Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on olla perhepäivähoitaja?

Vierailija
05.03.2017 |

Kotikunnassani haetaan jatkuvasti uusia perhepäivähoitajia. Onko ihan tärähtänyt ajatus harkita pph:n työtä?

Olen koulutukseltani opettaja. Vakipaikkaa ei ollut ennen äitiyslomalle jäämistä. Nyt mietin, laitanko lapsen hoitoon ja alan taas metsästää satunnaisia pätkäsijaisuuksia. Vai mitä teen.

Osaan soittaa eri instrumentteja ja ohjelman keksiminen lapsille ei olisi ongelma. Meillä olisi muskarituokioita, metsäretkiä, teemaviikkoja, askartelua, nukketeatteria, jne. Paljon ulkoilua.

Mutta... mitä jos ne hoitolapset ovatkin kaikki alle 1v? Yksikin vauva oli niin työläs hoidettava, että mitä niiden muiden lasten kanssa enää pystyy tekemään?

Ruokailu on iso kysymys. Olen hidas ruoanlaittaja. Miten niillä ruokakorvauksilla saa lapsille monipuoliset ateriat? Voiko kala olla tonnikalaa esim, kuha ja siika on tosi kallista suhteessa noihin korvauksiin. Ja kotimaiset marjat. Ja jos joukossa on yksikin allerginen, niin pitää olla kahdet ruoat. Missä välissä ne tehdään?

Kuinka vaativia vanhemmat ovat ruoan ym suhteen?

Entä lelut? Antaako pph omien lastensa lelut hoitolasten käyttöön?

Saako hoitolasten kanssa tehdä bussilla retkiä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoitaja oleminen on todella rankkaa, itse olin perhepäivähoitajana noin 4 vuoden ajan kunnes en enää yksinkertaisesti jaksa.

Vierailija
2/9 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se varmaan rankkaa. Taatusti rankempaa kuin työ opettajana, open ei tarvitse tehdä lapsille ruokaa, kantaa sitä ruokaa kotiin kaupasta, jne. Harvemmin kouluikäisille vaippojakaan vaihdetaan ja vessassa käyvät ja syövät ihan itse.

Mutta jos niitä opettajan töitä ei vaan ole...

Olen miettinyt myös, pääsisikö hoitajaksi johonkin ryhmäperhepäiväkotiin.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa kokemusta ei ole, mutta tunnen yhden ihanan perhepäivähoitajan, joka tekee työtään sydämellä ja opiskelee jatkuvasti alaan liittyvää. On velho erikoisruokavalioissa ja muutenkin lasten ja myös vanhempien rakastama hoitaja. Kulukorvaukset ovat riittämättömät todellisiin menoihin nähden. Ja palkka on toooooooodella pieni, brutto kai jotain 1600-1700€/kk vaikka on täydet tunnit ja hoitopaikat täynnä. Miinuksena myös se, että jos joku lapsi on sairaana eikä tule hoitoon, et myöskään saa sen lapsen osalta palkkaa.

Plussaa toki se, että työmatkoja ei ole, työt tulevat kotiin. Ja jos tilanne muutenkin on tuo, että töitä ei ole, niin kyllä tuo varmaan sopii työksi sellaiselle, joka muutenkin työskentelisi mielellään lasten kanssa. 

Vierailija
4/9 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa kokemusta ei ole, mutta tunnen yhden ihanan perhepäivähoitajan, joka tekee työtään sydämellä ja opiskelee jatkuvasti alaan liittyvää. On velho erikoisruokavalioissa ja muutenkin lasten ja myös vanhempien rakastama hoitaja. Kulukorvaukset ovat riittämättömät todellisiin menoihin nähden. Ja palkka on toooooooodella pieni, brutto kai jotain 1600-1700€/kk vaikka on täydet tunnit ja hoitopaikat täynnä. Miinuksena myös se, että jos joku lapsi on sairaana eikä tule hoitoon, et myöskään saa sen lapsen osalta palkkaa.

Plussaa toki se, että työmatkoja ei ole, työt tulevat kotiin. Ja jos tilanne muutenkin on tuo, että töitä ei ole, niin kyllä tuo varmaan sopii työksi sellaiselle, joka muutenkin työskentelisi mielellään lasten kanssa. 

