Pari tottelematonta lasta pilaa lapsen liikuntaharrastuksen
Käyn lapseni kanssa ns. perheryhmässä harrastamassa erästä liikuntalajia. Jokaisella lapsella on siis vanhempi mukana. Porukassa on kaksi lasta jotka metelöivät, eivät kuuntele tai noudata ohjeita ja häiritsevät menoa kaikin mahdollisin tavoin. Muidenkin tekeminen häiriintyy kun ohjaajat eivät saa kerrottua ohjeita ja näkee että heitäkin ketuttaa kun samoja lapsia saa pyytää olemaan hiljaa tai paikoillaan sata kertaa joka viikko. Ko. lasten vanhemmat vain lammasmaisesti toistelevat että "äläs nyt vilipetteri" tai "kuuntele nyt kalleviljami". Mutta eivät tee elettäkään esim. ottaakseen karkulaisia kiinni.
Tähän pelleilyyn menee järjetön määrä aikaa joka viikko. Harmittaa koska harrastus on lapselleni mieluinen, eikä haluaisi tämän takia lopettaa. 6-7-vuotiaista lapsista on kyse.
Mitä sinä tekisit?
Kommentit (194)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko meno oikeasti tuollaista nykyään? Olen itse toiminut urheilutoiminnan vetäjänä 6-12-vuotiaille lapsille, mutta tästä on kymmenisen vuotta aikaa. Mun ryhmästä poistui samantien jokainen, joka ei osannut käyttäytyä. Ja tämän selitin vanhemmille heti ekalla tutustumiskerralla, jo ihan turvallisuussyistä riehujien ei voinut antaa jäädä ryhmään. Seuraavalla kerralla saivat toki taas tulla mukaan, jos osasivat käyttäytyä.
Mä en saanut reilun neljän vuoden aikana kertaakaan huonoa palautetta tästä tavasta, en edes niiden riehujien vanhemmilta.
Laji oli varmaan sellainen, johon riittää sakkia muutenkin, eikä vaihtuvuus ole vaativuuden takia kovin suuri?
Esim. jotain jalkapalloa tai jääkiekkoa ei voi millään tavalla verrata esim. voimisteluun. Toiset on leppoisia pelejä, ja yksi vaatii ihan oikeasti jotain lapsiltakin.
Voivoi. Telinejumppa on kyllä oikeasti vaativa laji, joku örvellys wt lätkä ei tod.
Koska muutamalta meni ohi, tässä tärkeät kohdat korostettuina: Esim. jotain - jalkapalloa tai jääkiekkoa- ei voi millään tavalla verrata esim. <b>voimisteluun</b>. Toiset on -leppoisia pelejä-, ja <b>yksi</b> vaatii ihan oikeasti jotain lapsiltakin
Tässä selite niille, jotka kuvittelivat että tarkoitin voimistelun olevan helpompaa kuin jääkiekko tai jalkapallo. Näin ei todellakaan ole, vaan voimistelu on ihan toisissa sfääreissä. Pelit on pelejä, oikeasti vaativat lajit on sitten erikseen.
Ehdottakaa kauden kahta ensimmäistä harrastuskertaa ilmaisiksi kokeiluiksi, jolloin ohjaaja voi suositella sellaisille lapsille jotain muuta harrastusta, jotka häiritsevät toisten keskittymistä.
Meillä näin on tehty. Pari lasta joutui lopettamaan, mutta se sujui ilman suurempia kyyneliä. Heidät toivotettiin tervetulleiksi kokeileman puolen vuoden-vuoden kuluttua uudestaan, jos silloin olisivat kasvaneet niin, että eivät enää häiritsisi.
Harrastuksia vetävien pitää kaantaa vastuunsa, jotta ryhmistä tulee onnistuneita!
Minä ainakin olen vaan niiiiin väsynyt näihin jormauoleveihin ja heidän vanhempiinsa.
Kuopuksen luokan pojat on päässeet jo iltapäivälehtiinkin käytöksellään ja esikoisen oli pakko vaihtaa toiseen kouluun yläkoulun alkaessa, koska väsyimme opettamaan kotona sen takia, että koulussa ei kyetty järjestämään opetusta kuin viitisen minuuttia muun ajan mennessä siihen härdelliin.
Oman lapsen harrastuksessa oli joskus tällainen häirikkö, joka lisäksi töni muita lapsia. Alettiin siinä sitten yhden toisen äidin kanssa puhumaan, että miksi pitää tuoda lapsi harrastukseen, jossa ei osaa käyttäytyä eikä ilmeisesti edes halua harrastaa, koska käyttää ajan riehumiseen. Taisi häirikön vanhemmat olla kuulolla, kun heitä ei sen jälkeen näkynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko meno oikeasti tuollaista nykyään? Olen itse toiminut urheilutoiminnan vetäjänä 6-12-vuotiaille lapsille, mutta tästä on kymmenisen vuotta aikaa. Mun ryhmästä poistui samantien jokainen, joka ei osannut käyttäytyä. Ja tämän selitin vanhemmille heti ekalla tutustumiskerralla, jo ihan turvallisuussyistä riehujien ei voinut antaa jäädä ryhmään. Seuraavalla kerralla saivat toki taas tulla mukaan, jos osasivat käyttäytyä.
Mä en saanut reilun neljän vuoden aikana kertaakaan huonoa palautetta tästä tavasta, en edes niiden riehujien vanhemmilta.
Laji oli varmaan sellainen, johon riittää sakkia muutenkin, eikä vaihtuvuus ole vaativuuden takia kovin suuri?
Esim. jotain jalkapalloa tai jääkiekkoa ei voi millään tavalla verrata esim. voimisteluun. Toiset on leppoisia pelejä, ja yksi vaatii ihan oikeasti jotain lapsiltakin.
Voivoi. Telinejumppa on kyllä oikeasti vaativa laji, joku örvellys wt lätkä ei tod.
Koska muutamalta meni ohi, tässä tärkeät kohdat korostettuina: Esim. jotain - jalkapalloa tai jääkiekkoa- ei voi millään tavalla verrata esim. <b>voimisteluun</b>. Toiset on -leppoisia pelejä-, ja <b>yksi</b> vaatii ihan oikeasti jotain lapsiltakin
Tässä selite niille, jotka kuvittelivat että tarkoitin voimistelun olevan helpompaa kuin jääkiekko tai jalkapallo. Näin ei todellakaan ole, vaan voimistelu on ihan toisissa sfääreissä. Pelit on pelejä, oikeasti vaativat lajit on sitten erikseen.
Millä perusteella väität että lätkä tai futis on leppoisaa pelailua? olet varmaan käynyt katsomassa jonkun harrasteryhmän sunnuntaitreenejä. Käypä katsomassa jonkun kilpajoukkueen treenit alusta loppuun, väitän ja vannon että voimistelijalapselta loppuisi kunto kesken!
T. 13-vuotiaan voimistelijatytön ja 11-vuotiaan futistytön äiti
Kyl mä aika helposti komennan muidenkin lapsia. Varsinkin jos häiriköinti on jatkuvaa eikä vanhemmat saa mukulaa kuriin. eriasia jos joskus joku villiintyy mut jatkuva muiden ilon pilaaminen saa loppua. komennan ihan tuntemattomia, isompia mukuloita esim uimahallis kun ainoivat ja valtaavat koko altaan tai temppuilevat laidallaja patjoilla niin et onnettomuus lähellä. Sanon riehujille ja pysäytän juoksijat. Vanhemmat saattavat mulkoilla mut ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella väität että lätkä tai futis on leppoisaa pelailua? olet varmaan käynyt katsomassa jonkun harrasteryhmän sunnuntaitreenejä. Käypä katsomassa jonkun kilpajoukkueen treenit alusta loppuun, väitän ja vannon että voimistelijalapselta loppuisi kunto kesken!
