Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä psykologinen ilmiö on kyseessä, kun ei siedä nähdä muiden imettävän vauvojaan?

Vierailija
05.03.2017 |

Olen itse imettänyt kaikkia omia miltei kaksivuotiaiksi. Eli en todellakaan ole imetysvastainen vaan täysin päinvastoin. Uskon vilpittömästi kaikkiin imetyksen etuihin lapselle.

Silti minua suorastaan etoo nähdä isoja vauvoja imetettävän. Ihan pienet menevät kyllä, sellaiset vastasyntyynestä n. puoleen vuoteen.

Pidän suuni kiinni tietysti, ihmettelen vain itseäni äänettömästi.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En määkään tykkää katsella kenenkään imetyksiä, vaikka itsellä on 4lasta.

Vierailija
2/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä välitä muutenkaan muiden vauvoista tai lapsista. Vain omistani tykkään ja rakastan. Mutta toisten imetysten näkeminen on mulle lähinnä neutraalia. Ei hienia eikä huonoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse imettänyt kaikkia omia miltei kaksivuotiaiksi. Eli en todellakaan ole imetysvastainen vaan täysin päinvastoin. Uskon vilpittömästi kaikkiin imetyksen etuihin lapselle.

Silti minua suorastaan etoo nähdä isoja vauvoja imetettävän. Ihan pienet menevät kyllä, sellaiset vastasyntyynestä n. puoleen vuoteen.

Pidän suuni kiinni tietysti, ihmettelen vain itseäni äänettömästi.

Mikä siinä täsmälleenottaen sua ällöttää? 

Vierailija
4/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko joku sellainen alkukantainen fiilis, jonka kuuluukin kertoa milloin imetys tulisi lopettaa..? Eikös ne ravintoaineetkin siinä maidossa lopu tai vähene puolen vuoden tienoilla?

En tykkää minäkään katsoa taaperoiden imetystä, on jotenkin luonnotonta.

Vierailija
5/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoosi-intoleranssi

Vierailija
6/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua inhottaa katsella jos vieras ihminen

- leikkaa kynsiään

- kaivaa nenää

- puristaa finnin

- rapsuttelee itseään tai kaivelee varpaitaan tai kynnenalusiaan

- röyhtäilee tai haukottelee isosti ja avoimesti liian lähellä

Lista on loputon.

Tuo imetys on myös vähän siinä ja siinä.

Tulkitsen että toisten kovin intiimit puuhat kiusaannuttavat minua koska olen itse sillä tavalla varautunut persoona, että haluan pitää yksityisen ja julkisen tiukasti erillään.

Vierailija
7/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on kaksi lasta enkä ole heitä koskaan julki-imettänyt enkä pitänyt julki-imettämisestä tai sen katselemisesta että muut imettävät. Oma imettäminen ei kylläkään ollut mitenkään vastenmielistä. Mielestäni vaan on sellaista perheen sisäistä puuhaa ja julki-imettäminen huomiohakuisuutta. Jos vauvalla on nälkä julkisella paikalla voi sille antaa pullosta.

Vierailija
8/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisko joku sellainen alkukantainen fiilis, jonka kuuluukin kertoa milloin imetys tulisi lopettaa..? Eikös ne ravintoaineetkin siinä maidossa lopu tai vähene puolen vuoden tienoilla?

Ei lopu eikä vähene.

Ei ole luonnotonta.

Mutta jatkakaa.

Vierailija
9/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti johtuu siitä, että länsimaisessa kulttuurissa naisen rinnat kuuluu vain seksiin. Tämä on iskostettu elokuvien, mainonnan ym. kautta hyvin vahvasti ihmisten mieliin jo pienestä pitäen, harvoin näkee missään kuvia imettävistä naisista ja julkinen imetys nähdään sopimattomana. Ajatus lapsesta rinnalla hämmentää, koska kulttuurin johdosta syntyy automaattisesti seksimielleyhtymä vaikka tilanteessa on lapsi, mikä normaalilla ihmisellä tietenkin aiheuttaa puistatuksia. Alkukantaisemmissa kulttuureissa rinnat yhdistyvät nimenomaan imetykseen, eikä seksiin, ja uskoisin että noiden kulttuurien naisia harvemmin etoo toisten imetys.

Eli periaatteessa kyseessä on luonnottoman kulttuurimme aiheuttama reaktio.

Vierailija
10/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on kaksi lasta enkä ole heitä koskaan julki-imettänyt enkä pitänyt julki-imettämisestä tai sen katselemisesta että muut imettävät. Oma imettäminen ei kylläkään ollut mitenkään vastenmielistä. Mielestäni vaan on sellaista perheen sisäistä puuhaa ja julki-imettäminen huomiohakuisuutta. Jos vauvalla on nälkä julkisella paikalla voi sille antaa pullosta.

Samaa mieltä. Ei ole ikinä ollut tarvetta imettää yleisillä paikoilla. T:Neljän äiti.

Vierailija
11/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuollainen alkukantainen fiilis olisi oikeasti olemassa, niin koko ihmiskuntaa ei olisi. Oli meinaan aika oleellinen osa lapsen hengissäselviämistä tuo pitkä imetys aikoinaan, esim. metsästys-keräily-vaiheessa.

Vierailija
12/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne saattaa olla:

- kateellisia sun perheestä/vauvan saamisesta ja se näkyy tuollaisena "yök, ällöä" -käytöksenä?

- itse liian vähän imetettyjä aikoinaan, eivätkä ole normaalisti kehittyneitä?

- niillä on itsellänsä jotenkin kieroutunut suhtautuminen, kun näkevät seksiä joka paikassa ja kuvittelevat, että siinä on jotain, mitä ei kuulu olla?

- pedofilia ocd ja pakkoajatukset on ehkä yleisempiä kuin luullaan? Ihmiset ei ymmärrä, että ne on vain pakkoajatuksia.

Vierailija
13/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi syy tuollaiselle saattaisi olla ainakin niillä, jotka ovat itsekin vanhempia, henkilön ocd-taipumus. Joillain voi yksi ocd:n (pakko-oireisen häiriön) muoto olla elämää häiritsevät pakkoajatukset, jotka liittyy lapsen vahingoittamiseen tahtomattaan, lapsen sairastumiseen/kuolemaan, lapsen hyväksikäyttöön/pelkää, että kiihottuu lapsestaan:

http://www.steveseay.com/postpartum-ocd-fear-of-harming-your-baby/

Ehkä henkilöllä itsellään on ollut tuollainen pelko aikanaan ja muiden imetys tuntuu siksi ällöttävältä?

Näistä ei vain kukaan uskalla ja kehtaa suoraan puhua. Lisäksi tämä on aika tuntematon aihe Suomessa. Englanniksi löytyy tietoa enemmän.

Vierailija
14/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta, joita olen imettänyt yhteensä viisi vuotta. Ihan suositusten mukaan ja vähän ylikin siis.

Olen imettänyt vauvaa Stockalla aikanaan, siellä oli ihan sitä varten oma tila. Samoin jossakin vauvajumpassa aikanaan oli lopuksi luontevaa imettää 3-6-kuista vauvaa. Muuten ei ole ollut tarvetta imettää julkisesti.

Mutta minuakin siis vähän kiusaannuttaa katsella julki-imetystä, jos en voi luontevasti poistua paikalta (esim. ravintola, juna tms.). En todellakaan niele tuota selitystä rintojen seksualisoinnista omalla kohdallani, en myöskään muita pervosyytöksiä. (70-luvun lapsena minua itseäni tosin imetettiin kuulemma vain puolisen vuotta - siihen aikaan oli eri suositukset - niin että jospa tämä asennevamma sitten siitä syntyi.)

Itse yksinkertaisesti vain koen, että tiettyjä asioita on sivistyneempää hoitaa vain läheisten katseiden alla tai jopa yksityisesti (ja näitä asioita on minusta paljon, vaikka nykynuorille kai mikään ei ole enää yksityistä). En halua olla toisten katseiden kohteena intiimeinä hetkinä - niin luonnollisia ja kauniita kuin kaikki nämä toiminnot ovatkin - enkä myöskään nähdä muita vastaavissa tilanteissa. Niin se vain on.

