Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maksuhäiriömerkintä ei ole enää este opintolainalle syksystä alkaen!

Vierailija
07.03.2017 |

Ottamatta muuhun kantaa, niin mielestäni tämä on hyvä uudistus. Onhan se "vähän" epäreilua, että asiansa sössineet saavat enemmän tukea valtion piikkiin samalla kun asiansa kunnolla hoitaneet velkaantuvat.

"Maksuhäiriö ei enää syyslukukaudesta 2017 alkaen estä opintolainan valtiontakauksen saamista. Jos olet aiemmin hakenut lainatakausta etkä ole maksuhäiriön vuoksi saanut sitä, hae takausta verkossa opintotuen muutosilmoituksella (tai uudella opintotukihakemuksella, jos et vielä saa opintotukea). Voit hakea opintolainan valtiontakausta 1.8.2017 jälkeiselle opiskeluajalle maaliskuusta 2017 alkaen. Jos olet korkeakouluopiskelija ja saat opintorahaa, sinun ei tarvitse hakea lainatakausta, koska se myönnetään automaattisesti."

http://www.kela.fi/opiskelijoiden-tukien-muutokset

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu, käytännössä siis opintolainaa ei tarvitse jatkossa enää maksaa.

Vierailija
22/48 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti vain ei toteudu tuo, että laina lasketaan tuloksi asumistuesssa :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen korkeakouluopiskelija ja tähän asti opiskellut tt-tuella ja opintotuella. Nyt heinäkuussa kela myönsi takauksen ja laitoin hakemuksen nordeaan niin hylätty päätös tuli, koska minulla on maksuhäiriömerkintöjä. Laitoin hakemuksen vielä s-pankkiin, mutta tuskin hekään myöntävät. Turha uudistus omasta mielestä, koska näyttää siltä, että pankit ei halua myöntää lainaa luottotietonsa menettäneelle ja ymmärrän kyllä miksi. Näyttää siltä, että meikäläisen opiskelut jatkuu tt-tuella. Noh ei tule ainakaan velkaa, vaikka joutuu penniä venyttämään.

Vierailija
24/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankilla ei ole velvollisuutta myöntää valtion takaamaa opintolainaa, eikä se aina sitä myönnäkään.

Pankkeja on tuon uudistuksen myötä haastateltu ja ainakin suurin osa pankeista on ollut sitä mieltä, että heillä ei ole mitään syytä olla myöntämättä opintolainaa luottotiedottomillekaan. Pankin kannaltahan opintolaina on kaikista riskittömin laina. 

Vierailija
25/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankki ei välttämättä myönnä siltikään vaikka olisikin takaus.

Vierailija
26/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri asia myöntääkö pankki.

Totta, mutta minusta tärkeä uudistus ihan periaatetasolla kuitenkin. Ja veikkaan, että opintolainaa kuitenkin suhteellisen helposti myönnetään.

Miten se on hyvä juttu että valtio joutuu maksamaan tuhansien ihmisten opintolainan? Koska noi ihmiset ei niitä tule koskaan maksamaan

Vierailija
27/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta minusta tärkeä uudistus ihan periaatetasolla kuitenkin. Ja veikkaan, että opintolainaa kuitenkin suhteellisen helposti myönnetään.

Miten se on hyvä juttu että valtio joutuu maksamaan tuhansien ihmisten opintolainan? Koska noi ihmiset ei niitä tule koskaan maksamaan

Mitennih? Mulla on mm. maksuhäiriö ja olen lyhentänyt opintolainaa ihan ohjelman mukaan. Tuskin olen ainutlaatuinen. Vaikea sanoa saisinko uutta lainaa kun ei ole ajankohtaista.

Vierailija
28/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitennih? Mulla on mm. maksuhäiriö ja olen lyhentänyt opintolainaa ihan ohjelman mukaan. Tuskin olen ainutlaatuinen. Vaikea sanoa saisinko uutta lainaa kun ei ole ajankohtaista.

Alapeukku sille että maksan opintolainaani takaisin? Voi lol tätä palstaa.

Vierailija
29/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraskissa kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko aikuisopiskelija hakea opintolainaa jos vain 2. asteen koulutus?

Myös toiselle asteelle saa opintolainaa.

Mikä on toisen asteen koulutus?

Vierailija
30/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa kohta tulla tunkua lukioihin ammatillisten oppilaitosten sijaan nimittäin tässä oli puhetta että lukiolaisten velvollisuutta ottaa opintolainaa tarkastellaan uudestaan ja voidaan palata ehkä samaan käytäntöön mitä oli ennen eli opintolainaa ei tarvinnut ottaa jotta olisi saanut oikeuden toimeentulotukeen.

Tuo laina asia on mielestäni aika kamala asia. Ymmärtäisin jos lainaosuus olisi pienempi mutta nykyäänhän se on 400€ ja tulevaisuudessa kai suunnitellaan että nostetaan 600€. Miettikää, jos ei voi käydä töissä opintojen ohella niin on pakko monille velkaantua tuo 600€/kk koska muuten voi jäädä tulot niin tiukille että ei edes yllä lähellekään sitä minimielintasoa joka on laskettu toimeentulotuen mukaan.

Ja epäreilua varsinkin aikuisopiskelijoilla joilla on perhettä, lapsia elätettävänä sekä ehkä paljon velkaa ulosotossa. Kuka haluaa siihen päälle 600€/kk velkaa jotta saa opiskella? Opiskelu työmarkkinatuella ei yleensä ikinä kata koko opiskeluaikaa joten lainaosuuteen on pakko turvautua. Lisäksi lapsiperheelle on paljon vaikeampi käydä töissä ja opiskella samaan aikaan kun vaikka lapsettomille. Taitaa jäädä moni tutkinto opiskelematta tämän takia. Tiedän että joillakin on jäänyt opinnot kesken juuri sen takia että kun työmarkkinatuki on loppunut ja pitäisi opiskella jatkoaika opintolainalla ei yksinkertaiesti jaksa sitä ajatusta että velkaantuu usea satanen joka kuukausi.

Meillä on myös ns. pakkohaku alle 25-vuotiaille, vaikka kaikilla ei vaan ole edellytyksiä selviytyä opinnoista, niinkuin ei itselläkään oikein nuorena ollut. Otin koko ajan opintolainaa niin paljon kuin sai, mutta se oli sentään "vain" 300 euroa kuussa. Aika karseaa jos pakotetaan velkaantumaan 600e/kk ilman realistisia mahdollisuuksia maksaa sitä takaisin.

Itse olen maksanut ehkä kymmenisen vuotta työttömänä ja uudelleen opiskelemaan lähdettyäni opintolainaa takaisin ja vielä on kymppitonni jäljellä. Onneksi vanhemmat ovat auttaneet. Olen myös tienannut kannabiksen myynnillä, koska jostain ne rahat on elämiseen otettava. (Nykyään sentään töissä).

Vierailija
31/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä jos saa jo aikuiskoulutustukea? voiko silti saada myös opintolainan?

kysyy ammattia vaihtava, ammattikoulussa oiskeleva äiti.

Vierailija
32/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella surkea uudistus, juuri sen vuoksi aikoinaan lainapainotteisesta opintotuesta luovuttiin ja opintorahan osuutta nostettiin kun valtion takaukset lainoille alkoivat kasvaa kohtuuttoman suuriksi. Nyt sitten siirrytään takaisin tuohon toimimattomaksi aikoinaan havaittuun systeemiin opintorahaa leikkaamalla ja lainan osuutta korottamalla, mutta kaiken lisäksi riskiä vielä entisestään korotetaan myöntämällä takaus luottotiedottomille henkilöille. Silkkaa typeryyttä.

Vierailija
33/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikä pankki muka myöntäisi opintolainan maksuhäiriöiselle, jolla vaikka liuta merkintöjä? Ei mikään.

Vierailija
34/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo uskon että sillä on merkitystä mitä siellä merkinnöissä on. Jos on parinsadan pikavippi myöntävät lainan varmaan helpommin kun jos on ulosottomiehen vanha tuttu ja liuta merkintöjä vuosien varrelta.

Vierailija
35/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläisellä niitä merkintöjä on valitettavasti monta kymmentä nuoruudessa hölmöiltyjen vippien takia. Nordea ei myöntänyt ja tuskin s-pankkikaan antaa. Kommentoin miten kävi kunhan saan päätöksen.

Vierailija
36/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

entä jos saa jo aikuiskoulutustukea? voiko silti saada myös opintolainan?

kysyy ammattia vaihtava, ammattikoulussa oiskeleva äiti.

Kelasta kannattanee kysyä eri tukivaihtoehdoista. Sieltä saa (ehkä) vähän luotettavampaa tietoa.

Vierailija
37/48 |
08.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mikä pankki muka myöntäisi opintolainan maksuhäiriöiselle, jolla vaikka liuta merkintöjä? Ei mikään.

No eihän tuo ole pankille mikään riski, valtio takaa..

Vierailija
38/48 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Spankki myöns lainan mulle merkinnöistä huolimatta :P

Vierailija
39/48 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä? Miksi ei myöntäisi? Se on ilmaista rahaa kun valtio takaa.

Eiköhän tää aloite ole nimenomaan tullut finanssialalta.

Vierailija
40/48 |
10.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankit ei myöntä