Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on raja milloin miehellä on alkoholiongelma?

Vierailija
08.03.2017 |

Mieheni on ns. sivistynyt henkilö, erään pörssifirman toimitusjohtaja. Mutta minua huolestuttaa (on huolestuttanut koko suhteen ajan, mutta nyt lasten myötä alkanut häiritsemään entistä enemmän) hänen suhteensa alkoholiin. Viikonloppuisin mies juo joka viikonloppu (pe-su) viiniä ja olutta, yleensä vähintään 4-5 annosta/ilta ja viikonloppuisin aina ruualla vähintään lasin viiniä. Arkisin hän juo yleensä muutamina iltoina oluen. Kesälomilla tai lomilla kuuluu hänen mielestään juoda jokainen päivä ja ilta. Minua tämä vaivaa. Samoin miehen jutut kuinka teiniä joi muka parhaana iltana parikymmentä annosta (itse en tällaista kehtaisi edes keski-iässä mainostaa) ja kuinka eläkkeellä voi sitten viettää aikaa baarissa. Minua nämä jutut vaivaavat todella paljon ja oma äitinikin on moneen kertaan ihmetellyt ainako mieheni juo viikonloppuisin joka päivä ja usein arkenakin. Mietin nyt itse jo eroakin tämän vuoksi. Kommentteja?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eroa.

Miehesi elää unelmaansa.

Vierailija
2/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa oikein sivistyneeltä kyllä joo. Taitaa miehesi olla käynyt tämän kuuluisan elämänkoulun. Toimariksihan ei mitään oikeaa sivistystä antavaa koulutusta vaadita vaan sen pestin saa vaikkapa sopivilla sukulaisuus- tai kaverisuhteilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo ihan liikaa. Itse en tommoista katselisi :/ 

Vierailija
4/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahenee vaan vanhemmiten, kokemusta on!

Vierailija
5/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin minunkaan mielestäni tuo juomisen määrä ei ole normaalia. Ja kun tosiaan juo usein myös ties kuinka monta lasia illallisilla/lounailla työympäristössä. Mies itse ei vain näe ongelmaa juomisessaan, vaan kuulemma hänen tuttavansa ja sukunsa juovat kaikki samalla tavoin...

ap

Vierailija
6/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholiongelma on silloin, kun se vaivaa itseä, puolisoa, perhettä, ystäviä tai muuta. Ei sitä voi laskea kerroissa ja määrissä. Jokainen määrittelee omat rajansa itse: miehesi sen miten paljon juo, ja sinä sen, miten paljon haluat kodissasi juotavan. Jos et halua puolisoa, joka juo harva se päivä, sun pitää puhua sen kanssa asiasta. Jos se ei halua lopettaa tai vähentää, sun pitää päättää haluatko jatkaa elämistä sen kanssa samassa taloudessa.

Vierailija
7/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin on alkanut pelottamaan lisäksi tuo, että tuo pahenee vielä vanhemmiten. Minua myös ällöttää esim. juuri nuo loma-ajat, jolloin juo ihan älyttömiä määriä, kun juo monta annosta päivällä ja illalla joka päivä, vaikkei ns. humalaan asti itseään juokaan. Ihmettelee sitten vain minua, kun totean, etten ota ruualla viiniä, vaan maitoa tai vettä...

ap

Vierailija
8/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juo todella paljon, riskirajahan paukkuu varmaan viikottain... En katseli ainakaan itse tuollaista.

Vierailija
9/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlamalla löytyy vaikka kuin monta testiä, joilla voi mitata/testata onko alkoholinkäyttö normaalia, kohtuullista, liiallista tms..en viitsi linkittää

Vierailija
10/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitat päihdeaddiktiota, jollainen alkoholismikin on, ei sille ole mitään mitään rajaviivaa, jonka voi vetää käyttömäärien ja -kertojen perusteella. Addiktio on neurologinen sairaus, joka kusettaa addiktia uskomaan, että kaikki on hyvin ja paremmin, jos juot viinaa ja/tai käytät kamaa. Se "virittää" aivot uuteen tilaan, koska alkoholi ja muut päihteet vaikuttavat eri välittäjäainetasoihin, joita usein kutsutaan "aivojen palkitsemiskeskukseksi".

Syyttelevä asenne ja ukaasien esittäminen on muuten erittäin huono tapa yrittää pelastaa suhdetta, jos siis aiot jatkaa suhteessa etkä halua erota.

Vierailija
11/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole todellista taas. 4-5 annosta menee pelkkään janoon. Voi hyvä luoja sentään.

Vierailija
12/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juo todella paljon, riskirajahan paukkuu varmaan viikottain... En katseli ainakaan itse tuollaista.

Ei pauku lähellekään.

Vierailija
13/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riskiraja todennäköisesti ylittyy, mutta itse en tuota pidä pahana, saman verran kuluu meilläkin. Perjantaisin ja lauantaisin päivän pääaterialla, joka syödään illalla, menee puoliksi pullo viiniä, lisäksi työviikon päättymistä usein juhlistetaan perjantaina jo töistä tultua yhdellä drinkillä. Kokkaillessa saatan siemaista ison oluen. Sunnuntaisin saatetaan vielä juoda viiniä tai jos on käyty pelaamassa tai lenkillä niin otetaan oluet. Samaten viikolla kuluu muutama olut tai viinilasillinen, ei joka ilta mutta yleensä useampana kuin yhtenä iltana. Kännissä kumpikaan ei tykkää olla.

Tiedän, että tämä nostattaa p*kamyrskyn, mutta itse en voisi olla aikuisen ihmisen kanssa, joka juo ruoan kanssa maitoa. Sori. Se nyt vaan on minusta lasten juoma, jos heidänkään. Eivätkä mehu tai limsat ole yhtään sen aikuisempia valintoja. Itse en voisi kuvitella juovani ruoan kanssa muuta alkoholitonta juomaa kuin vettä tai kivennäisvettä.

Vierailija
14/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noilla annoksilla vielä riskirajat ylity, paitsi ehkä lomakausina? Kavereissa on tapauksia, että on tullut ero alkoholin takia vaikka määrällisesti ei ole ollut ongelmakäyttäytymistä. Jotku naiset ei kestä sitä, että juo enemmän kuin 1 annoksen muulloinkin kun ruoan kanssa.

Ehkä sen silloin vielä voi ymmärtää, jos taustalla on traumaattisia kokemuksia alkoholia käyttäneiden kanssa. Tai jos rahat on tiukassa ja silti viimeiset rahat pitää käyttää alkoholiin ja se on jostain tärkeästä pois. Mutta en voi käsittää sitä, jos alkoholiannoksista naputtaminen on jotain valtapeliä tai yritystä muokata toisten käytöstä. Jos se kiukuttaa eikä ole oikeasti muutoin parisuhteelle haitaksi, niin kyllä silloin pitää mennä ihan itseensä.

Vierailija
15/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaankin, ei alkoholismia voi juodun viinan määrästä todeta.

Mutta onhan tuossa huolestuttavia piirteitä, varsinkin jos sitä juomista on saatava aina.

Mun eksä on yhä työelämässä (en tiedä, onko saanut huomautuksia tms kun ei olla tekemisissä kuin lasten kautta) mutta mun mitta tuli täyteen sitä juomista.

Mietin pitkään, mikä siinä on ongelma, mieshän juo omia rahojaan ja suurimmaksi osaksi ryyppää omissa oloissaan omassa miesluolassaan. Joo, muuttui rasittavaksi sössöttäjäksi kännissä, mutta ei pelannut, hakannut (haukkuminen tuli kuvioon vasta vähän myöhemmin kun tehtiin eroa).

Mutta just se. Hirvee kiire töistä kotiin ja ryyppäämään. Ei mitään "normaalia" perhe-elämää, olin yksin lasten kanssa - ja olin ihan mielelläni, koska en halunnutkaan olla humalaisen seuraneitinä. Viikonloppuaamut hyssyttelin lapsia ettei iskä vaan herää liian aikaisin.

Häpesin vanhalta viinalta haisevaa siippaa, jos se joku kerta lähti meidän mukaan jonnekin. Onneksi koskaan ei viivytty kauaa missään, koska viinan ärsyttämä suoli veti vessaan ja mielellään sen  hoitoa jatkoi sitten juomisella.

Mene Päihdelinkin Kotikanavalle. Itse sain sieltä paljon informaatiota, lohtua ja voimia.

Vierailija
16/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei juo edes humalaan asti, niin ei onkelmaa. Hik.

Vierailija
17/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuossa on isoin ongelma se, että alkoholi koukuttaa ja määrät todennäköisesti lisääntyvät vähitellen koko ajan. Ei välttämättä tarvitse ollenkaan odottaa vanhaksi tulemista vaan muutamassa vuodessakin voi jo tapahtua paljon ja huonompaan suuntaan. 

Mies on todennäköisesti myös suuren osan viikosta väsynyt, koska tuollaisella alkoholin käytöllä kunnon yöunet jäävät vähiin. Muutama lasillinenkin kun jo vaikuttaa yöuniin ratkaisevasti. 

Vierailija
18/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on ns. sivistynyt henkilö, erään pörssifirman toimitusjohtaja. Mutta minua huolestuttaa (on huolestuttanut koko suhteen ajan, mutta nyt lasten myötä alkanut häiritsemään entistä enemmän) hänen suhteensa alkoholiin. Viikonloppuisin mies juo joka viikonloppu (pe-su) viiniä ja olutta, yleensä vähintään 4-5 annosta/ilta ja viikonloppuisin aina ruualla vähintään lasin viiniä. Arkisin hän juo yleensä muutamina iltoina oluen. Kesälomilla tai lomilla kuuluu hänen mielestään juoda jokainen päivä ja ilta. Minua tämä vaivaa. Samoin miehen jutut kuinka teiniä joi muka parhaana iltana parikymmentä annosta (itse en tällaista kehtaisi edes keski-iässä mainostaa) ja kuinka eläkkeellä voi sitten viettää aikaa baarissa. Minua nämä jutut vaivaavat todella paljon ja oma äitinikin on moneen kertaan ihmetellyt ainako mieheni juo viikonloppuisin joka päivä ja usein arkenakin. Mietin nyt itse jo eroakin tämän vuoksi. Kommentteja?

1-2 annosta perjantaisin ja lauantaisin on ihan ok. Jokapäiväinen juominen,  oli annoskoko kuinka pieni tahansa, kielii ongelmasta jos sen annoksen pois jättämisestä tulee kiukkuiseksi. Lomilla EI kuulu juoda joka päivä ja ilta, koska loma ei ole mikään syy laittaa maksaa piippikuntoon.

Juomisella rehvastelu on keskenkasvuista käytöstä eikä sitä pidä aikuisen miehen harrastaa. Ja vielä yksi juttu: lasten läsnäollessa ei juoda, ei vaikka paikalla olisi toinen selvä aikuinen. Jos lasten läsnäolo ei tissuttamista estä niin vanhemman tärkeysjärjestys on  peffallaan. Rakas ap, vie lapset pois tuollaisesta ympäristöstä etteivät he saa vääriä vaikutteita. Sinä et halua viettää eläkepäiviäsi rappioalkoholistia hoivaten. Jäämällä suhteeseen annat hyväksyntäsi juomiselle.Älä tee sitä.

Vierailija
19/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos numero 18! En siis ole sentään ainoa noin ajatteleva. Kovin paljon alkoholia kuluttavia tuntuu palstalla olevan, kun 20-30 annosta joka viikko normiaikaan ja lomilla paljon enemmän ei suurimman osan mielestä ole lainkaan paljon. Olen kyllä hämmästynyt, sillä omassa tuttavapiirissäni on aina juotu muutama annos.

Ja olen samaa mieltä tuosta, että lasten nähden ei juoda. Minua inhottaa myös mm. se, että mies on 11-vuotiaalle selittänytkin jo viineistä. Ja tosiaan aina viikonloppuisin lasten ruokapöydässä on viinit/oluet ja iltaisin ennen lasten nukkumaan menoakin juo useita laseja viiniä / pullollisia olutta.

ap

Vierailija
20/30 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama raja kuin naisellakin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi