Sijaisperheen tulot/palkkio?
Naapurissa on joulukuussa poika lähtenyt huostaan/sijoitukseen.Miten on kun tuo huostaanotetun pojan äiti sanoo että sijaisperheen palkkio on n.300euroa päivässö per lapsi?!Miten voi olla?Etenkin kun kyseisessä sijaisperheessä on kaksi muutakin n.5vuotiasta ja vauva sijoitettuna niin tuo sijaisperheenhän täytyy olla aika varakas?Lisäksi on vielä 3 omaakin lasta.Toki ymmärrän että sijaislapset vievät kuluja mutta esimerkiksi vaatteet yms täytyy naapurini edelleen ostaa pojalleen eli sijaisperhe vain ruokkii ja kuskaa tapaamisiin.Näin Espoossa.
Kommentit (60)
Ei makseta sellaisia korvauksia sijoitetuista lapsista ja kyllä lapsen kulut maksaa sijaisperhe.. olisikohan äiti pistänyt vähän omiaan kun ottaa päähän? Vaikka kyllä silloin saakin ihan kivat korvaukset, jos lapsia on monta samaan aikaan, niin ei sentään 300€ per lapsi päivässä koskaan.. Olen ihmetellyt itse sitä kuinka joku jaksaa neljää alle kouluikäistä kriisitilanteesta tulevaa lasta hoitaa samaan aikaan ja kuinka se palvelee lapsen parasta. Sirarsarjat tietenkin asia erikseen, mutta että eri perheistä tulevia lapsia en kyllä itse ole ottanut kahta enempää.
Itsekin sijaisäiti
En jaksa tarkkoja lukuja tarkistaa, mutta palkkio on n. 700 euroa kuussa. Tähän päälle kulukorvaus 400 euroa.
Starttirahaa voi saada tarpeen mukaan lapsen huoneen sisustamiseen ym. vajaa kolme tuhatta euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ei makseta sellaisia korvauksia sijoitetuista lapsista ja kyllä lapsen kulut maksaa sijaisperhe.. olisikohan äiti pistänyt vähän omiaan kun ottaa päähän? Vaikka kyllä silloin saakin ihan kivat korvaukset, jos lapsia on monta samaan aikaan, niin ei sentään 300€ per lapsi päivässä koskaan.. Olen ihmetellyt itse sitä kuinka joku jaksaa neljää alle kouluikäistä kriisitilanteesta tulevaa lasta hoitaa samaan aikaan ja kuinka se palvelee lapsen parasta. Sirarsarjat tietenkin asia erikseen, mutta että eri perheistä tulevia lapsia en kyllä itse ole ottanut kahta enempää.
Itsekin sijaisäiti
Paljonko on kiva korvaus kun lapsia samaanaikaan paljon?
Oliskohan naapurille kateuksissaan tullut summaan yksi nolla liikaa...
Tarkoittaako sijoituksen kustannuksia yhteiskunnalle?
Yhdellä sijaiskodilla oli ainakin miljoonatulot netin taloussivujen mukaan. Ehkä yritysmuotoiset saa enemmän?
Harrastetaanko lapsikauppaa Suomessa muka vielä, kun kaikki huostaanottajat ovat siirtyneet mamubisnekseen?
Ap, uskotko valheet kaikki, mitä naapurisi sinulle syöttää? Kannattaisiko asia tarkistaa jostain eikä sinisilmäisesti pitää totuutena vittuuntuneen naapurin puheita?
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa on joulukuussa poika lähtenyt huostaan/sijoitukseen.Miten on kun tuo huostaanotetun pojan äiti sanoo että sijaisperheen palkkio on n.300euroa päivässö per lapsi?!Miten voi olla?Etenkin kun kyseisessä sijaisperheessä on kaksi muutakin n.5vuotiasta ja vauva sijoitettuna niin tuo sijaisperheenhän täytyy olla aika varakas?Lisäksi on vielä 3 omaakin lasta.Toki ymmärrän että sijaislapset vievät kuluja mutta esimerkiksi vaatteet yms täytyy naapurini edelleen ostaa pojalleen eli sijaisperhe vain ruokkii ja kuskaa tapaamisiin.Näin Espoossa.
Jos sijaisperhe ei huolehdi lapsen välttämättömistä tarpeista (vaatteet päälle talvipakkasella), kannattaisiko tapella oikeusteitse lapsi takaisin itselleen?
Vierailija kirjoitti:
Harrastetaanko lapsikauppaa Suomessa muka vielä, kun kaikki huostaanottajat ovat siirtyneet mamubisnekseen?
M*-lehdessä esitellään tänään yksi huostaanottaja hääräämässä laittomien maassaolijoiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä sijaiskodilla oli ainakin miljoonatulot netin taloussivujen mukaan. Ehkä yritysmuotoiset saa enemmän?
Kävin mielenkiinnosta katsomassa, kun näin heidän uudehkon kartanonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin sijaisäiti
Paljonko on kiva korvaus kun lapsia samaanaikaan paljon?
Meidän perhe toimii kriisiperheenä eli lapset ovat meillä lyhyitä ajanjaksoja, palkkiot suuremmat kuin pitkäaikaisissa sijoituksissa, mutta sitten kun lapsia ei ole niin rahaakaan ei tule. Alue myös ihan eri kuin aloituksessa. Mutta siis maksimi meillä on neljä lasta samaan aikaan ja peruspalkkio on noin 40€/päivä jokaisesta lapsesta. Palkkiot ja käytänteet vaihtelevat kunnittain/alueittain, mutta valitettavaa on, että monia perheitä raha houkuttelee ottamaan maksimimäärän lapsia vaikka se ei enää olisikaan jaksamisen kannalta hyvä asia.
Itsekin sijaisäiti
Naapurilla on me nyt puurot ja vellit sekaisin. Tuo n. 300e/pv on laitoshoitoon sijoitetun lapsen kustannus kunnalle, ei suinkaan sijaisvanhempien saama palkkio.
Ei tuo niin mahdoton raha ole, mutta ehkä se on se minkä sijaishoito tulee yhteiskunnalle maksamaan. Siis tarvitaan sossun konsultointia, erityiskoulua, psykologeja, lomittajia ja niin edelleen.
Myös alaikäisten turvapaikanhakijoiden hoito maksaa jopa sen 300 euroa päivässä per lapsi.
Luen erästä blogia, jonka kirjoittajalla on useita sijaislapsia. He lomailevat monta kertaa vuodessa Thaimaan kodissaan (myös lasten kanssa) tai kelohonkahuvilassaan Lapissa. Aika paljon tienaavat. Kade en kuitenkaan ole, koska onhan niiden kakaroiden kanssa ihan jumalaton homma, joten kaiken ovat ansainneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin mielenkiinnosta katsomassa, kun näin heidän uudehkon kartanonsa.
Älä sekoita Liikevaihtoa tuloihin.
No EI ole