Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rumia ihmisiä kohdellaan kuin vammaisia

Vierailija
11.03.2017 |

Onko muut huomanneet saman asian kuin minä, eli sen että ei-niin viehättävien ihmisten oletetaan automaattisesti olevan tyhmempiä kuin muiden? Olen nähnyt omin silmin kuinka fiksuille ihmisille, jotka eivät ulkoisesti vastaa yleisiä kauneusihanteita, puhutaan kuin jollekin heikkolahjaiselle. Se sävy millä heille puhutaan on vähättelevä, ja suoranaisen halveksuva. Minua niin sapettaa tuollainen, että ihmisiä tuomitaan noinkin jyrkästi ainoastaan heidän ulkonäkönsä perusteella.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen huomannut ja itsekin sen kokenut.

Vierailija
2/16 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. :( Olen ihan mormaaliälyinen, mutta minulle puhutaan aina kuin lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Mulla on selvästi havaittavissa oleva skolioosi ja näytän siksi oudolta ja lisäks oon hieman alle 150cm ja mulle puhutaan ihan uskomattoman alentuvasti. Pari kertaa on mennyt hermot, kun on puhuttu jostain yhteiskunnallisesta aiheesta ja ne jotka ei tunne mua on alkaneet selittää, että ei mun kannata välittää heidän puheista ja voidaan puhua jostain helpommasta asiasta. Oon siinä kohtaa sanonut, että mä oon yhteiskuntatieteiden maisteri (taloustiede ja hallintotiede), että luultavasti ymmärrän jopa heitä paremmin.

Vierailija
4/16 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, asiaa pahentaa lapsenkasvoisuuteni, ja kieroon katsovat silmäni. Kun katson itseäni peilistä, huomaan kuinka piirteeni ovat ihan erilaiset kuin ihmisillä keskimäärin. Olen suoraan sanottuna oudonnäköinen. Inhoan tätä naamaa, haluaisin olla ihan tavallinen ja huomaamaton.

Vierailija
5/16 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukut? Totta joka sana! V*tuttaa kun minulle puhutaan kuin keharille, vaikka olen täysin normaaliälyinen. Tuntuu että joudun todistelemaan omaa itseäni, ja hyvyyttäni muille kaiken aikaa. Se on henkisesti todella kuluttavaa ja raskasta. 

Vierailija
6/16 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten vammaisia kohdellaan kuin rumia ihmisiä?

Vierailija
7/16 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukut? Totta joka sana! V*tuttaa kun minulle puhutaan kuin keharille, vaikka olen täysin normaaliälyinen. Tuntuu että joudun todistelemaan omaa itseäni, ja hyvyyttäni muille kaiken aikaa. Se on henkisesti todella kuluttavaa ja raskasta. 

Aika monet vammaisetkin ovat normaaliälyisiä. Vertauksesi vammaisiin oli mielestäni loukkaava.

Vierailija
8/16 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko, että muut kohtelevat sinua niinkuin Sinä kohtelet vammaisia?

Vierailija
9/16 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta puhelet. Mutta minkäs teet, elämme ulkonäkökeskeisessä maailmassa, jossa kaikki himpunkaan verta poikkeava oikeuttaa itseään parempana pitävät kohtelemaan näitä poikkeavia ala-arvoisesti. Joskus on suorastaan huvittanut, millaisia ryysyjä esim. vaatekaupassa tarjotaan, kun nyt ei sattumalta muistuta Miss Suomea, vaan pikemminkin hirviön pikkusisarta. Tai vaihtoehtoisesti tuhottoman kalliita. Myyjä luulee siten kai osoittavansa epäsopivalle asiakkaalle paikkansa. Pienet vaateputiikit ja niiden ylimieliset missukkamyyjät kierrän mahdollisimman kaukaa. Heillehän jo keski-ikään ehtinyt nainen ei ole edes olemassa, näyttipä sitten miltä tahansa.

Yksi jo vähän kaukaisempi muisto. Opiskelukaverini oli saanut isoäidiltään kunnon summan rahaa, jotta tämä ostaisi itselleen turkislakin. Kiertelimme sitten joulun jälkeen opiskelukaupunkimme liikkeitä ja tutkimme valikoimaa. Yhdestä liikkeestä sitten löytyi kaikin puolin sopiva lakki, jota kaverini kokeili ja oli jo tehnyt päätöksen ostaa sen, kun paikalle porhalsi myyjä maireasti hymyillen: "Voi neiti kiltti, kun se lakki on aivan aitoa turkista ja kallis." Kiitos vaan ja näkemiin. Lakki jäi siis ostamatta emmekä kumpikaan käyttäneet koko opiskeluaikanamme enää ko. liikkeen palveluita. Sopiva lakki löytyi sitten toisesta liikkeestä, ihan aitoa turkista! Miksikö moinen huono kohtelu? Emme olleet riittävän varakkaan näköisiä tai kaunottaria.

