Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aloin katsella Tiina-sarjaa areenasta

Vierailija
08.03.2017 |

Oli lenpikirjojani lapsena.

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiina asuu kylläkin Turussa.

Vierailija
82/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, sori, ei asu kuin Tampereella. Olen aina luullut, koko lapsuuteni, että kirjasarja kertoo Turusta ja nyt vasta sain googlettamalla selville, että se onkin Tampere.

http://www.tamperelainen.fi/artikkeli/62941-tammelassa-voi-kavella-tiin…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiinan mummolaan oli muistaakseni koko päivän pyörämatka. Jonkun kerran jäivät nukkumaan ulos, mutta se ei ollut tarkoitus. Olisiko siis joku Tampereen lähikunnista?

Vierailija
84/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiina-sarja ja Susikoira Roi löytyy myös dvd-julkaisuina 😊

Vierailija
85/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiinan mummolaan oli muistaakseni koko päivän pyörämatka. Jonkun kerran jäivät nukkumaan ulos, mutta se ei ollut tarkoitus. Olisiko siis joku Tampereen lähikunnista?

Se oli Juhan serkun mökki, ei mummola.

Vierailija
86/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan Tampereen Tammelassa, Anni Polvan lapsuuden maisemissa. Liisankalliolla, missä Tiina katkaisi suksensa hurjassa laskussa, on nykyään Kalevan kirkko.

Vierailija
87/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko Tiinan vanhemmilla omistusasunto vai olivatko wt-perhe?

Enpäs tiedä mutta isä usein lepäsi keittön puusohvassa töiden jälkeen.

Sitä en koskaan ymmärtänyt, että Tiinan äiti oli kotirouva, vaikak lapset oli jo isoja ja hän oli työteliäs ihminen.  Eivät olisi olleet enää niin köyhiä, ja olisivat päässeet huoneen ja keittiön asunnosta isompaan, jos äitikin olisi mennyt johonkin töihin.

Nykypäivän perspektiivistä sitä voi ihmetellä. Kirjat (ainakin alkupään sarja) kuvaavat kuitenkin1950-lukua, jolloin naimisissa olevan keskiluokkaisen naisen oli vaikeampi saada työpaikka kuin mielenterveysongelmaisen nykyään. Ajateltiin, että sen paikka on kotona vetämässä likaisia sukkia väsyneen miehensä jaloista.

Vierailija
88/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko Tiinan vanhemmilla omistusasunto vai olivatko wt-perhe?

Enpäs tiedä mutta isä usein lepäsi keittön puusohvassa töiden jälkeen.

Sitä en koskaan ymmärtänyt, että Tiinan äiti oli kotirouva, vaikak lapset oli jo isoja ja hän oli työteliäs ihminen.  Eivät olisi olleet enää niin köyhiä, ja olisivat päässeet huoneen ja keittiön asunnosta isompaan, jos äitikin olisi mennyt johonkin töihin.

Nykypäivän perspektiivistä sitä voi ihmetellä. Kirjat (ainakin alkupään sarja) kuvaavat kuitenkin1950-lukua, jolloin naimisissa olevan keskiluokkaisen naisen oli vaikeampi saada työpaikka kuin mielenterveysongelmaisen nykyään. Ajateltiin, että sen paikka on kotona vetämässä likaisia sukkia väsyneen miehensä jaloista.

Ruokahuolto ja se koti vaati monta tuntia päivässä. Suosittelen katsomaan englantilaisen Ruoka-aikaa -sarjan.

Vierailija
89/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on pakko korjata luulojansa:  vaikka Anni Polva itse asui kirjoittaessaan Turussa, Tiina asuu hänen lapsuudenmaisemissaan Tampereella.

Puoliväliin kuuttakymmentä piti elää, että tämäkin harhaluulo oikesi :D

Vierailija
90/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä taida uskaltaa katsoa, nyt jo meni lapsuuden mielikuvat Tiinasta, jos asuukin Tampereella, eikä Turussa.

60-luvun Tiina fani, viimeiset kirjat kyllä on lukematta, kun tuli aikuisuus.

Vierailija
91/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiinan perhe oli keskiluokkaa, mutta siihen aikaan keskiluokallakaan ei ollut kovin paljon tahaa (eikä taida olla nykyäänkään). Muita talon keskiluokkaisia ovat Juha ja Leila. Työväenluokkaa ovat talonmiehen Kalle ja Elvi.

Juhan ja Leilan perheet olivat kuitenkin varakkaampia. Leila toi sen moneen kertaan esille. Isommat asunnotkin oli.