Tämä. Omat pojat harastavat akatemiatasolla jalkapalloa ja (nykyään, kun aika ei enää riitä) harrastetasolla telinevoimistelua. Telinevoimistelu on sellaista kivaa puuhastelua, futistreeneistä tullaan hikisenä ja aivan puhki, lihakset krampeissa kotiin. Ja näin se oli silloinkin, kun olivat vielä kilparyhmässä telinevoimistelussa. Sori vaan. Mutta kumpaakaan lajia en väheksy, hienoja lajeja molemmat. Ja samaa ihmettelen, kun muutama muukin: ei voi lapsilta vaatia, kun aikuiset käyttäytyy näin kun tästä ketjustakin näkee.
Laita lapset riviin tunnin alussa. Sanot tervetuloa tänne xx( laji) harjoituksiin.
Sitten ystävällisesti pyydät urpolapset siirtymään vaikka vasempaan reunaan. Sanot että ne jotka haluaa oikeasti harjoitella, tännepäin ja viitot oikealle.
Sanot tiukasti paskapetterin vanhemman suuntaan, että tänne tultiin harjoittelemaan tätä (mikä laji sitten onkaan). Painotus lajissa.
Kun häirintä jatkuu, toista vaan että jos ei tämä (laji) kiinnosta niin kysy vanhemmilta miksi he tuovat lapsen harrastukseen joka ei kiinnosta???
Jämäkkyyttä ja itseluottamusta ohjaukseen. Tärkeintähän on että ne jotka (useimmat) on kiinnostuneita, saavat harjoitella lajia.
Kannustat epävarmoja.
Näillä muistoilla voi olla kauaskantoisia seurauksia. Ei se jämäkkyys ole niille pikku pahiksillekaan huono muisto jälkeenpäin.
Tärkeää on ettei vaikuta vihaiselta, vaan neutraalisti sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entä sitten niin että vanhemmat otettaisin mukaan? Vaikka niin että porukka jaettaisiin kahteen eli "reippaisiin poikiin ja tyttöihin" ja muihin, ja sitten ohjaaja opettaisi toiselle porukalle ja toinen porukka tekisi sillä kertaa jotain tosi yksinkertaista jota myös vanhemmat pystyisivät vetämään vaikka pareittain. Joka vanhemmalle tulisi max pari kertaa vahtimista lukukaudessa. Näin joka toinen kerta saisi edes opetusta ne jotka haluaa harrastaa.
Melkein jokaisessa harrastuksessa TOIVOTAAN niitä vanhempia mukaan touhuun katselemaan kersojen perään. Jostain syystä se on vain mukavampaa heittää nappulat harjoituksiin ja paeta itse paikalta.
Ja voiko vanhempia siitä syyttää. Vähissä on heidänkin oma aikansa harrastaa yhtään mitään muuta kuin työntekoa ja kaupassa käymistä. Mutta tähän voisi keksiä jotain systeemejä. Jokaisen vanhemman olisi esim. suotavaa osallistua ryhmän toimintaan pari kertaa kaudessa. Jos tästä haluaa laistaa, täytyy maksaa joku summa rahaa, ja vaivanpalkka jaetaan niille vanhemmille jotka menee harkkoihin auttamaan "reippaiden" kanssa.
Ai että minua, kiltin kympin tytön äitiä, rangaistaisiin jos en suostu maksetussa harrastuksessa ohjaamaan muiden kasvattamattomua örvelöitä? I don't think so.
Eiköhän kyse ollut siitä, että vanhemmat kävisivät enemmän seuraamassa mitä harkoissa tapahtuu, ja millä motivaatiolla siellä harjoitellaan. Mylla on kympin tyttö ja poikakin, mutta ei ne aina käyttäydy niin kuin kotona luullaan. Hyvä on käydä itse tsekkaamassa tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entä sitten niin että vanhemmat otettaisin mukaan? Vaikka niin että porukka jaettaisiin kahteen eli "reippaisiin poikiin ja tyttöihin" ja muihin, ja sitten ohjaaja opettaisi toiselle porukalle ja toinen porukka tekisi sillä kertaa jotain tosi yksinkertaista jota myös vanhemmat pystyisivät vetämään vaikka pareittain. Joka vanhemmalle tulisi max pari kertaa vahtimista lukukaudessa. Näin joka toinen kerta saisi edes opetusta ne jotka haluaa harrastaa.
Melkein jokaisessa harrastuksessa TOIVOTAAN niitä vanhempia mukaan touhuun katselemaan kersojen perään. Jostain syystä se on vain mukavampaa heittää nappulat harjoituksiin ja paeta itse paikalta.
Ja voiko vanhempia siitä syyttää. Vähissä on heidänkin oma aikansa harrastaa yhtään mitään muuta kuin työntekoa ja kaupassa käymistä. Mutta tähän voisi keksiä jotain systeemejä. Jokaisen vanhemman olisi esim. suotavaa osallistua ryhmän toimintaan pari kertaa kaudessa. Jos tästä haluaa laistaa, täytyy maksaa joku summa rahaa, ja vaivanpalkka jaetaan niille vanhemmille jotka menee harkkoihin auttamaan "reippaiden" kanssa.
Ai että minua, kiltin kympin tytön äitiä, rangaistaisiin jos en suostu maksetussa harrastuksessa ohjaamaan muiden kasvattamattomua örvelöitä? I don't think so.
Eiköhän kyse ollut siitä, että vanhemmat kävisivät enemmän seuraamassa mitä harkoissa tapahtuu, ja millä motivaatiolla siellä harjoitellaan. Mylla on kympin tyttö ja poikakin, mutta ei ne aina käyttäydy niin kuin kotona luullaan. Hyvä on käydä itse tsekkaamassa tilanne.
Ei olluut, vaan sanktion uhalla kaikkien pitäisi jotenkin opettaa vuorollaan. Ja tasan kyllä tiedän, miten mun lapset käyttäytyy. Tosi usein jään odottelemaan ja esim uimahypyissä uin itse sillä aikaa samassa hallissa. Kuvataidekoulu on mun toimiston vieressä ja suunnilleen näen sinne opetustilaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottakaa kauden kahta ensimmäistä harrastuskertaa ilmaisiksi kokeiluiksi, jolloin ohjaaja voi suositella sellaisille lapsille jotain muuta harrastusta, jotka häiritsevät toisten keskittymistä.
Meillä näin on tehty. Pari lasta joutui lopettamaan, mutta se sujui ilman suurempia kyyneliä. Heidät toivotettiin tervetulleiksi kokeileman puolen vuoden-vuoden kuluttua uudestaan, jos silloin olisivat kasvaneet niin, että eivät enää häiritsisi.
Harrastuksia vetävien pitää kaantaa vastuunsa, jotta ryhmistä tulee onnistuneita!
Tämä on paras!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olluut, vaan sanktion uhalla kaikkien pitäisi jotenkin opettaa vuorollaan. Ja tasan kyllä tiedän, miten mun lapset käyttäytyy. Tosi usein jään odottelemaan ja esim uimahypyissä uin itse sillä aikaa samassa hallissa. Kuvataidekoulu on mun toimiston vieressä ja suunnilleen näen sinne opetustilaan.
Nyt vaan chillaat ja opetat lapsillesi uimahyppyjä itse :) uimahypyt ja kuvataidekoulu kuulostavat kyllä piiitkästyttäviltä harrastuksilta, noihin varmaan lapsi tungetaan mukaan kun ei muutakaan keksitä. Sitten mukana on niitäkin joita ei nappaa.
Kyllä tossa iässä pitäisi jo jaksaa lastenkin kuunnella ohjeet. Meidän poika oli 2v. eräässä jumpassa ja ei siitä mitään tullut kun korvat jäi aina kotiin eikä totellut yhtään. Ei kehdattu mennä enää paria kertaa enempää mutta nyt alkaa olemaan tuota ikää ja järkeä sen verran enemmän niin tottelee paremmin. Lähtisin kyllä edelleen itse pois jos oma lapsi olisi ihan kuriton.
