Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on yhteiskuntaluokkasi

Vierailija
06.03.2017 |

ja nautitko oikeasti vuorovaikutuksesta muihin yhteiskuntaluokkiin kuuluvien ihmisten kanssa. Keiden erityisesti?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisiin yhteiskuntaluokkien jaottelet?

Vierailija
2/31 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mihin yhteiskuntaluokkaan kuulu. Siksi en myöskään tiedä, keitä "ne muut" ovat, enkå, että nautinko kommunikaatiosta heidän kanssaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun ylempään keskiluokkaan, ja minulla on vuorovaikutusta sekä eliitin, keskiluokan, alemman keskiluokan että työväenluokan kanssa. Jossain määrin vaivaannun kontakteista työväkeen, esim kun puutarhurit tulevat, en näyttäydy, jos olen kotona, koska en osaa luontevasti jutustella siinä tilanteessa. Kaupassa sen sijaan on ihan luontevaa jutella kassalla, koska se ei ole samalla tavalla henkilökohtaista.

Helpointa varmasti on samankaltaisen taustan omaavan ihmisen kanssa. Ei tarvitse varoa sanojaan, tai miettiä, että yrittääkö itse päteä jollakin.

Vierailija
4/31 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten jos on köyhä työtön opiskelija,mutta on ylempään keskiluokkaan kuuluvasta akateemisesta perheestä/taustasta? Mihin yhteiskuntaluokkaan minun tulisi samaistua?

Vierailija
5/31 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisiin yhteiskuntaluokkien jaottelet?

Voitte käyttää tässä haluamaanne mallia

Vierailija
6/31 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun kurjistuvaan keskiluokkaan.

Vierailija
7/31 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai oletteko kenties tehneet luokkaretken?

Vierailija
8/31 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun tavallisiin ihmisiin, niin kuin jokainen muukin ihminen tällä planeetalla.

Vierailija
9/31 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on mielestäni korkeintaan 1% kokoinen yläluokka. Tiedän joitain, mutten voi väittää tuntevani.

Sitten on suuri keskiluokka, johon kuuluu mielestäni 2/3 kansasta. Siihen minäkin tunnen kuuluvani. En pelkästään tulojeni tai omaisuuteni perustella vaan elämäntapani perusteella.  

Loput, noin kolmannes, kuuluu alaluokkaan. Opiskelijoita, työttömiä, eläkeläisiä, sairaita ja syrjäytyneitä, jotka joutuvat miettimään jokapäiväistä pärjäämistään. Tosiasiassa opiskeleva kummityttöni tai sairaseläkkeellä oleva kaverinikaan eivät kuulu alaluokkaan.

Vierailija
10/31 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

evvk.

Vierailija
11/31 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kuulumme varmaan keskiluokkaan. Tulen toimeen periaatteessa kaikkien kanssa, mutta ns porvarien ja muuten-vaan-varakkaiden (eliitti?) kanssa tunnen oloni vaivaantuneeksi. Olen kyllä sosiaalinen ja helposti lähestyttävä, mutta en mikään maailman älykkäin :D joten en osaa keskustella ihan kaikesta suvereenisti, ts. Jollain taidekokkareilla tunnen oloni niiin ulkopuoliseksi, JoPa huonoksi!

Toisaalta ns työväenluokan (?) seurassa korvia punottaa, kun jutut on niin eri sfääreissä ja älykkyyserot jopa valtavia. Sori.

Vierailija
12/31 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun keskiluokkaan. Ylempi kk-tutkinto, töissä senior managerina. Ok-talo, pari autoa jne. Tulot ovat kuitenkin puhtaasti työtuloja, eikä varsinaista omaisuutta ole kerinnyt kertymään mitenkään merkittäviä määriä.

Työväenluokkaa en selvästikään ole, sillä työtulokseni ei riipu siitä kuinka monta tuntia teen töitä.

Yläluokkaa en ole sillä minun täytyy tehdä töitä elääkseni enkö myöskään kuulu kulttuuri-, tiede- tai poliittiseen eliittiin.

Jos tarkemmin täytyisi asemoida asemaani, niin sijoittaisin itseni ylempään keskiluokkaan esimerkiksi juristien ja lääkärien seuraan.

Keskimmäiseen keskiluokkaan sijoittaisin useimmat amk-ammattien edustajat, kuten insinöörit ja sairaanhoitajat. Nämä ovat lähinnä toimihenkilöitä, vaikka työväenluokan ylimmässä osassa onkin ammattilaisilla kovemmat tulot.

Alempaan keskiluokkaan menisi sitten heikommalla koulutuksella olevia toimihenkilöitä. Sieltä löytyy reskontranhoitajia, palkanlaskijoita ja esimiesasemaan edenneitä työläistaustaisia.

13/31 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työväenluokka. En ole hirveästi ihmisten kanssa tekemisissä muuten kuin tietokoneen välityksellä.

Vierailija
14/31 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisukuni on alinta kastia, alkoholisteja elämäntapatyöttömiä. Itse kuulun työväenluokkaan.

Vierailija
15/31 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/31 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syrjäytetty, nykyajan paaria. Olen fiksu, itsenäinen ja riippumaton. Siksi vaarallinen establishmentille.

Vierailija
17/31 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhtynyt aatelinen. Seurustelen mieluiten rappioromantikkojen kanssa. Seura tekee kaltaisekseen.

Vierailija
18/31 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kuulumme varmaan keskiluokkaan. Tulen toimeen periaatteessa kaikkien kanssa, mutta ns porvarien ja muuten-vaan-varakkaiden (eliitti?) kanssa tunnen oloni vaivaantuneeksi. Olen kyllä sosiaalinen ja helposti lähestyttävä, mutta en mikään maailman älykkäin :D joten en osaa keskustella ihan kaikesta suvereenisti, ts. Jollain taidekokkareilla tunnen oloni niiin ulkopuoliseksi, JoPa huonoksi!

Toisaalta ns työväenluokan (?) seurassa korvia punottaa, kun jutut on niin eri sfääreissä ja älykkyyserot jopa valtavia. Sori.

Älä sure, sinun on täysin mahdollista kehittää älykkyyttäsi tai ainakin käytöstapojasi.

Vastaus kysymykseen: en mihinkään homeiseen lokeroon. Tavallinen ihminen.

Vierailija
19/31 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ylintä kastia ovat varmaan Herlinit, ylemmän tason poliitikot ja Heini Al Fayed perheineen. Moni kuten minä rullaa päivästä toiseen ja omaa koulutuksen ja on varaa maksaa ruuat ja katto pään päälle eli varmaan jotain keskikastia. Alin sosiaaliluokka Suomessa on kodittomat ja paperittomat pakolaiset.

Vierailija
20/31 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä tulotaso tai lapsuudenkoti tai marxilaisittain suhde tuotantovälineisiin ei enää yksin määritä yhteisluntaluokkaa. Yhä tärkeampiä tekijöitä ovat koulutus, se keitä tuntee ja se, mitä harrastaa.

Tästä oli parisen vuotta sitten mielenkiintoinen Helsingin Sanomien ja yliopiston yhteinen projekti Hesarissa.

Kuulun kulttuurieliittiin. Olen ylimmässä tulokymmenyksessä, akateeminen erikoistoimittaja valtakunnallisessa mediassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi