Tupakoija, miksi poltat?
Miksi saastutat itseäsi ja läheisiäsi? Jos sinua ei terveys huoleta, niin eikö sinua huoleta ennen aikainen rupistuminen?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Poltan siksi, että olen pahasti riippuvainen. Inhoan tupakointia. Koitin olla ilman taas kerran pari päivää niin olin hajota siihen outouden tunteeseen. Ehkä se pitäisi vaan kestää, sillä ei olisi edes varaa polttaa ja inhoan sitä todellakin! Auttaisko joku lääke, kun nikotiinituotteet saavat voimaan pahoin ja suu ja kurkku kärsivät.
Ne nikotiinitabut kuuluu laittaa kielen alle. Lisäksi se, että ne saavat voimaan pahoin, ei tarkoita sitä, ettei niitä kuulu ottaa. Suu ja kurkku kärsivät myös tupakoinnista.
Lopetin. Paino nousi 15 kg. Mietin uudelleen aloittamista.
Tämä nyt on täysin turha kysymys. Jokainen tupakoija polttaa, koska on riippuvainen nikotiinista. Tupakka ei maistu hyvälle, rentouta ym. muuta p*skaa. Tuo kaikki on aivojen tapa huijata se haluttu nikotiiniannos. Kymmenen vuoden polttamisen jälkeen nyt puoli vuotta ilman ja kyllä on elämä mahtavaa, kun henki kulkee eikä suussa maistu kauhealle. Ikinä en enää polta yhtään tupakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ymmärrä miks pitää tappaa viattomia sivullisia bussipysäkeillä tai ylipäänsä katua alas kruisaillen, syöpä suupielessä. Joo on tosi isosti liioiteltu, kun sähän oot vaan yks myrkkypilvi, mitä se nyt tekee jos sä vähän sauhuttelet siinä punasissa valoissa. Paitsi sitten kun teitä on 10 "harmitonta" samoissa valoissa ja me muut ollaan siinä sit jumissa teidän ympäröiminä.
Siis muahan ei kiinnosta pätkääkään jos sä haluat tuhota sisuskalusi, mut voisit tehä sen sit yksinäs muualla niin menis nopeemmin eikä tarttis vetää muita mukanaan. Yhtä itsekästä kuin ajaa autolla toista kaistaa päin itsemurhana.Sielu lepää kun katon miten kärvistelette kylmässä ja huonossa säässä, räpeltäen. 😊
Sua ei kuitenkaan haittaa ne pakokaasut, joita hengität siinä punaisissa valoissa?
Tjaa. Paskahuusia tyhjentäessäni poltan, koska on pakko turruttaa haju- ja makuaisti. Muutoin oksennan. Viimeksi olen polttanut 90-luvulla ehkä kolme savuketta, sitä ennen 80-luvulla jopa muutaman askin.
Jos joku yrittää pakottaa minut syömään kesäkeittoa, vaadin tyrkyttäjää sietämään sen, että poltan tupakkaa ruokapöydässä. Muuten eivät en saa niitä äklöjä pavunvarrenpätkiä ja kukkakaaliklönttejä edes suuhuni yökkäämättä.
Vähemmän tulee nykyään poltettua. Jos joku muu polttaa, niin polttakoon. Useimmilla meistä on jokin pahe, jolla hankkia mielihyvää. Ne taas, joilla ei ole paheita, ovat ärsyttäviä moralisteja, joiden elämän pääsisältö näyttää olevan mielihyväst kieltäytyminen.
Vierailija kirjoitti:
Tupakoin koska nautin savukkeestani aamukahvin jälkeen. Ovathan monet muutkin nautintoa tuottavat tavat tai asiat vaarallisia kuten esim. sokeri,rasva, alkoholi, liika auringonotto, liika lihavuus ym.
Harva tupakoitsija pystyy tupakoimaan vain muutaman tupakan päivässä. Noita muita nautintoaineita pystyy nauttimaan kohtuudella jos haluaa, kun taas tupakoitsijan pitää saada nikotiiniannoksensa säännöllisin väliajoin, mikä joidenkin kohdalla tarkoittaa askin päivässä tai jopa enemmän.
Varmaan samasta syystä, kuin toiset syövät karkkia, sipsiä, pullaa, keksejä, jäätelöä, roskaruokaa, yms.? Eihän niitäkään kukaan elääkseen tarvitse, päinvastoin ovat epäterveellisiä ja suurina annoksia suorastaan vaaraksi terveydelle. Jokin niissä silti toisia koukuttaa.
Ei ole ainuttakaan syytä olla polttamatta. Se että jonkun ihmisen nenään tulee 10 metrin päähän ulkona vieno tupakanhaju kun poltan ei todellakaan ole riittävä syy :'D Ja yllätysyllätys kaikkia ei kiinnosta vaikka kuolisi aikaisemmin, olen yrittänyt tappaa itseni jo varmaan 10 kertaa elämäni aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakoin koska nautin savukkeestani aamukahvin jälkeen. Ovathan monet muutkin nautintoa tuottavat tavat tai asiat vaarallisia kuten esim. sokeri,rasva, alkoholi, liika auringonotto, liika lihavuus ym.
