Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen oli sinun noroviruskokemuksesi?

Vierailija
09.03.2017 |

En ole ikinä sairastanut, onneksi, enkä liiemmin kuullut oikein kunnon perusteellista kauhukertomustakaan - kaikkialla vaan puhutaan, että on suunnilleen kamalinta mitä olla voi, yksityiskohtiin ei oikein mennä, liekö niin järkyttävää ettei sitä tahdo kukaan muistellakaan? Mutta kiinnostaisi, millaisissa kuolemankielissä taudin jäljiltä ihmiset on. Että osaa henkisesti varautua, jos vaikka hyvä onneni joskus loppuu.

Kerro, miltä tuntui sairastaa norovirus.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä yleensä nolottaa kertoa, että paska sen kun lentää ja useamman kerran saa kääntyä vessan ovelta takaisin, kun kaikki ei vielä tullutkaan ulos.

Vierailija
2/16 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä yleensä nolottaa kertoa, että paska sen kun lentää ja useamman kerran saa kääntyä vessan ovelta takaisin, kun kaikki ei vielä tullutkaan ulos.

Niin siis en tietenkään tarkoita, että olisin kysynyt tätä oikeasti keneltäkään kasvokkain! :D puhun netissä kirjoittelusta. Vauvapalstalla kun tässä sopivasti ollaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tällä hetkellä noro, ensimmäinen yö oli kaikista tuskaisin; en saanut hetkeäkään nukuttua kovan mahakivun vuoksi ja vessassa ravattiin säännöllisin väliajoin, molemmista päistä tuli tavaraa. Nyt pelkkä kävely keittiöön on ollut raskasta, makuuasennossa parasta.

Eniten rassaa oma pomo, joka kyseinalasti miksen töihin kykene tulemaan... vanhustyöhönkö raskaisiin hommiin pitäisi puolikunnossa sankon kanssa lähteä ja tartuttaa kaikki :D

Vierailija
4/16 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tällä viikolla kirjoittanut tänne ripulista vertaistuen toivossa, mutta kukaan ei ole vastannut eli ilmeisesti sitä ei ole liikkeellä.

Ei siis voi lähteä kotoa mihinkään. Harmittaa kaikki mikä on täytynyt jättää väliin.

Ruikku räjähtää kovalla paineella ja pitää vain ehtiä vessaan. Välillä voi desinfioida pönttöä. Juoda pitää, jos vaan vesi pysyy sisällä. Jotain nesteytysjuomaa jossa on suoloja. Hauska kun mainitsit sanan kuolema. Ei ole ennen tullut mieleen näin. Päiväkaudet kipeänä, kyllä olisi kamalaa olla kroonikko. Päässä humisee,

kuolema-ajatus häiritsee.

Vierailija
5/16 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikansa kestää ja sitten helpottaa. Ensin kova vatsakipu, mikä helpottaa, kun oksentaa, kunnes kipu takas ja helpottuu, kun oksentaa.

Kurjinta jos tulee molemmista päistä, oksennettava pöntöllä istuen ämpäriin.

Kun eka vesitippa pysyy sisällä, nirvana.

Vierailija
6/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se oikeasti jotenkin rankempaa kuin tavallinen yrjötauti?

Vierailija
7/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus meni niin että illalla vatsa alkoi tuntumaan turvonneelta ja kovalta. Kun menin nukkumaan niin alkoi oksentelu, oksensin 7 kertaa tasaisesti läpi koko yön. Ekat 24h ihan pelkästään sängyssä, kuumetta oli selvästi myös, ihan jäätävä olo aina kun poistui sängystä.

Seuraavana päivänä oksennus loppui mutta alkoi ripuli jota kesti kaksi päivää. Mikään ei tuntunut pysyvän sisällä.

3 päivää olin pois töistä.

Vierailija
8/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli päivää vatsa ihan sekaisin, sitten palasi hissuksiin normaaliksi. Noroksi epäilen siksi, että sitä oli liikkeellä lapsen tarhassa ja on ainoa kerta kun koko perhe on kerralla sairastanut vatsataudin ja sellaisena että jokainen sai sairaana ravata vessassa monta kertaa tunnissa. Onneksi oli meillä kaikilla yhtä lyhytkestoinen ja vähän eri aikoina niin ei haitannut että on vaan yksi vessa.

Vierailija
9/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova vatsakipu, tavaraa lentää molemmista päistä ja voi nousta kuume! Tavallisessa yrjötaudissa pystyy katsomaan telkkaa, norossa se on mahdotonta.

Vierailija
10/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikkoa oksennusta ja paskaa, loppuvaiheessa jalat lopettitoiminnan ja jouduin liikkumaan ryömimällä. Olin päivät yksin kotona ja yhtenä päivänä minulta loppui juoma kesken, yritin ryömiä keittiöön mutten päässyt makuhuoneen kynnystä pidemmälle, kädetkin lopettivat toiminnan, olin kuitenkin sänkyni lähellä ja pääsin takaisin sänkyyn. Jouduin vielä olla muutaman tunnin yksin kotona ja puhelimeni oli jäänyt olohuoneeseen, en voinut soittaa apua keneltäkään. Äitini tuli töiden jälkeen minua katsomaan ja tässä vaiheessa näin pahoja harhoja ja minulla oli jäätävän kylmä vaikka päälläni oli 2 peittoa. Huuleni oli muuttuneet violeteiksi ja silmän aluset mustat. Tiputukseen en tajunnut lähteä mutta oli koheni muutaman limpparipullon jälkeen.

Älkää sairastako yksin, kamala tauti 😟

Vierailija
11/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi ihan yhtäkkiä, varoittamatta maha kuplimaan, jyst kerkesin vessaan ja oksensin 5 tuntia. Ei pystynyt kuin maata lattialla. Kauhea jano, mutta tuntui ylitsepääsemättömältä hakea vettä. Kun sain haettua, ja join, se tuli samantien ylös. Välillä en päässyt vessasta mihinkään kun tuli molemmista päistä. Mietin oikeasti pitääkö mun mennä sairaaalaan kun oli niin kauhean paha olo eikä neste pysynyt sisällä. Olin varmaan 2 päivää etten syönyt mitään muuta kuin mustikkakeittoa ja jaffaa. Ripuli jatkui 3 päivää, jonka jälkeen viikon ajan täysin veto poissa. Luulen että se oli noro, kauhea tauti.

Vierailija
12/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain elämäni kamalimman vatsataudin töistä, sairaalasta ja epäilin sen olevan noroa. Aika moni henkilökunnasta sen sairasti ja osalla se alkoi tosi nopeasti. Vatsa murahti kerran ja sitten oli kiire vessaan ja väki joutui lähtemään samantien kotiin, mikään ei pysynyt sisällä.

