Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko yhtään naista, joka on teknisesti tosi etevä?

Vierailija
06.03.2017 |

Siis esimerkiksi siinä mielessä, että osaisi korjata monimutkaisia laitteistoja tai koneita (siis muitakin kuin mihin hänet on nimenomaan koulutettu)? Tai olisi vaikka tosi hyvä ohjelmoija?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaan tunnen. Peilistä sellainen katsoo.

Ei ole ohjelmoijan koulutusta mutta teknisen alan kuitenkin.

Suurimman osan arjen tehtävistä olen kuitenkin opetellut itse. Auton sähköiset säädöt ja tietokoneen ja tablettien, puhelimien ja pelikoneiden asennukset, päivitykset ja ylläpito on pitänyt itse opetella, koska jos en minä tekisi ei kukaan meillä tekisi. Minulla riittää pinnaa ja älliä ohjeiden lukemiseen ja sisäistämiseen. Kokoan myös itse hankkimani huonekalut. En rakenna tai remontoi taloa, siihen ei ole inspiraatiota. Mutta asennan valaisimet ja hallitsen sähkön. 

Pyörittelen silmiäni mielessäni kun törmään naisiin, jotka eivät voi tyhjätä viemäriä tai säätää polkupyörän istuimen korkeutta, vaan odotellaan aviomiestä kotiin tekemään ne!

Vierailija
22/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen erinomainen ohjelmoija. N24

Mikä sinusta tekee siinä hyvän? Yksikin perustelu riittää mutta voi kertoa enemmänkin. En sano etten usko mutta kuulisin silti mielelläni vähän perusteluja.

Miksi pitää edes kysyä. Nainen 50 v ja edelleen hyvä ohjelmoimaan,;mutta myös prosesseissa, kokonaisuuksien hahmottamisessa ja busineksen ymmärtämisessä. Tulkki niille, jotka osaavat vain koodata. Ja niin nykyään arkkitehdin roolissa. It-alalla on todella hyviä naisia.

Siksi että it-alalla on valtava määrä erilaisia tehtäviä. Vaadittu tekninen osaaminen vaihtelee suuresti. Kysyisin tätä myös mieheltä joka väittää olevansa hyvä koodari.

t:kysyjä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö voida siis enää stereotypisoida? Onko tämä nyt se päivä, kun aloitamme kaikki ajattelun, että miehillä ja naisilla ei ole tunnusomaisia mieltymyksiä, taitoja, kiinnostuksen kohteita, ei lempivärejä, ei pukeutumissääntöjä jne. Voi voi, kunpa ei olisikaan mitään turvallisuushakuisten ihmisten keksimiä sääntöjä, niin maailma pelastuisi! Mutta osan ihmisiä on turvauduttava sääntöihin, joita monet noudattavat häpeän pelossaan.

Miehillä on joskus ollut pukeutumistyylejä, jotka olivat valtavirtaa, mutta nykyisin ovat vain naisten pukeutumista. Nykyisin ei sitten kuulemma sovi miehille. Ennen sopivat. Mikseivät sovi enää? Onko kyseessä siis säännöt?

Vierailija
24/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö voida siis enää stereotypisoida? Onko tämä nyt se päivä, kun aloitamme kaikki ajattelun, että miehillä ja naisilla ei ole tunnusomaisia mieltymyksiä, taitoja, kiinnostuksen kohteita, ei lempivärejä, ei pukeutumissääntöjä jne. Voi voi, kunpa ei olisikaan mitään turvallisuushakuisten ihmisten keksimiä sääntöjä, niin maailma pelastuisi! Mutta osan ihmisiä on turvauduttava sääntöihin, joita monet noudattavat häpeän pelossaan.

Oikein! Säännöt ovat keksittyjä ja keinotekkoisia! Joidenkin polla ei vaan kestä käsitysten laajennusta ja kaikkii on oltava lokeroituna mielessä.

Enemmistö ihmisistä hyväksyy nykyään miehilläkin vaikka hameen. Vähemmistössä sääntöuskikset. Eihän sitä muut voi ulkopuolelta määritellä, että nsinä miehenä tai naisena saat pukeutua vaion tämän tietyn kaavan mukaisesti ollaksesi mies/nainen. Sen sijaan jokainen saa määritellä itse itsensä ja ilmaista mieheyttään /naiseuttaan omalla tavalla. Hyvä, että kouluissakin kasvatetaan lapsia tähän.

Vierailija
25/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä tunne teknisesti eteviä miehiäkään montaa, jotka eivät ole sitä oppineet koulussa.

