Oletko ollut Australiassa ja millaista oli?
Kommentit (5)
Ei se niin ihmeellinen ollut mutta kannattaa käydä. Itse oli Sidneyssä 10 vuotta sitten. Kokemukset ovat subjektiivisia.
Asuin Australiassa kahdeksan vuotta. Maa on iso ja siellä on monta ilmasto- ja kasvillisuusvyöhykettä. Elintaso on hyvää länsimaista tasoa, ihmiset ovat kaiken rotuisia ja kaikki uskonnot on edustettuina. Siellä ei ole yhtä oikeata tapaa elää.
Ja melkein kaikki asuvat suurissa kaupungeissa, omakotitalomatot ovat kymmeniä kilometrejä kaupungin keskustan ympärillä. Keskustoissa on pilvenpiirtäjiä, jotka ovat pääosin toimistoina.
Mitä haluaisit tietää?
Oon ollut puolisen vuotta Länsi-Australiassa ja Victoriassa.
Päällisin puolin se on suomalaiselle hyvin tutun oloista kulttuuria. Siistiä, länsimaista, säännöt ja sääntöihin suhtautuminen saman tyylistä. Länsi-Australiasssa on suurimman osan vuodesta vähän liian lämmin. Ja aurinkoon on todella syytä suhtautua vakavasti. Melbournessakin, vaikka se on paljon "kotoisampi" ilmasto, meikäläinen tarvitsee isoa hattua ja pitkähihaisia paitoja.
Ihmiset ovat ystävällisiä, vieraanvaraisia, mukavia, joviaaleja, kohteliaita. He näkevät vaivaa eteesi, mutta vain jos sinäkin näet heidän eteensä.
Tisaalta maa on suomalaisesta näkökulmasta käsin hämmästyttävän rasistinen. Joka paikassa lukee, että "kunnioitamme alkupräiskansan oikeutta omistaa tämä paikka" mutta ei ne mitään silti kunnioita: maalle rakennetusta rakennuksesta ja teollisuudesta taloudllisen ja kulttuurisen hyödyn repii joku valkoinen kolonialisti, ja eri värisstä ihmisestä puhutaan helposti törkeämmin kuin suomalaisista etnisistä vähemmistöistä. Vaikka ei ne kai edes vieläkään ole mitään vähemmistöjä siellä, lukumäärältään, vain vaikutusvallaltaan.
Olin siellä keväällä, eli paikallisen syksyn aikana. Mieleen jäi ystävälliset ihmiset, halpa ruoka, upea luonto, lämmin sade. Suosittelen.