Ärsyttää kun mies ei hae töitä ja rahasta on tiukkaa.
Minun palkka on pienehkö, vaikka teen melkein 40 tuntia viikossa töitä (joo-o, matalapalkka-ala..). Mies on työttömänä ansiosidonnaisella, joka ei häävi ole, hänellä on myös pakollisia kuluja vanhoista lainoista ym. Olemme leikanneet elinkustannuksiamme siten, että mitään ylimääräistä ei ostella eikä matkustella jne, mies ei ole itselleen ostanut moneen moneen kuukauteen vaatteitakaan. Mutta rahat ei meinaa millään riittää, vuokra-asuminen maksaa (Espoossa) pelottavan paljon. Elämme pääasiassa minun pienillä tuloilla. Ärsyttää kun mies ei hae töitä. Hän mielestään hakee, koska joka päivä seuraa avoimia työpaikkoja. Mutta ei laita niitä hakemuksia! Kun kysyn miksi, niin kuulemma siksi, että nyt 7 kk aikana on tullut vastaan vain yksi kiinnostava työpaikka (jota siis kyllä haki, mutta ei saanut). Että hänelle "sopivia" työpaikkoja ei vain ole auki. Ärsyttää kun hän ei hae mitään, joka ei ole juuri täydellinen ja täydellisen kiinnostava. Hänen tutkinto sopisi moneen työhön, mutta ne ei kuulemma kiinnosta. Suree vain kun häntä kiinnostavia paikkoija ei ilmoitella. Ei suostu laittamaan avoimia hakemuksia kiinnostaviin firmoihin, koska se on ilmeisesti noloa. Miten ihmeessä potkin tuota perseelle kun tiukka puhe ei auta???
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tienaa varmaan saman verran ansiosidonnaista mitä sinä matalapalkkatyöstä? Olisko sun mielestä reilua että mies vaatisi sua tienaamaan enemmän?
Kuten kirjoitin aiemmin, niin palkkatyössä palkkamme on suunnilleen samansuuruiset. Hänen ansiosidonnaisensa toki sitten selvästä matalampi. Ja kuten olen täällä kirjoittanut, niin en vaadi häntä tienaamaan vaan tekemään työhakemuksia ja lähettämään niitä. Ap.
Mikä oikeus sulla on vaatia? Etkö voi laskea elintasoasi väliaikaisesti, jos puoliso joutuu työttömäksi?
:D
Oleppa nyt ystävällinen ja lue aloitukseni ennen kuin kommentoit. Kirjoitin siinä, että olemme laskeneet elintasoamme: lopettaneet matkustelun, emme osta mitään "ylimääräistä", etsimme halvempaa vuokra-asuntoa, edes vaatteita emme shoppaile, autoakaan ei ole enkä sellaista kaipaa. Vuokra, miehen elarit, lainat ja ruoka on kuitenkin pakko maksaa. Luuletko että aiemminkaan olen stockan herkusta haute cuisine illallisia hakenut? Ap.
No ethän ole, maksat tonnin vuokraa kaksiosta. Siinä teidän suurin ongelma on.
Olen varmaan ilmaissut itseäni epäselvästi. Meidän yhteenlasketut rahat riittää juuri ja juuri tuon tonnin vuokran maksamiseen, vaikka minun palkasta se pääasiassa menee. En koe itse sitä nyt suurimpana ongelmana, vaikka tiedän että Kouvolassa olisi halvempia asuntoja. Suurin ongelmani on miehen näennäinen työnhaku, se että hän ei tee työllistymisensä eteen YHTÄÄN MITÄÄN muuta kuin katsoo avoimia paikkoja mollista ja duunitorista kerran päivässä. Se että hän vain laiskottelee, eikä edes pyri edistämään tilannettaan mitenkään. Tämä on siis minun ongelmani, koska se ärsyttää minua. Ja mikäkö on miehen suurin ongelma? Sitä en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä laitoin vuokraoveen haun kaksioille Espossa ja tuli heti lukuisia 600-700e/kk kaksioita? Vuokraovessa ei edes ole halvat hinna vaan aina hakemalla ajan kanssa löytää vielä halvempiakin asuntoja...
Häh? Kokeileppa uudelleen. Vuokraoveen kriteeriksi Espoo, kaksio ja vuokra max 700, tulos neljä asuntoa:
-yksi niistä oli soluhuone kaksiossa, vuokra 500.
-yksi oli nuorisosäätiön kämppä, jota pitää hakea, ja sinne otetaan vähävaraisia nuoria, koko 34 neliötä.
-yksi oli 35 neliön puutarhamökki vapaa-ajan oleskeluun, ei juoksevaa vettä, ei sovellu asunnoksi.
-yksi oli HUSin asunto, vuokra melkein 700, neliöitä alle 50.
Olipa huima tarjonta! Ihan lukuisia kaksioita hintaan 600-700e!
Sori, piti laittaa 600-800e asuntoja. Kuten sanoin, vuokraovessa on kalliit asunnot, muualla halvempia. Tonni vaan on selkeästi liikaa, jos vuokraovesta löytyy sivukaupalla halvempia kaksioita. (huom!edelleen vuokraovessa ei ole halvimmat asunnot.)
No kerro missä on ne halvat sitten? Kaupungilta emme tosiaan saa eikä nuo nuorisosäätiöt ym sen enempää meitä ota. Ap.
Oletko selvittänyt kaupungin asuntojen mahdollisuuden nyt muuttuneen elämäntilanteen aikana vai sitä ennen? Yksityisiltä voi saada halvemmalla, netistä löytyy, torista löytyy, sanomalehdistä löytyy. En jaksa tehdä etsimistyötä sun puolesta, sun pitää tehdä itse.
Miehen työttömäksi jäämisen jälkeen laitettiin kaupungille asuntohakemus. Mutta koska minulla on vakipaikka, jossa kuitenkin kohtalainen palkka, eikä lapsia, niin ei tipu kämppää. En minä tarkoittanut, että kenenkään pitäisi tehdä etsimistyötä puolestani, kaipasin vain vinkkejä. Ok, ostan huomenna hesarin kioskilta, katson mitä siellä on ilmoitettu asuntoliitteessä. Ap.
Lehdet voi lukea ilmaiseksi kirjastossa, ei tarvitse ostaa jokaista ja maksaa turhaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Miespuolinen lompakkoloinen.
Niinpä. Ja se että mies loisii naisen rahoilla on ihan ok monen mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tienaa varmaan saman verran ansiosidonnaista mitä sinä matalapalkkatyöstä? Olisko sun mielestä reilua että mies vaatisi sua tienaamaan enemmän?
Kuten kirjoitin aiemmin, niin palkkatyössä palkkamme on suunnilleen samansuuruiset. Hänen ansiosidonnaisensa toki sitten selvästä matalampi. Ja kuten olen täällä kirjoittanut, niin en vaadi häntä tienaamaan vaan tekemään työhakemuksia ja lähettämään niitä. Ap.
Mikä oikeus sulla on vaatia? Etkö voi laskea elintasoasi väliaikaisesti, jos puoliso joutuu työttömäksi?
:D
Oleppa nyt ystävällinen ja lue aloitukseni ennen kuin kommentoit. Kirjoitin siinä, että olemme laskeneet elintasoamme: lopettaneet matkustelun, emme osta mitään "ylimääräistä", etsimme halvempaa vuokra-asuntoa, edes vaatteita emme shoppaile, autoakaan ei ole enkä sellaista kaipaa. Vuokra, miehen elarit, lainat ja ruoka on kuitenkin pakko maksaa. Luuletko että aiemminkaan olen stockan herkusta haute cuisine illallisia hakenut? Ap.
Olen varmaan ilmaissut itseäni epäselvästi. Meidän yhteenlasketut rahat riittää juuri ja juuri tuon tonnin vuokran maksamiseen, vaikka minun palkasta se pääasiassa menee. En koe itse sitä nyt suurimpana ongelmana, vaikka tiedän että Kouvolassa olisi halvempia asuntoja. Suurin ongelmani on miehen näennäinen työnhaku, se että hän ei tee työllistymisensä eteen YHTÄÄN MITÄÄN muuta kuin katsoo avoimia paikkoja mollista ja duunitorista kerran päivässä. Se että hän vain laiskottelee, eikä edes pyri edistämään tilannettaan mitenkään. Tämä on siis minun ongelmani, koska se ärsyttää minua. Ja mikäkö on miehen suurin ongelma? Sitä en tiedä.
Niin, sua ärsyttää. Sinä. Entäs se mies?Mitä sun kiukkuaminen auttaa? Toinen tuntee vaan entistä enemmän itsensä luuseriksi kun märmätät sille miten siitä ei ole mihinkään kun ei edes tarpeeksi saa työhakemuksia lähetettyä. Vahvistaa varmasti tosi hyvin sitä itsetuntoa tuo sinun "tiukka puhe".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miespuolinen lompakkoloinen.
Niinpä. Ja se että mies loisii naisen rahoilla on ihan ok monen mielestä.
Hyi helvetti, kuka puhuu puolisostaa loisena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tienaa varmaan saman verran ansiosidonnaista mitä sinä matalapalkkatyöstä? Olisko sun mielestä reilua 4että mies vaatisi sua tienaamaan enemmän?
Mikä oikeus vaatia? Täällä on tahallaan provosoivia loisia.
Jokainen puoliso on oikeutettu vaatimaan että puoliso tekee parhaansa perheen elättämiseksi myös se mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tienaa varmaan saman verran ansiosidonnaista mitä sinä matalapalkkatyöstä? Olisko sun mielestä reilua 4että mies vaatisi sua tienaamaan enemmän?
Mikä oikeus vaatia? Täällä on tahallaan provosoivia loisia.
Jokainen puoliso on oikeutettu vaatimaan että puoliso tekee parhaansa perheen elättämiseksi myös se mies.
Kuka tarvitsee veemäisiä työkkärintätejä kun kotona on oma riivinrauta?
Minä kyllä ymmärrän pointin ihan selkeästi, en ihmettele että ärsyttää. Jos tilanne olis toisin päin että nainen lusmuilis samalla tavalla kuin miehesi, palstakansa lynkkais alta aikayksikön. ..
Se ettei miehesi tee mitään työttömyyden loppumiseksi tarkoittaa sitä ettei teidän elintasokaan voi nousta vaan kituuttaminen jatkuu loputtomiin. Se on surullista, toivottavasti miehes tajuaa sen. Ei kuulosta reilulta että toinen tekee niska limassa töitä eikä ole varaa ikinä edes ostaa itelle vaatteita tai vaikkapa syödä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Meidän vuokra on aika järjetön, olet ihan oikeassa. Asumme kaksiossa Espoon "ei niin hyvällä alueella". Täällä ei ole kaksiota/kolmioita kovin paljoa halvemmalla (kaupungilta emme saa, olemme kokeilleet..). [b] Kaksio voisi löytyä hintaan 850 e, mutta säästö on sen verran pieni kaikki muuttokulut ym huomioiden, että ei kannata pelkästään miehen työttömyyden takia. [/b] Emmekä voi muuttaa minnekään Mäntsälään halvan vuokran perässä, koska työmatkani muuttuisi kohtuuttoman pitkäksi (julkisilla, autoa ei ole enkä korttia omista). Ja joudumme miettimään asunnon pohjaratkaisun ja neliöt siitä näkökulmasta, että jos miehen teinit joskus tulee käymään, niin heidän on mahdollista edes levitettävällä sohvalla yöpyä. En oikein tiedä miten täällä pk-seudulla saisi halpaa asumista. Ap.
Ei taida sittenkään olla teillä rahasta pulaa, jos 250 euron säästö kuussa ei ole paljon. Vuodessa tekee kolme tuhatta. Muuttokuluja ei joudu maksamaan joka kuukausi. Minulle kelpaisi jo 50 euroa halvempi vuokra, olisihan tuo 50 euroa iso säästö näin köyhälle.
Mies pitää tasostaan kiinni, nyt on vaikeampaa kun on tiukempi linja työkkärissä. Ellet hae työtarjouksessa olevaa paikkaa, se on karenssi, ja ammattitaitosuojakaan ei pitkä ole. Vaikeuksia tulossa, karenssi ellei työt maistu.
Vuokra on kohtuuhintainen pääkaupunkiseudulla, moni maksaa yli 1000€ vuokraa. Mikäli miehellä ei olisi tuloja,niin voisitte saada asuntotukea, ja kunnan vuokra-asunnon. Teillä on liian suuret tulot, niin tukea ei tipu.
Työttömän on tuhat kertaa vaikeampaa saada töitä kuin töissä olevan. Ei se ukko koskaan saa unelmaduuniaan, kun joku työpaikkaa vaihtava menee aina sohvaa vuositolkulla kuluttaneen edelle.
Eli kannattais vaan hakea niitä vähän tylsempiäkin paikkoja ja jatkaa työn etsimistä siinä samalla. Mahdollisuudet napata joku päivä se unelmaduuni kasvaa huomattavasti.
Jos ei miehes tätä tajua, niin on suoraan sanottuna joko tyhmä, laiska tai molempia.
Ap, työpaikat menee suhteilla, käyttäkää jos niitä ei. Monet paikat täytetään, ilman että laitetaan julkisesti hakuun. Kai miehellä on tuttuja, kavereita, työpaikat menevät tutuille.
Miten teidän rahat ei riitä?
Sun tulot= 1700 netto? (kaupassa, matalapalkka-alalla esim.)
Miehelle ansiosidonnainen= 1000e netto?
Tulot 2700e.
- 1000e vuokra
- 200 e elarit
Jää vielä 1500e yli eli 375e per viikko.
Itse erosin miehestä, joka työttömänä (ja myöhemmin työllistyneenä) paljastui saamattomaksi tapaukseksi. Olimme toki nuorempia, n. 20 vuotiaita opiskelijoita molemmat. Seurustelimme 7 vuotta ja suurin osa tästä ajasta olimme molemmat opiskelijoita. Mies oli tyytyväinen korkeakouluopintoihinsa ja koko opiskeluaikansa tämä oli iloinen ja motivoitunut. Kun tämä valmistui ja töitä ei tarjottukaan heti omalta alalta niin alkoi mökötys ja valittaminen. Kehotin hakemaan suojatyöpaikkaa siksi aikaa, että saisi omalta alaltaan töitä, mutta eihän se herran egolle kelvannut. Tuin häntä hakemaan töitä muistakin kaupungeista sekä suorittamaan vaikka tohtoriopintoja, jos se oli se mitä hän halusi. Mutta ei, kyllä sen työpaikan olisi naapurissa pitänyt olla. Valittaminen jatkui. Ei ollut rahaa, eikä vapaa-ajallaankaan halunnut mitään saada aikaiseksi. Kotityöt olivat aina odottamassa, kun kotiin pääsin omilta opinnoiltani. Lopulta sain hänet hakemaan töitä lähikaupasta, jossa hän työskentelikin pidemmän aikaa. Mutta joka ikinen ilta kotona soi sama virsi - "mitä järkeä opiskella, kun ei töitä saa", "olen liian hyvä tälläiseen hanttihommaan", "mitä jos kaverit näkevät minut täällä kaupan kassalla töissä" jne. Joka. Ikinen. Päivä. Onko ihmekään jos ei elämä etene lainkaan, jos asenne on tuollainen.
En ole kertaakaan katunut valintaani lähteä eriteille. Osaan nauttia 'tavallisen hanttihommia tekevän duunarin' elämästäni paljon enemmän ilman moista riippakiveä.
Toki tilanteemme oli eri, kun olimme tosiaan nuorempia, mutta suosittelen todellakin miettimään ollako onnellisempi yhdessä vai erillään. En syytä ketään työttömyydestä (itsekin olen ollut työttömänä pidemmän ajanjakson), mutta se miten näihin tilanteisiin reagoi ja kuinka niistä haluaa ns. nousta ylöspäin kertoo paljon. Kyllä tuollainen ajatus-/käytösmalli heijastuu myöhemmin muihinkin elämäntilanteisiin ja taas alkaa sama rumba uudelleen.
Kun ette ole naimissa eikä teillä ole lapsia, niin laita mies mäkeen. Et sinä ole millään muotoa velvollinen elättämään häntä. Tuo ärsytyksesi vuosien myötä vaan lisääntyy. Ajattele nyt itseäsi äläkä roiku suhteessa, mikä ei anna sinulle mitään.
Ongelma ratkeaa kyllä, kun hänelle tulee kotiin työtarjouksia, joita on haettava. Tuskin mies saa edes toimeentulotukea, ap:n tulot vaikuttavat, sitten joudut kustantamaan lähes kaiken. Avopuolison tulot otetaan huomioon toimeentulotuessa, asuntotuessa.