Vierailija
26/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen, enkä pidä itseäni kovin etevänä, mutta kuitenkin parempana kuin moni tuntemani mies. Jos esimerkiksi auto hajoaa, niin minä joudun mekko päällä kurkistelmaan konepellin alle. Töissäkin neuvon miespuolisia kollegoita it-jutuissa.

Vierailija
27/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että jossain säännössä on poikkeuksia ei tarkoita, että stereotypioissa ei olisi mitään perää. Ei se ole  turvallisuushakuisuutta vaan tervettä järkeä. Jos menisin rekrytoimaan tekniselle alalle maassa jossa on tyttökouluja ja poikakouluja menisin tietenkin sinne poikakouluun, koska koko elämäni on opettanut minulle, että sieltä löytyisi todennäköisemmin teknistä osaamista. Ei se silti tarkoita, että kieltäytyisin palkkaamasta tyttöjäkään jos huomaan että he osaavat.

"Jos menisin rekrytoimaan tekniselle alalle maassa jossa on tyttökouluja ja poikakouluja menisin tietenkin sinne poikakouluun, koska koko elämäni on opettanut minulle, että sieltä löytyisi todennäköisemmin teknistä osaamista."

Näin on vielä toistaiseksi, mutta tämä johtuukin siitä, mihin lapsia on kannustettu ja saatu uskomaan lapsuudessaan ja nuoruudessa. 

Vierailija
28/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Tekninen tuki ja pääkäyttäjä useille eri ohjelmistoille. Ei ole minkäänlaista teknisen alan koulutusta.

Lisäksi (myös ilman koulutusta näihin) laatoitan, laitan laminaatit lattiaan, teen pienet putkihommat, kasaan tuttujenkin kuntoilulaitteet, tietokoneet ja Ikean kaapistot.

Niin ja päällepäin et ikinä uskoisi, vaan luulisit ehkä sihteeriksi tai kampaajaksi (useimmin kuulemani veikkaukset).

Mites ap itse, onnistuvatko nämä sinulta (oletan, että olet mies)?

Vierailija
29/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"joita monet noudattavat häpeän pelossaan."

Tämä on olennaista; häpeä tai ulkopuolisuus on tunne, joka estää monia olemasta juuri sellaisia kuin he haluaisivat. Siksipä miehet ja naiset erottuvat pukeutumisestaan, vaikka rajoja lukuisat haluaisivat rikkoakin.

Vierailija
30/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. Tekninen tuki ja pääkäyttäjä useille eri ohjelmistoille. Ei ole minkäänlaista teknisen alan koulutusta.

Lisäksi (myös ilman koulutusta näihin) laatoitan, laitan laminaatit lattiaan, teen pienet putkihommat, kasaan tuttujenkin kuntoilulaitteet, tietokoneet ja Ikean kaapistot.

Niin ja päällepäin et ikinä uskoisi, vaan luulisit ehkä sihteeriksi tai kampaajaksi (useimmin kuulemani veikkaukset).

Mites ap itse, onnistuvatko nämä sinulta (oletan, että olet mies)?

Kyllä itse asiassa noita kaikkia on tullut kokeiltua enemmän tai vähemmän. Pääkäyttäjä en ole enkä varmaan tule olemaankaan. Kuulun miesten vähemmistöön, jolla on aitoa teknistä intuitiota ja kokeile-ja-ymmärrä -asenne, joka vaaditaan väkisin että voi olla hyvä. Omalle kohdalleni ei ole juuri sattunut tällaisia naisia (paitsi ehkä yksi koodari, en tunne häntä niin hyvin). Uskon että tällaisia kuitenkin on, kuten esimerkiksi ohjelmoinnin keksijä Ada Lovelace. Ja se yksi mimmi joka ohjelmoi Apollo-avaruusaluksia, mikä hänen nimensä olikaan.

Vierailija
31/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sellaisella insinöörialalla, missä on todella vähän naisia. Olen lahjakas, mutta on jouduttu joskus laittamaan pomon nimi suunnitelmiini, kun osa asiakkaista ei hyväksy naisten suunnitelmaa. Olen ollut ihan pienestä pitäen todella matemaattinen. Korjaamisessa olen yhtä tumpelo kuin ompelemisessakin. Minusta neulominen ja korjailu vaativat saman älyn. Jännä muuten, että oppimisvaikeuksista kärsivä kaverini pystyy tulkitsemaan todella monimutkaisia neule- ja virkkuuohjeita hyvin ja osaa tehdä niitä jopa ilman ohjeita. Jos alatte vähän miettiä, niin sehän on tosi matemaattista hommaa. Hän on kyllä kätevä myös jakoavaimen kanssa, huoltaa pyöränsä aina itse yms. 

Vierailija
32/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, taidat olla mies jonka vaimo lähti lomalle ystäviensä kanssa ja tajusit juuri että et osaa pestä pyykkiä oikein, et osaa laittaa ruokaa muuta kuin keittää spagettia ja et osaa hoitaa lapsia ja nyt sua pelottaa? 😊😊😊 Ja automaattireaktiona tulit tänne sovinistina sovinistisoimaan palstaa? Jotta et tuntisi itseäsi niin uusavuttomaksi?

Oikeasti on paljon teknisesti taitavia naisia. Teknisesti taitavat miehet puolestaan usein etsii puolisokseen teknisesti taitamattoman sosiaali/hoitoalalla työskentelevän naisihmisen jolla on vaikeuksia jopa autolla ajamisesta. 😊

Vierailija
33/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, taidat olla mies jonka vaimo lähti lomalle ystäviensä kanssa ja tajusit juuri että et osaa pestä pyykkiä oikein, et osaa laittaa ruokaa muuta kuin keittää spagettia ja et osaa hoitaa lapsia ja nyt sua pelottaa? 😊😊😊 Ja automaattireaktiona tulit tänne sovinistina sovinistisoimaan palstaa? Jotta et tuntisi itseäsi niin uusavuttomaksi?

Oikeasti on paljon teknisesti taitavia naisia. Teknisesti taitavat miehet puolestaan usein etsii puolisokseen teknisesti taitamattoman sosiaali/hoitoalalla työskentelevän naisihmisen jolla on vaikeuksia jopa autolla ajamisesta. 😊

Vai että sovinistisoimaan. :) No nythän sinulla on mahdollisuus muuttaa sovinistisia käsityksiäni kun oikein varta vasten kysyin. Perustelujen pitää vaan olla vähän vakuuttavampia kuin tuo.

Vierailija
34/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väitä olevani erityisen taitava, mutta luonnolliset kykyni suuntautuvat enemmän tekniikkaan, remontointiin ja sen sellaiseen. Olen aina inhonnut "naisten" käsitöitä. Mielummin maalaan seiniä ja kunnostan tai kokoan vaikka puutarhakalusteita tai jotain.

Onneksi nykyään on vapaus olla sellainen kuin on!

Vierailija
35/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt ovat siksi huonompia matematiikassa ja tekniikassa, koska heille uskotellaan ihan pienestä pitäen, että ettei tytöt yleensä ole niissä asioissa hyviä. Äitini on malliesimerkki tästä. Hän on erittäin lahjakas matematiikassa ja tekniikassa, mutta hän ei itse tiedä sitä. Hän osaa korjata ja rakentaa mitä vain vähänkin teknisempiä juttuja, jos vain haluaa. Yleensä ei halua, koska ei usko osaavansa. Isäni on lahjakas matematiikassa, mutta tekniikassa hän ei ole yhtä hyvä kuin äitini.

Isäni kasvatti meidän tässä asiassa hyvin sukupuolineutraalisti, ja äitikin huomasi varsin varhain, että tekninen lahjakkuus ei ole sidottu sukupuoleen.

Vierailija
36/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen osaa yleensä ajatella avarammin ja mies suoraviivaisen teknisesti, nainen ja mies ovat hyvä työpari innovatiivissa töissä.

Olen sähköinsinööri, mutta kotona mies vaihtaa lamput ja tekee sallitut asennukset, autonhuollot jne,  ei oikein kiinnosta itseäni, minä hoidan laitteiden ohjelmoinnit. Yhdessä teemme päivittäisiä kotitöitä.

Vierailija
37/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Olen kotona se remontti-Reiska, koska mua kiinnostaa miten asiat toimii, ja miten ne korjataan jos ne menee rikki. Mun asenne on, että mitä en vielä osaa, sen opettelen.

Vierailija
38/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että sovinistisoimaan. :) No nythän sinulla on mahdollisuus muuttaa sovinistisia käsityksiäni kun oikein varta vasten kysyin. Perustelujen pitää vaan olla vähän vakuuttavampia kuin tuo.

Eipä taida sovinistille olla parannuskeinoja. Pahoittelen. Omalla työpaikallanikin törmään välillä kaltaisiisi, pidän heitä vaan muita tyhmempiä ja suvaitsemattomampina yksilöinä ja välttelen heitä mahdollisuuksien mukaan. Usein sovinismi kasvatetaan ihmiseen kotona tai ympäristön avustuksella. Siitä on vaikeampi parantaa...

39/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras kaveri on automaatioinsinööri.

Vierailija
40/52 |
06.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Sähkötyöt ovat ainoa asia mitä en tee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi