Mikä neuvoksi alaselän särkyyn?
Jostain syystä alaselkää on nyt särkenyt viikon. Teen istumatyötä, joten vaiva on enemmän ja vähemmän tuttu, mutta nyt ei tutut konstit (venyttely, jooga, piikkimatto) auta. Ihan invalidisoiva kipu ei ole. Olen tehnyt kevyttä jumppaa, ratsastanut ja lenkkeillyt tavalliseen tapaan.
Hieronta tulisi eka mieleen, mutta siellä käsitellään yleensä enemmän yläselkää.
Lääkäri käskee ottaa buranaa ja harrastamaan liikuntaa. Sinne on siis turha mennä.
Fysioterapia? Lymfa? Kalevalainen jäsenkorjaus? Kiropraktikko?
Kommentit (20)
Minä roikun rekkitangossa, ja yritän kävellä eteenpäin, että alaselkä venyy. Toinen hyvä on alaselän liikuttelu jumppapötkylän päällä.
Vatsalla makuu, nosta ylävartaloa, kyljellä hiero l- rankaa.
Suosittelen Kalevalaista jäsen korjausta. Minulla on toiminut.
Mulla alkoi viikon alaselkäsärky hellittämään, kun: tein parin tunnin reippaan kävelylenkin, sen jälkeen kuuma suihku ja hieronta. Selkärangan molemmin puolin on sellaiset kuopat pakaroiden yläpuolella, puolisoni runnoi niitä voimakkaastin, puolen tunnin ajan. Alaselkäkipu hellittää heti hieronnasta, mutta palaa takaisin muutaman tunnin kuluttua. Sitten pari pitkää yöunta, niin ei ollut enää sementtiä selkärangassa.
Istumatyössä pitäisi pitää taukoja. Tunnin välein olisi hyvä liikuskella ja venytellä. No miksi näin ei tule tehtyä, koska deadlinet on aina päällä, jatkuvat kiire ja pomo hengittää niskaan.
Kiitos kommenteista!
Erilaiset jumpat ja venyttelyt kuuluvat vakituisesti elämääni. Jo ratsastuksen vuoksi ne ovat tärkeitä.
Rekkitanko oli hyvä muistutus. Sellainenkin meillä on, en ole muistanut riipuskella.
Taukojumppaa työn ohessa teen muutenkin. Aktiivisuusranneke muistuttaa, että perse pitää nostaa penkistä juurikin tunnin välein – ja näin myös teen! :)
ap
Itse olen aina huomannut että jos alaselässä tuntuu pientä särkyä niin reidet on olleet niin tiukat ja venyttelyllä särky meni ohi.
Varmaan lankutukset ja alaselän treenaus auttaa myös.
Vaihda osaksi päivää tuolin tilalle jumppapallo. Ensin vaikka puoleksi tunniksi, siitä vähitellen aikaa pidentäen. Aluksi ei välttämättä kannata istua pallon päällä joka päivä.
Hanki venyvä korsetti. Tukee alaselkää hyvin ja polttaa liikkuessasi rasvaa kaupan päälle.
Win-win.
Jos mahdollista niin voisit kokeilla töissä sellaista työpistettä, missä voi seistä koko ajan.
Kokeilepa venyttää kunnolla ja syvään kyljet ja "jenkkakahvat". Itsellä poikkeuksellisesti istumatyötä tehdessä se oli se, mikä lopulta auttoi. Myös selkä pyöreeksi lattialla rentoutumiset sekä vatsan venyttely (se jooga on hyvä) mutta tuo kylkien venytys oli se juttu.
Itsellä samantyyppinen vaiva. Kevyt kävely auttaa, satulatuolin käyttäminen, sohvalla istun joogaasennossa jalkapohjat vastakkain, hyvät kipulääkkeet ja lihasrelaxantti. ..
Makaaminen pahentaa selkäkipua, samoin normiasennoissa istuminen perustuolilla on pahasta
Mahtaiskohan olla discuss prolapsin alkua? Silloin kannattaa välttää venyttelyä ja ottaa hieman rauhallisemmin muutama kuukausi.
Miten olis kiropraktikko? Itselläni on välilevyjen alenemaa alaselässä ja välillä alaselkä on tosi kipeä. Korsetin jumppaus auttaa, mutta jos ei muu auta, niin käyn kiropraktikolla. Lähes aina rangasta löytyy lukkoja, jotka aukaisemalla kipu helpottaa lähes välittömästi. Suosittelen!
Fysioterapia auttanee sua ap myös. kansanparantajia en voi suositella, moni selkävaivainen on tullut parantajilta entistä huonommassa kunnossa...(=kuukauden työkyvyttömyys)
Onko sulla oikeasti ergonominen työasento. Kannattaa pyytää fysioterapeuttia tulla katsomaan sun työpiste. Samalla saat oikeanlaiset säädöt pöydänkorkeuteen ja työtuolin asentoon. Oon huomannu omalla työpaikalla, että moni istuu ihan vääränlaisessa asennossa ja sitten tulee selkä kipeäksi. Oon joskus yrittäny kertoa saman, minkä fysioterapeutti kertoi mulle, kun kävi mun työpisteellä, mutta eihän kukaan halua ottaa neuvoja vastaan.
https://peda.net/naantali/velkuan-koulu/luokat-0-2/el1/tl/ergonomia/oik…
Tuossa linkissä on yksinkertainen malli hyvästä istuma-asennosta. Istuimen etureunan pitää olla alempana kuin takareunan. Selkänojan pitää tukea ristiselkää ja jalkojen pitää yltää tukevasti lattiaan tai jalkatukeen. <tuon lisäksi tulee sitten näytön korkeus yms.
Selätin auttaa ainakin mulla ala-selkäkipuihin ja 10 min 2 kertaa päivässä riittää.
Jalkojen venyttelyä suosittelen sekä alavatsalihasten treenaamista.
Terv, fyssari mies