En ole ikinä ymmärtänyt käytäntöä, että työnantaja veloittaa ammattiliiton jäsenmaksun palkasta
Jotkut tekee näin, mutta en ymmärrä minkä takia. Ensinnäkin työantajalle ei kuulu se, missä järjestöissä olen mahdollisesti jäsenenä. Ja toisekseen, osaan kyllä itse maksaa muutkin laskuni.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut tekee näin, mutta en ymmärrä minkä takia. Ensinnäkin työantajalle ei kuulu se, missä järjestöissä olen mahdollisesti jäsenenä. Ja toisekseen, osaan kyllä itse maksaa muutkin laskuni.
Työnantajalle on samantekevää kuuluuko työntekijä liittoon vai ei, mutta aika moni kuuluu, ihan samalla tavalla kuin työnantajatkin kuuluvat oman alansa työnantajaliittoon tai yrittäjäjärjestöön.
Ja kyllähän työnantaja joutuu tekemään yhteistyötä työntekijöiden ammattiliiton kanssa, jos työntekijä hakee korvauksia tai etuuksia ammattiliitosta, eikä sitä voi työntekijä pitää salassa. Usein tietoja tarkistetaan vielä tietoja työnantajalta, vaikka työntekijä olisi toimittanut heille tiedot esim. lomapäivistä, työajasta jne.
Olen ollut aktiivinen ay-työssä paikallis- ja piiritasolla enkä tunnista moisia lennätyksiä eri puolille maata. Paikallistasolla hallituksen kokouksissa tarjottiin kahvia / teetä ja voileipä, ei siis mässäilyä. Piirihallituksen kokouksissa tarjottiin ateria, ei mitään ylellistä, sillä suurin osa oli tullut jopa kymmenien kilometrien takaa työpäivän jälkeen, joten ruoka oli ihan paikallaan. Pari kertaa vuodessa järjestettiin naapuripiirin kanssa paripäiväinen koulutustilaisuus ja niissä tarjottiin vähän parempi illallinen ja lähtiäisiksi lounas. Edullisessa hotellissa majoituimme piirin laskuun. Kimppakyytimatkat korvattiin. Ei niistä rikastumaan päässyt! Jäsenistölle tarjottiin syys- ja kevätkokouksissa yleensä voileipäkahvit, joskus harvoin ateria. Piirikokousten osanottajille tarjottiin ateria, edullinen esim. ravintolakoulun ravintolassa (pitkä matka työpäivän jälkeen!). En tiedä, miten ammattiliittojen suuret herrat reissailevat, mutta paikallisella ja alueellisella tasolla ei ainakaan revitellä eikä pröystäillä.
Monella alalla työnantaja tekee yhteistyötä työntekijöiden ammattiliiton kanssa, eikä pelkästään ammattimaksujen, vaan myös työehtojen ja työntekijän etuuksien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut aktiivinen ay-työssä paikallis- ja piiritasolla enkä tunnista moisia lennätyksiä eri puolille maata. Paikallistasolla hallituksen kokouksissa tarjottiin kahvia / teetä ja voileipä, ei siis mässäilyä. Piirihallituksen kokouksissa tarjottiin ateria, ei mitään ylellistä, sillä suurin osa oli tullut jopa kymmenien kilometrien takaa työpäivän jälkeen, joten ruoka oli ihan paikallaan. Pari kertaa vuodessa järjestettiin naapuripiirin kanssa paripäiväinen koulutustilaisuus ja niissä tarjottiin vähän parempi illallinen ja lähtiäisiksi lounas. Edullisessa hotellissa majoituimme piirin laskuun. Kimppakyytimatkat korvattiin. Ei niistä rikastumaan päässyt! Jäsenistölle tarjottiin syys- ja kevätkokouksissa yleensä voileipäkahvit, joskus harvoin ateria. Piirikokousten osanottajille tarjottiin ateria, edullinen esim. ravintolakoulun ravintolassa (pitkä matka työpäivän jälkeen!). En tiedä, miten ammattiliittojen suuret herrat reissailevat, mutta paikallisella ja alueellisella tasolla ei ainakaan revitellä eikä pröystäillä.
Teidän liitossa on siis kaikki kerma säästetty herroille 😁!
Kyllä näiltä voisi vähintään verovapauden poistaa ja vaatia taloustiedot julkisiksi. En ymmärrä miten noin suuri rahavirta annetaan kulkea verovapaata. Voisi auttaa vaikka koko Suomen talouteen jos muutos tehtäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa nuo helvetin AY:t saisi lopettamaan toimintansa. Ihan älytöntä rahastusta.
Ihan sisäpiiritietona, että tyhjänpäiväisiin kokouksiin lennätetään porukkaa niillä jäsenmaksuilla ympäri suomea ja illalla pidetään kokouksen päälle juhlia. Hotellit tietenkin myös rivijäsenten rahoilla.
Miettikää mitä se on sitten siellä ns. Ylimmällä tasolla, sillä nämä hallituksen jäsenet ovat ihan perus duunareita itsekin.Nämä hallitusjäsenet värväävöt uusia jäseniä tarjoamalla liiton roinaa pussitolkulla ja lounaita jotta saavat lisää maksajia...
Itse en kuulu liittoon, kun seurasin vierestä työkaverin touhua liiton hallituksessa!
AY-liikkeet on ainoa niin pyhä asia Suomessa, että ovat verotuksen ulottumattomissa. Miettikää: kaikki muut asiat ovat verolla, paitsi ay-liikkeiden jäsenmaksut ja osinkotulot. http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/veroparatiisi%20viren-26132
AY-pamput ja -liikkeet ovat ainoita todellisia laillisia öykkäreitä Suomessa ja liitoissa todella mällätään palkansaajien rahoilla. On erikoista, että ihmiset jaksavat mouruta suurituloisten tuloista kun normaalit sellaiset maksavat kuitenkin tuloistaan hitokseen veroja. Kuitenkin maksavat vapaaehtoisesti joka kuukausi toisille isotuloisille omista pienistä tuloistaan ay-veroparatiiseille rahaa, joilla rakennetaan luksuspytinkejä virkistystoimintaa varten, sijoitetaan kasvamaan tuottoa ja elellään keveästi.
Mikähän siinä on että totuus kerää alapeukkua? Ihmiset eivät vaan ymmärrä minne jäsenmaksut menevät vs.mitä sillä rahalla saa. Mutta maksakaa ihmeessä, ei ole minulta pois. Ainoastaan teidän omasta pussista se on 😂.
Mitä se työnantajalle kuuluu, minkä liiton jäsen olen vai olenko minkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunpa nuo helvetin AY:t saisi lopettamaan toimintansa. Ihan älytöntä rahastusta.
Ihan sisäpiiritietona, että tyhjänpäiväisiin kokouksiin lennätetään porukkaa niillä jäsenmaksuilla ympäri suomea ja illalla pidetään kokouksen päälle juhlia. Hotellit tietenkin myös rivijäsenten rahoilla.
Miettikää mitä se on sitten siellä ns. Ylimmällä tasolla, sillä nämä hallituksen jäsenet ovat ihan perus duunareita itsekin.Nämä hallitusjäsenet värväävöt uusia jäseniä tarjoamalla liiton roinaa pussitolkulla ja lounaita jotta saavat lisää maksajia...
Itse en kuulu liittoon, kun seurasin vierestä työkaverin touhua liiton hallituksessa!
AY-liikkeet on ainoa niin pyhä asia Suomessa, että ovat verotuksen ulottumattomissa. Miettikää: kaikki muut asiat ovat verolla, paitsi ay-liikkeiden jäsenmaksut ja osinkotulot. http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/veroparatiisi%20viren-26132
AY-pamput ja -liikkeet ovat ainoita todellisia laillisia öykkäreitä Suomessa ja liitoissa todella mällätään palkansaajien rahoilla. On erikoista, että ihmiset jaksavat mouruta suurituloisten tuloista kun normaalit sellaiset maksavat kuitenkin tuloistaan hitokseen veroja. Kuitenkin maksavat vapaaehtoisesti joka kuukausi toisille isotuloisille omista pienistä tuloistaan ay-veroparatiiseille rahaa, joilla rakennetaan luksuspytinkejä virkistystoimintaa varten, sijoitetaan kasvamaan tuottoa ja elellään keveästi.
Mikähän siinä on että totuus kerää alapeukkua? Ihmiset eivät vaan ymmärrä minne jäsenmaksut menevät vs.mitä sillä rahalla saa. Mutta maksakaa ihmeessä, ei ole minulta pois. Ainoastaan teidän omasta pussista se on 😂.
Itse sain liiton lakimieheltä apua, kun tulospalkkion maksu jäi äitiysloman alettua maksamatta. Kuvittelin jääneeni ilman 6 kk palkkiota, oikeasti sitä maksettiin koko siltä ajalta kuin ko. vuonna sain palkkaa eli noin 10 kk:lta.
Samalla tavallahan työnantaja tilittää verot ja sosiaalimaksutkin. Mikset ap itse näitä tilitä? Minusta tuohon syy on ihan selkeästi se, että työnantaja joka tapauksessa laskee sen palkan, joten miksei parilla napautuksella hoitaisi myös sitä jäsenmaksutilitystä minun puolestani. Sähkö- ja puhelinlaskuista pitäisi työnantajalle toimittaa erikseen ne laskun tiedot, mutta palkka työnantajalla on jo valmiiksi tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se työnantajalle kuuluu, minkä liiton jäsen olen vai olenko minkään?
Kyllä se kuuluu, jos haluat, että työnantaja maksaa jäsenmaksusi. Muutenhan sinun ei ole sitä pakko ilmoittaa, joten ei se silloin työnantajalle kuulukaan. Oliko muita kysymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi et itse mene noihin hallituksiin?
Ammattiliittoihin kuuluminen ei ole edes pakollista, mutta kyllä minua ainakin kismittää kuulua ylioppilaskuntaan, vaikka mitään muuta siitä en ole koko opiskeluaikana hyötynyt kuin opiskelijakortin. Maksan yli satasen siitä riemusta, että saan parin euron alennuksen jostain teatterilipusta. Ja tämä jäsenyys on pakollista, mikäli aikoo opiskella.
Ilmeisesti kenelläkään kommentoijista ei ole tiedossa käytännön historiallinen tausta. Tällä käytännöllä työnantajat ja ammattiliitojen sosiaalidemokraattinen siipi yhdessä aikoinaan estivät sen, että ammattiliitot eivät luisuneet täysin kommunistien käsiin. Kiihkeät kommunistit nimittäin kyllä huolehtivat jäsenmaksun maksamisesta itsekin. Sen sijaan maltillisilta sossuilta asia helposti unohtui. Kun sitten oli ammattiliiton vaalit, niin äänestää aai tietenkin vain jäsenmaksun maksaneet. Tämä käytäntö aloitettiin, jotta myös maltilliset sossut saatiin jäseniksi.
Liiton rahalla ei tee yhtään mitään ellei ole velaton asunto ja se jää täysimääräisenä itselleen. Jos se raha menee vuokriin ja muiden taskuun (sähköyhtiö, vesi) niin on aivan sama hakea sama sossusta.
Sinkkumies
Ne liittoon maksetut rahat kannattaa laittaa ennemminkin sukan varteen, niin voi käytellä niitä sitten työttömänä, eivätkä näy missään, eli eivät tuet putoa.
Vierailija kirjoitti:
Ne liittoon maksetut rahat kannattaa laittaa ennemminkin sukan varteen, niin voi käytellä niitä sitten työttömänä, eivätkä näy missään, eli eivät tuet putoa.
Tässä olikin ketjun huvittavin vastaus. Et ihan tada olla kärryillä maksujen suuruudesta ja ansiosidonnaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä olikin ketjun huvittavin vastaus. Et ihan tada olla kärryillä maksujen suuruudesta ja ansiosidonnaisesta.
Jos sen rahan antaa vuokranantajalle niin se on aivan se ja sama. Jonkun toisen taskuun se menee kuitenkin. Jos asunto on oma niin silloin kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus maksanut mutta lopetin maksamisen kun totesin, että toiset elävät mun rahoilla. Liityin kyllä kassaan kun maksoin asuntolainaa. Sitten kun myin asunnon niin erosin kassastakin, koska se on turha kuulua johonkin mikä menee toisten taskuihin.
Yhtä hyvin voi hakea asumistukea silloin.. (ja laittaa ylimääräiset sukanvarteen)
Itse asiassa työnantaja ei edes saa tilittää ay-maksua liitolle, jollet ole antanut siihen kirjallista lupaa. Että se on kyllä ihan jokaisen omassa harkinnassa käskeekö työnantajan tilittää sen suoraan palkasta vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se tuokin säästöä.
Jos henkilö ei kuulu ammattiliittoon, ei hänelle makseta ansiosidonnaista päivärahaa, joka 50-60% palkasta, jos joutuu työttömäksi.
Eli sukanvarteen säästämisellä voi olla myös taloudellinen menetys.
Velottaahan työnantaja palkasta kirkollisveronkin, harva sitä edes vaivautuu verokuitista katsomaan.