoiden puutteesta ja siitä, että kiinnostuin itsekin selvittämään erilaisia vaihtoehtoja, joita tässä onkin tullut rutkasti. Tämä on meille uusi juttu, vaikka olen pyrkinyt siihen, että syömme kasvispainotteisesti koko perhe.

Tämä juttu voi kestää kaksi kuukautta tai loppuelämän. Entä sitten? En koe tätä minään uhrauksena tai suurena vaivana. Meillä on tapana tukea lasta niissä valinnoissa mitä tekevät ja mistä kiinnostuvat, ei lytätä asioita tyylillä "no sitten kyllä kokkaat omat sapuskasi, ei kuule kiinnosta."

Teini kyllä tekee ruokaa ja osallistuu. Viime viikolla söimme todella hyvää linssikeittoa, jonka hän teki itse etsimällään ohjeella. Paistoi aamulla vegaanisia pannukakkuja myös siskolle ja eilen illalla teki puolukkapuuroa ison satsin. Mutta meillä nyt on niin nyrjähtänyttä, että viikonloppuisin mies kokkaa koko jengille ja saan istua valmiiseen pöytään. Koska hän haluaa.ja minä taas olen halunnut sitten kokeilla noita vegaanisia juttuja. Ja huoli pois, mies kyllä noitakin kokkaa jatkossa ihan varmasti. Mutte miten voisin kertoa tämän nyt selkeästi: tämä on uutta, tämä on alku, meillä ei ole kokemusta vielä. Voit olla huoletta, teini kyllä selviäisi jo nyt ihan omalla keittotaidollaan tässä ruokavaliossa, arkiruoka ei ole minkäänlainen ongelma. Kaipasin ideoita noihin viikonlopun ns. juhlavampiin ruokiin, en muuta.

Vierailija
42/52 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on järki-ihminen ja hyvä, ettei provosoidu, vaikka kuinka kutitellaan. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä muotioikut aikanaan helpottavat ja vanhemmiten järki asettuu päähän. Lihan syönti on ihan eettisestikin kestävää toimintaa jos ihmisen perustoimintoihinkin liittyviin asioihin pitää eettisyys sotkea.

Ammun ja säilön joka syksy itselleni lihaa perheeni kulutukseen ja ostan lähituottajilta karjan lihaa lisäksi. En usko että perheessäni yksikään tulisi koskaan esittämään ettei tarjottu ruoka enää kelpaakaan vaan on päättänyt jatkossa pureksia juuria.

Vierailija
44/52 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka-asenteita on kiva kokeilla, kun ei tarvitse itse laittaa tikkua ristiin. Näkisimpä yhdenkin omatoimisen vegaanin, joka vielä kokkaisi perheenjäsenilleen ja kavereilleenkin ruokia. Erikoisviehtymykset on kaukaatuotettuja, kalliita ja hankalia toteuttaa jokapäiväisessä ruokavaliossa. Miksi ihmeessä veget ei syö lanttua ja naurista talvisaikaan, ja kesäisin kerää mustikoita metsistä, vaan pitää saada kiinalaista soijaa ja gojimarjoja?

Onko se enää sitten vegaani, jos tekee esim riistasta tekemään muille ruokaa? Tai kalastaa?

Tiedän useita vegetaristeja, jotka tekevät noista ruokaa muille. Kyllähän veget syö lanttua, naurista ja punajuurta, pakkasesta kotimaisia itsepoimittuja marjoja.. Mistä on tuo käsitys, että vain veget käyttävät soijaa ja gojimarjoja?

Vierailija
45/52 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oumph! Niin ihanaa, saa pakasteena! Muutenkin pakasteina myytävien kasvisproteiinien määrä on lisääntynyt tosi paljon viime aikoina ja makuun on satsattu. Käytän itse ruuanlaitossa paljon myös härkistä. Kotimaista ja terveellistä. Soijarouheita tulee myös paljon käytettyä, mm. Chili sin carneen. Arkena tulee usein syötyä ihanaa intiaista linssikeittoa.

Vierailija
46/52 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä olisi tytön kanssa aikaa tehdä itse tofua, siitä saisi kivoja vähän juhlavampia ruokia. Toki tofua saa kaupasta, eikä itse tehty tule älyttömän paljon halvemmaksi. Itse aion paneutua tofun valmistamiseen. Asiasta löytyy kyllä ohjeita suomeksikin, kun googlaa kotitekoinen tofu. Oma motiivini kokeilla tofun valmistusta on se, että haluan minimoida papujen huonosti sulavia aineksia pitkällä liotuksella ja ahkeralla huuhtelemisella sekä lyhyellä idätyksellä.

Muuten, kaikkien papujen ravintoarvo ja sulaminen paranee, kun niitä liottaa kunnolla, huuhtelee usein ja antaa sen jälkeen hiukan itää.

Valkoisista liotetuista ja keitetyistä pavuista saisi teidän kuhapäivänä aika mukavan korvikkeen. Kypsäksi keitetyt pavut blendataan sitruunamehun, suolan, tillin ja öljyn kanssa, lisätään 1-2 tl psylliumia, jotta pysyy koossa ja muotoillaan vaikkapa kuhafileen näköiseksi ja paistetaan joko uunissa tai pannulla. Uunissa voisi pysyä paremmin koossa.

Hyviä kokeiluja!

Vierailija
47/52 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieniä, papuja ym. tuohon sun listaan lisäksi. Teini-ikäisellä jo aika opetella kokkaamaan, jos ei vielä osaa. Varsinkin, jos ei kelpaa ruoka, mitä muut syö. Vinkkinä myös, että maidolle, kermalle, oville ja muille löytyy myös vegaanisia korvikkeita.

Vierailija
48/52 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvispyörykät maistuu ainakin mulle hyvin, eli esim. Anamman tai Halsäns Kökin pullat, tai vaikka Apetitin uudet hernepyörykät (tms). On tosi hyviä salaatissa, lohkoperunoiden, perunamuusin, vaikka minkä kanssa. Teinihän voisi myös itse hoitaa näitä juttuja, ellei nyt mikään 10-vuotias enää ole. :)

Ihanaa että tuet noinkin paljon! 

Vierailija
49/52 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaivan välttämiseksi suosittelisin että tekisit vaikka perunamuusit, valkosipuliperunat jne "helpot" ihan vaan vegaanisina kaikille. Kaurakermaakin löytyy jo vaikka mistä, ja perunamuusi on niin helppo tehdä vegaanisenakin. En käsitä miten näitä pitää tehdä monina eri versioina... Kannattaa kokeilla. Ja jos joku perheenjäsen on niin asenneongelmainen ettei "voi syödä mitään vegaaniruokaa", niin sille voi vaikka sitten jättää kertomatta ainesosista. 

Vierailija
50/52 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Quorn ei ole vegaanista!

Kyllä ainakin Ruotsissa on ollut jo pari vuotta myynnissä vegaaninen quorn. Oletko varma ettei Suomeen ole tuotu?

Vierailija
51/52 |
12.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jonain viikonloppuna testata teinin kanssa seitanin tekemistä vaikka Chocochilin ohjeella. Seitanin voi marinoida myös kaupan valmiilla kastikkeilla, Vegaanituotteet-sivulta löytyy paljon vegaanisia marinadeja. Aika monet lihalle tarkoitetut marinadit ovat ihan vegaanisia. Seitania voi tehdä kerralla isomman satsin ja sitten pakastaa. Jos rakenne ja maku ei ekalla kerralla mene ihan nappiin, ei kannata lannistua, se voi alussa vaatia hiukan harjoittelua. Sen verran hommaa seitanin tekemisessä kuitenkin on, että sanoisin, että kannattaa alun jälkeen koittaa antaa se teinin tehtäväksi, niin se viikonloppuruuan kokkailija voi sitten ottaa pakkasesta valmiin annoksen valmista seitania ja valmistaa vegaaniruuan vähän vähemmällä vaivalla.

Jotain sienipatoja kanntattaa kokeilla myös, kun teini ilmeisesti tykkää sienistä. Mun mielestä englanniksi löytyy vähän kivampia reseptejä, mushroom stew on hyvä hakusana. Sieni-punaviinipata on ainakin vähän hienompi ruoka viikonloppuun ja sopii hyvin myös vaikka lihansyöjille pihvin kaveriksi. Toki sitten päivätasolla täytyy olla enemmän proteiinia, mutta sen selvästi hahmotatkin.

Vierailija
52/52 |
21.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee teineille sitä, mikä on hänen mielestään parasta, kun muut syö pihviä yms. Paljon tulee toki ihan kokeellista keittiötä, varsinkin vegaaniuden alussa, kun niitä makuja vasta haetaan, mistä pitää ja mistä ei.

Kaupan pakasteosasto kannattaa myös katsastaa; isommissa marketeissa alkaa ainakin näillä Turun seuduilla olemaan aika kivasti tarjontaa myös vegaaneille.

Ihan koko ketjua en lukenut läpi, mutta kerman korvaat kasvisrasvavalmisteella - on jopa vaihtoehtoja mistä valmistettu; kauraa, riisiä ja kookosta nyt ainakin.

Ja ehdottomasti vegaani mukaan ruuanlaittoon (kuitenkin lapset ja nuoret), niin oppii käsittelemään ne pavut ja seitanit itsekin, ettei tule kotoa lähtiessä (tai äidin poissaollessa) hätä ja hämminki.