Essure - Valvira ja EU kieltämässä ?
En juurikaan löytänyt suomalaisten naisten negatiivisia kokemuksia Essuresta. Amerikassa on meneillään joukkokanne, mutta suurien korvauksien toivossa myös lista Essuren haittavaikutuksista on suorastaan naurettava (närästyksestä uniapneaan...).
Itselleni Essure laitettiin muutama vuosi sitten ja hieman epäuskoisena luen näitä juttuja. Jotain vaivaa on kyllä mullakin, esim hurjat vuodot ja oudot lisääntyneet nivelkivut, mutta ne voi niin helposti laittaa myös muiden syiden piikkiin.
Onko sulle laitettu Essure ja oletko huomannut haittavaikutuksia?
Kommentit (38)
Onhan se kuitenkin vierasesine kehossa ja varmasti aiheuttaa osalle stressiä solutasolla.
Tällainen löytyi, voikohan tuo kuva pitää paikkansa.
Nikkelikö ne oireet ja haitat aiheuttaa, vai onko siinä muutakin? (Te joilta se poistettu haittojen takia).
Ikinä en menisi steriin, olen varma, että sekin sais mun hormonit sekaisin. Mulle onneksi sopii kuparikierukka.
Äskettäin uutisoitiin hormoniehkäisyn lisäävän syöpäriskiä... En ole onneksi ikinä käyttänyt sitä.
Täytyy sanoa tyttärellekin, että mieluummin pari ylimääräistä aborttia.. Vaikka ikävä sekin nyt on, mutta kivempi kuin syöpä. Tosin niissä saattaa mennä hedelmällisyys. Hmm...vaikeaa.
Kukaan ei tiedä. Essuren pitäisi aiheuttaa paikallinen tulehdus munanjohtimiin, mutta tulehdus näyttää leviävän koko suolistoon (kymmenillä suomalaisilla naisilla, tuhansilla maailmanlaajuisesti). Siitä johtuu ns. e-belly ja tulehduksen sekä liukenevien aineiden (jota kukaan ei myönnä) myötä ryöpsähtävät lukuisat oireet. Oireita on tähän mennessä saatujen palautteiden osalta laskettu olevan yli 5 000, Suomessa tutkimuksia tai seurantaa ei ole. Joillekin naisille ei tule tai he eivät tunnista haittaoireitaan.
Essuressa on sekä nitinolia (nikkeli-titaaniseosta) että PET-kuituja (polyetyleenitereftalaatti), tutummin polyesteriä, josta tehdään muovipulloja juomateollisuuteen. Valmistajan papereissa luki aiemmin, että PET-kuidut ovat ne, mitkä aiheuttavat tulehduksen. Nyttemmin asia on muutettu ja valmistaja kertoo, että kierteiden laajenemisesta tulee trauma munanjohtimeen, joka kerryttää arpikudoksen kierteiden ympärille. Essure ei sisällä hormoneja, mutta jostain syystä (mm. edellämainitut) se saattaa tehdä merkittävää haittaa kehossa, ihan vain olemalla siellä vaikka olisikin optimaalinen sijainti ja asennus menisi hyvin.
Ylläoleva, sähän voit ottaa ihan munanjohdinten katkaisun, jos haluat pysyvän sterilisaation. Perusteena riittää, ettet halua hormonaalista ehkäisyä tai vierasesineitä kehoon.
Suomalaisnaiset kuvissa, jotka kokeneet suuria ongelmia Essuresta. Naisia Suomessa on tällä hetkellä tiedossamme vähän alle sata, joille tullut Essuren jälkeen vakaviakin haittaoireita ja taistelevat päästäkseen Essureista eroon. Tutustukaa asiaan, älkää ostako sikaa säkisssä. https://www.facebook.com/EssureProblemsSuomiIlmoitustaulu/videos/277603…
Itse kun etsin jossain vaiheessa tietoa Essuresta, edes tuosta nikkeliallergiasta ei tuntunut jotenkin joka paikassa olevan mainittuna. Onko Essurea voitu laittaa (noiden muiden sen aiheuttamien juttujen lisäksi) nikkeliallergisille, jos informointi ei ole kunnossa? Kuinka potilasta olisi ohjeistettu varmistamaan ettei nikkeliallergiaa ole?