Itse olin ollut edellisenä päivänä töissä, vapaapäivänä olin pihalla ja ihmettelin outoa oloa. Viiden maissa se alkoi, kun mies tuli töistä. Siinä meni koko ilta ja yö, aamuyöhön asti. Alkoi ihan "kevyellä" oksentelulla, lopulta paheni ja tavaraa alkoi tulla molemmista päistä. Makasin makuuhuoneessa sängyssä ja kylpyhuoneeseen ja pöntölle oli matkaa pari metriä. Se oli matka, minkä juuri ja juuri ehti alussa. Jossain vaiheessa tilanne meni siihen, että oksentaminen sai aikaan tosi pahoja kramppeja koko kropassa ja sitä tavaraa alkoi tulla molemmista päistä yhtä aikaa. Ei pystynyt enää hallitsemaan itseään mitenkään, kun koko kroppa tärisi ja kramppas. Tavaraa oli sen jälkeen niin housuissa, lattialla kuin pöntössäkin. Yritin kurottautua pöntöltä lavuaaria kohden, mutta ei se oikein onnistunut. Mies yritti tulla auttamaan ja karjuin sitä pysymään poissa, kun näky kylpyhuoneessa oli niin karsea. Pyysin, että heittää mulle ämpärin ovelta silmät kiinni. Paras keino olikin istua pöntöllä ämpäri sylissä. Mies nukkui sen yön vierashuoneessa ja itse nukuin lyhyitä pätkiä, mutta lopulta makasin vain kylppärin lattialla. Välillä yritin juoda vettä, joka yleensä velloi hetken mahassa ja tuli ylös samantien. Välillä meinas lähteä taju ja mies huuteli välillä, että oonko vielä hengissä. Aamulla joskus viiden kuuden aikaan loppui pahin vaihe, kävin suihkussa ja mies antoi jotain hedelmän palasia syötäväksi ennen töihin lähtöä. Aamupäivästä pysyi jo vähän pystyssä, mutta sitten alkoi järjetön nivelsärky ja tuli sellaisia kramppeja edelleen. Olo oli aika voipunut ja iltapäivällä pystyi katsomaan telkkariakin jo vähän. Sairaslomalla olin varmaan 3 päivää, paino laski muutaman kilon ja pari viikkoa meni, että aina välillä tuli syödessä tosi etova olo ja mahassa väänsi pitkän aikaa. Opin, että vatsataudin tullessa kannattaa varata ämpäri ja istua pöntöllä se sylissä niin selviää vähemmällä siivoamisella. Syy, miksi ihmiset ei ehkä halua noroistaan puhua on varmaan juuri tuo, että onhan se oikeasti tosi nöyryyttävä tilanne, kun paskot aikuisena housuus... Mutta kaikesta noloudesta huolimatta tuollainen raju tauti voi oikeasti saada tajun kankaalle ja sen takia on hyvä, että kotona on joku toinen katsomassa ettei käy hullusti. Yleensä ihmiset tässä tilanteessa lukittautuu sinne vessaan yksinään ja vaikea saada apua, jos huonosti käy. Ikinä ei ole vatsatauti aiheuttanut mulle tuollaisia oireita ja 12h kestävä putki otti kyllä koville. Hyvä uutinen oli, että mies ei kuitenkaan sitä tautia sitten saanut... :D

Vierailija
13/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noro kirjoitti:

Sain elämäni kamalimman vatsataudin töistä, sairaalasta ja epäilin sen olevan noroa. Aika moni henkilökunnasta sen sairasti ja osalla se alkoi tosi nopeasti. Vatsa murahti kerran ja sitten oli kiire vessaan ja väki joutui lähtemään samantien kotiin, mikään ei pysynyt sisällä.

Itse olin ollut edellisenä päivänä töissä, vapaapäivänä olin pihalla ja ihmettelin outoa oloa. Viiden maissa se alkoi, kun mies tuli töistä. Siinä meni koko ilta ja yö, aamuyöhön asti. Alkoi ihan "kevyellä" oksentelulla, lopulta paheni ja tavaraa alkoi tulla molemmista päistä. Makasin makuuhuoneessa sängyssä ja kylpyhuoneeseen ja pöntölle oli matkaa pari metriä. Se oli matka, minkä juuri ja juuri ehti alussa. Jossain vaiheessa tilanne meni siihen, että oksentaminen sai aikaan tosi pahoja kramppeja koko kropassa ja sitä tavaraa alkoi tulla molemmista päistä yhtä aikaa. Ei pystynyt enää hallitsemaan itseään mitenkään, kun koko kroppa tärisi ja kramppas. Tavaraa oli sen jälkeen niin housuissa, lattialla kuin pöntössäkin. Yritin kurottautua pöntöltä lavuaaria kohden, mutta ei se oikein onnistunut. Mies yritti tulla auttamaan ja karjuin sitä pysymään poissa, kun näky kylpyhuoneessa oli niin karsea. Pyysin, että heittää mulle ämpärin ovelta silmät kiinni. Paras keino olikin istua pöntöllä ämpäri sylissä. Mies nukkui sen yön vierashuoneessa ja itse nukuin lyhyitä pätkiä, mutta lopulta makasin vain kylppärin lattialla. Välillä yritin juoda vettä, joka yleensä velloi hetken mahassa ja tuli ylös samantien. Välillä meinas lähteä taju ja mies huuteli välillä, että oonko vielä hengissä. Aamulla joskus viiden kuuden aikaan loppui pahin vaihe, kävin suihkussa ja mies antoi jotain hedelmän palasia syötäväksi ennen töihin lähtöä. Aamupäivästä pysyi jo vähän pystyssä, mutta sitten alkoi järjetön nivelsärky ja tuli sellaisia kramppeja edelleen. Olo oli aika voipunut ja iltapäivällä pystyi katsomaan telkkariakin jo vähän. Sairaslomalla olin varmaan 3 päivää, paino laski muutaman kilon ja pari viikkoa meni, että aina välillä tuli syödessä tosi etova olo ja mahassa väänsi pitkän aikaa. Opin, että vatsataudin tullessa kannattaa varata ämpäri ja istua pöntöllä se sylissä niin selviää vähemmällä siivoamisella. Syy, miksi ihmiset ei ehkä halua noroistaan puhua on varmaan juuri tuo, että onhan se oikeasti tosi nöyryyttävä tilanne, kun paskot aikuisena housuus... Mutta kaikesta noloudesta huolimatta tuollainen raju tauti voi oikeasti saada tajun kankaalle ja sen takia on hyvä, että kotona on joku toinen katsomassa ettei käy hullusti. Yleensä ihmiset tässä tilanteessa lukittautuu sinne vessaan yksinään ja vaikea saada apua, jos huonosti käy. Ikinä ei ole vatsatauti aiheuttanut mulle tuollaisia oireita ja 12h kestävä putki otti kyllä koville. Hyvä uutinen oli, että mies ei kuitenkaan sitä tautia sitten saanut... :D

Mä olen teininä sairastanut sellaisen vatsataudin että tuli molemmista päistä, sen jälkeen olen varan vuoksi ottanut vessaan jonkun ämpärin tms astian mukaan jos on alkanut tuntua siltä että vatsa on sekaisin. Pieni vaiva pitää ämpäriä turhaan mukana verrattuna siihen että joutuu pesemään paskaa tai oksennusta ympäri kylpääriä.

Vierailija
14/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin voimaan lievästi huonosti ja siitä sitten tunti eteenpäin niin oksensin. Olo oli vieläkin kelvollinen mutta vajaan 2 tunnin aikana heikentyi ja oksentaminen voimistui. Siellä vessassa olin pää pöntössä oksentamassa ja samalla kun oksensin niin paskoin housuihin. Tästä hetkestä lähtien tavaraa tuli molemmista päistä ja edes vesi ei pysynyt sisällä. Kuume nousi 40 saakka olon ollessa heikko ja vatsan kipeä makasin vessassa välillä ryntäsin istumaan pöntölle ja käsissä pidin sankkoa mihin oksensin.

Tätä ihanuutta kesti noin vuorokauden ajan ja sitten oloni rupesi paranemaan se oli ihana tunne kun vesi pysyi sisällä!

Painoa minulta lähti 6 kiloa pois vuorokaudessa, joten jos minun noro olisi kestänyt 2 viikkoa olisin aika laiha mies...

Mutta nopsaan sitten paino tuli kyllä takaisin.

T: Keskiviivan Mies.

15/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran jouduin tiputukseen. Korkea kuume ja molemmista päistä tuli melkeinpä jatkuvalla syötöllä tavaraa. Toi vaihe kesti melkein viikon ja toinen viikko oli totaalisesti veto veks.

Vuosi sitten taas oli 2 vrk korkea kuume, jatkuvaa oksentelua ja ripulointia.

Vierailija
16/16 |
10.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjentävä.