Kuinka pitkään pidät verikokeen jälkeen pistokohdan päällä laastaria?
Minua ihmetyttää, että kun kukaan muu kuin minä ei tunnu pitävän sen pistokohdan jälkeen laastaria ollenkaan, hyvä että pitävät sitä sen päälle suojaksi teipillä kiinnitettävää sideharsoakaan kovin kauan. Eivätkö he pelkää, että siitä reiästä alkaisi vuotamaan vaikka ihan yllättäen verta tai että sen kautta pääsee elimistöön ties mitä taudinaiheuttajia, koska se kuitenkin menee suoraa iholta suoneen se reikä? Pienihän se on, mutta niin ovat taudinaiheuttajatkin. Minä ainakin pidän johonkin torstaihin asti kyynärtaipeessa laastaria kun tänään otettiin verikoe. En halua riskeerata mitään, että yhtäkkiä paidan hiha sotkeentuisi vereen tai minulle tulisi vaikka verenmyrkytys ilman laastaria. Miten te toimitte tässä asiassa?
Kommentit (7)
Se suoni on umpeentunut heti kun se on umpeentunut, ei sieltä enää sen jälkeen vuoda mitään eikä siitä mene mitään sisään. On ihan ok antaa sen tukon olla jonkin aikaa tai ottaa se pois kun verenvuoto on lakannut. Itse yleensä lähden niin kiireellä Näytteenotosta, etten jouda jäämään repimään niitä tukkoja niin nyin ne sitten illalla veks. Mutta Porvoostahan sä olitkin.
Multa otetaan verikokeita tiheästi, on otettu jo viimeiset 20 vuotta. Tasan kerran on hiha sotkeutunut vereen, kun ilmeisesti näytteenottaja onnistui rikkomaan suonen jotenkin, oli ihan ok niin kauan kun puristin pistospaikkaa lähtiessäni, sitten repes kun tungin kättä takin hihaan ja verta pitkin lattiaa. Sitä siellä sitten puoli tuntia paineella hillittiin ennen kuin verenvuoto lakkasi.
Vierailija kirjoitti:
Se suoni on umpeentunut heti kun se on umpeentunut, ei sieltä enää sen jälkeen vuoda mitään eikä siitä mene mitään sisään. On ihan ok antaa sen tukon olla jonkin aikaa tai ottaa se pois kun verenvuoto on lakannut. Itse yleensä lähden niin kiireellä Näytteenotosta, etten jouda jäämään repimään niitä tukkoja niin nyin ne sitten illalla veks. Mutta Porvoostahan sä olitkin.
Multa otetaan verikokeita tiheästi, on otettu jo viimeiset 20 vuotta. Tasan kerran on hiha sotkeutunut vereen, kun ilmeisesti näytteenottaja onnistui rikkomaan suonen jotenkin, oli ihan ok niin kauan kun puristin pistospaikkaa lähtiessäni, sitten repes kun tungin kättä takin hihaan ja verta pitkin lattiaa. Sitä siellä sitten puoli tuntia paineella hillittiin ennen kuin verenvuoto lakkasi.
En ole Porvoosta, vaan Tampereelta.
Itse painan sitä tuppaa siinä sen pari minuuttia ja otan sitten sen pois.
Tänään otin pois puoli tuntia verikokeen jälkeen, kun ruoesin ihmettelemään, mikä kyynärtaipeessa kiristää. Minulla on verenohennuslääkitys eikä silti vuoda yhtä tippaa enempää pistoksen jälkeen.
Viimeksi pidin aamusta iltaan, kun jäi vahingossa. Laastarissa oli verta kärpäsen kakan verran. Ei pelkoa kuiviin vuotamisesta. Minkään näköistä jälkeä pistoskohdassa ei ollut.
Mulla vuotaa pitkään ja hartaasti vaikka painankin näytteenottokohtaa kädelläni labrasta päästyäni. Laittavat nykyään labrassa suosiolla suht. kireän sidoksen näytteenoton jälkeen. Alkaa aina siltikin uudelleen vuotamaan, kun muutaman tunnin päästä muistan ottaa sidoksen pois. Tuolloin tosin vuotaa varmastikin vain se pienen ruven tai kuivuneen verihyytymän irtoaminen, ei itse suoni.
Repäsen heti pois kun astun labrasta ulos.