Tunnetko yhtään naista, joka on teknisesti tosi etevä?
Siis esimerkiksi siinä mielessä, että osaisi korjata monimutkaisia laitteistoja tai koneita (siis muitakin kuin mihin hänet on nimenomaan koulutettu)? Tai olisi vaikka tosi hyvä ohjelmoija?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
En mä tunne teknisesti eteviä miehiäkään montaa, jotka eivät ole sitä oppineet koulussa.
Aa, pakko heittäytyä nyt kerrankin tähän mielikuvien stereotypioiden maailmaan. Onko heillä rastat? Hippejä, laiskaperseitä? Meikkaavatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, taidat olla mies jonka vaimo lähti lomalle ystäviensä kanssa ja tajusit juuri että et osaa pestä pyykkiä oikein, et osaa laittaa ruokaa muuta kuin keittää spagettia ja et osaa hoitaa lapsia ja nyt sua pelottaa? 😊😊😊 Ja automaattireaktiona tulit tänne sovinistina sovinistisoimaan palstaa? Jotta et tuntisi itseäsi niin uusavuttomaksi?
Oikeasti on paljon teknisesti taitavia naisia. Teknisesti taitavat miehet puolestaan usein etsii puolisokseen teknisesti taitamattoman sosiaali/hoitoalalla työskentelevän naisihmisen jolla on vaikeuksia jopa autolla ajamisesta. 😊
Vai että sovinistisoimaan. :) No nythän sinulla on mahdollisuus muuttaa sovinistisia käsityksiäni kun oikein varta vasten kysyin. Perustelujen pitää vaan olla vähän vakuuttavampia kuin tuo.
Eipä taida sovinistille olla parannuskeinoja. Pahoittelen. Omalla työpaikallanikin törmään välillä kaltaisiisi, pidän heitä vaan muita tyhmempiä ja suvaitsemattomampina yksilöinä ja välttelen heitä mahdollisuuksien mukaan. Usein sovinismi kasvatetaan ihmiseen kotona tai ympäristön avustuksella. Siitä on vaikeampi parantaa...
Suomennettuna: ei, en tunne yhtään teknisesti lahjakasta naista enkä ole itsekään sellainen. Tämä saa minut vihaiseksi joten puran kiukkuni mehiläispesän sohaisijaan ja koitan kääntää keskustelun pois aiheesta puhumalla likkukanvarsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä tunne teknisesti eteviä miehiäkään montaa, jotka eivät ole sitä oppineet koulussa.
Aa, pakko heittäytyä nyt kerrankin tähän mielikuvien stereotypioiden maailmaan. Onko heillä rastat? Hippejä, laiskaperseitä? Meikkaavatko?
Miksi minä kirjoitin näin? Minä olen kännissä, siitä se vain johtuu.
Minä olen se, joka meillä suunnittelee, tutkii ja selvittää, asentaa lamput kattoon, maalaa, tapetoi, tekee lattiat, tarttuu porakoneeseen, höylään ja pistosahaan, ja kiinnittää hyllyt. Olen korjannut mm. ikkunoita, ovia ja huonekaluja, tehnyt vajoja, huvimajan ja autotallin, kaakeloinut, tehnyt kuraa eli betonia, ja myös muurannut. Elekroniikkapuolen ja sähkövedot jätän suosiolla ammattilaisille, mutta myös pienet putkihommat ja pesukoneiden kytkentä ilman vuotoa onnistuu. Isäni oli sekä autonasentaja että myöhemmin vaihtoi ammattia, timpuri, eno putkimies, ukki muuten vaan puuhapete, siinä oppi väkisinkin apulikkana ollessaan. Moottorisaha käynnistyy myös ja ruohonleikkuria osaan jonkun verran korjata, koska ukki opetti. Atk-puolen ongelmat hoidan myös, mutta oikein tiukoissa paikoissa, silloin soitan serkun vaimolle. Auton renkaat osaan vaihtaa ja vähän muutakin osasin vanhoissa autoissa, mutta näissä nykyisissä valmistajat ja tietokoneet tekee asioista jo hankalia ja viimeisin vaihdokki vm 2009 Avensis piti viedä lampunvaihtoon huoltoon.
Mies on se, joka auttaa voimaa vaativissa töissä ja pitää vaaterissa, ja tykkää tiskata. Hän ei ole sorminäppärä eikä tykkää yhtään noista töistä, paitsi puunkaadot ja halonhakkuut.
En tunne, enkä ole koskaan tuntenutkaan. Olen kyllä kuullut sanottavan useasta naisesta näin. Itse en ole päässyt todentamaan.
Sinkkumies
Olen itse taitava ohjelmoija ja nainen.
Olen aina ollut kiinostunut tietokoneista, autoista ym. Olen koonnut itselleni ja lapsilleni koneet ja olen kiinnostunut koodaamisesta.
Maalaan, tapiseeraan, laatoitan , asennan laminaatit ja olen suunnitellut muutamankin keittiön. Jeesailen ystäviäni ihan huvikseni.
Toisaalta myös ompelen vaatteeni itse, piirustelen ja harrastan kuvanveistoa.
Ammatiltani olen hoitaja ja ikää 50+
Kyllä, itseni ja lukuisat opiskelu- ja työkaverini. Nainen pärjää tekniikassa siinä missä mieskin.
Vierailija kirjoitti:
Minä. Teen kaiken iste, koska olen sinkku yh. Korjaan lasten pyörät, huollan autoni ja vaihdan renkaat, rakensin terassin itse ja olen muutenkin teknisesti etevä muihin naisiin nähden. Osaan myös perus- sähkötöitä ja putkihommia. Ei ne niin vaikeita ole ja youtubesta oppii paljon. Moni nainen vain tekeytyy asiassa avuttomaksi ja antaa miehen tehdä mieluummin parskaduunit.
Ainakaan autonkorjaus ei ole pashahommaa,tunnen naisen,joka opiskeluaikana remontoi oman autonsa kokonaan,moottoria myöten.Hän teki reimpan ammattikoulussa,ei kuitenkaan opiskellut autoalaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen sellaisella insinöörialalla, missä on todella vähän naisia. Olen lahjakas, mutta on jouduttu joskus laittamaan pomon nimi suunnitelmiini, kun osa asiakkaista ei hyväksy naisten suunnitelmaa. Olen ollut ihan pienestä pitäen todella matemaattinen. Korjaamisessa olen yhtä tumpelo kuin ompelemisessakin. Minusta neulominen ja korjailu vaativat saman älyn. Jännä muuten, että oppimisvaikeuksista kärsivä kaverini pystyy tulkitsemaan todella monimutkaisia neule- ja virkkuuohjeita hyvin ja osaa tehdä niitä jopa ilman ohjeita. Jos alatte vähän miettiä, niin sehän on tosi matemaattista hommaa. Hän on kyllä kätevä myös jakoavaimen kanssa, huoltaa pyöränsä aina itse yms.
On se jännää niin, kun sama viesti on ollut ennenkin.
Jännämies. Eiku, Sinkkumies
Minä.
Olen matemaattisesti lahjakas (sain mm. laajan matikan yo-kirjoituksista pistettä vaille täydet ) ja tykkään selvitellä, miten asiat toimivat. Kuuntelen autoani, ja äänten perusteella tiedän mikä on vikana ja korjaan sen. Korjaan myös ruohonleikkurit, pesukoneet, yleiskoneet yms. Tykkään myös remontoida ja rakentaa. Näissä kyllä tarvitsen mieheni apua, 150-senttisenä ulottuvuus jää usein puutteelliseksi. Olen mm. suunnitellut ja rakentanut keittiömme ns. pitkästä tavarasta, ja Ikean huonekalujen kokoaminen on lastenleikkiä.
Tietokoneista en ymmärrä. Osaan kyllä koota osista toimivan koneen ja asentaa sen käyttökuntoon, mut joku ohjelmointi ei vois vähempää kiinnostaa.
Työkseni opetan biologiaa ja maantietoa yläasteella.
Onkohan oikeasti niin, että teknisesti taitavat miehet valitsee puolisokseen naisen joka on taitava sosiaalisella puolella ja heikko teknisellä puolella. Näin vaimo osaa ne asiat joita mies ei osaa ja toisinpäin. Ja sitten nämä teknisesti orientoituneet "putkinäköiset" miehet tekee päätelmän että myös muut maailman naiset on yleensä kaikki teknisesti taitamattomia?