Vierailija
10/16 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammainen ja kehitysvammainen ovat eri asioita. Vammaisella ihmisellä voi olla esimerkiksi liikuntavamma, mutta älyllisesti hänessä ei ole mitään "vikaa".

Vierailija
11/16 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että muut kohtelevat sinua niinkuin Sinä kohtelet vammaisia?[/quote

Missä kohtaa aloituksessani sanoin, että kohtelen vammaisia ihmisiä huonosti? Toisekseen, kuten lukutaitoiset henkilöt voivat varsin helposti huomata, niin en puhunut fyysisistä vammoista sanallakaan vaan pointtini on se, että olen pannut merkille miten fyysisesti rumille ihmisille puhutaan kuin he olisivat henkiseltä kehitykseltään vajavaisia. Heidän älykkyyttään mitätöidään räikeästi, ja se tapa millä heille puhutaan on sellainen lässyttävä ja alistava.

Ap

Vierailija
12/16 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itse valitettavasti koen tätä joka päivä.

Vierailija
13/16 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, itse valitettavasti koen tätä joka päivä.

Miten tämä tarkalleen ottaen ilmenee?

Vierailija
14/16 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Mulla on selvästi havaittavissa oleva skolioosi ja näytän siksi oudolta ja lisäks oon hieman alle 150cm ja mulle puhutaan ihan uskomattoman alentuvasti. Pari kertaa on mennyt hermot, kun on puhuttu jostain yhteiskunnallisesta aiheesta ja ne jotka ei tunne mua on alkaneet selittää, että ei mun kannata välittää heidän puheista ja voidaan puhua jostain helpommasta asiasta. Oon siinä kohtaa sanonut, että mä oon yhteiskuntatieteiden maisteri (taloustiede ja hallintotiede), että luultavasti ymmärrän jopa heitä paremmin.

Siis tällaista tapahtuu ihan oikeasti? Miten typeriä ihmiset voivat olla?

Vierailija
15/16 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun sanoit niin joo, tai kun lapsia. Minulle kaikki lässyttävät, ja jopa poikaystäväni puhuu minulle kuin 5-vuotiaalle. :-(

Vierailija
16/16 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta puhelet. Mutta minkäs teet, elämme ulkonäkökeskeisessä maailmassa, jossa kaikki himpunkaan verta poikkeava oikeuttaa itseään parempana pitävät kohtelemaan näitä poikkeavia ala-arvoisesti. Joskus on suorastaan huvittanut, millaisia ryysyjä esim. vaatekaupassa tarjotaan, kun nyt ei sattumalta muistuta Miss Suomea, vaan pikemminkin hirviön pikkusisarta. Tai vaihtoehtoisesti tuhottoman kalliita. Myyjä luulee siten kai osoittavansa epäsopivalle asiakkaalle paikkansa. Pienet vaateputiikit ja niiden ylimieliset missukkamyyjät kierrän mahdollisimman kaukaa. Heillehän jo keski-ikään ehtinyt nainen ei ole edes olemassa, näyttipä sitten miltä tahansa.

Yksi jo vähän kaukaisempi muisto. Opiskelukaverini oli saanut isoäidiltään kunnon summan rahaa, jotta tämä ostaisi itselleen turkislakin. Kiertelimme sitten joulun jälkeen opiskelukaupunkimme liikkeitä ja tutkimme valikoimaa. Yhdestä liikkeestä sitten löytyi kaikin puolin sopiva lakki, jota kaverini kokeili ja oli jo tehnyt päätöksen ostaa sen, kun paikalle porhalsi myyjä maireasti hymyillen: "Voi neiti kiltti, kun se lakki on aivan aitoa turkista ja kallis." Kiitos vaan ja näkemiin. Lakki jäi siis ostamatta emmekä kumpikaan käyttäneet koko opiskeluaikanamme enää ko. liikkeen palveluita. Sopiva lakki löytyi sitten toisesta liikkeestä, ihan aitoa turkista! Miksikö moinen huono kohtelu? Emme olleet riittävän varakkaan näköisiä tai kaunottaria.

Tämä on myyjältä todella typerää. Ei koskaan voi tietää kenellä on rahaa ja kenellä ei, ainakaan ulkonäön perusteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi