Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä teille on tullut kymmenien tuhansien eurojen velkoja?

Vierailija
05.03.2017 |

Ihmettelen usein, että mistä koostuu nämä "nuoruusvuosien aikana" kertyneet velat?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä velkaa kymmeniä tuhansia ole, vähän alle 10 000. Tuli ero, masennus, sairasloma jne. Kaikki hajosi yhtäaikaa autosta pesukoneeseen. Hampaat meni paskaksi jne. Siitäpä sitä sitten tuli ja kierre oli valmis.

Vierailija
22/35 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintolainassa on niin minimaalinen korko ja pitkä laina-aika, että sillä ei kyllä kukaan saa itseään pulaan. 

Paitsi jos jää työttömäksi tai sairastuu ennen kuin on ehtinyt olla järkevästi palkastussa työssä.

Sairastumisen takia ilmeisesti on olemassa jokin anteeksiantosysteemi, mutta työttömille ei. Ja nykyään jos laina menee Kelan takuuseen, niin Kela ei enää tee pienituloisten kanssa maksusopimuksia pienillä erillä.

Tietysti siinä välissä ehtii aika monta vuotta mennä, että niitä töitä voi etsiä ja lainaa ei tarvitse lyhentää. Mutta korot juoksevat, eikä pankki loputtomiin odottele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoruuden typeryyttä kun rahaa ei osata käyttää.Ei silloin osaa ajatella asioita järkevästi eikä kukaan minulle opettanut rahan käsittelyä.Ikuinen suo mutta kyllä minä vielä täältä nousen.Olen oppinut kantapään kautta mutta varmasti olisi helpompiakin tapoja!

Aika moni nuori kuitenkin osaa ajatella asioita järkevästi. Anteeksi, en nyt vain tajua, miksi vetoat nuoruuden tyhmyyteen, kun suuri osa nuorista ei kuitenkaan ole tyhmiä. Mutta hyvä, että olet oppinut ja olet pääsemässä omille jaloillesi.

Jos sinä et ole ollut tyhmä nuorena ei se tarkoita sitä ettei joku muu olisi ollut.

Itse kuulun niihin tyhmiin ja tuhlasin yli varojeni enkä ajatellut nenääni pidemmälle. Aikuistuin myöhään ja opin käyttämään rahaa vasta myöhemmällä iällä.

T: eri

Vierailija
24/35 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen usein, että mistä koostuu nämä "nuoruusvuosien aikana" kertyneet velat?

Asuntolaina, jäljellä n. 50 000 e.

Vierailija
25/35 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa kulutusluottoja huikealla korolla monista paikoista ja vetää luottokortin tappiin ja vielä antaa mennä perintään ja kerää korkoa korolle ja perintäfirman kuluja niin kyllä summat kasvaa

Vierailija
26/35 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin väittää että suurimman osan kymppitonnien lainat ovat asuntolainoja. Hassu kysymys aloituksessa. :D

Itselläni tosin on "nuoruudesta" vain 2t opintolaina.

Vierailija
27/35 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on "kymmeniä tuhansia" yritysvelkaa ja lisäksi asuntolaina. Mutta on luottotiedot, työpaikka ja talous tasapainossa. Mut meneehän noiden lyhentämiseen sievoinen summa joka kuukausi. 

Vierailija
28/35 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiäkös velkaa kertyy, kun elää yli varojensa. Nuorena moni tekee niin, haluaa tehdä ja omistaa samoja juttuja kuin ystäväpiiri, ikävä totuus raha-asioista karkotetaan pois mielestä ja odotetaan, että asiat vain jotenkin lutviutuu. Aika monen nuoren vanhemmat sitten viime kädessä pelastavatkin.

Todella toivon yläasteelle opetusta raha-asioiden hoitoon. Moni vanhempi ei osaa antaa eväitä nuorelle ja vaikka ap on niin paljon parempi kuin muut, niin ei, oikea asenne ja tieto ei synny tyhjästä.

Vierailija
29/35 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti ottaa pikavippejä, että pääsee juomaan viinaa ravintolaan. Ei voinut jäädä kaveriporukan ulkopuolelle.

En ymmärrä tätä. Itse ostin muutaman euron viinipullon ja menin baariin ennen klo 23, niin pääsi pelkän narikan hinnalla. Yhteen iltaan meni siis maksimissaan 10 euroa. Olin tuiterissa siitä viinipullosta ihan valomerkkiin asti, eikä tullut mieleenkään, että olisin tuhlannut rahaa baarissa tilailuun. Todella hauskaa oli aina, en jäänyt mistään paitsi, ja ikinä ei tarvinnut jättää baari-iltaa väliin.

Vierailija
30/35 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoruuden typeryyttä kun rahaa ei osata käyttää.Ei silloin osaa ajatella asioita järkevästi eikä kukaan minulle opettanut rahan käsittelyä.Ikuinen suo mutta kyllä minä vielä täältä nousen.Olen oppinut kantapään kautta mutta varmasti olisi helpompiakin tapoja!

