Norovirus, miksi pitää raahata eilen oksennellut lapsi aamulla hoitoon?
Elintarviketyössä ja terveydenhuollon potilastyössä olevien tulisi olla pois töistä kaksi vuorokautta ripulivaiheen ja oksennusten päättymisen jälkeen. Samoin lasten on suositeltavaa olla pois päivähoidosta tuohon asti.
Niin, miksi pidetään max 1 lepopäivä kun suositus on 2? Ja ripuloinnin päätteeksi! Vietkö lapsesi hoitoon, jos on vielä ripulia, mutta ei oksenna?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla sairaalassa suositus on nykyään vain yksi oireeton päivä, ei kahta. Yhden oireettomia päivän jälkeen vien lapsetkin hoitoon. Hehän erittävät virusta joka tapauksessa vielä monta viikkoa.
Oletko joku sairaalan siivooja vai mistä tietämyksesi kumpuaa?
Normaaliflunsassa ei totisesti eritetä tartuttavaa virusta "monta viikkoa" parantumisen jälkeen.
Sen sijaan edeltävä aika on ongelmallinen. Virus voi tarttua, vaikka itse kantajalla ei ole oireita.
Olen totaali kuollut vielä toisenakin oireettomana päivänä joten en todellakaan menisi töihin enkä veisi lastanikaan ainakaan kolmeen päivään.
Mutta nämä muut onkin sitten niitä jotka eivät halua palkanmenetystä tai eivät jaksa hoitaa puolikuntoisia lapsia kotona.
Vaikka lapsi olisi kotona terveen oloinen, on täysin eriasia olla hoitopaikassa. Hoidossa sitten itketään kun väsyttää ja kiukuttaa puolikuntoisena olla.
Nämä suosituksethan perustuvat siihen miten säästettäisiin eniten rahaa eikä siihen mikä olisi oikein.
Oletan, että kukaan teistäkään ei toivoisi minun tulevan töihin, jos vielä vatsa on ripulilla, vaikkakaan en enää olsentelisi. Olen töissä näes ruokalassa. Siksi ihmetyttää nämä "eilen aamulla vielä oksensi, mutta loppu päivä meni hyvin niin eikös tuo jo hoitoon aamuksi jouda" :) (tämän kuulin viimeksi eilen. Nyt katselen kahta oksentelevaa / ripuloivaa lasta. Olisi se varmana tullut esim. kaupasta, mutta jos nyt jokainen viitsisi minimoida tartuttavuutta niin olis IHAN JEES! Ja en todellakaan mene maanantaina tartuttamaan muita)
AP
Äitini jaksaa vielä 20 vuodenkin jälkeen kauhistella yhden toisen äikkösen idioottimaisuutta. Minä itse olin vauva, enkä muista tapahtumista mitään, mutta minut oli kuulemma kutsuttu naapurin lapsen syntymäpäiville. Kaikki kutsuvieraat olivat vauvoja ja taaperoita, eli tosiasiassa kyseessä oli siis tapahtuma, jonne äidit tulivat juttelemaan ja kahvittelemaan keskenään samalla, kun taaperot leikkivät lattialla ja vauvat öllistelevät sylissä.
Yksi toinen lapsi oli sitten alkanut ampua takamuksestaan vesiripulia pitkin seiniä. Lapsen äiti oli tilanteesta aivan kummissaan. "Kun se lääkäri sanoi, että joku rotavirus tai jotain, mutta kun tuo on jo kokonaisen viikon vain ripuloinut niin minä aivan luulin, ettei se enää jaksaisi sitä jatkaa, kun tänä aamunakin tuli niin kovasti etten olisi uskonut siellä suolessa enää mitään olevan, ja kun olin kerran jo luvannut näihin juhliinkin tulla, niin ajattelin että lapseni varmaan virkistyisi täällä taas pirteästi leikkimään."
Minä sain tartunnan ja jouduin viikoksi sairaalaan, kun rotavirus kolahti aika pahasti yhteen perussairauteni kanssa. Äitini soitti juhlien järjestäjälle käskeäkseen tätä raivoamaan tuolle idioottiäidille. Juhlien järjestäjä kertoi myöhemmin, että kaikkien toistenkin kutsuttujen vanhemmat olivat soittaneet samanlaisia puheluita juhlien jälkeen. Siis KAIKKI paikallaolleet lapset olivat saaneet tartunnan.
Joo.. just näitä... kerran jäi irtokarkit ostamatta vaikka pussiin jo niitä laitoin, kun samassa puuhassa olleet n. 8-9vuotiaat tytöt jutteli keskenään ja toinen kertoi oksennelleen koko yön, mutta äiti pakotti kouluun, kun sillä oli töitä. Oli kuulemma syönyt särkylääkettä niin ei ollut enää kuumetta. Vaikka eivät nameihin koskeneetkaan paljain käsin vaan kauhalla, meni karkin himot ja halusin äkkiä kauemmaksi :D Olo tuskin oli lapsella enää paha, kun karkkia osti ja kaupassa jaksoi olla, silti x(
Naapurissa oli ollut oksennustauti ja kaikki oireettomia jo pari päivää. Käytiin kylässä ja seuraavana iltana koko perhe oksutaudissa. Tarttuu vielä varmaan pinnoista.
Me tartutettiin noro 3 päivää viimeisen oksennuksen jälkeen vaikka kuviteltiin ettei enää silloin tartuteta ☹️ Kotiin ei kutsuttu ketään käymään pariin viikkoon vaikka oltiinkin jynssätty talo kloritilla. Helvetillinen tauti joka tosiaan vaatii ainakin 2 päivän karanteenin, tosin kolmekaan ei meillä riittänyt 😕
Vanha ketju ylös !
Ystävä vei tänään lapsen hoitoon kun oli yön oksennellut, lapsi siis. Tieto oli että noroa. Logiikkana hänellä oli että sieltä päiväkodistahan he se noron sai.
Olen ymmälläni.
Joo, meillä jyllää nyt noro päiväkodissa. Koronan lisäksi. Lapsi kertoo, että on yöllä oksentanut. Miksi on tuotu päiväkotiin, kysyn minä!
Miksi pitää puhua raahaamisesta, kun kyseessä on vieminen?
Meidän työpaikalla sairaalassa suositus on nykyään vain yksi oireeton päivä, ei kahta. Yhden oireettomia päivän jälkeen vien lapsetkin hoitoon. Hehän erittävät virusta joka tapauksessa vielä monta viikkoa.