Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hysteerikko -curling -mammoille ikärajakysely

Vierailija
11.03.2017 |

Siis kummastelen kovasti tätä nykyään omituista ilmapiiriä lasten yksinolon ja lapsille vastuun antamisen suhteen. Ollaanko täällä menossa johonkin Amerikan ja Englannin hysteerikkoilmapiiriin?
- Minkä ikäiset paistavat itsenäisesti jauhelihaa (meillä 3 v)
- Minkä ikäisenä lapsi saa jäädä yksin kotiin noin tunniksi (itsellä lapsesta riippuen, mutta alkaen 4v)
- Minkä ikäiset saavat jäädä hetkeksi keskenään kotiin (meillä 1v ja 5v, koska isompi oli järkevä)
- Minkä ikäinen voi hoitaa koko päivän nuorempaa sisarusta (meillä 13 v)
- Minkä ikäiset voivat olla viikon keskenään (6v, 10v, 16v ja 18v. Siis koska ovat järkeviä)
- Minkä ikäiset eivät saa ruokaa, jos eivät sitä itse valmista (15-17 v alkaen meillä. Jääkaapissa on siis vaan ainekset ruuanlaittoon, ei valmiita ruokia. Vanhemmat eivät yleensä kotona)
Turha tehdä lastensuojeluilmoituksia, koska kyseiset lapset ovat jo aikuisia. Mutta siis kyllähän lasten ja nuorten täytyy oppia huolehtimaan itsestään ja ottamaan vastuuta toisistaan. Todella omituista kuvitella, että jos on tehnyt lapsia, niin sitten on 24/7 paapottava ja vahdittava heitä. Eikä saa vaatia mitään kun kerran on kehdannut tähän maailmaan pukata. What?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin ikärajouhin sen verran, että vanhempien sisarusten tehtävä ei ole hoitaa nuorempia.

Kuulostat pentutehtailijalta, joka ei sitten jaksanutkaan hoitaa lapsiaan.

Vierailija
2/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotias paistaa itsenäisesti jauhelihaa?? 4-vuotias jätetään yksin kotiin? Kyllä, taidan olla hysteerikko-curling-vanhempi, ainakin näiden kriteereiden perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko myös tuo 4-vuotias kykenevä ja osaava paistamaan itsenäisesti jauhelihaa, myös sen tunnin aikana, kun on yksin kotona? Olishan se kiva, että leikki-ikäinen on valmistanut ruan valmiiksi kun vanhemmat on asioilla. Kyllä lapsen pitää itsenäinen jo tuossa iässä olla.

Vierailija
4/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo

Vierailija
5/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noihin ikärajouhin sen verran, että vanhempien sisarusten tehtävä ei ole hoitaa nuorempia.

Kuulostat pentutehtailijalta, joka ei sitten jaksanutkaan hoitaa lapsiaan.

Minusta vanhempien lapsien tehtävä nimen omaan on hoitaa nuorempia. Se on normaalia lauman toimintaa. Minkä ihmeen takia ihmisiä syyllistetään hankkimaan jotain "turvaverkkoja", jostain vieraista ihmisistä jotka eivät lauman dynamiikkaa tunne tai välttämättä osaa ollenkaan ymmärtää lapsia. Totta kai oma lauma hoitaa yhdessä oman lauman jäsenet. Ja nimen omaan yhdessä. Sekä emotionaalisella että käytännön hoidon tasolla. Ei äiti ja isä ole mitään jumalia, jotka antavat kaiken kun yhdet vaan istuu suu auki odottamassa. En minä ainakaan halua tuottaa mitään kitiseviä uusavuttomia tähän maailmaan

ap

Vierailija
6/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3-vuotias paistaa itsenäisesti jauhelihaa?? 4-vuotias jätetään yksin kotiin? Kyllä, taidan olla hysteerikko-curling-vanhempi, ainakin näiden kriteereiden perusteella.

3-vuotiaasta alkaen meillä paistoivat jauhelihat ja leikkasivat salaatit ja tyhjensivät tiskikoneen niin että yksi seisoi pöytätasolla ja nosteli astiat yläkaappiin. Ruuat siis on aina tehty yhdessä. Vanhemmat olivat vielä mukana silloin kun lapset olivat 3-vuotiaita. Tarkoitin itsenäisellä sitä, että sen ikäinen ei enää tarvi apua eikä kyttäämistä tekemiseensä. Aikuinen hoitelee oman osuutensa ruuanlaitosta samaan tyyliin kuin aikuistenkin kesken tehtäisiin. 3-vuotias on siis tekemisissään jo ihan yhtä taitava kuin aikuinen, kunhan on saanut harjoitella yhdessä aikuisen kanssa heti taaperosta.

-ap

Vierailija
7/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen nelilapsisesta perheestä jossa oli just tuo idea että isommat hoitaa.

Ei kyllä ollut hyvä idea.

Isosiskoni ja isoveljeni ovat katkeria ja kaunaisia ja sotkeutuvat edelleen ihan kaikkeen. Naputtavat ja nalkuttavat ja joka toinen lausee koskee sitä mitä kaikkea me kaksi pienempää saimme enemmän.

Plus että ei se teinityttö kyllä ole hyvä olemaan vastuussa lapsista, pitäisi oikeasti tietääkin maailmasta jotain.

Vierailija
8/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko myös tuo 4-vuotias kykenevä ja osaava paistamaan itsenäisesti jauhelihaa, myös sen tunnin aikana, kun on yksin kotona? Olishan se kiva, että leikki-ikäinen on valmistanut ruan valmiiksi kun vanhemmat on asioilla. Kyllä lapsen pitää itsenäinen jo tuossa iässä olla.

No sitä ei. Ainahan voi jotain sattua. Vaikka ainoa ihminen jolla ruuanlaitossa on koskaan onnettomuuksia sattunut, on tämä mamma :D Nelivuotiaan kanssa aina sovittiin mitä hän puuhailee sillä aikaa kun ollaan poissa. Tyhjäpäistä lasta, joka tekee mitä sattuu, ei tietenkään voi jättää yksin kotiin. Mutta meillä ei ole sellaisia.

- ap

Vierailija
9/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isosiskoni ja isoveljeni ovat katkeria ja kaunaisia ja sotkeutuvat edelleen ihan kaikkeen. Naputtavat ja nalkuttavat ja joka toinen lausee koskee sitä mitä kaikkea me kaksi pienempää saimme enemmän.

Plus että ei se teinityttö kyllä ole hyvä olemaan vastuussa lapsista, pitäisi oikeasti tietääkin maailmasta jotain.

Sama. Anopin perheessä tämä on rikkonut sisarusten välit, koska isommat kantavat kaunaa.

Vierailija
10/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä homma on hoidettu väärässä ilmapiirissä, jos kaunaa ja katkeruutta ilmenee. Lasten kuuluu heti pienestä tottua siihen että kaikki ei saa saman verran. Niitten isompien on tietysti oltava etuoikeutettuja. Pienemmät joutuu odottamaan vuoroaan elämässä. Eikä niitten isompien tarvi mitenkään olla vastuussa varsinaisesta kasvatuksesta. Ei heidän tarvi nuorempia hoitaessaan puuttua yhtään mihinkään. Kunhan kattovat että pienemmät pysyy hengissä.

-ap

Vierailija
11/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä homma on hoidettu väärässä ilmapiirissä, jos kaunaa ja katkeruutta ilmenee. Lasten kuuluu heti pienestä tottua siihen että kaikki ei saa saman verran. Niitten isompien on tietysti oltava etuoikeutettuja. Pienemmät joutuu odottamaan vuoroaan elämässä. Eikä niitten isompien tarvi mitenkään olla vastuussa varsinaisesta kasvatuksesta. Ei heidän tarvi nuorempia hoitaessaan puuttua yhtään mihinkään. Kunhan kattovat että pienemmät pysyy hengissä.

-ap

No miten vahdit lapsia jos et ota mitään kasvatuksellisia linjauksia?

Vierailija
12/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isommat kyllä hoitavat pienempiään, pidän sitä itsestään selvyytenä. Vanhempien homma on kuitenkin määritellä kuinka paljon joutuvat hoitamaan ja saako siitä palkkion. Meillä ei ole isovanhempia tms. käytettävissä, joten 16 v. hoitaa pienempiään satunnaisesti esim. vanhempainillan ajan. Huonoa olisi se, jos joutuisi hoitamaan esim. aina viikonloppuisin tai muuten kovin usein. Meillä tällainen hoitokeikka oli viimeksi 3 vk sitten (3 h).

Vierailija
13/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Minkä ikäiset paistavat itsenäisesti jauhelihaa?  -13

- Minkä ikäisenä lapsi saa jäädä yksin kotiin noin tunniksi -7

- Minkä ikäiset saavat jäädä hetkeksi keskenään kotiin -6 vuotiaasta alkaen

- Minkä ikäinen voi hoitaa koko päivän nuorempaa sisarusta -18

- Minkä ikäiset voivat olla viikon keskenään -14-18

- Minkä ikäiset eivät saa ruokaa, jos eivät sitä itse valmista -kaikki saa ruokaa aina tietenkin, ehkä jos en olisi kotona voisi 15-vuotiaalta vaatia ruuanlaittoa

Vierailija
14/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

En oikein pysty hahmottamaan mitä tarkoitat. Itsekin kasvatin hyvin harvoin. Lapset tekivät omiansa ja minä omiani. Välillä aina juteltiin ja syliteltiin ja pussailtiin. Pakolliset hommat (kuten se ruuan laitto) hoidettiin äkkiä yhdessä alta pois. Mitähän ne kasvatukselliset linjaukset mahtaisivat olla?

-ap

Vierailija
15/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

En oikein pysty hahmottamaan mitä tarkoitat. Itsekin kasvatin hyvin harvoin. Lapset tekivät omiansa ja minä omiani. Välillä aina juteltiin ja syliteltiin ja pussailtiin. Pakolliset hommat (kuten se ruuan laitto) hoidettiin äkkiä yhdessä alta pois. Mitähän ne kasvatukselliset linjaukset mahtaisivat olla?

-ap

No ihan jo kahden lapsen kiista. Tai kuka tekee ja missä järjestyksessä. Meillä isosisko kasvatti niin että minä olin aina väärässä koska olin vanhempi. Pikkusisko aina ensin ja aina oikeassa.

Vierailija
16/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minustakin isot lapset voivat kohtuuden rajoissa vahtia hetken pienempiä ja on hyvä opetella omatoimisuutta jo pienenä, mutta kyllä sä minusta olet aika nuorille sysännyt melko suuria vastuita.

Vierailija
17/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai se että minkäikäiseltä voi vaatia mitä. Ja pitääkö vaatia sitten kaikltq samaa. Tai kuka tekee esim luonneanalyyseja... isosisko määritteli minut ja minun roolini ja asemani perheessä. Olin se teoreettinen tumpelo. Ja vaati minulta 14-vuotiaana samoja asioita kuin pikkusiskolta nelikymppisenä...

Vierailija
18/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ilmeisesti täällä lastenhoidosta otetaan jotain elämää suurempaa ongelmaa. Yleensä meillä isomman "lastenhoidovastuu" on ollut sitä että hihkasen lähtiessäni vanhimmalle kotona olijalle että meen ny, kai oot kotona seuraavat x tuntia kun oot nyt perheen aikuinen. Käytännössä se "aikuinen" on voinut sitten istua koneellansa pelaamassa koko sen ajan ellei porukalle oo tullu nälkä ja on pitäny tehdä ruokaa. Ei oo siis välttämättä kertaakaan nähnyt niitä hoidettaviaan, jos ei niille oo tullut asiaa. Niin minä itsekin lapseni hoidan :D

Ja nuoremmille sanon lähtiessäni että x on nyt sitten se jonka puoleen käännytään jos ongelmia ilmenee. Tosi vaikeeta?

- ap

Vierailija
19/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 12 v lapsi voi vahtia pari tuntia esim 5 v kun äiti käy asioilla.

Vierailija
20/31 |
11.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

No ihan jo kahden lapsen kiista. Tai kuka tekee ja missä järjestyksessä. Meillä isosisko kasvatti niin että minä olin aina väärässä koska olin vanhempi. Pikkusisko aina ensin ja aina oikeassa.

Kahden lapsen kiista koski 90% jotain tavaraa. Sellaisessa tapauksessa tavara otetaan pois ja sanotaan että viikon päästä voitte kokeilla osaisitteko leikkiä sillä. Menee 10 sekuntia. Meillä ei kukaan saanut pitää omia tavaroita, vaan kaikki oli yhteistä ja lasten piti saada sovittua leikkivuorot yhdessä. Periaatteessa kaikki tekee mitä tahtoo. Jos tulee eturistiriitoja niin siihen puututaan vain jos tulee tappelu. Todella harvinaista meillä. Itse muistan tapelleeni pikkuveljen kanssa lähes päivittäin. Teillä meni just siinä väärin että isosisko kasvatti. Olis vaan hoitanu.