Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Follikuliitti eli karvatupentulehdus - kokemuksia?

Vierailija
05.03.2017 |

Minulla on jokin todella ärhäkkä vaiva päänahassa, ja epäilen hyvin vahvasti, että se on karvatupentulehdus. Yksi päivä päänahka äityi niin pahaksi, että melkein itkin ja huusin sitä kipua, kirvelyä ja kutinaa mikä päänahassa oli. Tuntui, kun koko pää olisi tulessa, ja jokapuolella oli nousseita näppylöitä, punoittavia, joiden keskellä oli märkäpää. Hyvin samannäköisiä siis, kuin finnit, vaikka eivät kuitenkaan niitä olleet. Menin sitten päivystykseen, mutta lääkäri ei osannut sanoa yhtään mitään. Hän vain huokaisi ja tuskin edes katsoi kunnolla päänahkaani. Antibioottikuurin määräsi, ja siihen päälle sanoi, että mun itse pitäisi miettiä, miten päänahkaani hoidan.

Onko teillä nyt rakkaat kanssasisaret ja veljet jotain vinkkejä, mikä auttaisi paranemisessa, mikäli tämä on follikuliitti. Mikä teillä on auttanut, joilla ollut sama vaiva? Ja hyrdrocortison voidetta en voi käyttää, se pirulainen oli se, joka tämän mulla laukaisi :/

Kiitos kovasti jo nyt avusta!

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten rasitat karvatuppea/hiusta jotta sinne pääsee bakteereja? Kampaatko liian lujaa, nypitkö hiuksia, onko hiuksesi liian suorat ja jäykät?

Vierailija
22/22 |
08.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pakaroissa ja reisissä. Ei satu tai kirvele niinkuin sinulla, mutta pahennan itse tilannettani nyppimällä niitä näppylöitä jatkuvasti. Kun kävin ensimmäisellä kerralla lääkärissä, niin hän kehotti vain käyttämään perusvoidetta. Seuraavalla kerralla epäiltiin syyhypunkkia ja sitä sitten ruvettiin hoitamaan, hirveä pyykinpesu- ja siivoamisrumba. Nyt sitten vihdoin saatiin tuo todettua ja antibioottikuuri päällä. Toivon kovasti, että tämä nyt puree ja näppylät katoavat eivätkä tule takaisin. Reiteni ja pakarani ovat aivan järkyttävän rumat ja niihin tulee jäämään rumat arvet.

Puolisollani on samainen tilanne ja aika-ajoin niitä ilmaantuu, mutta nykyisin vähemmän ihon säännöllisellä hoidolla. Käytännössä siis hänen täytyy vain rasvata ihoaan säännöllisesti ilman ärsyttäviä raaka-aineita, kuten hajusteita tai muita aktiivisia aineita (hän käyttää ihotautulääkärin määräämää perusvoidetta ja follikuliittiin on erillinen lääkevoide) eli se iho ei saisi kuivua, mikä aiheuttaa sen karvatupen herkemmän tulehtumisen. Olen hänen kauttaan ymmärtänyt, että hyvin yleinen atooppisen ihottuman yhteydessä eli sen säännöllisellä hoidolla saa apua myös tuohon follikuliittiin. Samoin pesuvoide tai -neste ilman sodium laureth sulfatea on tuntunut auttavan kaikkien perheenjäsentemme ihon kuivumiseen näin talvella, ml. käsien pesuun tarkoitettu käsienpesuaine.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan