Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita, joilla huonoja kokemuksia tays.sta? Synnytyksestä.

Vierailija
05.03.2017 |

Itsellä jäi jotenkin niin huonot fiilikset viimeksi. Synnytys itsessään meni hyvin, mutta vauvalla nousi tulehdusarvot ja siitä eteenpäin kaikki meni plörinäksi. Vauva joutui tippaan ja tarkkailuun ja minut kotiutettiin. Hän ei suostunut juomaan pullosta lainkaan, minulta ei tullut maitoa kuin vauvan toimesta, en saanut pumpattua siis. Kuitenkin itse sain selvitellä potilashotelliasiat, siitä ei kerrottu mitään, koitin nukkua osaston taukotilassa, kun en jaksanut kävellä edes hotellilta syöttämään. Minulle ei selitetty vauvan tilasta mitään, vaan vauva vietiin tutkimuksiin kun lähdin esim. syömään. Muille vanhemmille tälläisiä lääkärin tapaamisia järjestestettiin päivittäin, minut sivuutettiin täysin. Kun tulehdus oli saatu kuriin, vauvalla vielä nousivat bilirubinit ja hän joutui lamppujen alle. Siinä vaiheessa onneksi yksi hoitajista keksi, että sinivalopetin voi saada kotiin. Muut eivät tälläistä edes ehdottaneet, vaikka itkien kerroin olevani jo aivan poikki, ja haluavani kotiin nukkumaan ja katsomaan muita lapsiani.
Muut ovat kertoneet ihania tarinoita potilashotellista ja perhehuoneista. Meille sanottiin vaan hyvin kylmästi, ettei mahdollista ja jätettiin selviämään.
Tapaus oli jotenkin hyvin traumaattinen ja kun koitin siitä neuvolassa jutella, näytettiin vain jotain synnytyskokemuslappua, jossa olin kehunut synnytystä ja sanottiin että turha valittaa, kun olin jo kerran kehunut.
Onko muut saaneet näin kylmää kyytiä, vai olenko oikeasti ainoa?
Edessä olisi taas ja pelottaa ihan helvetisti.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaksi huonoa Tays-kokemusta. Molemmilla kerroilla kipulääkkeitä pihdattiin, kerran kätilö jopa tuhahti halveksivasti että "ei sulla VOI olla kipuja" ja että esitän, kun en kivuilta pystynyt puhumaan enkä olemaan mitenkään päin.

Kukaan ei ollut koskaan ilmeisesti kuullutkaan, että supistus voi jäädä päälle siis ettei se poltto hellitä välillä lainkaan vaan kipu on oikeasti jatkuvaa välillä koveten välillä hiukka helpottaen mutta ei siis "laukea" välillä lainkaan. Tällaista minä siis osaan näytellä ja teeskennellä 😩

Olisi paljonkin kerrottavaa mutta en halua muistella enempää näitä kauhukokemuksiani.

Vierailija
22/38 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi elämäni kamalinta aikaa oli jotua kahdesti synnyttään taysissa... ei enää koskaan kiitos.

Tylyys ja välinpitämättömyys ovat kuvaamimmat sanat toiminnasta ja henkilökunnasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kaksi huonoa Tays-kokemusta. Molemmilla kerroilla kipulääkkeitä pihdattiin, kerran kätilö jopa tuhahti halveksivasti että "ei sulla VOI olla kipuja" ja että esitän, kun en kivuilta pystynyt puhumaan enkä olemaan mitenkään päin.

Kukaan ei ollut koskaan ilmeisesti kuullutkaan, että supistus voi jäädä päälle siis ettei se poltto hellitä välillä lainkaan vaan kipu on oikeasti jatkuvaa välillä koveten välillä hiukka helpottaen mutta ei siis "laukea" välillä lainkaan. Tällaista minä siis osaan näytellä ja teeskennellä 😩

Olisi paljonkin kerrottavaa mutta en halua muistella enempää näitä kauhukokemuksiani.

Voi helvata. En kyllä käsitä, millä ilveellä se paikka saa pyörittää sitä juttuaan. Minkäs teet. Pakko kun on, niin minkäs teet.

Vierailija
24/38 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi elämäni kamalinta aikaa oli jotua kahdesti synnyttään taysissa... ei enää koskaan kiitos.

Tylyys ja välinpitämättömyys ovat kuvaamimmat sanat toiminnasta ja henkilökunnasta.

Kyllä. Minusta se inhimillisyyden ja empatian puute olivat kauheinta. Miten kaikki siellä voivatkin olla niin kasvottomia.

Vierailija
25/38 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kummallista miten siellä ei tieto kulkenut mihinkään.

Äitiysneuvolassa täytin lomakkeen, jossa toivoin kunnon kipulääkityksen. Tämä tieto välitettiin Taysiin neuvolasta.

Kävin yliaikakontrollissa Taysissa ja hoitaja kyseli synnytystoiveita, kerroin taas tämän kipulääketoiveeni ja se kirjattiin mun tietoihin.