Itse päädyin olemaan ottamatta sterilisaatiota, kun esim edes kirurginteräs ei todellakaan sovi mun kudoksille ja tavallista leikkausta en halunnut (eikä näköjään olisi voinut kaikkialla saadakaan). Lisäksi epäilin että asennus voisi varmasti olla tosi kivulias, ja niin on monella ollutkin varsinkin silloin kun lääkäri ei ole edes meinannut saada niitä paikalleen.
Vierailija kirjoitti:
Itse kun etsin jossain vaiheessa tietoa Essuresta, edes tuosta nikkeliallergiasta ei tuntunut jotenkin joka paikassa olevan mainittuna. Onko Essurea voitu laittaa (noiden muiden sen aiheuttamien juttujen lisäksi) nikkeliallergisille, jos informointi ei ole kunnossa? Kuinka potilasta olisi ohjeistettu varmistamaan ettei nikkeliallergiaa ole?
Itse päädyin olemaan ottamatta sterilisaatiota, kun esim edes kirurginteräs ei todellakaan sovi mun kudoksille ja tavallista leikkausta en halunnut (eikä näköjään olisi voinut kaikkialla saadakaan). Lisäksi epäilin että asennus voisi varmasti olla tosi kivulias, ja niin on monella ollutkin varsinkin silloin kun lääkäri ei ole edes meinannut saada niitä paikalleen.
Voihan nikkeliallergiakin kehittyä kenelle tahansa, eikö? Minusta ainakin tuntuu, että oma tosi paha nikkeliallergiani syntyi, kun pidin rihkamakorviksia huolettomasti tulehtuneissa rei'issä joskus 80-90 -luvulla. Essuren kanssa limakalvo munasarjoissa tulehtuu ja ärtyy ja on kontaktissa nikkelin kanssa -> aiemmin oireettomalle kehittyy allergia/yliherkkyys.
Itse allergikkona ja autoimmuunisairauksille alttiina en ikinä ottaisi essuren tapaisia härpäkkeitä.
Tässä muuten aihetta sivuten:
Sterilisaation saamista pyritään helpottamaan kansalaisaloitteella. Tarkoituksena laskea ikäraja 25 vuoteen. Lisäksi yritetään laskea lapsiluku nykyisestä kolmesta lapsesta kahteen.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401
Käykää allekirjoittamassa jos vain suinkin jaksatte.
Ihmettelin tuota jo kun tuosta ensimmäisen kerran luin, että eikö tuo aiheuta ongelmia kun sisältää nikkeliä. Itse en voi käyttää edes metallisia vyönsolkia. Voin vaan kuvitella tuskaa jos sisälläni erittäin herkässä paikassa olisi nikkeliä. Maallikkokin tajuaa että ongelmia tulee.
Lukekaahan tämä juttu:
https://www.buzzfeed.com/azeenghorayshi/essure-birth-control-dangerous-…
Tutkimusvaiheessa tutkimuksesta on mm. siis pudotettu pois ne naiset, joille on sattunut vialliset Essure-implantit. Tullut kokeesta paljon kauniimpi kuva...
Lisäksi Essurea ei ole verrattu kilpaileviin ehkäisymenetelmiin esim. turvallisuuden ja toimivuuden näkökulmasta.
Joku suomalainem kansanedustaja taisi aikoinaan tehdä välikysymyksen Essuren turvallisuudesta EU-tasolla. Muistaako kukaan?
Essure on laitettu 4 vuotta sitten, ei mitään muutosta.
Mä en kyllä käyttänyt mitään hormoniehkäisyä ennen Essurea, eli mulla ei senkään puolesta ollut hormonitoiminnassa muutoksia. Ei kremppoja, ei särkyjä. Ja mikä parasta; ei raskautta.
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät naiset ottako Essurea! Mulla meni terveys ja työkyky siitä. Kolme vuotta kärsin ja jouduttiin tekemään kohdunpoisto 37-vuotiaana että Essuret saatiin pois. Kaksi vuotta olin työkyvytön, nyt palannut töihin. Terveys on melkein normaali nyt, mutta en koskaan parane täysin. Ja kukaan ei korvaa mun menetettyjä palkkoja. Lääkärit ei tästä vastuuta kanna.
Hyvä englanninkielinen ryhmä Facebookissa on Essure problems. Niillä on myös nettisivut. Kannattaa tutustua ennen kuin lähtee Essurella pilaamaan terveyttään.
Essuret laitetaan munanjohtimiin. Miksi sulta vietiin kohtu?
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan löytänyt suomalaisten naisten negatiivisia kokemuksia Essuresta. Amerikassa on meneillään joukkokanne, mutta suurien korvauksien toivossa myös lista Essuren haittavaikutuksista on suorastaan naurettava (närästyksestä uniapneaan...).
Itselleni Essure laitettiin muutama vuosi sitten ja hieman epäuskoisena luen näitä juttuja. Jotain vaivaa on kyllä mullakin, esim hurjat vuodot ja oudot lisääntyneet nivelkivut, mutta ne voi niin helposti laittaa myös muiden syiden piikkiin.
Onko sulle laitettu Essure ja oletko huomannut haittavaikutuksia?
EU:ssa vastustetaan ihmisten vapaata tahtoa
Vierailija kirjoitti:
Joku suomalainem kansanedustaja taisi aikoinaan tehdä välikysymyksen Essuren turvallisuudesta EU-tasolla. Muistaako kukaan?
Merja Kyllönen
http://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/kotimaa/item/107587-epao…
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+WQ+E-2…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät naiset ottako Essurea! Mulla meni terveys ja työkyky siitä. Kolme vuotta kärsin ja jouduttiin tekemään kohdunpoisto 37-vuotiaana että Essuret saatiin pois. Kaksi vuotta olin työkyvytön, nyt palannut töihin. Terveys on melkein normaali nyt, mutta en koskaan parane täysin. Ja kukaan ei korvaa mun menetettyjä palkkoja. Lääkärit ei tästä vastuuta kanna.
Hyvä englanninkielinen ryhmä Facebookissa on Essure problems. Niillä on myös nettisivut. Kannattaa tutustua ennen kuin lähtee Essurella pilaamaan terveyttään.
Essuret laitetaan munanjohtimiin. Miksi sulta vietiin kohtu?
Kohdunpoisto on ollut hyvin yleinen järjestely, kun klipsit on jouduttu poistamaan ja oireet ovat jatkuneet.
Itsellä Essure ollut yli 3 vuotta ja olo aivan normaali. Olen tyytyväinen että ei tarvitse syödä hormooneja koko aikuisikää välttääkseen ei toivotut raskaudet. Lisäksi haluan tietää mikä on normaali elimistöni kierto. Kuukautiset totta kai runsaammat kuin pillereitä syödessä mutta sen tiesinkin. Tuntuu omituiselta että kaikki ihmisten kertomat oireet voisivat johtua pelkästään Essuresta? Itsellä laitto vaati humautuksen johtuen arpeutuneesta kohdunsuusta, lääkäri ei halunnut aiheuttaa turhaa kipua. Pari päivää taisin popsia buranaa ja panadolia mutta lähinnä varmuuden vuoksi ettei turhaa kipua tulisikaan.
Olen ehkä onnekas kun näin on käynyt. Toivottavasti kaikki toimii hyvin jatkossakin.
Essuressa oli itselleni plussana juurikin asennuksen helppous ja nopea toipuminen. Kerrottiin juurikin että kuukautiset saattavat runsastua ja tulla kivuliaiksi koska hormoonien käyttö loppuu ja se normalisoituu sellaiseksi kun se itselläni on ollut.
Lisäksi se että joskus naisen elimistö voi luoda "kiertotien" ja raskaaksi voi tulla. Äärimmäisen harvinaista kuitenkin. Joka asiassa on riskinsä,aina. Tämä täytyy vaan hyväksyä.
Essure on kehitetty Saksassa. Saksa ei ole hyväksynyt Essurea lainkaan markkinoillensa korkeiden riskien vuoksi. He tukevat päätöksensä lisäksi Yalen yliopiston tutkijaryhmän tekemään tietokonesimulaatioon, joka osoitti, että Bayerin antamat tutkimustiedot eivät voi pitää paikkaansa. Tätä väitettä tukee myös Hollantilaisten tekemä tutkimus. http://www.sterilisation-frau.info/methoden/gebaermutterspiegelung-essu…
Tällä hetkellä myös Hollannissa tapahtuu. Etelä-Hollannissa on jopa 150 naisen jonotuslista Essureiden poistoon, jonotusaika on 9 kk. Tutustu https://www.medischcontact.nl/nieuws/laatste-nieuws/artikel/wachtlijste…;
Pysy ajantasalla Essure-tapahtumista https://www.facebook.com/EssureProblemsSuomiIlmoitustaulu