Vierailija
15/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se on osaksi tämä negatiivinen julkisuuskin, mikä tekee sen? Itsekin imetän vielä melkein 2,5-vuotiasta, mutta enää ei onneksi tarvitse yleensä sitä muualla tehdä kuin kotona. Silloin kun imetin jossain kodin ulkopuolella halusin mennä aina vähän jonnekin sivumpaan, vähän pois muiden katseiden alta. Kaulahuivi oli aina mukana, että sain sitä vähän eteen tarvittaessa (lapsi ei siellä alla viihtynyt). Tissieni en halunnut näkyvän kenellekään, vaikka kyseessä olikin luonnollinen asia. :-) Silti muiden imetys tuntuu vähän kiusalliselta, ei oikein tiedä, minne pitäisi katsoa. Tulee olo, että on epäkohteliasta katsoa päin (jos kyseessä siis joku, joka on samassa tilassa ja olette jutelleet vaikka) ja on joku ihme tuijottaja, mutta siitäkin tulee myös nolo olo, jos vilkuilee poispäinkin... Hassua, tiedän.

Mitenkään asia ei kuitenkaan edo tai ällötä, jos joku imettää vähän isompaa vauvaa (tai taaperoa). Yli 6kk vanha on tosi pieni vielä ja sen kuuluukin ottaa äidinmaitoa! Suomessa suositellaan imetystä 1v asti ja WHO suosittelee jopa ainakin 2v asti eikä se tarkoita vain kehitysmaita, vaan ihan kaikkia maita. Sen yli menevä imetyskin on ihan ok ja tuo 2v on siis vähimmäissuositus. Maito ei muutu miksikään sokerilitkuksi tms. vanhemmiten, vaan se itse asiassa käy vain ravinteikkaammaksi, mitä harvemmin lapsi käy rinnalla. Siitä on isot terveyshyödyt niin lapselle kuin äidillekin.

Vierailija
16/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua nähdä kenenkään muun tissejä enkä ymmärrä miksi kukaan edes haluaa esitellä itseään niin. Ei kuulu arvoihini.

Vierailija
17/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mä ehkä "siedän" teknisesti ottaen katsoa, jos joku edessä imettää, mutta ei se nyt mitenkään kivaa ole. Vaivaannuttavaa ainakin, jos on pakko olla siinä lähellä, kun kyseessä on kovin intiimi asia kuitenkin.

Ei nyt ihan sama asia, mutta reaktio on samantyyppinen kuin jos joku suutelee kumppaniaan antaumuksellisesti taukoamatta liian lähellä. Tai jos kaksi ihmistä puhuu keskenään asioita, jotka ovat hyvin henkilökohtaisia.

Itselle tulee tunne, että mun ei kuuluisi nähdä tai kuulla tuota. Ja jos on pakko nähdä tai kuulla (en voi siirtyä mihinkään) niin sen toisen toiminta alkaa ärsyttää. Että miksi piti tuohon tulla, eikö tuo/nuo olisi voinut hoitaa asiaansa yksityisemmin.

Vierailija
18/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se vauvan syöminen ole sen intiimimpää kuin kenenkään muunkaan. Se on vain teidän päässänne. Vauvat tarvii ruokaa, vauvat syö tissiä. Kun niille tulee nälkä ne kuuluu ruokkia. Ja se tapahtuu monta kertaa päivässä.

Suutelut ja paskanpuhumiset voi odottaa vaikka ens viikkoon, vauva ei voi.

Vuosi 2017, ihmisten on jo aika päästä yli rintaruokinnasta. Se ei ole katoamassa mihinkään, joten paree vaan muuttaa omaa asennetta. Asennekysymyshän se on miten asiaan suhtautuu. Ihan jokainen voi vaan päättää että imetys julkisesti on ok. Mutta suomalaiset tunnetusti tykkää kytätä, kyylätä ja kyräillä joten eihän se käy.