Harva tupakoitsija pystyy tupakoimaan vain muutaman tupakan päivässä. Noita muita nautintoaineita pystyy nauttimaan kohtuudella jos haluaa, kun taas tupakoitsijan pitää saada nikotiiniannoksensa säännöllisin väliajoin, mikä joidenkin kohdalla tarkoittaa askin päivässä tai jopa enemmän.
Ohis, mutta savuttomalla työpaikalla näyttää onnistuvan vallan hyvin minulta ja kaikilta tupakoivilta työkavereiltani. Itse en polta ikinä ennen työpäivää, enkä edes joka päivä. Silloin kun poltan, poltan 1-3 tupakkaa iltapäivällä/illalla töiden jälkeen. Enkä aina sitäkään, jos ulkona on huono ilma tai muuten vaan ei huvita. Minulle tupakka on nimenomaan nautinto ja haluan polttaa rauhassa istuskellen, nauttien hyvästä ilmasta ja ehkä siitä kahvista tai punkusta, ei mikään pakollinen paha, joka pitää kerran tunnissa käydä räntäsateessa ja loskassa vaikka puolijuoksua imaisemassa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun vielä poltin, ajattelin, että tupakka tekee minut onnelliseksi. Romantisoin mielessäni niitä ihania hetkiä, kun istuskelee kesäyössä punkkulasi toisessa kädessä, tupakka toisessa. Rauhallinen hetki aamukahvin ja tupakan kanssa parvekkeella auringonpaisteessa.
Nyt puoli vuotta polttamatta, eikä ole yhtään ikävä sitä hajua vaatteissa ja hengästymistä portaissa. Sitä, ettei voi rentoutua, kun koko ajan pitää miettiä, milloin pääsee taas röökille ja missä kehtaa polttaa. Olen aina ollut tarkka siitä, etten polta tupakoimattomien lähellä.
Viihteellä ollessani poltan edelleen sähkötupakkaa, jos alkaa kauheasti tehdä mieli. Eihän sekään terveellistä ole, mutta parempi tietenkin polttaa sitä sähkötupakkaa kerran viikossa tai parissa, kuin askin röökiä päivässä. En tiedä pääseekö tästä himosta koskaan lopullisesti eroon.
Mä en usko, että pääsee! Itse lopetin pari vuotta sitten ja vieläkin tulee hetkiä, kun ajattelen, että menenpäs tupakalle tai voi kun tekee mieli tupakkaa. Eniten kaipaan tupakkaa punaviinin kanssa ja joskus hyvin harvoin ulkona käydessäni annan itselleni luvan polttaa pikkusikareita. Ei ihan fiksua sekään, tiedän.
Tosi moni miettii, miksi kukaan alkaa polttamaan, niin mun kohdalla ainakin oli kyse nuoruuden epävarmuudesta, piti todistaa, että hyvin koulusa pärjäävälläkin voi olla särmää. Yritin kuulua joukkoon, enkä vain olla se hikke, joka harrastaa teatteria ja sanataidetta ja neuloo kotona villasukkia. Siis tuota minä oikeastikin olin, mutta samaan aikaan myös paljon muutakin.
Poltin sen rentouttavan tunteen ja eräänlaisen mielihyvän vuoksi. Samoin ne ihanat hetket aamukastetta ja usvaa katsellessa mökin portailla, kuten muutkin ovat maininneet. Samoin ennen älypuhelinta ja sen räpläämistä, oli luontevaa polttaa tupakka odotellessa. Tupakka myös voimisti hetkellisesti alkoholin vaikutusta ja toisinpäin, päihtymistarkoituksessa juodessa kului helposti illan aikana koko aski tupakkaa. Normaalisti aski kesti viikon tai maxiaski kaksi.
En ole noin 2,5 vuoteen polttanut. En ole myöskään istunut mökin portailla kesäöisin varpaat nurmikon kasteessa tai käynyt terassilla juomassa päiväkahvit kirpeässä pakkasilmassa. Niistä puuttuu se "jokin", kun samalla ei ilman tupakkaa tule hengiteltyä niin rauhallisesti ja syvään. Puuttuu tietynlainen seesteisyys ja rauha. Voisin hyvinkin kuvitella itseni vielä joskus tupakoivan silloin tällöin, terveyshaitoista huolimatta. Nyt jätän kuitenkin polttamatta, kun edessä on vauva-ajat ja pikkulapsivuodet enkä halua lapsia altistaa edes 3-hand tupakoinnille (eli myrkkyjen tarttuminen lapseen vaatteideni, ihoni, pusujeni, hiusteni jne kautta).
Jep kaikkien tupakoivien kannattaisi googlata keuhkoahtaumatauti ja lukea jokin niistä lukuisista jutuista missä jotkut 40 tienoilla olevat ihmiset kertoo kun ovat henkilökohtaisesti sairastuneet. Ja jep totta on että kaikki me kuollaan mutta itse mielummin kuolisin jollain muulla tavalla kuin hapenpuutteeseen keuhkojen hitaasti ahtautuessa. Ja jota vielä edeltävät tuskaiset ja limaiset viimeiset vuodet joiden aikana sairaus invalisoi täydellisesti, koko ajan tietäen että se tila on pääosin itseaiheutettu. Ei varmasti ole mikään mieliteko sen arvoista. En mielestäni ole mikään nillittäjä enkä kannata tupakkatuotteiden täyskieltoa, mutta toivon itsekseni että ihmiset nykypäivänä olisivat sen verran fiksuja että eivät alottaisi ollenkaan/lopettaisivat jos ovatkin aloittaneet vaikkei se helppoa olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta savuttomalla työpaikalla näyttää onnistuvan vallan hyvin minulta ja kaikilta tupakoivilta työkavereiltani. Itse en polta ikinä ennen työpäivää, enkä edes joka päivä. Silloin kun poltan, poltan 1-3 tupakkaa iltapäivällä/illalla töiden jälkeen. Enkä aina sitäkään, jos ulkona on huono ilma tai muuten vaan ei huvita. Minulle tupakka on nimenomaan nautinto ja haluan polttaa rauhassa istuskellen, nauttien hyvästä ilmasta ja ehkä siitä kahvista tai punkusta, ei mikään pakollinen paha, joka pitää kerran tunnissa käydä räntäsateessa ja loskassa vaikka puolijuoksua imaisemassa.
Hyvä sulle ja keuhkoillesi, taidat vaan olla poikkeus tupakoivien joukossa, yleisempää on vetää askillinen päivässä.
En polta vakituisesti, mutta mulla on tapana tuprutella esim ulkomaanmatkoilla ja jos oon iltaa viettämässä, kuuluu jotenkin itselläni siihen. Se symboloi jotenkin sitä että nyt on lupa löysätä. Ja käyn ulkona muutaman kerran vuodessa ja reissaan jokusen reissun myös vuodessa, että eipä tuo maailmaa kaada :)
Vierailija kirjoitti:
Jep kaikkien tupakoivien kannattaisi googlata keuhkoahtaumatauti ja lukea jokin niistä lukuisista jutuista missä jotkut 40 tienoilla olevat ihmiset kertoo kun ovat henkilökohtaisesti sairastuneet. Ja jep totta on että kaikki me kuollaan mutta itse mielummin kuolisin jollain muulla tavalla kuin hapenpuutteeseen keuhkojen hitaasti ahtautuessa. Ja jota vielä edeltävät tuskaiset ja limaiset viimeiset vuodet joiden aikana sairaus invalisoi täydellisesti, koko ajan tietäen että se tila on pääosin itseaiheutettu. Ei varmasti ole mikään mieliteko sen arvoista. En mielestäni ole mikään nillittäjä enkä kannata tupakkatuotteiden täyskieltoa, mutta toivon itsekseni että ihmiset nykypäivänä olisivat sen verran fiksuja että eivät alottaisi ollenkaan/lopettaisivat jos ovatkin aloittaneet vaikkei se helppoa olekaan.
Se on kyllä inhottavaa ettei näissä tapauksissa voida tehdä eutanasiaa. Mutta ainahan sitten voi juosta vaikka junan alle. Tuskin koskaan kuoleminen on mukavaa. Ja saa siinä loppuvaiheessa hyvät kipulääkkeet. Keuhkoahtaumatauti lakkaa pahenemasta jos lopettaa eli silloinkin voi vielä päätöksensä tehdä.
Keuhkoahtaumatauti ei lakkaa etenemästä sen jälkeen kun sen on saanut. Tupakkayskä voi olla jo merkki siitä että on sairastunut tai ainakin silloin on viimeisiä vaiheita lopettaa. Yleensä ihmiset tajuaa sairastuneensa vasta kun keuhkojen kapasiteetista on mennyt jo iso osa. Taudin kulku kyllä merkittävästi hidastuu tupakoinnin lopettamisen jälkeen mutta keuhkoahtauma on etenevä ja parantumaton sairaus.
"Mä tässä vähän myrkytän ilmaa jota sun on pakko hengittää mut hei älä välitä, noi autot kaasuineen on paljon pahempia. Koska sehän tekee mun teosta jotenkin niinkuin hyväksyttävämpää ja lievempää."
T. Ei ollu pakokaasut nyt tää topic.
Keuhkoahtaumatauti ei lakkaa etenemästä sen jälkeen kun sen on saanut. Tupakoinnin lopettaminen kyllä merkittävästi hidastaa sitä. Siitä huolimatta se on etenevä ja parantumaton sairaus joks johtaa kuolemaan. Ns tupakkayskä on sairauden ensioireita, ja ihmuset eivät yleensä tajua sairastuneensa ennenkuin iso osa keuhkojen kapasiteetista on menetetty. Lääkkeetkään ei sitä paranna vaan lähinnä rentouttaa ja sitä kautta avaa keuhkoputkia, ja toiset vaikuttavat yskän reseptoreihin siten ettei yskitä eikä limas erity niin paljon jne edelleen, mutta syntyneitä tuhoja niillä ei voida korjata.
Onko sinulla mitään käsitystä, kuinka myrkyllistä auton pakokaasu on?