Hoitaja, joka otti meidät sisään taysiin kirjasi tämän toiveeni kolmannen kerran mun tietoihin, kun ei sitä tiennyt. Synnytysvastaanoton kätilö kirjasi sen neljännen kerran mun tietoihin kun ei siitä tiennyt.

Synnytyssalissa kätilö kirjasi sen viidennen kerran mun tietoihin kun hän ei sitä tiennyt.

Hoitajien vuoro vaihtui ja uusi kätilö kirjasi tiedon kuudennen kerran mun tietoihin kun se hänelle oli uutta tietoa.

Lääkärin tullessa saliin hän kysyi olinko ajatellut jotain kivunlievityskeinoja ja kun kerroin niin hän totesi että pitää kirjata ylös mun tietoihin 😳

Mutta sain kyllä toivomani kivunhoidon, tosin jouduinkin akuuttiin sektioon.

Vierailija
26/38 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnytin nuorena rouvana 16 vuotta sitten. Jo tuolloin tilat olivat liian pienet, mitään potilashotellia ei ollut ja perhehuoneesta vain haaveiltiin. En odottanut synnytykseltä mitään elämyksiä, en lukenut aiheesta etukäteen ja palstallekin ajauduin vasta vauvan synnyttyä.

Sinänsä olen tyytyväinen ratkaisuun, en osannut edes kuvitella kaikkia riskejä ja mitä kaikkea voisi mennä pieleen. 4,2 kiloisen tytön synnytys kesti 23 tuntia, minulla oli epiduraali ja kipupumppu, jota en säästellyt, joten suurimman osan ajasta olin lääkepöllyssä. Ei kyllä sattunut, silloin; myöhemmin huomattiin häntäluuni murtuneen ja sen jälkeen sattuikin pitkään.

Olen itse pitkäaikaissairas ja ollut lapsesta saakka potilaana eri osastoilla (tosin en taysissa) ja vieläpä ajauduin sairaalaan töihinkin, joten sairaalan liukuhihnameininki ei tullut minään yllätyksenä, enkä pettynyt muuhun kuin unen puutteeseen; vierihoito oli juuri keksitty, eikä vauvalaan olisi saanut viedä vauvaa lainkaan. Sitäkin inhottavampaa oli kuitenkin yksityisyyden puute: huoneessa ravasi omaisten lisäksi viimeisillään odottavia pariskuntia (synnytysvalmennuksessa tutustumassa paikkoihin), ja parit tuijottivat silmät tapillaan imetysyrityksiäni. Yhdeltä ryhmältä sain jopa aplodit.

Vierailija
27/38 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kummallista miten siellä ei tieto kulkenut mihinkään.

Äitiysneuvolassa täytin lomakkeen, jossa toivoin kunnon kipulääkityksen. Tämä tieto välitettiin Taysiin neuvolasta.

Kävin yliaikakontrollissa Taysissa ja hoitaja kyseli synnytystoiveita, kerroin taas tämän kipulääketoiveeni ja se kirjattiin mun tietoihin.

Hoitaja, joka otti meidät sisään taysiin kirjasi tämän toiveeni kolmannen kerran mun tietoihin, kun ei sitä tiennyt. Synnytysvastaanoton kätilö kirjasi sen neljännen kerran mun tietoihin kun ei siitä tiennyt.

Synnytyssalissa kätilö kirjasi sen viidennen kerran mun tietoihin kun hän ei sitä tiennyt.

Hoitajien vuoro vaihtui ja uusi kätilö kirjasi tiedon kuudennen kerran mun tietoihin kun se hänelle oli uutta tietoa.

Lääkärin tullessa saliin hän kysyi olinko ajatellut jotain kivunlievityskeinoja ja kun kerroin niin hän totesi että pitää kirjata ylös mun tietoihin 😳

Mutta sain kyllä toivomani kivunhoidon, tosin jouduinkin akuuttiin sektioon.

No joo. Itse laittelin kivunlievityksestä, synnytystoiveista, siinä lappusessa kysyttiin jopa siitä *itun porilashotellista. En usko että oli tieto mennyt mihinkään. Kukaan ei maininnut sanallakaan mitään minun toiveistani.

Eiköhän siellä tehdä se homma ja sillä selvä. Se on laitos ja vielä hyvin kylmä ja kliininen, ei mitään muuta.

Vierailija
28/38 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä synnytin nuorena rouvana 16 vuotta sitten. Jo tuolloin tilat olivat liian pienet, mitään potilashotellia ei ollut ja perhehuoneesta vain haaveiltiin. En odottanut synnytykseltä mitään elämyksiä, en lukenut aiheesta etukäteen ja palstallekin ajauduin vasta vauvan synnyttyä.

Sinänsä olen tyytyväinen ratkaisuun, en osannut edes kuvitella kaikkia riskejä ja mitä kaikkea voisi mennä pieleen. 4,2 kiloisen tytön synnytys kesti 23 tuntia, minulla oli epiduraali ja kipupumppu, jota en säästellyt, joten suurimman osan ajasta olin lääkepöllyssä. Ei kyllä sattunut, silloin; myöhemmin huomattiin häntäluuni murtuneen ja sen jälkeen sattuikin pitkään.

