Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Karmea unettomuus, ainoa vaihtoehto unilääkkeet?

Vierailija
10.03.2017 |

Olen siis kärsinyt unettomuudesta jo vuosia, viimeisen vuoden aikana tilanne on kuitenkin pahentunut todella paljon.

Nukahtaminen ei ole suurin ongelma, se onnistuu ehkä puolessa tunnisa. Ongelma on se, että heräilen useita kertoja yössä, enkä heräilyjen välillä saa nukuttua kuin 0,5h-1,5h. Joinakin öinä saatan nukkua jopa 3-4h heräilyjen välissä, mutta harvemmin.

Herään ilman syytä, herään kolahdukseen, herään painajaisiin, herään miehen kuorsaukseen jne. Ja unen saaminen uudestaan on vaikeaa ja kestää. Pahimman heräilyn aiheuttavat kuitenkin painajaiset, olen nähnyt niitä nyt viimeisen vuoden aikana valehtelematta joka yö, viikossa saattaa olla yksi yö etten näe niitä, mutta aika harvinaista.

Painajaiset toistavat aina samaa kaavaa, niissä esintyy äitini tai siskoni, yrittivät viedä lapseni. Puolisen vuotta sitten painajaiset muuttuivat niin, että olen taas teini ja asun kotona äitini kanssa ja elän uudestaan kaikki ne asiat, jotka hän minulle on tehnyt. Koen taas sen saman ahdistuksen kuin silloin kotona asuessani ja se jatkuu pitkään herättyäni. Joskus näen näitä painajaisia useamman kerran yössä, kun saan nukahdettua takaisin.

Joinakin öinä voin nähdä unia niin, että he eivät tee mitään, mutta näkyvät esim. kadun reunassa. Tällaistenkin unien jälkeen olen äärettömän ahdistunut. Olen kaikki päivät todella ahdistunut näiden painajaisten takia ja joskus yöllä herätessäni luulen, että olen oikeasti äitini luona, enkä omassa kodissani. Olen vuosia sitten katkaissut välini vanhaan perheeseeni, juurikin syynä se, mitä kaikkea äitini minulle on tehnyt. Olen aina oireillut jollakin tapaa tapahtuneiden takia, mutta painajaiset alkoivat tosin vasta noin vuosi sitten.

Syön melatoniinia (reseptillä), mutta se on tuntunut auttavan vain nukahtamiseen, ei muuhun. Onko ainoa keino unilääkkeet? En tahtoisi niitä syödä mutta en oikein enää näe muuta vaihtoehtoa.

Olen myös miettinyt terapeutille tmv. puhumista, koska tämä vaikuttaisi omalla tavallaan joltakin stressireaktiolta(?), mutta olen arkaillut sitä lapsen takia. Pelkään, että sitten lastensuojelu astuu kuvioihin ja olen kuullut paljon pahaa tämän kylän lastensuojelusta. Ovathan toki puheet aina puheita, mutta stressaan herkästi kaikesta vähän turhastakin, joten en tahtoisi enää enempää stressattavaa, jos uskallan hakea apua. Ja ehkä pelkään myös sitä, että lääkäri leimaa minut heti mt-ongelmaiseksi ja se tieto kulkee papereissani lopun ikääni, tai että oikeasti olenkin hullu tmv.

Kaikki tuntuu olevan päässä yksi epämääräinen sumea mytty enkä tiedä mitä pitäisi tehdä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unilääkkeillä nukut vain kemiallista unta, eli ei juurikaan hyödytä. Parempi olisi käydä lääkärillä ja kysellä häneltä vinkkejä. Ja erittäin kovasti suosittelisin sulle terapiaa, että pääset menneisyydestäsi pois.

Mulla on nukkumisen suhteen samoja ongelmia, en tosin näe painajaisia, mutta tuo heräileminen on liiankin tuttua. Lääkäri määräsi mulle Mirtazapinia 1/4 tablettia iltaisin (30mg tabletista). Iso annostus puolestaan haittaa unta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi fyysistä rasitusta, jos ei ole liikuntaestettä. Säännölliset nukkumaanmenoajat ja tietysti täytyy karsia koneella istumista ja välttää kofeiinia.

Kemiallinen uni ei ole oikeaa lepoa, koska aivot eivät vaivu luonnolliseen lepotilaan.

Lääkkeet itsessään aiheuttavat painajaisia.

Vierailija
4/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unilääkkeillä nukut vain kemiallista unta, eli ei juurikaan hyödytä. Parempi olisi käydä lääkärillä ja kysellä häneltä vinkkejä. Ja erittäin kovasti suosittelisin sulle terapiaa, että pääset menneisyydestäsi pois.

Mulla on nukkumisen suhteen samoja ongelmia, en tosin näe painajaisia, mutta tuo heräileminen on liiankin tuttua. Lääkäri määräsi mulle Mirtazapinia 1/4 tablettia iltaisin (30mg tabletista). Iso annostus puolestaan haittaa unta.

Kiitos vastauksesta! Pitäisi kyllä varmaan kerätä rohkeutta käydä, mietityttää vain nuo aloitusviestissä kirjoittamani asiat. Pakostikin mietin mitä uskallan lääkärille kertoa unettomuuden syistä. 

Ap

Vierailija
5/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarpeeksi fyysistä rasitusta, jos ei ole liikuntaestettä. Säännölliset nukkumaanmenoajat ja tietysti täytyy karsia koneella istumista ja välttää kofeiinia.

Kemiallinen uni ei ole oikeaa lepoa, koska aivot eivät vaivu luonnolliseen lepotilaan.

Lääkkeet itsessään aiheuttavat painajaisia.

Kiitos vastauksesta! Unohdin sen tosiaan kirjoittaa, että olen kaikenlaista jo kokeillut että uni olisi helpompaa, mutta ei mikää ole auttanut. Ja olen koittanut pidempään kuin yhden illan jokaista tapaa =) Tuotakin olen miettinyt, että auttaako lääkkeet kuitenkaan pidemmän päälle ja jotkut tosiaan sanovat saavansa lääkkeistä painajaisia.

Ap 

Vierailija
6/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on sama ongelma (nukahtaa helposti mutta herää liian aikaisin ja herää kaikkiin ääniin), ja hän on kokeillut KAIKKEA paitsi unilääkkeitä ja valitettavasti mikään ei ole auttanut. Mutta olen kuullut että akupunktio on auttanut joitakuita.

Vierailija
7/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

6: Kiitos vastauksesta, toivottavasti apu löytyy miehellesi. Pitää ehkä miettiä tuota akupunktiota.

Onko kellään kokemuksia siitä, jos uskaltaudun terapeutille, niin onko se automaattisesti niin, että lastensuojelu astuu kuvioon ja vanhempi on mt-ongelmainen?

Ap

Vierailija
8/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
9/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita taustalle soimaan deltawaves uni"musiikkia", tarpeeksi hijaa, ettei se häiritse mutta niin kovaa, että aistit sen. 

Oletko katkera perheellesi vai ainoastaan ahdistunut heidän tekemisistään? Lopeta katkeruus ja vahvista itseäsi ja turvallisuudentunnettasi. Jos uskot jumalaan, vahvista uskoasi ja tunnetta, että sinusta pidetään huolta korkeamman taholta. 

Vierailija
11/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En malta olla sanomatta että tutustu Toimi Kankaanniemen metodeihin.

Vierailija
12/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapia, jossa saat puhuttua mieltä painavat asiasi ulos.

Vierailija
13/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita taustalle soimaan deltawaves uni"musiikkia", tarpeeksi hijaa, ettei se häiritse mutta niin kovaa, että aistit sen. 

Oletko katkera perheellesi vai ainoastaan ahdistunut heidän tekemisistään? Lopeta katkeruus ja vahvista itseäsi ja turvallisuudentunnettasi. Jos uskot jumalaan, vahvista uskoasi ja tunnetta, että sinusta pidetään huolta korkeamman taholta. 

Kiitos vastauksesta, olen kuitenkin kokeillut tuota musiikkiakin jo. En ole katkera, olen ahdistunut. Olen ahdistunut siitä, että pelkään sitä päivää jolloin äitini ilmestyy oveni taakse, sekoittaa elämääni taas jollakin tapaa tmv. Pelkään ihan tosissani noita asioita, hänellä on tapana hankaloittaa muiden elämää jos ei saa omaa tahtoaan läpi. Ja en ole uskonnollinen ihminen, kiitos kuitenkin =)

Ap

Vierailija
14/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina jaksan ihmetellä tuota Mirtazapinia ja sen unettavaa vaikutusta. Koska kyseinen lääke ei väsytä yhtään ja aivan sama ottaako sitä 1/2 , 1/4 vai 1/8 osan.

Vierailija
15/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6: Kiitos vastauksesta, toivottavasti apu löytyy miehellesi. Pitää ehkä miettiä tuota akupunktiota.

Onko kellään kokemuksia siitä, jos uskaltaudun terapeutille, niin onko se automaattisesti niin, että lastensuojelu astuu kuvioon ja vanhempi on mt-ongelmainen?

Ap

Luin nyt vasta kunnolla aloituksesi(reagoin ensin vain tuohon unettomuuteen, kun se on miehellä niin pinnalla). Olen todella pahoillani kokemastasi! Terapiasta voisi varmasti olla sinulle apua, ja todellakaan lastensuojelu ei puutu millään lailla teidän perheen elämään sen takia.

Unettomuudella on tosin taipumus alkaa elää omaa elämäänsä, koska aivot/elimistö oppivat tuon katkonaisen rytmin ja siitä on tosi vaikea oppia pois. Mutta terapiasta on varmasti hyötyä joka tapauksessa.

Unilääkkeillä voi tietty saada katkaistua tuon valvomiskierteen, mikä voi laukaista tilanteen. Varmaan jo noudatat kaikkia helppoja elämäntapajuttuja kuten ei liikuntaa myöhään, mahdollisimman vähän stressiä, ei kännykän selausta myöhään jne.? Tsemppiä!

Vierailija
16/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeenovajarit aiheuttavat unettomuutta, melatoniini aiheuttaa levottomia unia.

Syö paljon soijaa ja jätä melatoniini pois jos nukahtamisessa ei ollut ongelmia ennen melatoniinin aloittamista.

Terapia vois toimia myös.

Vierailija
17/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi juurikin vain ja ainoastaan unilääkkeet. Nyt 1.5 vuotta syönyt enkä ole yhtäkään yötä nukkunut ilman niitä, kokeiltu on. En vaan nuku ilman unilääkkeitä, piste. Dunno why. Olen kyllä aina ollut huono nukkumaan mutta näin aikuisena en yksinkertaisesti nuku ilman unilääkettä.

Vierailija
18/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina jaksan ihmetellä tuota Mirtazapinia ja sen unettavaa vaikutusta. Koska kyseinen lääke ei väsytä yhtään ja aivan sama ottaako sitä 1/2 , 1/4 vai 1/8 osan.

Turhaan ihmettelet, se, ettei se sulle toimi, ei tarkoita etteikö toimisi monelle muulle.

Vierailija
19/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ovat todella haluttomia määräämään varsinaisia unilääkkeitä pidempään käyttöön, joten luultavasti saisit sieltäkin vain lyhyen reseptin ja komennuksen mennä juttelemaan noista mieltäsi vaivaavista asioista asiantuntijan kanssa.

Vierailija
20/26 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Noudatan kyllä rutiineja iltaisin jotka helpottaisivat nukahtamista ja unta muutenkin. Ehkä nyt sitten uskaltaudun sinne terapeutille, jos se auttaisi edes painajaisiin. Ja ehkä sitten syön hetken unilääkettä jos lääkäri näkee sen tarpeelliseksi, jos sitten aivotkin ymmärtäisivät normaalin nukkumisen idean =)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi