Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pari tottelematonta lasta pilaa lapsen liikuntaharrastuksen

Vierailija
07.03.2017 |

Käyn lapseni kanssa ns. perheryhmässä harrastamassa erästä liikuntalajia. Jokaisella lapsella on siis vanhempi mukana. Porukassa on kaksi lasta jotka metelöivät, eivät kuuntele tai noudata ohjeita ja häiritsevät menoa kaikin mahdollisin tavoin. Muidenkin tekeminen häiriintyy kun ohjaajat eivät saa kerrottua ohjeita ja näkee että heitäkin ketuttaa kun samoja lapsia saa pyytää olemaan hiljaa tai paikoillaan sata kertaa joka viikko. Ko. lasten vanhemmat vain lammasmaisesti toistelevat että "äläs nyt vilipetteri" tai "kuuntele nyt kalleviljami". Mutta eivät tee elettäkään esim. ottaakseen karkulaisia kiinni.

Tähän pelleilyyn menee järjetön määrä aikaa joka viikko. Harmittaa koska harrastus on lapselleni mieluinen, eikä haluaisi tämän takia lopettaa. 6-7-vuotiaista lapsista on kyse.

Mitä sinä tekisit?

Kommentit (194)

Vierailija
181/194 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn lapseni kanssa ns. perheryhmässä harrastamassa erästä liikuntalajia. Jokaisella lapsella on siis vanhempi mukana. Porukassa on kaksi lasta jotka metelöivät, eivät kuuntele tai noudata ohjeita ja häiritsevät menoa kaikin mahdollisin tavoin. Muidenkin tekeminen häiriintyy kun ohjaajat eivät saa kerrottua ohjeita ja näkee että heitäkin ketuttaa kun samoja lapsia saa pyytää olemaan hiljaa tai paikoillaan sata kertaa joka viikko. Ko. lasten vanhemmat vain lammasmaisesti toistelevat että "äläs nyt vilipetteri" tai "kuuntele nyt kalleviljami". Mutta eivät tee elettäkään esim. ottaakseen karkulaisia kiinni.

Tähän pelleilyyn menee järjetön määrä aikaa joka viikko. Harmittaa koska harrastus on lapselleni mieluinen, eikä haluaisi tämän takia lopettaa. 6-7-vuotiaista lapsista on kyse.

Mitä sinä tekisit?

Menisin kysymään vanhemmilta, pistätkö sinä lapsesi kuriin vai pistänkö minä? Tämä sanottuna hieman liian lähellä seisoen, tiukasti silmiin katsoen ja ärsyttävän hitaasti jokaista sanaa painottaen. 

t. 30 vuotta lapsia tilanteen mukaan tiukasti, rakkaudella tai huumorilla koulussa ja harrastuksissa paimentanut akanhutale

Vierailija
182/194 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tasan kyllä tiedän, miten mun lapset käyttäytyy.

Reps. Et muuten taatusti tiedä.

Kyllä tiedän.

Näin neljän lapsen äitinä sanoisin, että tuohon leikkiin ei kannata ryhtyä. Liian sinisilmäisenä ajattelee lapsistaan vaan pelkkää hyvää.

Minulle on ollut silmiä aukaisevaa, kun esikoinen aika avoimesti kertoo mitä hänen kaverinsa ja samassa koulussa olevat lapset touhuilevat. Olen luvannut olla kertomatta kenellekään,enkä kerro. Viinaa, tupakkaa, huumeita, myymälävarkauksia. Itsensä myymistä. Asumme hyvin varakkaassa kunnassa, okt alueita enimmäkseen.

No mun lapset ei ole rupusakin koulussa.

Tässä kohtaa futismamma pudotti mut totaalisesti tuolilta. Samalla lensi kahvit näppikselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/194 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kollektiivirangaistuksiin on lapsiasiavaltuutettu ottanut kantaa ja pitänyt vahingollisina. Eli ne ehdottomasti pois.

Lapsiasiavaltuutettu voi tulla meidän judotreeneihin rankaisemaan yksittäisiä lapsia. Siinä kun 30 lasta juoksee ympyrää voi sitten lapsiasioida.

Tsiisus.

Silloin kun kävin lapsena judossa niin rangaistuksena sääntöjen noudattamattomuudesta saattoi joutua punnertamaan. Kerran kun yksi poika potkaisi kaveria, vetäjä huusi hänelle "ULOS!" En ymmärrä miksei samalla tavalla voisi toimia nykyäänkin.