Vierailija
19/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas ajattelen että me suomalaiset ollaan päinvastoin vähän liiankin luonnollisia ja käytännöllisiä tyylin, tapojen ja huomaavaisuuden kustannuksella. Se näkyy kaikkialla arjessamme. Ei välitetä miltä jokin asia toisesta tuntuu tai näyttää kun minulla on tämä käytännöllinen ja täysin luonnollinen tarve, joka minulle on käytännöllisintä hoitaa nyt tässä alta pois.

Vierailija kirjoitti:

Eipä se vauvan syöminen ole sen intiimimpää kuin kenenkään muunkaan. Se on vain teidän päässänne. Vauvat tarvii ruokaa, vauvat syö tissiä. Kun niille tulee nälkä ne kuuluu ruokkia. Ja se tapahtuu monta kertaa päivässä.

Suutelut ja paskanpuhumiset voi odottaa vaikka ens viikkoon, vauva ei voi.

Vuosi 2017, ihmisten on jo aika päästä yli rintaruokinnasta. Se ei ole katoamassa mihinkään, joten paree vaan muuttaa omaa asennetta. Asennekysymyshän se on miten asiaan suhtautuu. Ihan jokainen voi vaan päättää että imetys julkisesti on ok. Mutta suomalaiset tunnetusti tykkää kytätä, kyylätä ja kyräillä joten eihän se käy.

Vierailija
20/20 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Saksassa 2 vuotta. Maa, jossa luomuruoka on 20 v Suomea edellä, ei kukaan imettänyt yhtä julkisesti kuin Suomessa.

Täällä on hassu ajatus äideillä minä olen ykkönen. On esim julkisissa, vaunujen kanssa mennään kuin karjavankkurit. Ja tissit laitetaan esille ja puhutaan luonnollisuudesta.

Myös puhutaan lapsivihasta, itse en moiseen ole äitinä törmännyt, itsekkäisiin äiteihin kyllä. On normaalia tulla ruuhkajunaan, jättää vaunut muiden tukkeeksi oven eteen vaikka metrin edempänä on hyvin tilaa, niiden ovien luona, jotka eivät avaudu.

Sittenkin joku julkkishomo ilmoittaa etten halua katsoa imetystä, laitetaan netti täyteen imetyskuvia. Suvaitsevaisuus kaukana.

Lopetin hyvän ystäväni kanssa kahvilassa käymisen ensimmäisen kerran jälkeen ,

Kahvila oli selkeästi ei lapsiystävällinen, mutta juuri sinne piti aina änkeä, kahvila on pieni ja sirot pienet pöydät. Olisi pitänyt päästä vaunujen kanssa nurkkaan ja pyysi jo henkilökuntaa auttamaan, kunnes itse sanoin vaunut eivät mahdu tänne. Ne pitää jättää ulos.

Ja ei kun tissit pöytään. Ylipainoa n 30 kg, joten myös tässä tapaukset rinnat olivat kaukana terhakoista. Ekana vauva syliin, sitten toinen puoli paljaaksi ja tissiä aletaan puristelemaan, jotta maitoa tulee. Vauva syö ahnaasti, sillähän ei mitään voi mutta se maiskutus oli ihan oma juttunsa. Kuten se höpöhöpö syöppä nyt Maija, jotta kasvat isoksi ja se diipadaapa.

Kun vatsa on täynnä, pakollinen röyhtäisy ja kakka. Menee 2 min ja kakka alkaa tulemaan. Ja haju. Ystäväni ihan pokkana mietti missä vaihtaa vaipan, kun vessa on niin pieni.

Eikä siinä kaikki. Oli sitä mieltä että haiseva kakkavaippa voidaan jättää pienen kahvilan vessaan, jossa on siis vain 1 vessa.

Pakotin hänet hakemaan vaipan ja vietiin n 100 m päässä olevaan puiston roskikseen.

Pidin aikamoisen saarnan miten ei voi käyttäytyä , me oltiin vielä lounasaikaan liikkeellä.

Laitoin kahvilaan sähköpostia, pahoittelin ystäväni käytöksestä ja ehdotin että laittaa lapun ei vaunuilla klo 11-14 välisenä aikana.

Ja se mikä oli nuijinta, ystäväni ei tajunnut tehneensä mitään väärää, koska imettäminen on luonnollinen asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi