Yhteishaku
Tällä hetkellä on yhteishaku käynnissä ja mun pitäis hakee jonnekkin. Oon käyny kaikki koulujen sivut läpi ja siel on vaa ne samat alat mitkä ei kiinnosta mua. Oon yrittäny ettii eri aloja kaikkialta mut mä en vaa löydä itelleni sitä sopivaa alaa. Oon yrittäny ettii myös vähän kiinostavia aloja mut en oo löytäny ku media-alan mut mulla ei riitä pisteet sinne joten seki on sit pois. Sit kaikki valittaa siit mulle ku en oo löytäny mitään kiinnostavaa alaa mut se ei oo nii yksinkertaista , en haluu opiskella jossain mikä ei kiinnosta mua yhtään. Ja mun pitäis nyt päättää 9 päivän sisällä mihi haen , mua ahistaa nii paljo etten pysty keskittyy mihinkää. Mitä mä teen...
Kommentit (4)
Valitset vähiten huonoimman vaihtoehdon ja meet sinne. Jos keksit koulutuksen aikana paremman, saat luultavasti vaihdettua alaa ja ainakin yleiset aineet hyväksiluettua. Jos et keksi parempaa, niin onhan sulla sit ainakin yksi ammattitutkinto ja voit hakea paljon paremmin töihin. Kotona olosta et hyödy mitään.
Lukioon? Kolme vuotta aikaa miettiä, mitä haluaa tehdä. Ylioppilaana on sitten laajemmat mahdollisuudet myöhemmin elämässä, jos haluaakin jossain vaiheessa hakea esimerkiksi yliopistoon. Älä ahdistu, koska ei 9. luokkalaisen tarvitse vielä tietää, mitä haluaa tehdä isona. Tässä vaiheessa kannattaa valita niin, että myöhemmin on myös laajemmat mahdollisuudet opiskella. Siksi lukio on hyvä.
Olen perheellinen työtön mies. Jos en hae yhteishaussa kouluun niin tuet viedään. Jos haen niin ansiosidonnainen päiväraha viedään. Mutta jos en hae kouluun niin syksyyn asti vielä jää tuo päiväraha..
Paras vaihtoehto ois jos hakisi ja saisi pakit siellä haastattelussa..
Noh taidan jäädä sossutuelle.
Opolle juttelemaan? Jos olet fiksu/lukuintoinen, hae lukioon. Jos et ja media-ala on ainoa kiinnostava, mene kymppiluokalle korottamaan numeroita ja hae uudelleen ensi vuonna.