Ärsyttääkö sokerittomat, gluteenittomat ja vegaanit?
Ärsyttääkö ketään muuta tämä jatkuva hössötys sokerittomasts, vegaani- tai gluteenittomasta ruokavaliosta? Joka lehti on pullollaan jotain härkis-ruokaohjeita, juttuja siitä kuinka elämänlaatu on parantunut, kun ei enää syö grammaakaan sokeria! Mitä tapahtui normaaliudulle? En jaksaisi kuunnella päivästä toiseen joka tuutista jonkun ruokavalion koostumuksesta.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Joo ärsyttää ne itse itsensä diagnosoineet keliaakikot sekä ne jotka ei voi syödä mitään missä on vähääkään sokeria. Ymmärrän ettei karkkia tai herkkuja halua syödä ,mutta että ei voi syödä ruokaa jossa on hitunen sokeria niin menee jo yli.
Minä en pysty vaikuttamaan siihen, miten kroppani reagoi siihen "hituseen" sokeria. Ei siinä minunkaan mielestäni mitään järkeä ole, että "hitunen" vaikuttaisi, mutta niin vain käy. Ja minulla se on mitattavissa, sillä minulla romahtaa vähäisenkin sokerin syömisen jälkeen verensokeri hyvin matalaksi, mistä tulee huono olo.
Vierailija kirjoitti:
Se että moni syö vehnää, sokeria ja eläimiä, ei tarkoita että kaikkien olisi hyvä syödä niitä. Toki kovin rajoittavaa ruokavaliota noudattavat vieraat saisivat tuoda joitain ruokia mukanaan koska voi olla vaikeaa löytää heille kaikettomia torttuja yms.
Kyllä mulle ainakin sopisi ihan hyvin tuoda omia eväitä, mutta kun se on poikkeus normaaleista vieraanvaraisuuden käytännöistä, niin monestikaan isäntäväki ei ole tällaiseen järjestelyyn halukas. Koetaan tärkeäksi tarjota jotain.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä. Se ärsyttää, että joku puhuu itsestään vegaanista, mutta silti käyttää eläinperäisiä tuotteita joko ruuassaan tai käyttötavaroissaan, kuten esimerkiksi vaatteissaan.
Olen ollut kolme vuotta vegaani. Pitäisin absurdina heittää aiemmin ostamiani villapaitoja ja nahkalaukkuja roskiin. Ei pysäyty yhdenkään eläimen hyväksikäyttöä tai palauta yhtäkään eläintä henkiin.
No ei. Luen vain itseäni kiinnostavia aiheita. Enkä kestitse vieraita, joten mitäpä minua muiden ruokailut kiinnostaisi.
gu kirjoitti:
Kaikki safka joka tuodaan ulkoa lisää Valtion velkataakkaa. Itseasiassa Suomessakin kasvatettu sillä ei safkaa tule ilman öljyä. 60-140 litraa per hehtaari.
Soijaa menee paljon. Ja suurin osa karjan rehuun.
Vierailija kirjoitti:
Joo ärsyttää ne itse itsensä diagnosoineet keliaakikot sekä ne jotka ei voi syödä mitään missä on vähääkään sokeria. Ymmärrän ettei karkkia tai herkkuja halua syödä ,mutta että ei voi syödä ruokaa jossa on hitunen sokeria niin menee jo yli.
Jos sokeririippuvainen syö vähänkin sokeria, hän saattaa sen seurauksena olla koukussa ja syödä sokeria aivan liikaa. Voi kunpa voisikin syödä sokeria kohtuudella, mutta kun ei voi. Paitsi jos antaa sitten mennä koko alamäen.
Itse en yksinkertaisesti voi syödä sokeria, koska saan heti hiivatulehduksen. Olin vuosia estokuurilla enkä halua ylläpitää hiivaa elimistössä. Siksi en sokeria syö.
Vierailija kirjoitti:
Keliakian voi diagnosoida vain, jos on sitä ennen syönyt gluteenia riittävän paljon ja riittävän pitkään. Jos on ehtinyt kokeilla, auttaisiko gluteeniton ruokavalio ja se on auttanut, ei ole mitään järkeä palata syömään gluteenia vain saadakseen virallisen diagnoosin.
Minua ärsyttää vain persu-untamot, joita ärsyttää tosiasiat, tutkittu tieto ja suositukset eettisyyteen ja terveellisyyteen. Älä ole persu-untamo, vaan tule nykyaikaan sieltä henkiseltä perähikiältä. Persuilu on enää sisäsiittoisten maalaisten sekoilua. Jättäkää se siskonne rauhaan ja muuttakaa kaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä. Se ärsyttää, että joku puhuu itsestään vegaanista, mutta silti käyttää eläinperäisiä tuotteita joko ruuassaan tai käyttötavaroissaan, kuten esimerkiksi vaatteissaan.
Olen ollut kolme vuotta vegaani. Pitäisin absurdina heittää aiemmin ostamiani villapaitoja ja nahkalaukkuja roskiin. Ei pysäyty yhdenkään eläimen hyväksikäyttöä tai palauta yhtäkään eläintä henkiin.
Itsekin olen vegaani, mutta toki joulukinkku ja esim. kananmunat maistuvat. Hampparissakin täytyy olla lihaa. Muuten olen täysin vegaani.
Ei ole kukaan niistä mulle hössöttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Itse en yksinkertaisesti voi syödä sokeria, koska saan heti hiivatulehduksen. Olin vuosia estokuurilla enkä halua ylläpitää hiivaa elimistössä. Siksi en sokeria syö.
Veikkaisin, että kyseessä on vain huono hygienia. Sokeri ei liity mitenkään hiivahillottimeen.
Ymmärrän kyllä jos jollakulla on keliakia, sille ei voi mitään, muuten en näitä ymmärrä. En pidä keliakiaa, allergioita, laktoosi-inteloranssia jne höpöhöpö juttuina
Minua ärsyttää se, että jotkut ihmiset eivät tunnu ymmärtävän, että minä en voi keliakian takia syödä gluteenia. Sanotaan, että se on muka vain joku minun oma keksimä muotijuttu, jolla haen huomiota tai sitten tyrkytetään hirveästi jotain vehnäpullaa tai ruisleipää. Haluavatko ihmiset oikeasti, että minulle tulee mahdollisesti jopa kuukausia kestävät rajut oireet vain siksi, että syön jotain, mitä hän vaatii?
Tunteet sokerittomia, gluteenittomia ja vegaanisia ruokavalioita kohtaan vaihtelevat paljon, ja ärtymys voi johtua monista tekijöistä. Tässä muutamia näkökulmia asiaan:
Miksi tämä voi ärsyttää?
Ylikorostaminen mediassa: Media ja sosiaalinen media nostavat usein esiin ruokatrendejä, ja niiden toistuva näkyminen voi tuntua ylivoimaiselta, varsinkin jos aihe ei ole itselle merkityksellinen.
Normaaliuden kaipuu: Joillekin ihmisille voi olla hankalaa, kun "perinteiset" ruokailutottumukset näyttävät jäävän taka-alalle tai niiden tuntee joutuvan puolustuskannalle uusien ruokatrendien rinnalla.
Odotukset ja paineet: Jatkuva puhe terveellisistä tai eettisistä ruokavalinnoista voi luoda paineita tai syyllisyyden tunteita, mikä lisää ärtymystä.
Ruokavalioiden henkilökohtaisuus: Ruoan ja ruokavalintojen koetaan usein olevan hyvin henkilökohtaisia asioita, ja jatkuva keskustelu niistä voi tuntua tunkeilevalta.
Miksi nämä ruokavaliot ovat esillä?
Terveys ja erikoisruokavaliot: Monille gluteeniton tai sokeriton ruokavalio on terveydellinen välttämättömyys, ei trendi. Celiakia, diabetes ja muut sairaudet vaativat erityisruokavalioita.
Eettiset ja ekologiset arvot: Vegaaniruokavalion suosio liittyy usein eläinten oikeuksiin ja ympäristöön, jotka ovat tärkeitä teemoja monille.
Kasvava kiinnostus hyvinvointiin: Ihmiset ovat yhä kiinnostuneempia kokeilemaan tapoja parantaa hyvinvointiaan, mikä näkyy myös ruokavalioiden monimuotoisuudessa.
Miten suhtautua, jos aihe ärsyttää?
Valikoi, mitä luet ja seuraat: Jos esimerkiksi ruokavaliojuttuja on paljon mediassa, voi tietoisesti valita seuraavansa muita aiheita.
Ymmärrä syitä taustalla: Monet ihmiset tekevät ruokavalintansa terveydellisten tai arvoihin liittyvien syiden vuoksi, eikä heidän tarkoituksensa ole tuomita muita.
Keskity omaan normaaliin: Jokaisella on oikeus syödä niin kuin haluaa, joten kannattaa keskittyä siihen, mikä itselle toimii.
Ruokavaliokeskustelut ovat osa muuttuvaa kulttuuria, ja vaikka ne voivat tuntua ärsyttäviltä, niistä voi löytää myös uusia näkökulmia omaan ruokailuun tai sitten voi vain sivuuttaa ne ja jatkaa omalla tyylillään. 😊
Vierailija kirjoitti:
Ainakin vegaanihaasteessa ei kielletty varsinaisesti mitään vaan pyrittiin vähentämään lihansyöntiä korvaamalla sitä kasvisproteiineilla. Tämä on mielestäni parempi tapa kuin ehdoton kaiken kieltäminen.
On myös kotivegaaneja jotka pyrkivät syömään kotona vegaanista ruokaa ja ulkona syövät sitten kasvisruokaa jos täysin vegaanista ruokaa ei ole saatavilla.
Eihän ihminen voi mitään sille, että ei voi sietää jotakin ruokaa, esim mulla o laktoositon, diabeetikon ja munuaispotilaan ruokavalio. Olen itse täysin syytön näihin. Mutta se vegaani häiritsee ja paljon ! Ne ihmiset ovat sairaita, se o sairaus ! Täysin. Syökää vaan LIHAA, ihmiset, myöskin NS vegaanit. Ette kuole siihen ! Ette ole allergisia ! Se johtuu vaan kotikasvatuksestanne. Jos vanhemmat o vegaaneja tai toinen o, niin ei oo reiluun vaatii lapsiltakin samaa ! Siks just vegaanit o todella väsyneitä, myös koululaiset ! Kun eivät syö oikeaa ruokaa, LIHAA !!!!!!! Eiks teit yhtään hävetä ??????? Mua hävetti ja paljon, ku olimme yhen vegaanin kans Burger kingissä kerran, ja se onneton tilas vegehampparin. Ei tainnut olla mieleen, luuli, et siin o lihaa.......ja se joi jotaki mitä lie, sil oli omat juomat mukana, vaikkei siellä saa olla mitään muita juomia, kuin ne, mitä siel o tarjol. Mulle sanottiin kerran niin, mutta kumma kyllä, missään ei ollut mitään siitä, ja Saa sinne tuoda lasten ruokia ja lämmittää niitä. Onks se oikeen ? Ei ole. Jos kerran lasten ruokia saa tuoda, saa myöskin aikuiset tuoda omaa tai muualta ostettua juomaa sinne.
Se että moni syö vehnää, sokeria ja eläimiä, ei tarkoita että kaikkien olisi hyvä syödä niitä. Toki kovin rajoittavaa ruokavaliota noudattavat vieraat saisivat tuoda joitain ruokia mukanaan koska voi olla vaikeaa löytää heille kaikettomia torttuja yms.