Tyksin sairaanhoitajat vetoavat käsityöharrastajiin: Syöpäosastolla huutava pula sytomyssyistä
http://yle.fi/uutiset/3-9495501
Järkyttävää. Eikö valtio voi edes syöpää sairastaville kustantaa myssyjä ja vastasyntyneille sukkia. Miksi suomalaisten pitää aina lahjottaa kaikkea. Tai voisko joku poliitikko ja tai muu rikas ihminen ostaa sinne niitä. :( Tai nipistää niiden palkasta sen verran. Naurettavaa ettei suomessa ole muka varaa sairaaloista ja sen potilaista pitää hyvää huolta. Ärsyttää maksaa veroja ja kaikki menee vaa rikkaiden sikailuun eikä mihinkään oikeaan. Voisko tälle alkaa tehdä jotain! Nyt ryhdistäydytään kaikki ja aletaan miettiä mihin Suomen asiat on menossa!
Kommentit (32)
Miksi pitäisi kustantaa vauvoille sukat? Vanhemmathan saavat äitiyspakkauksen, josta ne sukat löytyy.
Ymmärrän sinänsä pointin, mutta noissa sytomyssyissä ja vauvansukissa on vähintään yhtä paljon kysymys hyväntahtoisuudesta ja yhteisöllisyydestä kuin oikeasti niistä myssyistä ja sukista. Kyllähän sitä saa marketista vitosella trikoopipon joka ajaa ihan saman asian, mutta henkisesti on eri juttu, että tämän pipon on minua ajatellen neulonut joku hyväntahtoinen kanssaihminen, joka pyyteettä antaa aikaansa ilahduttaakseen muita.
Eduskunnan torkkupeitot ovat "tärkeämpiä"!
Enemmänkin olen huolissani siitä miten köyhiä sädehoitoa saavat ihmiset tässä maassa ovat. Eikö heillä ole itsellään sen vertaa rahaa, että saisivat itse ostettua itselleen mieluisan pipon? :(
Yritin, mutta en vaan tajua. Miten kukaan voi olla noin ilkeä, pahantahtoinen ja itsekäs kuin ap on. Provonakin tämä olisi järkyttävän mauton.
Berneri asialle ja säätiötä perustamaan. Siltähän se jo sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän sinänsä pointin, mutta noissa sytomyssyissä ja vauvansukissa on vähintään yhtä paljon kysymys hyväntahtoisuudesta ja yhteisöllisyydestä kuin oikeasti niistä myssyistä ja sukista. Kyllähän sitä saa marketista vitosella trikoopipon joka ajaa ihan saman asian, mutta henkisesti on eri juttu, että tämän pipon on minua ajatellen neulonut joku hyväntahtoinen kanssaihminen, joka pyyteettä antaa aikaansa ilahduttaakseen muita.
Nimenomaan näin. On ihan eri juttu saada virkattu pipo, jonka on mukaan laitetun saatelapun mukaan neulonut joku mynämäkeläinen martta, kuin joku TYKSin kilpailutuksen kautta valittu geneerinen mahdollisimman halpa pipo. Kaikkea Suomessa tapahtuvaa hyväntekeväisyyttä ei valtio voi mitenkään korvata jos halutaan että myös syvempi merkitys säilyy.
Vierailija kirjoitti:
Trikoopipo kiristää. Ei ole mukava sytohoidoissa sellaista pitää.
Kiitos, kun laitoit viestin siitä, että sytomyssyjä kaivataan.
Päätä paleli, kun hiukset oli jouduttu ajamaan pois. Toisaalta hiustenpesu oli huomattavasti nopeampaa kuin pitkähiuksisena. :D
Ostin useamman erilaisen pipon ja käytin niitä jonkin verran. Lähinnä pidin kotona aamutakkia, jossa oli huppu.
Eihän millään valtion myssyllä tee mitään. Valtio maksaa peruukin. Sillä on tunnearvo, että saa jonkun omin pikkukätösin tekemän pipon. Se ilahduttaa sairaalassa. Veikkaan ettei niillä myssyillä ole edes kovin paljon käyttöä tosielämässä. Se on vaan sellainen symbolinen mieltä lämmittävä ele.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, kun laitoit viestin siitä, että sytomyssyjä kaivataan.
Päätä paleli, kun hiukset oli jouduttu ajamaan pois. Toisaalta hiustenpesu oli huomattavasti nopeampaa kuin pitkähiuksisena. :D
Ostin useamman erilaisen pipon ja käytin niitä jonkin verran. Lähinnä pidin kotona aamutakkia, jossa oli huppu.
Meillä potilas käytti trikoopipoja, ovat sopivan lämpimiä mutteivät kuumia. Suosittelen.
Kyllä niiltä syksyn 2015 neulojilta on tainnut innostus jo laantua. Eivät enää jaksa tällaisen asian takia (sarkasmi).
Taysissä sytohoitaja toi ensimmäisenä hoitokertana korin, josta sain valita itselleni sytomyssyn. Yksi oli lempiväriäni, joten otin tietysti sen. Tuntui tosi lämmittävältä, että joku oli vapaaehtoisesti sellaisen virkannut, ja tuossa yöpöydällä se jo odottaa seuraavaa keikkaa.
Olen sydämestäni kiitollinen myös siitä, että yhteiskunta kustantaa mulle ne syto- ja sädehoidot. En halua rasittaa veronmaksajia yhtään enempää kuin on pakko.
Sytomyssyt ovat ylimääräinen pieni juttu, jota ilmankin me potilaat kyllä pärjättäisiin. Eivät ne kuulu valtion maksettaviksi.
Onneksi käsityöryhmissä vastaanotto on ollut huomattavasti positiivisempi kuin ap:lla.
Tuon tapainen on ainoaa hyvätekeväisyyttä, jonka ymmärrän, kiva saada jotain ilahduttavaa, jotain johon varmasti olisi itselläkin varaa, samalla tekijäkin saa hyvän mielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan näin. On ihan eri juttu saada virkattu pipo, jonka on mukaan laitetun saatelapun mukaan neulonut joku mynämäkeläinen martta, kuin joku TYKSin kilpailutuksen kautta valittu geneerinen mahdollisimman halpa pipo. Kaikkea Suomessa tapahtuvaa hyväntekeväisyyttä ei valtio voi mitenkään korvata jos halutaan että myös syvempi merkitys säilyy.
Komppaan tätä.
Ja suomalaiset ovat käsityökansaa. Innokkaat kutojat kutovat paljon enemmän kuin lähipiiristä löytyy vaatekappaleille käyttäjiä.
Sytomyssyjen ensisijainen ajatus on varmaan se, että se antaa potilaille lohtua ja iloa vaikeassa tilanteessa. Että joku on tehnyt juuri hänelle nyssyn lahjaksi.
Ymmärrän kyllä myös toisen näkökulman: sen että monet kokevat, että käsityö, kulttuuri tai taide ei ole työtä ja sitä voi pyytää osaavilta ihmisiltä ilmaiseksi.
Ymmärrän myös kolmannen näkökulman: sen että verovaroja käytetään joskus vastuuttomasti ja joskus tärkeisiin käyttökohteisiin ei ole varoja käytettäväksi.
Jos joku ITSE haluaa jotenkin auttaa ja tukea syöpäsairasta (se on yleisempää kuin ilmeisesti luulet), miksei hän saa sitä tehdä keinolla, joka ilahduttaa myös saajaa?
Mä ottaisin henkilökohtaisesti mieluummin valtion tarjoaman sytomyssyn kuin värikkään neulomuksen, jonka joku on säälistä kutonut. T. Syövän sairastanut
Sitä saa, mitä tilaa - kuka äänesti kokoomusta ja keskustaa?