Missä voi harjoitella esiintymistä? Mistä varmuutta?
Olen jo 30+ oleva naishenkilö, joka miettii ylennyksen vastaanottamista. Jahkailee siitä syystä, että tulevassa työssäni joudun välillä esiintymään. Harvoin, mutta joskus kuitenkin. En tiedä miten selviän siitä, kun olen mielestäni tosi huono esiintymään eikä kouluaikanakaan esiintymiset menneet kauhean hyvin.
Vinkkejä? Miten saada itsetuntoa paremmaksi?
Kommentit (5)
Ei ole tykytystä tai hikoilua... En vaan osaa sanoa sitä mitä haluan oikein ja selkeästi... Ex tempore esitykset pahimpia.
Hyvä aloitus, mä pohdin samaa aina silloin tällöin. Tarvitsisin siis harjoitusta ja ohjausta ja tilanteen jossa saan luvalla olla huono ja änkyttävä esiintyjä ja siihen sitten neuvoja ja ohjeita.
Kaikkein paras harjoitus tulee siinä työssä. Tämä johtuu siitä, että joka alalla ja joka duunissa on omat pikku konventionsa ja tapansa, jotka oppii parhaiten siellä. Ja toisin kuin sarasvuot ja vastaavat esiintymiskonsultit leensä neuvovat, konventioiden ja tapojen noudattaminen, eli tavallisuus, ei ole tylsyyttä, vaan se on hyvä asia, jolla helpotetaan kuulijoita poimimaan edityksestä oleellinen. Koska työelämässä pätee toiset säännöt kuin viihteessä ja kouluesitelmissä: eivät ne ihmiset ole sie katsomassa tai edes kuuntelemassa sinua, vaan sinun asiaasi. Sinulla ei itse asiassa ole juuri mitään väliä - sama väki istuisi siellä kuuntelemassa ketä tahansa muutakin tallaajaa, jos sillä olisi samat asiat kerrottavanaan. Siksi voit ihan rauhassa unohtaa omat epävarmuutesi: kun asian suhteen on kaikki tarpeellinen mukana, muulla ei ole väliä.
Ota betasalpaajia