Sanokaa ohjaajalle niin hän voisi niiden häiriköiden vanhempien kanssa keskustella pitäisikö heidän kokeilla jotain muuta vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vaan chillaat ja opetat lapsillesi uimahyppyjä itse :) uimahypyt ja kuvataidekoulu kuulostavat kyllä piiitkästyttäviltä harrastuksilta, noihin varmaan lapsi tungetaan mukaan kun ei muutakaan keksitä. Sitten mukana on niitäkin joita ei nappaa.
No siellä sai harrastaa rauhassa. Ei ollut niitä teemuselännewannabeita sohlaamassa. Uimahypyt oli tosi hyvä harrastus koska se opetti lapset sukeltamaan ja hyvä uintitaito kaikkinensa on järkevä taito paljon veneilevässä perheessä.
Kuvataidekoulu taas oli kuopukselle ainoa oikea harraatus. On kuvataideluokalla, tähtää kuvataidelukioon ja jollekin siihen liittyvälle alalle, varmaankin arkkitehdiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika käy voimistelemassa, pelaa futista ja painii. Voimistelu ja paini on kyllä aivan eri luokassa kuin futis. Futis on leppoisaa rentoilua kavereiden kanssa, paini ja voimistelu aiheuttavat oikeasti kyyneliä. Mutta poika ei lopettaisi niitä mistään hinnasta.
T: 13 -vuotiaan pojan äiti
Vierailija kirjoitti:
Ja tasan kyllä tiedän, miten mun lapset käyttäytyy.
Reps. Et muuten taatusti tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän.
Tilanne on varmaan monille vanhemmille tuttu. Oma lapseni oli viime vuonna harrastetason telinevoimisteluryhmässä, jossa häiriköi lihava, isokokoinen tyttö, joka tuuppi toisia puomilta, otti hyppiessään tukea toisten olkapäistä jne. Kun valitin asiasta seuralle, kävi ilmi, että seuralta puuttui täydellisesti toimintaohjeet tällaisessa tilanteessa. Lasta puhuteltiin harjoituksissa ja jotain semmoista, mutta siis selkeä toimintamalli puuttui. Me emme enää tälle kaudelle tulleet mukaan, ei varsinaisesti tuon häirikön takia, vaan siksi, että lapsi halusi keskittyä päälajiinsa.
Tiedän, että jalkapallo- ja jääkiekkojoukkueissa ja -kouluissa on tarkat säännöt, miten harjoituksissa ja peleissä käyttäydytään. Se, mitä alkuperäinen kirjoittaja voi nyt tehdä, on vaatia kerhon järjestävältä taholta selkeää toimintaa. Olennaista ei ole se, mitä toiminta maksaa (telinevoimistelu esim. aika kallis harrastus), vaan se, että tällaista käytöstä ei vain siedetä. Siitä on loppupeleissä järjestäjälle haittaa, kun osa harrastajista lopettaa ja puheet toiminnan laadusta leviävät.
Täällä oli varsin selkeä malli siitä, miten voisi tehdä. Eli pari varoitusta ja sitten erottaminen määräajaksi. Jos homma ei senkään jälkeen toimi, erottaminen loppukaudeksi. Ja maksuja ei tietenkään palauteta. Nämä säännöt voisi allekirjoituttaa vanhemmilla toiminnan aluksi, niin kenelläkään ei olisi mitään mussutettavaa. Tämä olisi tärkeä signaali myös näiden lasten vanhemmille, eli jos ei saa lastaan tottelemaan, ei oikeasti pääse mukaan. Ja totta kai myös lapsille itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tiedän.
Juujuu. Todistele tätä vain itsellesi. :)
Terkuin: Joskus kympin tyttö
Ihmettelin ihan samaa. Jos vanhemmat haukkuvat näin reppaasti toisiaan miksi ne lapset yhtään paremmin käyttäytyisivät.