Niinhän sitä tehdään edelleenkin? Kyse oli siitä, että jos punnertamaan joudutaan, yleensä rankaistaan koko sakkia. Harvemmin siinä vaiheessa ongelma on enää yksi lapsi.

Vierailija
184/194 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko meno oikeasti tuollaista nykyään? Olen itse toiminut urheilutoiminnan vetäjänä 6-12-vuotiaille lapsille, mutta tästä on kymmenisen vuotta aikaa. Mun ryhmästä poistui samantien jokainen, joka ei osannut käyttäytyä. Ja tämän selitin vanhemmille heti ekalla tutustumiskerralla, jo ihan turvallisuussyistä riehujien ei voinut antaa jäädä ryhmään. Seuraavalla kerralla saivat toki taas tulla mukaan, jos osasivat käyttäytyä.

Mä en saanut reilun neljän vuoden aikana kertaakaan huonoa palautetta tästä tavasta, en edes niiden riehujien vanhemmilta.

Laji oli varmaan sellainen, johon riittää sakkia muutenkin, eikä vaihtuvuus ole vaativuuden takia kovin suuri?

Esim. jotain jalkapalloa tai jääkiekkoa ei voi millään tavalla verrata esim. voimisteluun. Toiset on leppoisia pelejä, ja yksi vaatii ihan oikeasti jotain lapsiltakin.

Voivoi. Telinejumppa on kyllä oikeasti vaativa laji, joku örvellys wt lätkä ei tod.

Koska muutamalta meni ohi, tässä tärkeät kohdat korostettuina: Esim. jotain - jalkapalloa tai jääkiekkoa- ei voi millään tavalla verrata esim. <b>voimisteluun</b>. Toiset on -leppoisia pelejä-, ja <b>yksi</b> vaatii ihan oikeasti jotain lapsiltakin

Tässä selite niille, jotka kuvittelivat että tarkoitin voimistelun olevan helpompaa kuin jääkiekko tai jalkapallo. Näin ei todellakaan ole, vaan voimistelu on ihan toisissa sfääreissä. Pelit on pelejä, oikeasti vaativat lajit on sitten erikseen.

Millä perusteella väität että lätkä tai futis on leppoisaa pelailua? olet varmaan käynyt katsomassa jonkun harrasteryhmän sunnuntaitreenejä. Käypä katsomassa jonkun kilpajoukkueen treenit alusta loppuun, väitän ja vannon että voimistelijalapselta loppuisi kunto kesken!

T. 13-vuotiaan voimistelijatytön ja 11-vuotiaan futistytön äiti

Koska pelit on pelejä. Tätä ei voi käsittää, ennen kuin on treenannut jotain oikeasti vaativaa yksilölajia. Ei jääkiekkoakaan pidetä näiden parin sitä pelaavan maan ulkopuolella juuri yhtään minään, vaikka täällä siltä markkinoinnin valossa saattaa vaikuttaakin. Kun lähtee vähän etelämpään, ketään ei kiinnosta koko laji. Puhumattakaan Islannista.

Vierailija
185/194 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ymmärrän. Ei se ole muiden vanhempien ongelma jos joku ei osaa käyttäytyä. Heittäkää pellolle ne häiriköt!

Ja todellakin pitää olla ammattitaitoa. Aivan uskomaton asenne!

T. Kahden lapsen äiti, jolla opettajan koulutus

Et ymmärrä mistä puhut, mutta puhut paljon.

- Toinen valmentaja

1) tarvitaan ammattitaitoa

2) tunnilta kyllä meillä heitetään ulos jos ei varoituksista huolimatta osata käyttäytyä

Terv. kolmas valmentaja

Vierailija
186/194 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihmetyttää, että millaisia summia vanhemmat oikein makselevat lastensa harrastuksista, kun monilla tuntuu olevan munaa väittää, ettei rahan lisäksi tarvitse vaivautua itse tekemään toiminnassa yhtään mitään.

80-90 -luvuilla joka ikinen harrrastus-/urheiluseura olisi kaatunut, jos vanhemmat eivät olisi olleet mukana toiminnassa. Varmasti kaatuvat nytkin, vanhemmat vain eivät tajua sitä.

Ihmetyttää että miksi joku ottaa osaa keskusteluun asiasta, josta itsellä ei ole mitään ajantasaista tietoa.

Ihmetyttää kun joku ottaa osaa keskusteluun asiasta, josta itsellä ei ole mitään tietoa...

Vierailija
187/194 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä ymmärrän. Ei se ole muiden vanhempien ongelma jos joku ei osaa käyttäytyä. Heittäkää pellolle ne häiriköt!

Ja todellakin pitää olla ammattitaitoa. Aivan uskomaton asenne!

T. Kahden lapsen äiti, jolla opettajan koulutus

Et ymmärrä mistä puhut, mutta puhut paljon.

- Toinen valmentaja

1) tarvitaan ammattitaitoa

2) tunnilta kyllä meillä heitetään ulos jos ei varoituksista huolimatta osata käyttäytyä

Terv. kolmas valmentaja

Muttei paljon. Jos siis verrataan vanhempien ohjaukseen. Pikkulasten valmentajilta vaadittava kova lajiosaaminen on harhakuvaa. Myy tietysti kivasti pikkulasten vanhemmille ja kuplauunoille.

- Toinen valmentaja

Vierailija
188/194 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli muskarissa sama juttu. Jäin odotustilaan aina odottelemaan ja kuulin oven läpi kaiken, mitä luokassa tapahtui. Muut vanhemmat kävivät vain heittämässä lapsensa sinne ja häipyivät sitten.

Ryhmässä oli pari kolme riehuvaa poikaa, jotka kävivät jatkuvasti rämppäämässä koulun soittimia kielloista huolimatta ja jotka piirileikeissä kävivät hyppimässä muiden niskaan ja kaatamassa muut.

Viimeisellä kerralla paikalla olivat myös vanhemmat. Noiden räyhäpoikien vanhemmat vain hekottelivat eivätkä kertaakaan sanoneet lapsilleen mitään. Ehkä joku oli sitten sanonut heille jotain (ohjaaja itse?), mutta kevätpuolella heitä ei enää ryhmässä ollut. Minä ainakin mulkoilin poikia niin vittumaisesti ja jäätävästi ja halveksivasti kuin pystyin.

Se mulkoilu tuskin auttaa. Käy jatkossa suoraan sanomassa vanhemmille, että lapsensa pilaa muiden harrastuksen.

Mutta onneksi nämä laiskat vanhemmat ovat lopulta itse suurimpia kärsijöitä, kun kotona käyttäydytään vähintään yhtä huonosti, ja kaikki päivät kotona tulevat olemaan pelkkää lapsen miellyttämistä tai kodista tulee täys sotatanner.

Vierailija
189/194 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli muskarissa sama juttu. Jäin odotustilaan aina odottelemaan ja kuulin oven läpi kaiken, mitä luokassa tapahtui. Muut vanhemmat kävivät vain heittämässä lapsensa sinne ja häipyivät sitten.

Ryhmässä oli pari kolme riehuvaa poikaa, jotka kävivät jatkuvasti rämppäämässä koulun soittimia kielloista huolimatta ja jotka piirileikeissä kävivät hyppimässä muiden niskaan ja kaatamassa muut.

Viimeisellä kerralla paikalla olivat myös vanhemmat. Noiden räyhäpoikien vanhemmat vain hekottelivat eivätkä kertaakaan sanoneet lapsilleen mitään. Ehkä joku oli sitten sanonut heille jotain (ohjaaja itse?), mutta kevätpuolella heitä ei enää ryhmässä ollut. Minä ainakin mulkoilin poikia niin vittumaisesti ja jäätävästi ja halveksivasti kuin pystyin.

Se mulkoilu tuskin auttaa. Käy jatkossa suoraan sanomassa vanhemmille, että lapsensa pilaa muiden harrastuksen.

Mutta onneksi nämä laiskat vanhemmat ovat lopulta itse suurimpia kärsijöitä, kun kotona käyttäydytään vähintään yhtä huonosti, ja kaikki päivät kotona tulevat olemaan pelkkää lapsen miellyttämistä tai kodista tulee täys sotatanner.

Iso osa ei sitä lastaan itse hoida. Ensin aamu eskarissa/koulussa ja iltapäivä päivähoidossa/iltiksessä. Sitten vanhempi kyytii harrastukseen. Illalla kotiin nukkumaan.

Viikonloput ja lomat harrastusleireillä ja isovanhemmilla.

Siksi juurikin osa niistä lapsista oireilee. Päivät liian täynnä ja vanhemmilta saatu aika ja huomio pyöreä nolla.

Vierailija
190/194 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso osa ei sitä lastaan itse hoida. Ensin aamu eskarissa/koulussa ja iltapäivä päivähoidossa/iltiksessä. Sitten vanhempi kyytii harrastukseen. Illalla kotiin nukkumaan.

Viikonloput ja lomat harrastusleireillä ja isovanhemmilla.

Siksi juurikin osa niistä lapsista oireilee. Päivät liian täynnä ja vanhemmilta saatu aika ja huomio pyöreä nolla.

Sitä suuremmalla todennäköisyydellä kotona käyttäydytään todella huonosti. Jos huomiota ei saa hyvällä, niin sitten pahalla.

Eli vedetään överiksi pienetkin asiat, vaikka hammaspesu voi mennä maailmanluokan raivokohtaukseksi (joka tosin sitten voi johtaa siihen, että aletaan skipata hammaspesu..).

Vierailija
191/194 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kyllä järkyttynyt tässä keskustelussa siitä, miten vanhemmat, "ohjaajat" ja "valmentajat" kilpailevat siitä, mikä on vaativin harrastus. Oikeasti, dissaatte toista lajia, koska se teidän edustamanne on paras ja vaativin?! Menkää nyt vähän itseenne, aikuiset ihmiset.

Vierailija
192/194 |
08.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon kyllä järkyttynyt tässä keskustelussa siitä, miten vanhemmat, "ohjaajat" ja "valmentajat" kilpailevat siitä, mikä on vaativin harrastus. Oikeasti, dissaatte toista lajia, koska se teidän edustamanne on paras ja vaativin?! Menkää nyt vähän itseenne, aikuiset ihmiset.

Enpäs. Mä dissaan lajia jossa vedän penskojen treenejä: Futis. Monilla on vain kovin erikoinen käsitys pelien vaativuudesta. Eivät pelit oikeasti ole kovin vaativia, kun yhdestä pelaajasta on kyse.

Vierailija
193/194 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin just tän keskustelun läpi, ja on kyllä totisesti klassikkokamaa.

Miettikää nyt itsekin, valtaosa (väittikö joku että kolme neljäsosaa?) harrastavista lapsista on täysiä diagnoositapauksia. Ja sitten ne harvat kiltit, lahjakkaat, täydelliset kympin lapset ovat siunautuneet näille tämän ketjun tyypeille. Omena pudonnut kohtalaisen kauas puusta.

Vierailija
194/194 |
09.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytön balettiryhmässä oli muutama vuosi sitten eräs sukupuolineutraalin-vapaankasvatuksen-vaistovanhemmuuden-jatiesminkädiibadaaban erityisherkkä hedelmä. (Eikä mulla mitään näitä menetelmiä vastaan ole, mutta näiden väärinrinkäyttäjiä vastaan on!) Tätähän ei saisi hänen kohdallaan sanoa, mutta hän oli poika, mutta tuntui olevan balettiryhmässä vain sen takia, kun vanhemmat olivat niin nykyaikaisia ja avoimia ja ennakkoluulottomia ja neutraaleja ja suvaitsevaisia ja! Lasta tämä ko. harrastus ei kiinnostanut pätkääkään. Lisäksi hänellä ei ollut mitään käytöstapoja eikä alkeellisempiakaan ryhmätaitoja. Oli todella tuskaista seurata harjoituksia, kun tuo vilperi teki tasan mitä halusi. Opettaja antoi ohjeen koko ryhmälle ja sen jälkeen tälle pojalle erikseen. Seitsemän kertaa. Opettaja joutui ihan kohtuuttoman paljon käyttämään tunnista aikaa tuon yhden lapsen ohjaamiseen. Ja mitä vanhemmat (äiti) teki? Ei yhtään mitään. Koska hänen lapsensa oli niin erityinen ja lahjakas ja itse oivaltava ja.

Olisi tehnyt mieli kirjoittaa lasku lukukausimaksun takaisinperimisestä tuolle perheelle. Tyttöni jätti harrastuksen kesken kevätlukukaudella.