Hei te joilla on kokemusta astman tutkimuksesta ja siitä kahden viikon kotiseurannasta!
Sain lääkäriltä ohjeeksi kahden viikon kotiseurannan astman tutkimiseksi. Sellaisen "mittarin" johon puhalletaan ennen ja jälkeen astmalääkkeen oton. En tiedä puhallanko siihen mittariin oikein, koska saan lukemaksi eri lukua väliltä 350-430, ja tuntuu että astmalääkkeestä (Buventol) ei ole hyötyä koska se jää kitalakeen kiinni. Lääkäri sanoi että mittauksen tulokseksi ei saisi tulla lukuja, jotka eroaa toisistaan yli 20 yksikköä, eli vaikka 400 ja 430...
Kommentit (9)
Voi tulla hyvinkin erilaisia lukuja. Itse puhallan jopa 650 kun olen terveenä ja ei mitään ongelmia, mutta oikein flunnssaisena tai astmakohtaus päällä menee vain 350. Idea on se, että puhallat ja merkkaat silloin kun on neuvottu, niin kyllä terveydenhuollosta sitten tulkitsevat pääsetkö jatkotutkimuksiin yms. :)
Ne puhallukset tehdään selkä suorana, pieni haara-asento, esim. seinää vasten seisten että on todella sama asento aina. Ja se "putki" on vaakasuorassa. Napakka lyhyt puhallus niin lujaa kuin jaksat. Puhallat jotenkin väärin, tulokset ei voi heitellä noin.
Ohje oli minulla se, että 3 puhallusta ja niistä otetaan taulukkoon paras. Jos kahden parhaan eroitus on enemmän kuin 20, pitää tehdä lisäpuhalluksia niin kauan, että kaksi parasta eroaa enintään sen 20.
Se yhden puhalluskerran korkein luku on oikea tai lähinnä oikeaa, koska liian hyviä lukuja ei voi puhaltaa, mutta liian huonoja voi jos ei osaa taktiikkaa. Sitten tiedät että puhaltaminen sujuu oikein jos saat lisäksi puhallettua samalla kertaa kaksi muuta lukua, jotka on 20 yksikköä vähemmän kuin se paras luku. Eri vuorokaudenaikoina lukemat voi sitten toki vaihdella, mutta yhdellä ja samalla puhalluskerralla ei voi vaihdella noin paljoa.
Allergia- ja astmaliiton sivuilla on ohjeita PEF-seurannan puhallustekniikkaan
Kiitos neuvoista! Kysyn vielä että onko normaalia että aamulla puhallustulokset ovat vaikka 350, ja illalla 450?
Ihan normaalia että aamulla on alhaisemmat lukemat kuin illalla.
Vaihtelu aamun ja illan puhalluksissa yleensä kertoo, että astman hoito ei ole kunnossa. Jos kaikki on kunnossa, pitäisi lukemien olla suunnilleen samalla tasolla.
Mulla on aina ollut superhuonot PEF-arvot, en tiedä osaanko edes puhaltaa siihen putkeen oikein mutta on liian iso suuhunkin.
Puhalla kuitenkin sinäkin pystyyn päin äläkä kumaraan.