Mitä tarjota vegaanille kun muut syövät pihviä/kalaa/paistia?
Vegaani on siis oma teinimme ja tämä on melko uusi juttu meille. Ryhtyi aluksi lakto-ovo vaimikäsenyton ja silloin oli suht helppoa pelata kananmunan, juuston ja muiden maitotuotteiden kanssa. Mutta nyt on sitten ihan vegaani. B12 on ostettu ja pyrin tekemään hänelle kaikki tarpeet täyttävää ruokaa. Sai koulussa terkalta todistuksen ja syö nyt siis koulussakin vegaanisesti.
Arkiruoista olen selvinnyt ihan kivasti, wokkeja, pastaa, risottoa, kasvispihvejä, soijarouheesta makaronilaatikkoa, salaatteja, linssikeittoa jne.
Mutta: meillä syödään viikonloppuisin yleensä jotain "parempaa" (tyhmä sana, mutten keksi nyt parempaa), eli vaikka naudan filettä, uunilohta, kuhaa, possunpaistia. Siis sellaista, että on se pääruoka ja sen kanssa lisukkeet. Tänään söimme kuhaa ja perunamuusia, huomenna on naudan ulkofilettä ja valkosipuliperunoita. Lisäksi tietenkin vihanneksia.
Tänään tein falafelia bataatista ja kikherneistä ja perunamuusista otin osan ennen kuin lisäsin hiukan voita ja maitoa. Valkosipuliperunat aion kyllä tehdä huomenna ihan tavalliseen kermaan, pitää keksiä siis siihenkin joku juttu tälle tuoreelle vegaanille. Kasvispihvit on tietty se vakio, mutta ei aina kuitenkaan samaa viitsisi...
Mutta siis, mitä te vegaanit syötte esim. pihvin tilalla? Tai uunikalan? Tai paistin? Olen vielä ihan pihalla kaikenlaisista korvikkeista, mutta yritän ja olen valmis kokeilemaan. Nyhtökaurasta tein wokkia tällä viikolla, ihan ok, muttei kauhean ihanaakaan ja aika kalllista. Härkistäkin olen kokeillut, toimii ihan ok pastakastikkeessa, mutta siinäkin sellainen liotetun pahvin suutuntuma, kuten nyhtökaurassakin.
Kiitos jos jollain on konkreettisia vinkkejä. Vegaanihaaste on luettu ja chocochiliä on selattu.
Kommentit (52)
Soijaleikkeitä tai -suikeleita. Pakastimesta quornia.
Minä paistaisin lapsoselle Portobello-sienä.
Miksei se lapsi tee itse ruokiaan?
Kaupan einestiskistähän sitä löytyy nykyään vegaanillekin sopivaa.
Viime kesänä vegaaniystäväni kyläili meillä. Grillasimme meille pihvejä ja hänelle laitettiin grillissä maissintähkiä lihan sijaan. Osta siis sellainen kahden esikypsennetyn maissin paketti, paista hetken aikaa rasvassa pannulla. Ihan hyvä pihvin korvike.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa siitä että lapsesi on vegaani. Oletteko miettineet mikä meni kasvatuksessa vikaan?
Mun mielestä nuorena pitää kokeilla erilaisia juttuja.
Olen ihan iloinen, että hän nyt kokeilee tätä ja tuli just kaverin kanssa leffasta tänne meille kotiin ja kaveri jää yökylään. Kun ne monet muut 9. luokkalaiset kokeilee vähän muita juttuja. Entinen paras kaveri kännäilee kaupungilla ja valehtelee olevansa milloin missäkin yötä. Olen sanonut oman lapseni välityksellä, että tulee tänne, ottaa taksin ja minä maksan, mutta ei jää kaupungille tai epämääräisiin bilekämppiin. Hän asuu siis hieman kauempana ja ilmeisesti vanhemmille menee läpi että on jollain luotettavalla kaverilla yötä täällä kaupungissa.
Minusta olemme onnistuneet kasvatuksessa kohtuullisesti. Kouluarvosanalla ainakin 8 1/2. Jos pääsee haluamaansa lukioon, jossa kova keskiarvoraja, korotan meidänkin arvosanan 9 - tasolle.
Mutta oliko jotain ideoitakin?
ap
Itse syön pihvin tilalla esim (täytettyä) portobellosientä, pannulla paistettua ja hyvin maustettua kesäkurpitsaa tai munakoisoa (siis silleen isoksi kiekoksi leikattuna, helpompaa sillon ku ne on sesongissa ja reilun kokoisia), joskus tofupihviä, paneroituna tai ilman. Myös papupihvi on ihan toimiva vaihtoehto usein. Omalla kohdalla fakta on kuitenkin se, että vegaanina mun on täytynyt ainakin jossain määrin luopua perinteisestä potut ja kastike/pihvi -tyyppisestä ruokailusta, koska ei se vihannes vihanneksilla vaan oikein toimi. Mut tilalle on tullut paljon muuta, entiset potut ja pihvi -ateriat korvaan esim tabbuleh- tai belugalinssisalaatilla, paahdetulla munakoisolla, kesäkurpitsalla, aurinkokuivatulla tomaatilla ja täytetyillä sienillä. Paljon sitruunaa, oliiviöljyä ja valkosipulia. Ihanaa, että otat teinin huomioon!
Anna sen katsoa vierestä kun muut nauttii oikeasta ruuasta. Ottaapahan opikseen!!
Vegaaniutta suosittelen niille, jotka eivät ole enää kasvuiässä. Tiedän että vegaanius on nykyään muodikasta teinien keskuudessa, mutta muotivirtausten kanssa kannattaa olla aina varuillaan..
Vaikka se on eettisesti erinomainen elämäntapa, siihen liittyy paljon muutakin tietämistä kuin B12-vitamiinin popsiminen. Ja kasvuiällä tarkoitan ihan kokonaisvaltaista aikuiseksi muuttumista. Itse lopetin pituuskasvun 14-vuotiaana, mutta muu kroppa kehittyi vielä parikymppisenä. Vegaaninen ruokavalio vaikuttaa hormooneihin, varsinkin jos käyttää soijatuotteita. Itse aloin vegaaniksi kotoa muutettuani, viimeisin asia olisi aiheuttaa väsyneelle äidilleni lisää työtä ja päänvaivaa, vaikka aina autoin häntä kotona. Siksi ihmettelen, että sinä kokkaat vegaaniruokaa? Anna teinisi tehdä ruoat kanssasi, jos on pakko olla vegaani noin nuorena.
t. vegaani
Ohi alkuperäisen otsikon, mutta kun tämäkin tuli täällä mainittua.
Eihän vegaanius tarkoita, että lapsen kasvatus olisi mennyt pieleen. Lapsi on ajatteleva ja tiedostava nuori ihminen ja kuten ap:kin sanoi, monet tuon ikäiset kokeilevat paljon pahempiakin juttuja. Teillä tuntuu olevan erittäin mahtava äiti-lapsi suhde, onnittelut siitä :-)
Kiitos.
Miten seitania tai quornia (?) valmistetaan? ja missä hyllyssä niitä yleensä myydään kaupassa? Anteeksi tyhmyyteni, mutta ei ole aavistustakaan miltä nuo edes näyttää.
Noita leikkeleitä on kokeiltu lähinnä leivänpäällisenä, mutta ei hirveästi maistuneet. Silti ok.
Nuori kyllä osallistuu ruoanlaittoon, mutta toki hänellekin tämä on uutta ja me vanhemmat hoidamme ostokset. Eilen tehtiin kiireessä pizzaa valmiisiin pohjiin ja ihan kiltisti raastoi oman "juustonsa", pilkkoi sipulit ja paprikat ja aurinkokuivatut tomaatit, kun muilla oli siinä hässäkässä helppoa: tomaattikastike, kinkkua ja pepperonia suoraan valmiina paketeista ja juustoraaste pussista.
ap
No voisit tietysti kysyä siltä teiniltä mitä hän haluaisi.
Mutta ideahan olisi siis tehdä vihannekset ja lisukkeet kaikille samalla kaavalla että ovat vegaaniset. Muille sitten liha/kala ja vegaanille jotain proteiinipitoista kuten tofu, quorn, seitan, pavut, linssit, kikherneet, yms.
Itse pidän esim. vihreistä edamame -pavuista, niitä saa isoimmista marketeista pakastettuina. Ne voi vaan keittää nopeasti ja keksiä siihen mukaan jotain maustetta tai kastiketta.
Tofun kanssa voisi tehdä kookoscurrykastikkeen.
Kikherneistä voi tehdä hummusta.
Joka linssille ja pavulle on satoja eri reseptejä.
Tärkeintä vegaanin proteiininsaanille on käyttää useaa kasviproteiinilähdettä samalla aterialla. Joten hyvä ateria siltä osin olisi esim. tälläinen: pavunitusalaatti, jossa saksanpähkinärouhetta, linssipaistos vihanneksineen ja täysjyväriisi ja jälkkäriksi esim. Alpron Go-on Mango. Tuossa on vähintään viittä kasviproteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa siitä että lapsesi on vegaani. Oletteko miettineet mikä meni kasvatuksessa vikaan?
Mikä kasvatus sulla on ollut? Yksitotinen ja ahdistava laput silmillä lahkokasvatus? Isäpappan kanssa jouluksi teurastettu sika ja navetasta terniä suoraan utaresta?
Hälens kök pakaste altaasta löytyy on pihviä nakkia ym.
Nykyisin muutenkin vegaanille helppo löytää vaikka mitä. Härkkistä nyhtökauraa ymm
Jos vegaani oma tytär niin vaadi osallistumaan suunnitteluun kysele häneltä vinkkejä ym... Jos oikeesti kiinnostunut olemaan vegaani niin varmaan myös innostunut kaikista tuotteista ruoanlaitosta ym..
Jos kyseessä vain erikoisuudentavoittelu ja vegaani ruoan vaatimus ilman omaa panostusta niin anna olla.
Kannattaa kokeilla erilaisia papupihvejä. Jos on kiireisempi päivä voi sellaisia ostaa myös eineksenä, esimerkiksi Hoviruoan mustapapupihvit ovat oikein kelvollisia pihvejä.
Seitania voi tehdä kerralla isomman satsin ja pakastaa osan. Chocochili on tehnyt hyvän postauksen seitanista ohjeineen.
Quorn on sieniproteiinia, mutta useimmissa Quorn-tuotteissa on kananmunaa. Nuggetit taitavat olla tällä hetkellä ainoa vegaaninen vaihtoehto.
Vegaanituotteet on todella näppärä sivusto, jonne on eritelty eri ruoka-aineita omiin ryhmiinsä ja kaikista tuotteista on kuvat. Esimerkiksi tässä on eritelty eri kasviproteiinituotteita.
Vaikka veganismi olisi vain kokeilu ja ohimenevä vaihe, niin nuori arvostaa varmana tukeasi. Sinulle on varmana helppoa kertoa muistakin elämäntilanteista ja ajatuksista. Kiitos siis hyvästä asenteestasi!