Aika moni nuori kuitenkin osaa ajatella asioita järkevästi. Anteeksi, en nyt vain tajua, miksi vetoat nuoruuden tyhmyyteen, kun suuri osa nuorista ei kuitenkaan ole tyhmiä. Mutta hyvä, että olet oppinut ja olet pääsemässä omille jaloillesi.

Jos sinä et ole ollut tyhmä nuorena ei se tarkoita sitä ettei joku muu olisi ollut.
Itse kuulun niihin tyhmiin ja tuhlasin yli varojeni enkä ajatellut nenääni pidemmälle. Aikuistuin myöhään ja opin käyttämään rahaa vasta myöhemmällä iällä.
T: eri

Niin, tiedän, että jotkut ovat tyhmiä. Minulla vain pisti silmään tuo sanamuoto, jossa tämä tyhmyys yleistettiin koskemaan kaikkia nuoria. "Ei nuorena osaa ajatella asioita järkevästi". Kyllä aika monet osaa. Kaikki eivät toki, enhän sitä kieltänytkään.

Vierailija
31/35 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on "kymmeniä tuhansia" yritysvelkaa ja lisäksi asuntolaina. Mutta on luottotiedot, työpaikka ja talous tasapainossa. Mut meneehän noiden lyhentämiseen sievoinen summa joka kuukausi. 

Tässähän kysyttiin nuoruusvuosien aikana kertyneistä veloista. Ei veloista, joihin sisältyy jotain omaisuutta tai sijoituksia. Jos sinulla on yritysvelkaa, sinulla varmaan on jokin omistusosuus siitä yrityksestäkin.

Vierailija
32/35 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioerosta tuli kuluja sekä velkaa... En nyt tosin ollut silloin parikymppinen...

Vierailija
33/35 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintolainaa 18 000.

Joku väitti että eikai sitä kymmeniä tuhansia ole, mutta kyllä sitä nykyajan opiskelijoilla helposti on. Kun opintotuen uudistukset astuvat voimaan lainaa saa 650e/kk. Viisi vuotta opiskelua ja lainan nostoa niin se on sellaset 30 tuhatta.

Vierailija
34/35 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin vieraalle paikkakunnalle, vieläpä Helsinkiin, kyllä siinä houkutuksia oli.

Varsinkin kun lapsuus ja nuoruus oli ollut yhtä kituuttelua.

Mutta onneksi sain asua halvalla enoni anopin yläkerrassa, no asunto oli rupunen. Kukaan ei siellä viihtynyt kun ei ollut omaa vessaa ja suihku oli kellarissa saunan yhteydessä. Itse kävin suihkussa aina koulussa.

Lainoista oli varoiteltu ja kun sain työpaikan ihan kodin vierestä, olin mäkissä kaikki lauantait ja perjantait, ei tarvinnut missään käydä ja olin aina töissä. Onnettomasta palkasta jäi säästöönkin.

Mutta ymmärrän miten voi lähteä raha-asiat. Tuttavani erosi, jäi 2 lapsen yh.ksi ja joutui onnettomuuteen ja joutui työkyvyttömyyseläkkeelle.

Kummatkin lapsista oli menettänyt luottotietonsa ennen kuin täytti 19, kun ottivat heti opintolainaa.

Vierailija
35/35 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainassa on niin minimaalinen korko ja pitkä laina-aika, että sillä ei kyllä kukaan saa itseään pulaan. 

Paitsi jos jää työttömäksi tai sairastuu ennen kuin on ehtinyt olla järkevästi palkastussa työssä.

Sairastumisen takia ilmeisesti on olemassa jokin anteeksiantosysteemi, mutta työttömille ei. Ja nykyään jos laina menee Kelan takuuseen, niin Kela ei enää tee pienituloisten kanssa maksusopimuksia pienillä erillä.

Tietysti siinä välissä ehtii aika monta vuotta mennä, että niitä töitä voi etsiä ja lainaa ei tarvitse lyhentää. Mutta korot juoksevat, eikä pankki loputtomiin odottele.

Vaikka opintolainaa olisi ihan maksimimäärä, luokkaa 20 000e, on siitä vuotuiset korot luokkaa 200e eli parikymppiä kuussa. Korkojen takia ei siis ihan tasan varmasti kukaan ole pulassa.

Lyhennyksistä taas saa hyvin pitkään maksuvapaata, jos ei saa töitä. Senkin jälkeen maksuerät on hyvin pitkälti sovittavissa, ja jos on pysyvästi tuloton, voi lainan siirtää pankilta kelalle. Ja kela ei laina-eriä ala työmarkkinatuesta perimään.

Ja hyvin harvalla on noin paljoa opintolainaa, vaan puhutaan luokkaa 1/2 - 1/4 tuollaisista summista, eli ihan muutamista euroista kuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi