Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huumeystävät vaihtoon ja miten saada uusia ystäviä?

Vierailija
06.03.2017 |

Olen tässä vakavasti jo harkinnut ystäväpiirin vaihtoa. Mutta onko se kuinka helppoa? En edes varmaan osaa etsiä uusia ystäviä mistään taikka mitenkään.

Syynä on siis se että melkein jokaisesta ystävästäni on tullut viihdenarkkareita.. Itsekin siis olen käyttänyt aika paljon päihteitä, mutta enää ei oikeastaan kiinnosta.. Huomannut että huumeet kuten mitkä tahansa päihteet tuhoavat liiallisesta käytöllä elämän..

Kuinka voisin kertoa ystävilleni ystävällisesti että en halua heidän kanssaan enään pyöriä jos he ovat kuosanneet?
Ja suurempana kysymyksenä kuinka saisin uusia ystäviä ja mistä?

Asun Tampereella ja olen 22-vuotias. En opiskele enkä ole päässyt töihin..

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä!! Olet vielä nuori ja elämä edessä. ♡

Vierailija
22/51 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu tai työpaikka.

Ystäviä löytyy kyllä muutenkin, mutta tosiystävyys tulee siitä että on elänyt jonkin vaiheen elämästään yhdessä ystävän kanssa, ja tällaista on esimerkiksi töissä tai opiskelupaikoissa.

Yksi todella hyvä ystävä mulla on intensiivisesyä harrastuksdsta jota ennparin vuoden jälkeen jatkanut, mutta ystävä kuitenkin jäi.

Ei tasvii helluntailaiseks ruveta, mutta joku sisältö kannattaa elämään ottaa sen narkkauksen sijaan. Kulttuuriala voisi esimerkiksi olla hyvä suunta etsiä opiskelupaikkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmahan on tavallaan laittomuus eikä itse aineet.

Pelkäät että sinulle tulee ongelmia laittomuudesta ja tahdot olla vapaa ongelmista.

Millainen mielipide sinulla olisi jos huumausaineet olisi yhteiskunnassamme siedettyjä. Eli niistä ei tuomittaisi käyttäjiä ja ketään ei haukuttaisi narkkariksi tai halveksuttaisi?

Hylkäisitkö vakavasti sairastuneen ystävän?

Luulen että suurin ongelma on että pelkäät ongelmia joita voi seurata sinulle ystävistäsi.

Eli tavallaan itsekkäästi ja pelkurimaisesti pysyt erossa ongelmista joita yhteiskunta tuottaa käyttäjille vaikka olisivat muuten ihan normi kansalaisia.

En ole aloittaja, mutta ainakin omalla kohdallani aineiden laittomuus ja sen mukanaan tuomat ongelmat eivät häirinneet minua pätkän vertaa. Minua häiritsi se, että kaverit olivat jatkuvasti sekaisin tai ainakin päihteet ja mistä saisi seuraavan kerran olivat pitkälti ainoa keskustelun aihe. Mitään normaalia tekemistä ei kannattanut edes koettaa järjestää, koska se kuitenkin peruuntui, koska "saadaan kyyti nyt, lähdetään hakemaan ainetta XYZ Tukkuvaarasta", lupaukset eivät pitäneet. Ja koeta itse viettää aikaa päihtyneiden kanssa, kun et itse halua käyttää. Se on niin tylsää ja rasittavaa, että helposti vetää itsekin jotain ihan vain siksi, että kestää seuraa.

Olet siis läheisriippuvainen?

Vierailija
24/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin ryhtyä ystäväksesi ♡

Vierailija
25/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan täysjärkinen joka haluaa pitää elämänsä kunnossa ja ongelmattomana ei halua olla entisen eikä nykyisen narkkarin ystävä. Nämä on niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin nähty. Pelkkiä ongelmia ja repsahtelua takaisin päihteisiin tiedossa. 

Ihan kuin olisi olemassa vain toivottomia narkkareita ja täysin päihteettömiä ihmisiä. Viihdekäyttäjissä on joukossa paljon nimenomaan niitä nuoria, joilla seura ratkaisee ja ryhmäpaine ajaa välillä päihteilemään. He eivät välttämättä ole varsinaisesti riippuvaisia eivätkä saa itse aineesta suurta nautintoa mutta haluavat kuulua joukkoon. Sitten on niitä, jotka kuosaavat yksinkin koko ajan eivätkä edes halua eroon. Aloittaja kuulostaa siltä että nappailee välillä "siisteissä porukoissa" tyyliin tai essoja tai sieniä kun ei ole parempaakaan tekemistä. On ihan eri asia käyttääkö maltillisesti vaikka psykedeelejä muutaman kerran vuodessa vai vetääkö joka toinen viikonloppu piriä kun muuten olemassa oleminen ahdistaa.