Vierailija
92/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä. Tykkäsin ohjelmasta lapsena.

Hyvää naistenpäivää.

Itse en muista että olisi ainakaan 80-luvulla tullut telkusta. Täytyy vilkaista koska on tehty. Viisikkoja en uskaltanut pienenä katsoa, sitten vanhempana niitä ei enää näytetty. Harmitti monta vuotta :). Silloin ei niin paljon uusittu ohjelmia.

Se viisikko-sarja, mikä tuli joskus 70/80-luvun vaihteen tienoilla,  oli pettymys, kun olin jo aikaisemmin lukenut ne kirjat. Muistan sen vieläkin, vaikka en muista mikä vika siinä sarjassa oli.

Vierailija
93/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ketjun aloittajalle. Aloin katsoa eilen sarjaa ja  jatkan kunnes kaikki osat on katsottu. Luin Tiina-kirjoja  itse 60-luvun lopulla, ja Tiina oli jonkinlainen esikuva minulle, joka olin isoveljien "koulima" utelias poikatyttö. Sen muistan, että hieman lukiessani häiritsi tuo jatkuva Juhan läsnäolo Tiinan elämässä. Muuten kyllä ajankuvaus pitää hyvin paikkansa, ruokia ja vaatteita myöten. Ehkä Tiina-kirjoja enemmän kiinnostivat kuitenkin Viisikot ja Bigglesit yms. Minua ärsytti tuolloin, että Tiina käytti hametta eikä pitkiä housuja. Itse en lapsena juuri koskaan pukeutunut hameeseen, ikä minua siihen juuri patisteltu. Eihän sen kanssa  olisi voinut kiivetä edes katoille tai puihin tai tapella poikien kanssa. Sain siis jo silloin varsin tasa-arvoisen kasvatuksen. No, olenkin osannut  pitää puoleni työelämässä ja palkkaneuvotteluissa.

Vierailija
94/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiina on minunkin lapsuudensuosikkini. Luin kirjat joskus aikuisiällä uudestaan, ja kirjat eivät ehkä kielellisesti ole niin tasokkaita, mutta miljöö ja ajankuva kiehtoi yhä.

Tiina on mielestäni hauskan omalaatuinen, herkkä koheltaja. Vaikka hänellä on kova halu todistaa, että tytöt pystyvät samaan kuin pojatkin, on hän silti kiinnostunut myös tyttöjen maailmasta, ihastelee hiussolkia, uusia saappaita, kähertä hiuksiaan ja haaveilee prinsessoista. Aikansa ja ikäisensä tasa-arvon kannattaja.

Vierailija
95/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi... Tiinoja luin aikanaan, mutta enemmän tykkäsin Viisikoista.

Vierailija
96/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, en voinut sietää noita Tiina-kirjoja. Sain niitä aina lahjaksi kun nimeni on Tiina enkä tykännyt yhtään.

Vierailija
97/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiina on minunkin lapsuudensuosikkini. Luin kirjat joskus aikuisiällä uudestaan, ja kirjat eivät ehkä kielellisesti ole niin tasokkaita, mutta miljöö ja ajankuva kiehtoi yhä.

Tiina on mielestäni hauskan omalaatuinen, herkkä koheltaja. Vaikka hänellä on kova halu todistaa, että tytöt pystyvät samaan kuin pojatkin, on hän silti kiinnostunut myös tyttöjen maailmasta, ihastelee hiussolkia, uusia saappaita, kähertä hiuksiaan ja haaveilee prinsessoista. Aikansa ja ikäisensä tasa-arvon kannattaja.

Tiina-kirjoissa on omaksuttavaa tällekin päivälle: Tyyli jolla isä kannustaa tytärtään ja uskoo tähän on itsetunnon avain.

Vierailija
98/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarja kertoo 50-luvusta. Elokuva on tehty 1991. Katsoin kaikki 6 osaa viime yönä.

Tiina asui Tampereella Kalevassa. En kyllä tunnistanut maisemia, vaikka itse lapsuuden asuin kilometrin päässä. Missä lie kuvattu.

Joinain kesinä Tampereella on tehty kiertokäyntejä Tiinan kotimaisemiin.

Vierailija
99/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä hämmästelin miten tv sarja Tiina oli justiin mun mieluvien mukainen ja sekin Jua ja ne kaikki ihan kuin kirjoissa. Viisikoissa ei sitten yhtään osunut henkilövalinnat.

Vierailija
100/119 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäpä herkesi pitkä ja positiivinen ketju. Ja moni ilahtui vinkistä. :) ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi