Onko videopelit haitallisia?
Tänään Prisma-dokkarissa toivottavasti todistetaan miten videopelit tuhoaa ihmisen aivot, moraalin ja terveyden.
http://www.telkku.com/ohjelmat/prisma-videopelien-vaikutus/229197/yle-t…
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole haitallisia.
Ei vain haitallisia, vaan jopa kuolettavia.
http://kotaku.com/twitch-streamer-dies-during-24-hour-marathon-stream-1…
https://www.kotaku.com.au/2017/02/trying-to-make-it-as-a-twitch-streame…
Herran jestas eikai sitä kukaan älykäs nyt istu koneella 24h putkeen kyllä vähemmästäkin kuolisi...
Mikä tahansa on haitallista jos se menee överiksi.
Hilda T kirjoitti:
Herran jestas eikai sitä kukaan älykäs nyt istu koneella 24h putkeen kyllä vähemmästäkin kuolisi...
Ihan tyypillistä pelinörteille istua koko päivä koneen ääressä. Videopelit myös tehdään niin että ne addiktoisi pelaajansa. Pelisuunnittelijat käyttää rottakokeita esikuvanaan miten tyhmä pelaaja saadaan istumaan pelilaitteen ääressä ikuisesti nappi painamassa. https://levelskip.com/misc/Skinners-Box-and-Video-Games
Kuuulostaa jotenkin ihan pöljältä, näin kun olen itse ollut peliharrastaja jostain 7-8-vuotiaasta asti. Elämä on mennyt oikein hyvin ilman ihmeempiä ongelmia. It-alasta tuli sitten ihan ammattikin. Ja vapaa-ajalla pelaan vieläkin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kuuulostaa jotenkin ihan pöljältä, näin kun olen itse ollut peliharrastaja jostain 7-8-vuotiaasta asti. Elämä on mennyt oikein hyvin ilman ihmeempiä ongelmia. It-alasta tuli sitten ihan ammattikin. Ja vapaa-ajalla pelaan vieläkin paljon.
Minäkin olen viihdekäyttänyt kokaiinia onnistuneesti ilman suurempia ongelmia.
Videopelit passivoi. Pelissä onnistuminen tuottaa mielihyvähormonia ja ihmiset jää koukkuun. Aivot on evoluutio muokannut niin että sitä mielihyvää kokee kun tekee maailmassa asioita. Pelit simuloi tätä tosimaailmassa onnistumisen tunnetta ja ihmiset jää passiivisina kotiinsa pelaamaan, sen sijaan että saavuttaisivat oikeasti asioita oikeassa maailmassa.
Pelinörtit alapeukuttaa, mutta totuus ei muuksi muutu. Pelaaminen on oikeasti ongelma todella monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja näköjään valehtelet enemmän kuin Sipilä 😏
Vierailija kirjoitti:
Hilda T kirjoitti:
Ihan tyypillistä pelinörteille istua koko päivä koneen ääressä. Videopelit myös tehdään niin että ne addiktoisi pelaajansa. Pelisuunnittelijat käyttää rottakokeita esikuvanaan miten tyhmä pelaaja saadaan istumaan pelilaitteen ääressä ikuisesti nappi painamassa. https://levelskip.com/misc/Skinners-Box-and-Video-Games
Ketkä tätä alapeukuttaa ei tiedä pelinörteistä mitään. Lukekaa pelaajapalstoja. Siellä nörtit kehuvat kilpaa kuinka jonkun uuden odotetun pelin vuoksi ottavat viikon vapaata töistä ja sitten istuvat 10+ tuntia päivässä pelaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Videopelit passivoi. Pelissä onnistuminen tuottaa mielihyvähormonia ja ihmiset jää koukkuun. Aivot on evoluutio muokannut niin että sitä mielihyvää kokee kun tekee maailmassa asioita. Pelit simuloi tätä tosimaailmassa onnistumisen tunnetta ja ihmiset jää passiivisina kotiinsa pelaamaan, sen sijaan että saavuttaisivat oikeasti asioita oikeassa maailmassa.
Tässä ollaan mielestäni totuuden jäljillä.
Entisenä aktiivipelaajana kun nyt olen jo 31v niin sitä miettii että mitä on toistaiseksi tullut elämässä saavutettua ja aika vähäiseksi on jäänyt ne asiat. Nyt sitä harmittelee kun ei ole sitä yliopistotutkintoa tai mitään muitakaan saavutuksia, ei tyttöystävää ym.
Pahinta on se että oma elämä ei ole kiinnostavaa. Ei naista kiinnosta kuulla että olen käyttänyt suuren osan elämästäni tietokonepeleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia huumeita voi käyttää pelkästään viihdekäytössä. Oikeastiko joku vielä kuvittelee että joka ikinen huumeita silloin tällöin käyttävä jää koukkuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ollaan mielestäni totuuden jäljillä.
Entisenä aktiivipelaajana kun nyt olen jo 31v niin sitä miettii että mitä on toistaiseksi tullut elämässä saavutettua ja aika vähäiseksi on jäänyt ne asiat. Nyt sitä harmittelee kun ei ole sitä yliopistotutkintoa tai mitään muitakaan saavutuksia, ei tyttöystävää ym.
Pahinta on se että oma elämä ei ole kiinnostavaa. Ei naista kiinnosta kuulla että olen käyttänyt suuren osan elämästäni tietokonepeleihin.
Niinpä. Tätä ei vaan halua moni myöntää. Jos olet käyttänyt kymmeniä tuhansia tunteja pelaamalla pelejä ja olet hyvä niissä, niin onko se hienoa kehua miten pääset jonkun pelin läpi vaikka silmät kiinni, vai olisiko hienompaa kehua että opiskelit itsesi lääkäriksi tai osaat soittaa vaikka kitaraa yhtä hyvin kuin nyt pelaat sitä peliä. Puhumattakaan ihmissuhteista, joita aika monella pelinörtillä ei ole. Voisi elämä olla vähän toisennäköinen, jos ei olisi niitä onnistumisentunteita kokenut vaan virtuaalitodellisuudessa, vaan ihan oikeassa todellisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia huumeita voi käyttää pelkästään viihdekäytössä. Oikeastiko joku vielä kuvittelee että joka ikinen huumeita silloin tällöin käyttävä jää koukkuun?
No ei välttämättä jää, mutta itse en ainakaan ole tekemisissä yhdenkään härhän tai huumeidenkäyttäjän kanssa. Ilmoittaisin sellaiset tapaukset poliisille.
Esim. joku Clash Royale on täysin moraaliton peli. Se on tarkasti tehty turhauttavan ja koukuttavan yhdistelmäksi niin että sen lisäksi että ihmiset addiktoituu pelaamaan sitä päivittäin, niin lisäksi he käyttää siihen helvetisti rahaa vaikka kyseessä on "ilmainen" peli. Pelaajista tehdään virtuaalinarkkareita joiden täytyy saada aina se seuraava piikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei välttämättä jää, mutta itse en ainakaan ole tekemisissä yhdenkään härhän tai huumeidenkäyttäjän kanssa. Ilmoittaisin sellaiset tapaukset poliisille.
No ei tarvitse olla. Tosin sullakin saattaa lähipiirissä olla joku viihdekäyttäjä etkä tiedä siitä mitään koska ei se näy mitenkään ulospäin.
Ajattelin että olisi hauska selailla vauva.fitä mutta aivosyöpäänhän se päättyi. Mm. Elon Musk oli intohimoinen videopelaaja, ja hän saattoi pitää päivien mittaisia sessioita jonka aikana hän vain pelasi, nukkui ja söi. Tämän takia hän ei olekaan saavuttanut elämässään yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Television tai vauva palstan edessä roikkuminen on niin paljon terveempää? Mitä tahansa voi tehdä liikaa mutta se ei tee vidopeleistä lähtökohtaisesti huonoja.
Ei ole haitallisia.