Kannattaako lähihoitajan kouluttautua sosionomiksi?
Kohta alkaa amk haut! Olen viime syksynä valmistunut lähäri lastenhoitaja ja nyt mietin pitäisikö koittaa päästä opiskelemaan sosionomiksi. Palkkaero vain noin 200e eli aika mitätön, mutta eikö sosionomilla ole laajemmat työkenttämahdollisuudet? Mitäs te olette mieltä? Onko täällä lähäreitä, sosionomeja?
Kommentit (23)
Mitä töitä ajattelit haluavasi tehdä tulevaisuudessa?
Jos jäät päiväkotiin töihin, niin ei kannata. Jos haluat pois alalta, niin ei kannata.
Niin siis sosionomi voi tehdä muutakin kuin toimia lto:na.
Sosionomi voi toimia mm. lastensuojelussa ohjaajana tai perhetyöntekijänä, aikuissosiaalityössä sosiaaliohjaajana, päihdetyössä ohjaajana tms.
Mieti ennemmin, mitä haluat tehdä kuin sitä palkkausta.
En ole täysin varma mitä haluaisin tehdä. Mutta päiväkotiin ei kiinnostaisi töihin jäädä. Tätä alaa olen kuitenkin ajatellut jatkaa kun ei mikään muukaan kiinnosta sen enempää, vaikka välillä mietin kiinnostaako tämäkään ala oikeasti niin hirveästi. Jotakin ohjaustyötä voisin tykätä tehdä, esim. juuri aikuissosiaalityötä tms. Lähärit eivät näihin hommiin tunnu pääsevän tai ei ainakaan niin helposti kuin sosionomit? Ap
No miten olisi sairaanhoitaja? Todella laaja työkenttä ja vuorotyössä hyvä palkka.
Vierailija kirjoitti:
No miten olisi sairaanhoitaja? Todella laaja työkenttä ja vuorotyössä hyvä palkka.
Sairaanhoidollinen työ ei oikein kiinnosta... Ap
Palkan takia ei kannata opiskella, mutta muuten kyllä
Mitä hommia sosionomi voi tehdä mitä lähihoitaja ei?
Vierailija kirjoitti:
Mitä hommia sosionomi voi tehdä mitä lähihoitaja ei?
Täh? Nehän on 2 eritasoista koulutusta! Itse olen sosionomina toiminut mm. kehitysvammaisten avopalveluiden ohjaajana, vastaavana ohjaajana kehitysvammaisten asumisessa, palvelukeskuksen sosiaaliohjaajana ja projektisuunnittelijana. Kaikkiin näihin on pätevyysvaatimuksena ammattikorkeakoulutus, eivät ole lähihoitajan töitä.
Millaisissa työtehtävissä ja työpaikoissa kuntoutuksen ohjaaja työskentelee?
Itseäni kiinnostaisi se. Olen toki lukenut kuvauksia jne. mutta olisi mukava kuulla ihan kokemuspohjaisia juttuja ..
Tietoo?
Minä lähtisin mieluummin sosiaalityöntekijäksi (eli yliopisto-opinnot) sosionomin sijaan.
Niitä töitä tehdään mitä löytyy. Vaikka opiskelee minkä ammatin, ei työ vastaa kuitenkaan odotuksia. Joko on koko ajan liian kiire tai työ on rutiininomaista suorittamista.
Opiskelen sosionomiksi ja ryhmässäni on todella paljon lähäreitä. Saavat jonkin verran hyväksilukuja (aika vähän kylläkin). Sanoisin sinulle että aikuistu hiukan (oletan että olet parikymppinen jos olet vasta valmistunut). En siis tarkoita millään pahalla mutta ala on vain semmoinen että aika järkyttävää tehdä esim. ryhmätöitä kovin nuorten kanssa.. En siis todellakaan tarkoita kettuilla mutta ero on aikamoinen 20 vuotiaalla ja 25 vuotiaalla,huomattu on.. vaikka nämä ryhmässäni olevat nuorimmat ovat melkein kaikki jonkinlaisia uskovaisia tai maalaisia...
Vierailija kirjoitti:
Minä lähtisin mieluummin sosiaalityöntekijäksi (eli yliopisto-opinnot) sosionomin sijaan.
juu, mutta kaikki eivät halua sossuun töihin. Olen itse paitsi sosionomi AMK myös gradua vaille valmis maisteri. Ei innosta edes valmistua, koska olen ollut sos.tt sijaisena ja oli helvetin raskasta. Asiakkaat moniongelmaisia ja siksi raskaita ja järjetön määrä päätöksentekoa. Oli päiviä, kun tauolla ei pystynyt käymään, nälkää piti loitolla kahvikuppi ja pöydän ääressä ahmitut välipalakeksit. Jos asiakas ei pääse varaamaansa aikaan sisälle, nouse melkoinen huutomyrsky. Byrokratia jyllää, sosiaaliohjaaja ei saa tehdä päätöksiä, vaikka tuntisi asiakkaan paremmin, ja siksi sosiaaliohjaajat saavatkin huonompaa palkkaa, kun eivät voi tehdä päätöksiä. Olen silti mieluummin lähellä asiakasta pienemmällä palkalla. En ole myöskään johtajatyyppi, eli minusta ei olisi mielekästä hakeutua sosiaalityön esimiestehtäviinkään. Onhan johtajilla aina paljon raskaampi vastuukin, kun vastaa oman työnsä lisäksi kymmenien muidenkin tekemästä työstä.
Jdkslsk kirjoitti:
Opiskelen sosionomiksi ja ryhmässäni on todella paljon lähäreitä. Saavat jonkin verran hyväksilukuja (aika vähän kylläkin). Sanoisin sinulle että aikuistu hiukan (oletan että olet parikymppinen jos olet vasta valmistunut). En siis tarkoita millään pahalla mutta ala on vain semmoinen että aika järkyttävää tehdä esim. ryhmätöitä kovin nuorten kanssa.. En siis todellakaan tarkoita kettuilla mutta ero on aikamoinen 20 vuotiaalla ja 25 vuotiaalla,huomattu on.. vaikka nämä ryhmässäni olevat nuorimmat ovat melkein kaikki jonkinlaisia uskovaisia tai maalaisia...
Outo asenne sinulla, minulla on työkavereina kolme nuorta lähihoitajaa, 20-21v, fiksuja nuoria naisia, kaikki ovat hakemassa tämän kevään haussa jatkoon ja uskon heidän kaikkien myös pääsevän. No, tosin ollaan maalaisia kaikki, ehkä fiksuus johtuu siitä.
55v
Vierailija kirjoitti:
Jdkslsk kirjoitti:
Outo asenne sinulla, minulla on työkavereina kolme nuorta lähihoitajaa, 20-21v, fiksuja nuoria naisia, kaikki ovat hakemassa tämän kevään haussa jatkoon ja uskon heidän kaikkien myös pääsevän. No, tosin ollaan maalaisia kaikki, ehkä fiksuus johtuu siitä.
55v
Tarkoitin tuolla että ovat maalaisia tai uskovaisia kuvainnoillisesti sitä, etteivät ole niitä luokan bilehileitä vaan ihan järki on päässä mutta vielä kovin nuoria ajatukseltaan. Enkä ole itsekään kuin 25v (enkä lähelläkään vanhinta ryhmässämme), ja kaikki ovat samaa mieltä että esim. juurikin ne ryhmätyöt (joita on ihan hirveästi) ovat todella vaikeita kun nämä nuoremmat esimerkiksi kopioivat netistä suoraan asioita yms. Mutta varmasti löytyy niitä järkevämpiäkin nuoria :) Huomaa vaan todella suuren eron 20-vuotiaan ja 25-vuotiaan ajattelussa :)
Ja painotin kirjoituksessani ettei tarkoitukseni ollut kettuilla :) (kuten sinulla ilmeisesti mutta et saanut mielialaani matalaksi, sorry :)
Mä olen aineenopettaja kaupungissa, missä ei ole alan työpaikkoja yhtään. Minulle suositeltiin sosionomin opiskeluja - koska olen maisterina niin heikossa työmarkkinatilanteessa. Sinulle sanoisin: jos opiskelu kiinnostaa, niin ilman muuta opiskele alaa, mikäli sosionomin tutkinto kiinnostaa.