En ole ap, mutta voin kokemuksesta sanoa että ei kukaan viaton viihdekäyttäjä haluaa huumeista eroon. Taustalla on usein pitkään jatkunut ongelma.

Vierailija
26/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työväenopistoilla on kursseja iltaisin, ryhmäliikuntatunneilla käy yleensä terveydestään kiinnostuneita ja voit vaikka mennä kokkauskurssille.

Vierailija
27/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteisöllisyyttä on aika vaikea löytää ellei sitten mene esim hellarisrkntaan tai muualle uskovien pariin, siellä on kaikenlaisia ihmisiä

pubiin - Ei

42 Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.

43 Ja jokaiselle sielulle tuli pelko; ja monta ihmettä ja tunnustekoa tapahtui apostolien kautta.

44 Ja kaikki, jotka uskoivat, olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä,

45 ja he myivät maansa ja tavaransa ja jakelivat kaikille, sen mukaan kuin kukin tarvitsi.

46 Ja he olivat alati, joka päivä, yksimielisesti pyhäkössä ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,

47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

Vierailija
28/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vaihdatko helluntalaisnuoriin?

t: mies 22

En, mutta en halua narkatakkaan enään. Haluaisin vain ystäviä joiden kanssa käydä VAIN juomassa alkoholia..

Itselläni niin huono itsekuri että "väärässä" seurassa helposti ajaudun käyttämään huumeita.

Ap

Kun  vain alkoholia haluat  juoda niin mene baariin juomaan jos varat sallii, kyllä sieltä seuraa löytää. Ota kotona muutama rokaisuryyppy jos muuten jännittää mennä vesiselvänä.

Vierailija
29/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, mutta en halua narkatakkaan enään. Haluaisin vain ystäviä joiden kanssa käydä VAIN juomassa alkoholia..

Itselläni niin huono itsekuri että "väärässä" seurassa helposti ajaudun käyttämään huumeita.

Ap

Haluat vaihtaa huumeporukoista ryyppyremmiin?

Onnea vaan loppuelämällesi.

Vierailija
30/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki itsellesi päiväohjelmaa. Ellet saa nyt tähän hätään työ- tai opiskelupaikkaa, kokeile erilaisia harrastusvaihtoehtoja, vapaaehtoistyötä, kansanopistoja tai avointa yliopistoa. Jos sinulla on ongelmia normaalin päivärytmin ja muun arjenhallinnan kautta, hakeudu esimerkiksi sosiaalitoimiston kautta johonkin ryhmään tai nuorten pajaan tai vaikka työkkärin kautta kuntouttavaan työtoimintaan - kunhan et jää kotiin.

Ongelma on se, että suurin osa sinun ikäisistä päihteettömistä nuorista aikuisista on töissä tai opiskelee, ja elää siis hyvin erinäköistä elämää kuin sinä. Jos hengaat porukoissa, joissa ei oikein kenelläkään ole elämässään rytmiä tai tavoitteita, päihteidenkäyttö lipsuu helposti käsistä. Ratkaisu ei ole se, että päädyt huumeidenkäyttäjien jengistä alkoholin liikakäyttäjien jengiin. Kun lähdet pistämään elämääsi järjestykseen ja etsimään siihen sisältöä, tavoitteita ja mielekästä tekemistä, löydät ystäviä, joilla on samanlainen eteenpäin pyrkimisen meininki.

Vierailija
31/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et oikein tiedä, mistä lähtisit liikkeelle, kokeile vaikkapa seuraavia tukipalveluja:

http://www.tampere.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/nuorten-palvelut/nuor…

http://www.nuortenelama.fi/tuki-ja-kriisipalvelut

http://www.nuortentampere.fi/apua/

t. nro 30

Vierailija
32/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sä olet idiootti.

Vierailija
33/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity oluen ystäviin.

Vierailija
34/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

NA- ryhmä, Narcotics Anonymous. Irti huumeista. Lääkärille.

Älä jää säälittelemään kavereita, vaikka se olisikin vaikeaa. Kerro ettet halua nyt tavata. Älä päästä ketään kämpille, jos yrittää väkisin löytää ryyppy-narkkipaikkaa. Älä lähde kenenkään kanssa ja pidä känniset /kamaiset ihmiset ulkona.

Ei ole viisasta kuuluttaa raitistumisyrityksistä, jos porukkaan kuuluu sellaisia jotka yrittävät vetää toisen omalle tasolleen. Ei myöskään tarvitse perustella kenellekään.

Jos tarpeeksi toivuttuasi tunnet vielä jonkun, joka olisi kiinnostunut oman elämänsä parantamisesta, kerro omasta kokemuksesta ja neuvo mistä saa apua.

Vierailija
35/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sä olet idiootti.

Truth hurts?

Vierailija
36/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sä olet idiootti.

Truth hurts?

No apn kannasta en tiedä, mutta omasta mielestä tuo oli aivan idioottimainen kommentti sinulta. Eikä mitään tosi puhetta :)

Vierailija
37/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kerran narkkari - aina narkkari"

Ei ei ja ei!

Ei se aina ole niin. Joku oli tänne kirjoittanutkin että "Et pääse enään pois tuolta tieltä" tms paskaa...

No hänelle haluan sanoa että olet väärässä, niin väärässä.

Vuosi 2007 kaikki alkoi.

Erosin vaimostani, lapseni eivät halunneet nähdä minua ja sain potkut töistä..

Potkujen jälkeen tulivat alkoholin sijaan huumeet elämääni. Käytin milloin mitäkin. Amfetamiinia, kokaiinia, heroiinia, kannabista, Subutexia ja ekstaasia.. Mikä tahansa kelpasi millä sai pään vain sekaisin.. Meno jatkui pitkään..

Vuosi 2010

Ensimmäinen narkomaani ystävä kuoli. Tämä oli _paskaa_..

Vuosi 2011

2 muuta ystävää kuolivat. Elämä oli jo pitkään ollut elämistä huumeille. Olin jo pahasti riippuvainen. Menetin asuntoni.

Vuosi 2014 oli hyvä vuosi. Tapasin nykyisen vaimoni. Hän rakastui minuun ja minä häneen.

Minä narkkari - vaimo ex-narkomaani..

2015 hain vieroitushoitoon.

Tästä asti olen pysynyt kuivilla. Jokainen päivä on ollut kamppailua, pikkuhiljaa se kuitenkin alkaa helpottamaan.

Ja ne ystävät.. He kuolivat yksitellen viereltä.. Ei kaikki tietenkään, mutta heistä en enään kuule mitään koska he narkkaavat ja minä yritän raitistua.. Uusia ystäviä sain uuden vaimoni ystävistä..

Vierailija
38/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä on.

Vierailija
39/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä yritin olla yhden entisen narkkarin ja toipumista kovasti yrittelevän alkoholistin ystävä. Mutta voimani eivät riittäneet. Kuvittelin, että olisimme voineet olla ihan vaan tavallisesti kavereita niin kuin nyt ihmisten kanssa ollaan. Mutta tämä entinen sekakäyttäjä -no, sen tyyppiset ihmiset vaan yrittävät vetää toisen sille omalle tasolle kun eivät muuhun pysty. Pelkkää kaunaista white trash-horinaa, puhuimme pelkästään hänen ongelmistaan koska vaikka päihteet jäivät, vuosien aikana kehitetyt muut huonot tavat eivät. Eivätkä ne päihteetkään ihan, koska bentsoja ja "kukkaa" ei tietenkään lasketa...

Tämä siis sinulle varoituksen sanana, Ap. Olet kriittisessä iässä: joko muutat elämäsi NYT tai sinulla ei ole käytännössä mitään toivoa saada normaalia elämää. Se on karu totuus. Jos jatkat tuolla tiellä, kukaan ei-narkki ei tule jaksamaan sinua vaikka joskus myöhemmin päättäisit raitistua.

Vaihda asuinpaikkaa, pistä välit aivan ehdottomasti poikki vanhoihin kavereihin (se on ainoa mikä auttaa) ja hanki opiskelupaikka mistä löydät uusia ystäviä.

Vierailija
40/51 |
07.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia, että kaverit vaihtuu tuon ikäisenä. Nehän on kavereita yleensä käytännössä juuri vain siksi, että on sattunut kasvamaan samalla alueella, ei siksi että olisi jotenkin tultu mainiosti juttuun.