Paitsi kun ei.

Itse olen yksityinen pph ja meidän kunnassa yksityisillä palkka on n. 3000e riippuen siitä, onko lapsi yli vai alle 3v. Minun bruttopalkkani kuukaudessa on 3100e. Siitä toki maksetaa yelit, verot, vakuutukset jne. Lapsikohtainen hoitomenovähennys on 110e per lapsi kuukaudessa, eli jos yhdestä lapsesta saan 740e kuukaudessa, voin vähentää verotuksessa tuon 110e.

Jos lapsi on pois sairauden tai oman loman takia, saan täyden maksun lapsesta. Vain jos itse sairastan tai lomailen, hyvitän ne maksuissa vanhemmille.

Vierailija
5/9 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kannattaakin alkaa yksityiseksi pphksi? Oikeasti?

Huomasin, että kotikunnassani perhepäivähoidossa on tarkka viikoittain vaihtuva ruokalista. Ja näköjään joka ruoasta on tarjottava myös kasvisvaihtoehto. Haastavaa.

Mitä on tuorepala ja juurestikku? Kuinka iso on tuorepala? Miksi lapsi tulee yhdestä juurestikusta?

Vierailija
6/9 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joka aamiaisella oltava puuron kanssa marjasosetta ja hedelmä...

Vierailija
7/9 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kannattaakin alkaa yksityiseksi pphksi? Oikeasti?

Huomasin, että kotikunnassani perhepäivähoidossa on tarkka viikoittain vaihtuva ruokalista. Ja näköjään joka ruoasta on tarjottava myös kasvisvaihtoehto. Haastavaa.

Mitä on tuorepala ja juurestikku? Kuinka iso on tuorepala? Miksi lapsi tulee yhdestä juurestikusta?

Maalaisjärkeä. Ei meillä ole mitään tarkkoja ruokalistoja. Suositus on, että perheille annetaan esim. viikon ruokalista tietoon, mutta pakollista se ei ole.

Itse laitan ihan normaalia kotiruokaa keitoista laatikoihin ja kiusauksiin. Mukautan koulujen ruokalistaa aika paljon. Iltapäivällä kerron mitä on syöty ja miten on ruoka maistunut. Ei se yleensä vanhempia edes kiinnosta.

Välipalalla esim. hedelmää, leipää, porkkana tai muita tikkuja, jugurttia, rahkaa, marjoja tms. Ihan samaa mitä nyt päiväkodeissa ja kotonakin lapsiperheissä syödään. Mitään kasvisvaihtoehtoa ei todellakaan ole pakollisena.

Aamupala puuroa marjoilla tai voisilmällä.

Lasten lounasta teen vieläpä niin ison annoksen, että siitä riittää oman perheen päivälliseksi myöhemmin päivällä.

t. 4

Vierailija
8/9 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vähän säästää siitä ruuan laadusta ja määrästä. Ostat mistä halvemmalla saa ja vaikka vähän päiväykset menneet. Jää enemmän omaan kassaan. Tukuista saa välillä vanhentunutta kaalia konteittain josta kyllä leikkaa muutamat juurespalat, tekee keitot kuukaudeksi ellei kahdeksi ja jälkkäriksikin kaalisurvosta sokerilla maustettuna. Hyvin uppoaa!

Vierailija
9/9 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vähän säästää siitä ruuan laadusta ja määrästä. Ostat mistä halvemmalla saa ja vaikka vähän päiväykset menneet. Jää enemmän omaan kassaan. Tukuista saa välillä vanhentunutta kaalia konteittain josta kyllä leikkaa muutamat juurespalat, tekee keitot kuukaudeksi ellei kahdeksi ja jälkkäriksikin kaalisurvosta sokerilla maustettuna. Hyvin uppoaa!

Olen kyllä itse niin tarkka ruoan kanssa, että varsinkaan vieraille ja etenkään lapsille en mitään vanhaa voisi tarjota koskaan. Lidlistä tietty saa halvalla ihan tuoretta ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän