Millainen ihminen on ikäistään kypsempi?
Eräs kaveri sanoi olevansa ikäistään kypsempi, ollaan siis 13-vuotiaita. Mitä hän mahtoi sillä tarkoittaa?
Kommentit (47)
Voi joku olla selvästikin ikäistään kypsempi henkisesti. Tosin jos joku itse väittää olevansa sellainen, se lähestulkoon sotii väitettä vastaan. Mutta onhan esim. kirjailijoita, jotka ovat jo alle 25-vuotiaina julkaisseet erittäinkin syvällistä tekstiä. Henkinen kypsyys voi näkyä myös empatiakykynä ja käyttäytymisessä kykynä kantaa vastuuta itsestään ja muista ihmisistä jne.
Lähes kaikki ihmiset huomaavat tulleensa esim. 40-vuotiaiksi että he itse olivat aika lapsellisia vielä parikymppisinäkin.
Tuossa iässä kuvitellaan lähes poikkeuksetta olevansa ikäistään kypsempiä.
Mielestäni ikäistään kypsempi osaa ottaa vastuuta itsestään ja teoistaan, ajatella monesta eri näkökulmasta ja olla empaattinen.
Ei aio tehdä tavallisia nuoruuden tyhmyyksiä. Oppii toisten virheistä.
Sellainen, jonka ei tarvitse korostaa sitä.
Jotkut ajattelevat, että kypsyys on sitä, ettei juo viinaa tai tee noita edellä mainittuja nuoruuden tyhmyyksiä. Itse en kyllä osaa tuohon vastata.
Iso osa tuon ikäisistä kuvittelee olevansa ikäistään kypsempiä. Niin minäkin luulin kun luin jotain klassikkokirjoja ja olin hiljainen ja rauhallinen mutta näin kymmenen vuotta myöhemmin tajuan etten todellakaan ole koskaan ollut ikäistäni kypsempi vaan ihan normaali.
Sellainen, joka osaa huolehtia asioistaan.
Varmaan kaikki teinit ajattelevat niin itsestään ja heräävät todellisuuteen joskus parikymppisinä, sitten alkaa sellainen käänteinen ''oon vielä ihan pentu ja tosi lapsellinen ihihi'' - vaihe.
Tuossa iässä opettajalta kuullaan, että tytöt kypsyvät aikaisemmin kuin pojat, ja sitä oppia sitten yleistetään perusteettomasti. Oman kokemukseni ja näkemykseni mukaan erot teini-ikäisten kypsyyden välillä voivat olla melkoisia, mutta yleisesti ottaen tuossa iässä ollaan vielä kovin lapsellisia sukupuolesta riippumatta.
Sen sijaan olen harrastuksissani ja työssäni saanut kohdata nuoria, jotka ovat jollakin elämän osa-alueella yllättävän kypsiä jo nuorena. Sopivassa sosiaalisessa tilanteessa he voivat antaa ikäistään kypsemmän vaikutelman. Lähempi tutustuminen tietenkin tarkentaa ja laajentaa kuvaa kypsältä vaikuttavasta teini-ikäisestä, ja helpollahan sieltä löytyy alueita, joilla ei ehkä olla edes ikäistensä tasolla.
Mutta missä iässä ihminen oppii arvioimaan omaa kypsyyttään? Monet parikymppiset ovat omasta mielestään niin saakelin aikuisia, mutta kuitenkin ihmissuhteissa hölmöillään teinien tavoin. Jossain vaiheessa iskee realismi, että eihän tässä ollakaan muita kummempia. Arvelen siitäkin olevan vielä matkaa siihen, että osaa jotenkin harkitusti arvioida sitä, missä on kypsä ja missä lapsellinen. Ja lopulta joutuu kuitenkin kysymään, että mitä se kypsyys on.
13 vuotiaana tytöt kikattelivat pojista, mutta meitä miehiä ei paljoa jaksanut kiinnostaa kikattelu.
Kummat sitten kypsempiä?
Sinkkumies
Mun mielestä sellaisia ei oikeasti ole. Toki joku voi olla vaikka parempi sosiaalisilta taidoiltaan, mutta sitten taas ikäisiään jäljessä jossain muussa.
Kokemukset, koettelemukset ja elämän näkeminen kasvattaa, jos sille henkiselle kasvulle on muuten puitteet olemassa (eli on mahdollisuus työstää). Jotkut joutuvat kokemaan ja näkemään enemmän lyhyemmässä ajassa, ja "kasvavat" nopeammin.
14-vuotiaana pidin itseäni ikäistäni kypsempänä, niin kuin varmaan moni muukin. Nyt 30v+ olen edelleen samaa mieltä 14-vuotiaasta minusta. Kyllä minulla oli sellaista vastuuntuntoa ja perspektiiviä jota lapsuuden perhe-elämä oli tuonut ja joka tuntui ikätovereilta puuttuvan. Ei se ollut ansio, se oli selviytymismekanismi joka vei tilaa joltain muulta (esim. huolettomuudelta ja hetkelliseltä päämäärättömyydeltä) mutta toimi ihan hyvin ja minusta kasvoi täyspäinen, selviytyvä aikuinen. Minulle ei koskaan tullut yllätyksenä että asiat maksaa, kaikkea ei anneta tarjottimella, pyykit pitää pestä, lue mitä allekirjoitat, riitoja on mahdollista selvittää, ihmiset voi tehdä myös anteeksi antamattomia asioita, kehenkään ei voi luottaa 100% ja kaikkein vähiten itseensä joten yksin ei kannata jäädä eikä ketään jättää ja niin edelleen.
Mä en kyllä oo koskaan kuullut tai nähny kenenkään kikattelevan pojista meidän luokalla.. XD
oon ite 14v tyttö
Ei se mun mielestä automaattisesti tarkoita kypsyyttä, jos on kurja elämä ja kokenut kovia.
Harva on oikeasti ikäistään kypsempi.
Äiti sano joskus, ettei oo ikäistään kypsempiä ihmisiä, on vaan erilaisia ja eri tavalla ajattelevia.
(siis ei se nyt ihan noin ontuvasti sitä sano mut ymmärrätte varmaan mitä tässä tarkotetaan...)
Ei sellaista ole olemassakaan.