Mitä tarjota vegaanille kun muut syövät pihviä/kalaa/paistia?
Vegaani on siis oma teinimme ja tämä on melko uusi juttu meille. Ryhtyi aluksi lakto-ovo vaimikäsenyton ja silloin oli suht helppoa pelata kananmunan, juuston ja muiden maitotuotteiden kanssa. Mutta nyt on sitten ihan vegaani. B12 on ostettu ja pyrin tekemään hänelle kaikki tarpeet täyttävää ruokaa. Sai koulussa terkalta todistuksen ja syö nyt siis koulussakin vegaanisesti.
Arkiruoista olen selvinnyt ihan kivasti, wokkeja, pastaa, risottoa, kasvispihvejä, soijarouheesta makaronilaatikkoa, salaatteja, linssikeittoa jne.
Mutta: meillä syödään viikonloppuisin yleensä jotain "parempaa" (tyhmä sana, mutten keksi nyt parempaa), eli vaikka naudan filettä, uunilohta, kuhaa, possunpaistia. Siis sellaista, että on se pääruoka ja sen kanssa lisukkeet. Tänään söimme kuhaa ja perunamuusia, huomenna on naudan ulkofilettä ja valkosipuliperunoita. Lisäksi tietenkin vihanneksia.
Tänään tein falafelia bataatista ja kikherneistä ja perunamuusista otin osan ennen kuin lisäsin hiukan voita ja maitoa. Valkosipuliperunat aion kyllä tehdä huomenna ihan tavalliseen kermaan, pitää keksiä siis siihenkin joku juttu tälle tuoreelle vegaanille. Kasvispihvit on tietty se vakio, mutta ei aina kuitenkaan samaa viitsisi...
Mutta siis, mitä te vegaanit syötte esim. pihvin tilalla? Tai uunikalan? Tai paistin? Olen vielä ihan pihalla kaikenlaisista korvikkeista, mutta yritän ja olen valmis kokeilemaan. Nyhtökaurasta tein wokkia tällä viikolla, ihan ok, muttei kauhean ihanaakaan ja aika kalllista. Härkistäkin olen kokeillut, toimii ihan ok pastakastikkeessa, mutta siinäkin sellainen liotetun pahvin suutuntuma, kuten nyhtökaurassakin.
Kiitos jos jollain on konkreettisia vinkkejä. Vegaanihaaste on luettu ja chocochiliä on selattu.
Kommentit (52)
Bataatti-kookoskeitto + muut kasviskeitot
Riisiä ja kikherne tai tofu currya kookosmaitoon
Linssipihvit ja perunamuusi (voi tehdä kasvipohjaiseen maitoon ja rasvana keijua)
Muut kasvispihvit
Linssikeitto
Erilaiset salaatit
Erilaiset pastat
Munakoiso-tomaattivuoka uunissa
Kasvislasagne - voi käyttää kasvipohjaista juustoa tai jättää juuston pois, sama homma maitokastikkeen kanssa
Uunijuurekset + proteiinin lähde
Lohkoperunat + proteiinin lähde
Soijastroganof (soijasuikaleista tehtynä)
Tofua, wokvihanneksia ja nuudeleita
Jne
Vain mielikuvitus rajana. :)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla erilaisia papupihvejä. Jos on kiireisempi päivä voi sellaisia ostaa myös eineksenä, esimerkiksi Hoviruoan mustapapupihvit ovat oikein kelvollisia pihvejä.
Seitania voi tehdä kerralla isomman satsin ja pakastaa osan. Chocochili on tehnyt hyvän postauksen seitanista ohjeineen.
Quorn on sieniproteiinia, mutta useimmissa Quorn-tuotteissa on kananmunaa. Nuggetit taitavat olla tällä hetkellä ainoa vegaaninen vaihtoehto.
Vegaanituotteet on todella näppärä sivusto, jonne on eritelty eri ruoka-aineita omiin ryhmiinsä ja kaikista tuotteista on kuvat. Esimerkiksi tässä on eritelty eri kasviproteiinituotteita.
Vaikka veganismi olisi vain kokeilu ja ohimenevä vaihe, niin nuori arvostaa varmana tukeasi. Sinulle on varmana helppoa kertoa muistakin elämäntilanteista ja ajatuksista. Kiitos siis hyvästä asenteestasi!
KIITOS! Tuo seitanjuttu helpotti elämää :)
Kyllä siis teini osallistuu, myös se toinen, ei todellakaan vegaani, meillä osallistuu. Ei meillä passata kaikkea nenän eteen, todellakaan. Mutta kuten sanottu, oma kiinnostukseni heräsi ja siksi olen noita tehnyt ja miettinyt ja kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Bataatti-kookoskeitto + muut kasviskeitot
Riisiä ja kikherne tai tofu currya kookosmaitoon
Linssipihvit ja perunamuusi (voi tehdä kasvipohjaiseen maitoon ja rasvana keijua)
Muut kasvispihvit
Linssikeitto
Erilaiset salaatit
Erilaiset pastat
Munakoiso-tomaattivuoka uunissa
Kasvislasagne - voi käyttää kasvipohjaista juustoa tai jättää juuston pois, sama homma maitokastikkeen kanssa
Uunijuurekset + proteiinin lähde
Lohkoperunat + proteiinin lähde
Soijastroganof (soijasuikaleista tehtynä)
Tofua, wokvihanneksia ja nuudeleita
JneVain mielikuvitus rajana. :)
Hei. Juuri noita keittoja, wokkeja, pastoja jne. on tosiaan tullut tehtyä arkiruoaksi, ihan koko perheelle jo paljon ennen tätä vegaaniutta. Hain siis nimenomaan vinkkejä sun listassa tuohon osastoon "uunijuurekset + proteinin lähde" ja "Lohkoperunat + proteinin lähde" eli siihen juttuun, mitä sekasyöjä vetää pihvinä, eli siihen "proteinin lähteeseen".Tteen tästä varmaan nyt turhan hankalaa, mutta ajattelisin sen niin, että ne lisukkeet voi tehdä vegaanisena kaikille tai erottaa pienen osan ja sitten sillä vegaanilla on joku pihviä vastaava juttu niiden kanssa. Mutta täällä on tullutkin jo hyviä vinkkejä, seitaniin pitää tutustua ja täytetyt paprikat on pöydässä varmaan jo huomenna.
Kaikki edellämainitut on hyviä vaihtoehtoja, itsellä tuli samat ongelmat kuin ryhdyin syömään vegaanisti. Koska olin jo omilleni muuttanut niin oli helppo löytää omat ruokailutottumukset (eli en siis vain korvannut leivän päällä leikkelettä ja juustoa vegeversiolla vaan siirryin pääasiassa käyttämään hummusta + mitä kasviksia nyt sattuikaan löytymään jne.). Eli avainjuttu oli mulle rakentaa kokonaan itseninäköinen kasvispohjainen ruokavalio eikä vain korvata eläinperäisiä tuotteita.
Nykyään pääasiassa käytän papuja/soijarouhetta/kikherneitä protskuna ja siihen kaveriksi riisiä/pastaa/linssejä ja kasviksia. Jos olen vanhemmilla käymässä niin sitten jotain kalliimpaa/hienompaa kuten portobelloa, nyhtistä/härkistä (asun ulkomailla mistä näitä ei edes saa) tms. vegepihvejä.
Eli ehkä kannattaa kysyä teiniltä mistä hän tykkää ja haluaako edes mitään pihvinkorviketta vai mielummin jotain muuta. :)
Ihana lukea, kuinka teillä ap kannustetaan ja tuetaan lapsen valintoja. Vaikutat ihanalta äidiltä ja toivon, että voin tulevaisuudessa olla yhtä hyvä äiti omille lapsilleni.
Mutta ruuasta tuo muutaman ehdottama portobello sieni on hyvää sekä munakoiso. Kannattaa hankkia ras el hanout maustetta, se tekee kasviksille ihmeitä.
Tee valkosipuliperunat teille kaikille kaurakermaan,ei erotu maultaan tavallisesta kermasta. :)
Hyväksyy varmaan hirvenlihan. Luonnonmukaista ruokaa. Melko kallista, mutta mitäpä sitä ei tekisi jälkikasvunsa eteen. Mitään kasviksia/juureksia ei voi edes ajatella, sillä luomuviljelijät käyttävät lehmän lantaa. Hyi hitto. Lehmät kärsivät siellä vankeudessa navetoissa, jotta vegaanit saisivat ruokaa.
Ruoan pitää olla kärsimysvapaata. Kerää pihlajanmarjoja, sieniä jne. Ja tapa ne ilman kärsimystä.
En parempaakaan keksi.
Ostaisin jotai valmiita pihvejä, esim pakasteesta Anamman soijapihvejä.
Tuo aiemmin vinkattu vegaanituotteet.net on aivan loistava sivusto!
Mikset tekisi muusia ja kermaperunoita vaikkapa kaurakermaan, niin ei tarvis sen kummemmin kikkailla vaan kaikki vois syödä samaa :)
Iso hatunnosto kun suhtaudut noin hyvin tyttäresi veganismiin! :)
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa siitä että lapsesi on vegaani. Oletteko miettineet mikä meni kasvatuksessa vikaan?
Joo AP, mitä teit vikaan että lapsesi saavutti jo teininä Kohlbergin postkonventionaalisen moraalitason ymmärryksen, jota kaikki eivät saavuta edes aikuisina? Taitaa AP kuule lapsesi olla myös älykäs... Älä nyt vielä sano, että luova ja mukavakin!
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniutta suosittelen niille, jotka eivät ole enää kasvuiässä. Tiedän että vegaanius on nykyään muodikasta teinien keskuudessa, mutta muotivirtausten kanssa kannattaa olla aina varuillaan..
Vaikka se on eettisesti erinomainen elämäntapa, siihen liittyy paljon muutakin tietämistä kuin B12-vitamiinin popsiminen. Ja kasvuiällä tarkoitan ihan kokonaisvaltaista aikuiseksi muuttumista. Itse lopetin pituuskasvun 14-vuotiaana, mutta muu kroppa kehittyi vielä parikymppisenä. Vegaaninen ruokavalio vaikuttaa hormooneihin, varsinkin jos käyttää soijatuotteita. Itse aloin vegaaniksi kotoa muutettuani, viimeisin asia olisi aiheuttaa väsyneelle äidilleni lisää työtä ja päänvaivaa, vaikka aina autoin häntä kotona. Siksi ihmettelen, että sinä kokkaat vegaaniruokaa? Anna teinisi tehdä ruoat kanssasi, jos on pakko olla vegaani noin nuorena.
t. vegaani
Niin, nyt äiti toteuttaa ruokavaliota teinin puolesta. Joutuu yksin miettimään vaihtoehtoja. Mitä teini tästä kokeilusta siis oikeastaan oppii, jos äiti ottaa selvää vegaaniruokavaliosta ja myös käytännössä valmistaa ateriat hänen puolestaan? Teinin tulisi myös itse ottaa selvää, miten laatia vegaaninen täysipainoinen ruokavalio. Ja millään oppia myös itse tekemään ruokia, jotta sitten pystyy jatkamaan ruokavaliota ilman äitin apuakaan. Äitiään tässä nyt oppii, kuinka syödä kuin vegaani. Ei teini.
Ruoka-asenteita on kiva kokeilla, kun ei tarvitse itse laittaa tikkua ristiin. Näkisimpä yhdenkin omatoimisen vegaanin, joka vielä kokkaisi perheenjäsenilleen ja kavereilleenkin ruokia. Erikoisviehtymykset on kaukaatuotettuja, kalliita ja hankalia toteuttaa jokapäiväisessä ruokavaliossa. Miksi ihmeessä veget ei syö lanttua ja naurista talvisaikaan, ja kesäisin kerää mustikoita metsistä, vaan pitää saada kiinalaista soijaa ja gojimarjoja?
Vierailija kirjoitti:
Ruoka-asenteita on kiva kokeilla, kun ei tarvitse itse laittaa tikkua ristiin. Näkisimpä yhdenkin omatoimisen vegaanin, joka vielä kokkaisi perheenjäsenilleen ja kavereilleenkin ruokia. Erikoisviehtymykset on kaukaatuotettuja, kalliita ja hankalia toteuttaa jokapäiväisessä ruokavaliossa. Miksi ihmeessä veget ei syö lanttua ja naurista talvisaikaan, ja kesäisin kerää mustikoita metsistä, vaan pitää saada kiinalaista soijaa ja gojimarjoja?
Olet tekopyhä nillittäjä jos esimerkiksi juot kahvia tai syöt banaania.
Hyvin marinoitu tempe toimii aina.
Kaalilaatikkoa jossa papuja tuomassa proteiinia. Kasviksista saa tehtyä kivoja pihvejä, käyttää psylliumia ja xsantaania sitomassa koostumusta. Valmiita pihvejä löytyy kaupastakin. Marinoi ja paistaa tofua.
Tarjoat samaa kuin muillekin, teini siitä valitsee, mitä haluaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani on siis oma teinimme ja tämä on melko uusi juttu meille. Ryhtyi aluksi lakto-ovo vaimikäsenyton ja silloin oli suht helppoa pelata kananmunan, juuston ja muiden maitotuotteiden kanssa. Mutta nyt on sitten ihan vegaani. B12 on ostettu ja pyrin tekemään hänelle kaikki tarpeet täyttävää ruokaa. Sai koulussa terkalta todistuksen ja syö nyt siis koulussakin vegaanisesti.
Arkiruoista olen selvinnyt ihan kivasti, wokkeja, pastaa, risottoa, kasvispihvejä, soijarouheesta makaronilaatikkoa, salaatteja, linssikeittoa jne.
Mutta: meillä syödään viikonloppuisin yleensä jotain "parempaa" (tyhmä sana, mutten keksi nyt parempaa), eli vaikka naudan filettä, uunilohta, kuhaa, possunpaistia. Siis sellaista, että on se pääruoka ja sen kanssa lisukkeet. Tänään söimme kuhaa ja perunamuusia, huomenna on naudan ulkofilettä ja valkosipuliperunoita. Lisäksi tietenkin vihanneksia.
Tänään tein falafelia bataatista ja kikherneistä ja perunamuusista otin osan ennen kuin lisäsin hiukan voita ja maitoa. Valkosipuliperunat aion kyllä tehdä huomenna ihan tavalliseen kermaan, pitää keksiä siis siihenkin joku juttu tälle tuoreelle vegaanille. Kasvispihvit on tietty se vakio, mutta ei aina kuitenkaan samaa viitsisi...
Mutta siis, mitä te vegaanit syötte esim. pihvin tilalla? Tai uunikalan? Tai paistin? Olen vielä ihan pihalla kaikenlaisista korvikkeista, mutta yritän ja olen valmis kokeilemaan. Nyhtökaurasta tein wokkia tällä viikolla, ihan ok, muttei kauhean ihanaakaan ja aika kalllista. Härkistäkin olen kokeillut, toimii ihan ok pastakastikkeessa, mutta siinäkin sellainen liotetun pahvin suutuntuma, kuten nyhtökaurassakin.
Kiitos jos jollain on konkreettisia vinkkejä. Vegaanihaaste on luettu ja chocochiliä on selattu.
Tarjoa ovea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa siitä että lapsesi on vegaani. Oletteko miettineet mikä meni kasvatuksessa vikaan?
Mikä kasvatus sulla on ollut? Yksitotinen ja ahdistava laput silmillä lahkokasvatus? Isäpappan kanssa jouluksi teurastettu sika ja navetasta terniä suoraan utaresta?
Mikä sian teurastamisessa on ihmeellistä? Niin tehdään että saadaan lihaa tuotantoeläimestä.
Lihansyönti on maailmanlaajuisesti kasvussa, etenkin Aasiassa. Jopa muslimit syövät lihaa ja pitävät sitä herkkuna.
Hyvin on mennyt vasemmistolainen huuhaa-propaganda läpi. Nämä vege-ideologistit ja muut puunhalaajat ovat elämänsa suunnan kadottaneiden DDR:ää ihannoineiden stalinistien jälkeläisiä.
Kiitos. Tämä on hyvä huomio. Pituuskasvu on varmaankin jo päättynyt, mutta todellakin se muu kehitys on käynnissä ja erityisesti tässä tapauksessa, kun ohessa on urheiluharrastus. Siksi pyrin ottamaan sen huomioon ja olen tosi tarkkana esim. syömishäiriöiden suhteen (itse olen ollut nuorena kilpavoimistelija ja silloin hiukan kompleksinen suhde ruokaan kyllä oli…). Tätä olen oman taustani takia tarkkaillut aina tarkasti, kun on kaksi taitolajeja harrastavaa tyttöä.
Meillä mies tekee kotona ollessaan kaiken ruoan, on kyllä sitten työmatkoilla aika lailla, eli oman osani saan minäkin just noista arkiruoista ja minusta niitä on helppo soveltaa. Pakko myöntää, että kun teini (on siis 9. luokkalainen 16-vuotias, ei mikään esiteini) tähän ryhtyi, kiinnostuin itsekin ja siksi olen noita kokkaillut, vähän kokeeksi. Välillä paremmalla, välillä huonommalla menestyksellä. Teinillä on vaativa tanssiharrastus ja aika usein joutuu menemään suoraan koulusta sinne ja hyppytunnilla sitten lämmittää taukotilassa ruoan. Siksi arkiruoan teen yleensä minä valmiiksi ja sen on oltava sellainen helposti pieneen kylmälaukkuun rasiaan mukaan pakattava ja ne on yleensä pastaa, linssikeittoa, risottoa, wokkia jne. Mutta kyllä hän osallistuu, haluan kuitenkin pitää koulun (ja tanssin) etusijalla, kun on kuitenkin aika tärkeä vuosi kyseessä.
Tässä onkin ollut kivoja ideoita, täytetyt paprikat ja portobellosienet menee ehdottomasti kokeiluun!