Olen itse pitkäaikaissairas ja ollut lapsesta saakka potilaana eri osastoilla (tosin en taysissa) ja vieläpä ajauduin sairaalaan töihinkin, joten sairaalan liukuhihnameininki ei tullut minään yllätyksenä, enkä pettynyt muuhun kuin unen puutteeseen; vierihoito oli juuri keksitty, eikä vauvalaan olisi saanut viedä vauvaa lainkaan. Sitäkin inhottavampaa oli kuitenkin yksityisyyden puute: huoneessa ravasi omaisten lisäksi viimeisillään odottavia pariskuntia (synnytysvalmennuksessa tutustumassa paikkoihin), ja parit tuijottivat silmät tapillaan imetysyrityksiäni. Yhdeltä ryhmältä sain jopa aplodit.

Mä olisin vaikka perseestäni synnyttänyt, kun olisin saanut nukkua yhden yön rauhassa vauva vieressäni siellä sairaalassa.

Ap

Anteeksi nyt vaan.

Vierailija
29/38 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mulla lapsiluku jäänee yhteen osittain juuri siksi, että en enää ikinä halua kokea TAYSin synnäriä. Synnytys oli ihan perus, henkilökunta ei. Eppari leikattiin vastoin tahtoani, koska kätilö from Hell oli sitä mieltä, että 20min etenevää ponnistusta vaan on tarpeeksi. Vielä kuuden vuoden jälkeenkin eppariarpi vaivaa ja sattuu seksissä. Olen katkera siitä. Hän myös halusi vääntää risat lonkkani pakolla niin käsittämättömän asentoon, että niissä on ollut kipua siitä saakka. Koko synnytyksen kivuliain asia oli ne lonkat, joita se selällään ponnistamista fanittanut kätilö työnsi taaksepäin, vaikka työbsin vastaan ja yritin jopa huutaa, että älä nyt kun sattuu.

Myös mies oli jokseenkin järkyttynyt kyseisestä kätilöstä. Hän jäi ihan statistiksi, ei saanut leikata napanuoraa, olla mukana pesussa tai missään. Minulle tultiin kertomaan suihkuun, että vauva lähtee teholle. Seisoin siis siellä suihkussa juuri synnyttäneenä, kun asia vaan huikattiin ovelta. Vauvalla ei ollut kiire, kyseessä oli varotoimenpide.

Moni muukin asia meni vähemmän tyylikkäästi, mutta lapsi onneksi pääsi viiden päivän jälkeen kotiin. Minä muistelen TAYSia pahalla ja kesti pitkään, että suosituin puhumaan synnytyskokemuksestani mitään.

Vierailija
30/38 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken kaikkiaan siis oli olo, että olen siellä lähinnä häiritsemässä henkilökuntaa, vaikka yritin olla mahdollisimman helppo ja vaivaton. Ihan kuin karjaa, kuten joku sanoi.

T: edellinen

Vierailija
31/38 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siellä vaan ilmoitetaan asioita vasta synnyttäneille äideille. Minullekin kerrottiin tuo, että vauva lähtee nyt ja siinä se. Pillahdin tietty itkuun ja kyselin kerkiänkö vielä syöttämään ja muuta, niin ei. Hoitajalla ei ilmekään värähtänyt, käveli vaan vauvan kanssa pois.

Hetken päästä tultiin ilmoittamaan että minut vipataan osastolta, ja koita pärjätä. En oikein edes tiennyt minne mennä tai mitä tehdä.

Hirveä, hirveä paikka.

Vierailija
32/38 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
33/38 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
34/38 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä löytyy nyt yksi lisää joka ei taysin kanssa ikinä enää aio tehdä yhteistyötä mikäli lapsia siunaantuu lisää. Kokemuksena aivan kamala! Ihmisarvosta ei mitään tietoa.

Vierailija
35/38 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkevä äiti kirjoitti:

Täältä löytyy nyt yksi lisää joka ei taysin kanssa ikinä enää aio tehdä yhteistyötä mikäli lapsia siunaantuu lisää. Kokemuksena aivan kamala! Ihmisarvosta ei mitään tietoa.

Et kuitenkaan viitsi kokemuksestasi kertoa mitään?

Vierailija
36/38 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä synnytystä joista yksi Tays:issa, ja kyllä tays oli pahin vaikkei mitään niin dramaattista ollutkaan kuin ketjussa kuvailtu. Synnytyksessä olisin tarvinnut enemmän ohjeistusta (eka lapsi). Lapsi vietiin osastolle, sen tiesin, mutten oikein tiennyt mitä minun pitäisi tehdä. Hoipuin sitten herättyäni sinne lastenosastolle jossa ihmettelivät (tosin ystävällisesti), että tulin.

Vierailija
37/38 |
01.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilashotelli on sellainen mihin ei pitäisi pistää niitä äitejä joilla itsellään tai vauvalla on jotain terveydellisiä ongelmia, eikä ensisynnyttäjiä. Heillä pitäisi olla apu aina lähellä.

Vierailija
38/38 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kyllä on itselleni oli kaikki hyvin ystävällisiä ja auttavaisia. Ja olinkin vielä siellä aika pitkään.