Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen hakenut matka-avustusta te- keskuksesta niin monta kertaa, että nyt pitää vähän pitää taukoa...

Vierailija
10.03.2017 |

Samoin olen ohjanut kaikki työttömät tuttunikin hakemaan ilmaista rahaa te-keskuksesta.
Erityisen lämpimästi voin suositella avustusta kohdassa: "Työhön tutustuminen": Tätä olen käyttänyt jonkin verran, kun olen matkustanut jonnekin mökille tai lomakeskukseen. Sitten vaan lomakkeen täyttö ja palautus te-keskukseen, rahat tulee jonkun ajan kuluttua.
Jos virkatäti kyselee että miten tuo työhön tutustuminen meni, niin sanon vaan, että ei se ollut sitä mitä olin suunnittellut tai mitä luvattiin, joten ei siitä tullut mitään. Rahat on mulle matkasta silti maksettu. Viimeksi kävin kaverin mökillä ja oli puhetta että olisin tullut sinne kesällä vähän remonttiavuksi. Eli työhön tutustuminenhan siinä oli kyseessä.

Samoin työhaastatteluun matkustaminen meno-paluu te-keskuksen avustukslla on hyvä.
Monet ravintola-alan ammattilaiset matkustaan yllättäen tällain keväthangilla Lappiin työhaastatteluun ja matkalasku te-keskukseen. Toimii aina, sillä siellä on aina joku työnantaja joka voi vähän haastatella ja allekirjoittaa lomakkeen.

Avustuslomake pitää käydä hakemassa ja täyttämässä te-keskuksessa etukäteen. Sitten joku allekirjoitus siellä paikan päällä lomakkeeseen, takas työkkäriin ja lomakkeen palautus - > rahat tilille.
Ajattelin jossain vaiheessa vaikka itse väärentää noita työnantajien allekirjoituksia, sillä en ole ikinä kuullut että mistään työkkäristä olisi alettu jälkikäteen niitä keneltäkään tarkistelemaan. Vaikka onhan siinä ne yhteystiedot ja allekirjoitukset kyllä olemassa.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustuslomake pitää käydä hakemassa ja täyttämässä te-keskuksessa etukäteen. Sitten joku allekirjoitus siellä paikan päällä lomakkeeseen, takas työkkäriin ja lomakkeen palautus - > rahat tilille.

Ajattelin jossain vaiheessa vaikka itse väärentää noita työnantajien allekirjoituksia, sillä en ole ikinä kuullut että mistään työkkäristä olisi alettu jälkikäteen niitä keneltäkään tarkistelemaan. Vaikka onhan siinä ne yhteystiedot ja allekirjoitukset kyllä olemassa.

Piti ihan tarkistaa, että milloin tämä aloitus on kirjoitettu.

Tuo lihavoitu osa paljastaa, että sinä et oikeasti tiedä tästä asiasta.

Huono provo, kun kaikki työttömät huomaavat kyllä tuon.

Vierailija
2/3 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin tuota käyttänyt sika usein. Eihän se ota jos ei annaksan. Voihan sitä käydä haastattelussa tai kattelemassa jotain paikkaa.

Ja koska siihen kerta rahaa myönnetään niin kyllä olen ne kuitannut aina kun on joku kohalle sopinut.

En näe tämmöisten käyttämisessä mitään pahaa.

Olen sitäpaitsi kuullut työkkäriläiseltä, että niitä rahoja jää tosi paljon hakematta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/3 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattumalta huomasin tämän netissä ja laitan omat kommenttini. Ekana, pitkään aikaan ei ole joutunut enää täyttämään yhtään mitään etukäteen eikä mitään työhaastattelun pitäjän allekirjoitusta vaadita. Täytät vain hakemuksen työhaastattelun jälkeen ja laitat sen TE-toimistolle menemään joko postissa (Te-toimiston kirjaamoon Pasilaan Helsinkiin) tai sitten viet sen omaan TE-toimistoosi.  Ja totta kai pitää olla työtön että näitä korvauksia saa.

Laki myös muuttui niin vuodenvaihteessa, että matkakorvauksia saa myös EU-maihin suuntautuvista työhaastattelumatkoista. Ei TE-toimisto tätä paljoa kyllä mainosta.

Nyt olen itse tehnyt jo kolme työhaastattelumatkaa Iso-Britanniaan tänä vuonna. Korvauksia per matka on tullut noin 250-270 euroa (vika korvaus vielä tulematta). Käytännössä näin  pitkään matkaan kiinteä (eli jos saat halvat lentoliput, niin sinun etu)  korvaus ja hotelliyöt 1-2 yötä. Nämä siis TE-toimisto maksaa. Itse olen kyllä ollut vain halvoissa hotelleissa (sen verran yritän valtion kassaa säästää). Hotelliyössä on myös maksimisumma per yö, jonka TE-toimisto maksaa.

Totta kai tässä aina tulkintakysymys, eli matkan pitää olla työllistymisen  kannalta olennainen. Mutta  itse en etukäteen ole pahemmin kysellyt. Käynyt vain aina työhaastattelussa ja sen jälkeen lähettänyt paperit TE-toimistolle.

Ja tämä ei ole mikään provo. Keski-ikäinen mies  olen ja asiantuntijahommia etsin, vikassa vakituisessa työpaikassani Suomessa tienasin noin 7000 euroa kuussa, mutta enää en Suomesta ole uutta työpaikkaa löytänyt. Joten Lontooseen tai muualle UK:hon yritän nyt. Todennäköisesti pienempi palkka ja kovat vuokrat edessä. Mutta ei oikein ole muutakaan vaihtoehtoa.

Tässä vielä yksi linkki:

http://www.te-palvelut.fi/te/fi/erikoissivut/kustannukset_ja_avustus/in…

"Matka- ja yöpymiskustannusten korvausta voi saada matkoista työhaastatteluun Suomessa tai toisessa EU-/ETA-maassa, jos työ kestää vähintään kaksi viikkoa ja työaika on keskimäärin 18 tuntia viikossa."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme