Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttääkö sokerittomat, gluteenittomat ja vegaanit?

Vierailija
04.03.2017 |

Ärsyttääkö ketään muuta tämä jatkuva hössötys sokerittomasts, vegaani- tai gluteenittomasta ruokavaliosta? Joka lehti on pullollaan jotain härkis-ruokaohjeita, juttuja siitä kuinka elämänlaatu on parantunut, kun ei enää syö grammaakaan sokeria! Mitä tapahtui normaaliudulle? En jaksaisi kuunnella päivästä toiseen joka tuutista jonkun ruokavalion koostumuksesta.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja samoin jotkut allergiset! Ei muka voida syödä pähkinäkakkua.. Valehtelen seuraavaksi ettei siinä ole pähkinää!

Soita kuitenkin häkeen ennen kuin tarjoilet, voipi meinaan tulla kiirus...

Vierailija
22/58 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vältän sokeria ja valkoisia vehnäjauhoja ihan vain siitä syystä, että en kestä niiden aiheuttamaa valtavaa ilmapallomahaa ja hillittömiä pieruja. Vatsani turpoaa muutamassa tunnissa kuin pullataikina ja aamulla mukavilta tuntuneet vaatteet kiristää. 

Jos sinua ärsyttää se, että en syö sinun leipomaasi sokeriunelmaa ja vehnäleipää, niin ilmeisesti haluat nautiskella minun piereskelystä?  

Varmaan myös ymmärrät, että en todellakaan aio leipoa nirsoilijaa varten jotain gluteenittomia ja sokerittomia palleroita kahvipöytään, jos 99 % muusta väestä on normaaleja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaa vegaanit ärsyttävät. Sokerittomuus ja gluteenittomuus on vain järkevää.

Vierailija
24/58 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia on sairaus, ei valinta tai erikoisuuden tavoittelua,

Vierailija
25/58 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vältän sokeria ja valkoisia vehnäjauhoja ihan vain siitä syystä, että en kestä niiden aiheuttamaa valtavaa ilmapallomahaa ja hillittömiä pieruja. Vatsani turpoaa muutamassa tunnissa kuin pullataikina ja aamulla mukavilta tuntuneet vaatteet kiristää. 

Jos sinua ärsyttää se, että en syö sinun leipomaasi sokeriunelmaa ja vehnäleipää, niin ilmeisesti haluat nautiskella minun piereskelystä?  

Varmaan myös ymmärrät, että en todellakaan aio leipoa nirsoilijaa varten jotain gluteenittomia ja sokerittomia palleroita kahvipöytään, jos 99 % muusta väestä on normaaleja?

Älä, herranjestas, pyydä kotiisi sua ärsyttäviä ihmisiä. Jos noin paljon rasittaa. Problem solved.

Vierailija
26/58 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä. Se ärsyttää, että joku puhuu itsestään vegaanista, mutta silti käyttää eläinperäisiä tuotteita joko ruuassaan tai käyttötavaroissaan, kuten esimerkiksi vaatteissaan.

Mä olen kasvissyöjä ollut jo pitkään. Ja käytän hyvällä omallatunnolla nahkakenkiä ja -takkia. On parempi, että eläin käytetään kokonaan hyväksi, eikä oteta vaan pihvilihoja ja jätetä muuten mätänemään.

Ymmärsin niin, että kirjoittajaa ärsyttää, koska vegaanin määritelmä on, ettei käytä MITÄÄN eläinperäistä. Eli tätä käsitettä käytetään väärin tai sitä ei ole ymmärretty. 

Itsekään en ole kaikki tai ei mitään -linjalla vaan noudatan pääsääntöisesti vegaanista ruokavaliota, mutta ostan joskus nahkakengät, jos ne ovat kestävää laatua (odottelen, että keinonahkasta tulisi parempaa). En sano itseäni vegaaniksi vaan vegetaristiksi.

Vierailija
27/58 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keliakia on sairaus, ei valinta tai erikoisuuden tavoittelua,

Ihanko totta? Kiitos tästä informaatiosta. 

Vierailija
28/58 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, olen itse gluteeniton, laktoositon, sokeriton, pähkinätön, lihaton, joten ei ärsytä sekään että toiset syö mitä tahansa. Enkä tarvitse missään erikoiskohtelua, otan omat eväät mukaan.

Vierailija
29/58 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä ärsyttää lähinnä gluteenittomat ja hekin vain silloin, kun meitä on vain kaksi töissä ja 10 ruokaa jonossa ja kassallakin täytyisi olla.

Vierailija
30/58 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ainakin ärsyttää rasvatonta maitoa , beceliä , leipää,pullaa ja makaronia pääasiassa syövät ylipainoiset dorkat, jotka ei vaan tunnu tajuavan mikä on ihmiskeholle luontaista ja oikeaa ravintoa ja päiväunia ja päiväväsymystä pidetään normaalina olotilana. Sitten ihmetellään kun puhkeaa diabetes tai muu vastaava ja itketään kun yhteiskunta ei maksa lääkkeitä.

Vierailija
31/58 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä, koska ymmärrän mistä on kyse.

Vierailija
32/58 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä. Se ärsyttää, että joku puhuu itsestään vegaanista, mutta silti käyttää eläinperäisiä tuotteita joko ruuassaan tai käyttötavaroissaan, kuten esimerkiksi vaatteissaan.

Mä olen kasvissyöjä ollut jo pitkään. Ja käytän hyvällä omallatunnolla nahkakenkiä ja -takkia. On parempi, että eläin käytetään kokonaan hyväksi, eikä oteta vaan pihvilihoja ja jätetä muuten mätänemään.

Ymmärsin niin, että kirjoittajaa ärsyttää, koska vegaanin määritelmä on, ettei käytä MITÄÄN eläinperäistä. Eli tätä käsitettä käytetään väärin tai sitä ei ole ymmärretty. 

Itsekään en ole kaikki tai ei mitään -linjalla vaan noudatan pääsääntöisesti vegaanista ruokavaliota, mutta ostan joskus nahkakengät, jos ne ovat kestävää laatua (odottelen, että keinonahkasta tulisi parempaa). En sano itseäni vegaaniksi vaan vegetaristiksi.

Niin, mainitsin olevani kasvissyöjä, en vegaani. Ja niin kauan kun riittää lihansyöjiä, en koe huonoa omatuntoa ostamistani nahka-asusteista. Keinonahan valmistus ei ole ympäristölle vaaratonta ja nahka-asusteet kestävät todella pitkään käyttöä, järkevyyttä ajattelen. Kierrätettynä ostan lähes kaiken.

Vierailija
33/58 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin keskimäärin ei ärsytä. Se kyllä ärsytti, kun vegaaniserkkuni naureskeli somessa mummomme yritykselle tarjota hänelle sopivaa ruokaa. Luulisi ymmärtävän, ettei 8-kymppinen mummo osaa tehdä hienoja kasvisruokia, eikä naureskelisi julkisesti mummon tekemälle hedelmäsalaattijälkkärilleen. 

Vierailija
34/58 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä, miksi pitäisi..? Keliakialle ei sitä sairastava voi itse mitään, ja yhä useammat tutkimukset osoittavat, että valkoisen viljan vähentäminen ei olisi pahitteeksi muillekaan. Sokerin suhteen sama. Vaikka ei täysvegaaniksi haluaisikaan ryhtyä, lihan käytön vähentäminen on sekä terveydelle että ympäristölle edullista (ulkomailtakin tuodun kasviproteiinin hiilijalanjälki voi hyvin olla kuljetuspäästöineenkin pienempi kuin vastaavan määrän suomalaista naudanlihaa).

Hyvä vain, että erikoisruokavalioisille löytyy nykyään helposti vaihtoehtoja.

Vierailija
35/58 |
04.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä, ellei se vaihtele jatkuvadti ja aina pitäisi osata arvata, mikä nyt käy.

36/58 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä toisten valinnat jonkin oman vakaumuksen perusteella, ja allergioille ei taas mahda mitään.

Jos joku on, jos ei ärsyttänyt niin aiheuttanut pitkän huokauksen, ovat ns. uuden vuoden lupauksen tehneet nutrilett-laihduttajat. Herkut ja ylensyövä elämäntapa vaihdetaan yhtäkkiä kalliiseen ja pahaan pakkodiettiin, tietää miten siinä 99 %:sti käy. (Kiva tietysti jos jollakin stoppina ja alkusysäyksenä fiksuun ruokavalion muutokseen)

Vierailija
37/58 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse.

Mitä tapahtui normaaliudelle? Ei mitään. Sitä ei ole koskaan ollut olemassakaan.

38/58 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää ainoastaan se, että niin monet gluteenittomat reseptit ja tuotteet sisältävät pähkinää tai mantelia. Söisin mielelläni mahdollisimman paljon gluteenittomasti koska saan gluteenista vatsavaivoja, mutta pähkinöille ja mantelille olen allerginen. Onneksi on kuitenkin sellaisiakin juttuja joita pystyn syömään.

Kaikkineen se, että sokerittomuudesta, gluteenittomuudesta yms kirjoitellaan nykyään niin paljon, heijastaa minusta lähinnä sitä, miten paljon ihmisillä on ongelmia vatsan ja suoliston ja yliherkkyyksien kanssa. Ja se taas johtuu jostain, eli nykyisestä ruokavaliostamme ja ruoka-aineiden koostumuksesta.

Ja tietysti on sitten vielä erikseen ne, jotka ovat vegaaneja tai kasvissyöjiä vakaumuksen takia. Siihenkin on jokaisella täysi oikeus ja vapaus.

Vierailija
39/58 |
05.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, olen itse gluteeniton, laktoositon, sokeriton, pähkinätön, lihaton, joten ei ärsytä sekään että toiset syö mitä tahansa. Enkä tarvitse missään erikoiskohtelua, otan omat eväät mukaan.

Ihanko oikeasti? Menet jonkun luo kylään ja mussutan omia eväitä? En usko. Mun luona käyneillä nirsoilijoilla ei ole ikinä ollut omia eväitä.

Vierailija
40/58 |
24.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole tervetulleita meille jouluksi kylään