-SYYSKEIJUT- maanantaihin :)
Kommentit (37)
[color=Coral1] Hurjasti onnea! :) [color=DarkOrange1][size=6]♥[/size]
Meillä näyttää olevan synttärit samalla viikolla. Itsellä on 29.3. Niin se aika menee vaan hurjaa vauhtia...
inkuli
Poitsu päikkäreillä, ruoka uunissa, pyykit koneessa ja nyt aikaa kirjoitella.
Alushousuista on ollut juttua. Viime raskaudessa käytin samoja alushousuja kuin ennen raskauttakin. En osaa tavallisia alushousuja käyttää, ainoastaan string mallisia. Saas nähdä pärjäänkö sellaisilla koko raskaus ajan. Mahan yli tulevia alushousuja en voi edes kuvitella laittavani päälle.
Äitiysvaatteista. Oon kaksi mammapaitaa ostanut ja muuten käytän samoja paitoja kuin ennen raskautta. Mulla on vaan yhdet mammahousut (omat menee onneks vielä jalkaan), mutta niitä pitäis lisää ostaa. En vaan oo kivoja löytänyt. Mulle ei se mahan yli tuleva malli istu yhtään, niissä tulee tosi ahdistunut olo. Ostin poitsua odottaessa mammahaalarit ja käytin niitä tasan kerran, eivät olleet mun makuun. Mahaa ei vielä huomaa juurikaan.
Supistuksista: mulla on niitä myös ilmaantunut. Mietin tossa juuri että ei kai ne vaan ole vakavia. Ovat kyllä täysin kivuttomia. Poitsun kanssa ei ollut minkään näköisiä supistuksia vasta kun viikko ennen syntymää.
Jotain muutakin piti kirjoittaa mutta en muista mitä.
Nyt meen hetkeks lepäämään.
Öttis, poitsu & masutoukka rv 16+5
Hei!
Ja onnea Skorpionille avioitumisesta!
Kuulostelin eilen illalla ja uudestaan tänä aamuna, taitaa tuntua jo vauvelin liikkeet. Ei ainakaan ollut ilmavaivoja saman aikaisesti, joten kaipa se vaavin verryttelyä. Ihanaa, jos voisi olla varma siitä, niin tietäisi sitten mitä pikkuiselle kuuluu.
Minulle on vahvistunut poikafiilis, nimikin putkahti loppuviikosta mieleen ihan kirkkaana. Sitäpaitsi huomaa että toinen kolmannes on alkanut koska tukka kiiltää ja iho on virheetön alun karmean aknen jälkeen, eikös nämä merkit myös tue poikaa?
Töissä on hirveä tappotahti meneillään, tekisi mieli jäädä saikulle lepäämään. Ensi viikolla on sairaalassa käynti ultrassa, jospa siellä keskustelisi asiasta. Tuntuu niin turhalta väsyttää itsensä ja kohta alkaa kärsiä supistuksista. Rautaa olen aloittanut nappailemaan että saisi hb:tä ylöspäin.
Mammavaatteita pitäis ehtiä ostamaan, housuista menee just ja just nappi kiinni, onneksi tänne keski-suomeen on tullut monta uutta liikettä jotka myy äippävaatteita.
Terkkuja kaikille,
Ruusunen ja pikku ruu 14+3.
minä löysin yhden hameen ihan tavallisten vaatteiden osastolta H&M:n alennusmyynnistä, jossa oli tosi leveä resori vyötäröllä, uskoisin sen mahtuvan varmaan pitkälle kesään ihan mukavasti päälle. muutenkin on aika helpottavaa vaatteiden kannalta, että vaikkei tulisikaan hellekesä, ei kuitenkaan tarvitse vatsan takia ostaa esim. uutta toppatakkia jne.
vaikea ajatella ostavansa mitään äitiyssukkiksia tai -pikkuhousuja, mutta varmasti sekin vaihe tulee.. kesällä toivon että voisi olla mekko päällä mahdollisimman paljon, ei olisi niin paljon huolta sopivien housujen löytämisestä!
oletteko kuulleet suositusta, jonka mukaan raskausaikana tulisi välttää yrttien ym. säännöllistä käyttöä? ystäväni, joka on kovin innoissaan raskaudestani, kertoili että esim. piparmintun, inkiväärin ja jalosauramon käyttäminen ei ole suositeltavaa. näitähän toki on vaikka miten paljon liikkeellä, mutta ravitsemusterapeuttinikin oli sitä mieltä, että yrttejä tulisi välttää.
suositus perustui hänen mukaansa juuri siihen, että normaalitilassa terveelle aikuiselle niistä on lähinnä enemmän tai vähemmän selittämättömiä positiivisia vaikutuksia, mutta raskaana ollessa jokin tuntemattomampi seuraus voisi vaikuttaa vauvaan. itse olen jättänyt jokapäiväisen yrttiteenjuonnin pois, mutta herbamare-suolaa olen kyllä ruokaan lisännyt.
muutenkin ihan tavallinen terveellinen ruoka kyllä pitää mielikuvituksen mielestäni hyvin kurissa, ennemminkin itse stressaan siitä tuleeko liikaa rasvaa/suolaa/sokeria, vaikka siihenkään tuskin mitään todellista vaaraa on olemassa.
oon kuullut että mitään yrttivalmisteita ei suositella raskauden ja imetyksen aikana. Ja neuvolassa sanottiin että luontaistuotteiden (no yrteistähän nekinvalmistettu :)) käyttöä tulisi myös välttää. (Itse syön jättihelokkia, se ei ollut varsinaisten kiellettyjen listalla.) Kai se perustuu siihen ettei niiden vaikutuksia yleensä/sikiöön ole tutkittu. Eihän sitä tosissaan tiedä miten kaikki esim. hormooni yms. muutokset muuttavat vaikutusta.
Yrttiteetä en välttämättä joisi, mutta en mä kyllä yrttisuolaa sentään vaaraksi ajattele, siinä kuitenkin määrät niin pieniä.
Tänään oli sitten se kovasti odotettu ja jännitetty kontrolliultra..
Olin varautunut kuulemaan edelleen huonoja uutisia, mutta silti oli aivan kauhea pettymys kun niitä tuli.. ;( Verta kohdun limakalvon alla ed paljon, vaikka sitä on tullut jo viis päivää sieltä pois (to terva vuoto loppu) ja viime yönä alko uudestaan. Vauva kovasti vikutteli, eikä ollenkaan tiedä miten suuressa vaarassa koko ajan on. Päivä kerrallaan ed mennään ja toivotaan, mutta pelätään. Lri sanoi, että tampereella on tälläisiä tapauksia pari vuodessa, toisilla käy hyvin, toisilla huonosti. Oli niin paha mieli ultran jälkeen, että kävin ostamassa esikolle 100eurolla vaatteita..iik.. Vauvallekin olin ajatellut jotain ostaa, mutta sitten en pystynytkään, kun tuli itku. Jos sitten ei tulekaan sitä pientä käyttäjää.. Nyt harmiittaa, kun en ostanut, tuntuu kuin olisin menettänyt jo toivon vauvasta, enkä ole. On vaan niin kova pelko vauvasta, joka hetki. kohtu voi tulehtua millä hetkellä tahansa ja sitten ei ole mitään tehtävissä. Millä ihmeellä pidän pöpöt sieltä pois. Nyt kun verta tulee, on reitti kohtuun koko ajan auki.
Liikkeitä tunnen lähes joka ilta, mutta en aina ja se aiheuttaa hirveää ahdistusta. Vauva onneks kasvaa koko ajan eli jospa liikkeet kohta tuntuis jo paremmin. Tänään oli 123g!
Että sellaista tänne..
Stenval 14+6 (ultran mukaan 15+4, muttta heitto niin vähän, että vanhassa pysytään)
Ensinnäkin Skorpionille onnittelut avioitumisen johdosta!
Stenvallille kovasti tsemppiä ja jaksamista!!! Toivottavasti kaikki menisi riskeistä huolimatta hyvin!!!! Onneksi vauvelilla on ainakin tällä hetkellä kaikki kunnossa ja hyvin on kasvanut. Olikos siihen joku selitys, mistä se veri on kohtuun tullut? Aika monillakin on hematooma, mutta onko tämä sinun juttusi eri kuin se?
Itse kävin tänään neuvolassa kuunteluttamassa sydänäänet, kun usko meinaa aina loppua, kun ei niitä liikkeitä ole tuntunut varmaan pariin viikkoon. Hienostihan ne sydänäänet kuului. Syke vaihteli välillä 157-170 ja välillä vauveli meni doppleria karkuun. Nyt nuo äänet kuului jo tosi ylhäältä, ihan navan alapuolelta kuului kaikista selvimmin. Jospa tässä taas viikon pärjäis. Ensi viikon tiistaina onkin taas jo neuvola-aika ja sekin varattiin oikeastaan vaan sen takia, että saa taas kuunnella sydänäänet. Voi minua epäuskoista... No, onneksi liikkeet kohta jo varmasti tuntuu säännöllisesti, niin saa sitten aina mielenrauhan.
Mut nyt lapsia ruokkimaan. Ja täytyy nyt lähitunteina itekin tankata, kun joudun sen sokerirasituksen takia paastoamaan 12 h.
neronja rv16+1
Kiitos tsempistä, taas ;) Pari vkoa sittenkin tsemppasit ja hyvin tuntu auttavan.. :)
Verenvuoto on tullut kohdun limakalvon alle tuntemattomasta syystä ja esim se voiko uusiutua on ? Ilmeisesti tämä on jotenkin eri asia kun se, että kohtuun tulee hyytymä, koska olen niistä kuullut ja musta niillä vauvoilla kuitenkin on hyvä ennuste. Mutta mulla veri siis limakalvon alla, joten kai se jotenkin erilaista on.. Tiedonhalu on valtava, mutta mistään sitä ei löydy. Lääkärikin on asiansa osaava, mutta aina kovasti pahoittelee sitä, kun kysymyksiin ei osaa vastata, kun tämä on kuulemma niin tuuri peliä. Ja jotenkin menee niin lukkoon, kun kuulee huonoja uutisia, ettei osaa edes kysyä. Ja toisaalta lääkäri ei osaa kuitenkaan vastata, kiva yhtälö ;)
Ihanaa, että pääset vauvan sydänääniä kuunteleen niin halutessasi, kun se kuitenkin on ainoa tapa tietää mitä navan alle kuuluu, kunnes liikkeet tuntuvat niin hyvin, että niistä uskaltaa jotain päätellä. Syöhän nyt urakalla, 12 tunnin paasto ei kuulosta mitenkää mukavalta..
Stenval 14+6
Niin ja Skorpionille onnitteluja, vaimona 8kk olleena voin vakuuttaa, että tämä on ihan mukavaa :)
Stenvallille kovasti paljon voimia ja positiivista mieltä!!!! Tuollainen jatkuvassa epätietoisuudessa eläminen on kyllä varmasti todella raskasta ja kuluttavaa, toivotaan että kaikki kääntyisi parhain päin mahd. pian ja saisit kunnolla nauttia raskaudestasi. Vauveli kuitenkin on jaksanut kasvaa - hyvä juttu!!
Skorpionille paljon onnitteluja!! =)
Joku mainitsi nuo mammasukkikset, ite olen sellaiset jo ostanut kun alkoi tuo vatsa kasvaa ja tavalliset sukkikset tuntui ahdistavan. En sitten tiedä ovatko nämä sen ihmeellisemmät, jossain kohtaa tuntuvat ihan hyviltä ja jos valuvat tms. niin ahdistavat :/ No, toivotaan, että kevät tulee nopeasti ja voi heittää sukkikset nurkkaan kokonaan :)
Aika monella tuntuu olevan ultra tällä viikolla, ylihuomenna olisi meidän vuoro - jännää! Tietääkö muuten joku tuntuvatko liikkeet aikaisemmin kun on kyse kaksosista?? Itse en ole vielä mitään huomanut, mutta olenkin ensisynnyttäjä eli en kauheasti ole edes niitä vielä yrittänyt bongaillakaan.
Jaaha, täytyy varmaan mennä herättelemään ukkoa päiväuniltaan imurointihommiin, kun vieraita tulossa jonkin ajan päästä :)
Mukavaa viikonalkua kaikille keijuille!!
:) elaine + papu ja ässä rv 12+6
Skorppionille onnittelut! on se naimisissa olo kivaa! Ainakin näin aluksi... Mullakin on vasta kolmekuukautta kokemusta.
Stenval: En tiedä, että auttaisko juominen...? Jos silleen saisi niitä pöpöjä pois huuhdeltua? Ainakin tavalliseen virtsatientulehdukseen se auttaa. Mullekin sanottiin kun vuotoja oli, että on helppo saada virtsatientulehdus kun on raskaana, mutta kun juo paljon päivittäin, niin se ei varmalla tule. Eli joisin ihan litroittain, ei siitä ainakaan haittaa ole. Toivottavasti menee kaikki hyvin.
Seirana 15 +3
Skorpionille lämpimät onnittelut! Meillä tulee toukokuussa neljä vuotta yhdessä täyteen ja syyskuussa neljä vuotta avioliittoa :)
Stenvalille paljon halauksia! Kurjaa, kun pitää koko ajan pelätä pahinta, eikä voi täysillä nauttia. Toivottavasti kaikki päättyy hyvin!
Mies tuli julmetun pahalla päällä kotiin ja tuli niin pahaa tekstiä suusta, etten ole sille sen koommin puhunut. Huoks.
Porenn ja Pimpula rv 16
Tinah kyseli supistuksista. Mulla ei muuten ole vielä ollut supistustuntemuksia paitsi viime perjantaina, kun tuo masu vaikutti aivan yhtäkkiä esiinpullahtaneelta, niin oikeastaan koko perjantain tuntui aivan kuin olis sellainen kestosupistus päällä. Siis sellainen kivuton. Mitä olen lueskellut, niin joillakin saattaa supistuksia tulla jo rv13 lähtien, mutta silti raskaus etenee ihan normaaleille viikoille.
Stenval, mystiseltä kuullostaa tuo kohdun limakalvon alle kertynyt veri. Osaiskohan muuten Aydin Tekay vastata, jos kysyisit asiasta? Tiedätkö ne Tekayn nettisivut? Toisaalta se kyllä välillä vastaa tosi töksäyttäen tai ei ota asiaa niin vakavasti, mutta ainahan voisi kysyä. Tässäpä onkin sinne osoite: http://www.tekay.fi/index.php. En tiedä, oletko koskaan ollut homeopatian kanssa tekemisissä. Tulee vaan mieleen, että löytyisköhän sitä kautta keino välttää mahdollista tulehdusta tai muita komplikaatioita. Itse olen käyttänyt homeopatiaa myös raskausaikana eikä siitä ole ollut ainakaan haittaa. Mutta nämä nyt oli vaan tällaisia ehdotuksia :-).
neronja rv16+1
neronja:
Mitä olen lueskellut, niin joillakin saattaa supistuksia tulla jo rv13 lähtien, mutta silti raskaus etenee ihan normaaleille viikoille.
Tarkoitin tietysti sellaisia kivuttomia harjoitussupistuksia. Kivuliaat supistukset on sitten asia ihan erikseen.
olette kertakaikkiaan ihania.. Kyllä se niin on, että mielen purkaminen auttaa, kun siihen saa vielä niin ihanan lämpöisiä vastauksi kuin teiltä saa.. Kiitos syyskeijujen äidit :)
Seirana; hyvä vinkki se veden juominen. Teen niin, mullakin on joskus nuorempana ollut pissatulehduksia ja sillon muistankin, että vedenjuontia suositeltiin. Ja se tosiaan huuhtelee rakkoa, joten ainkaan sinnepäin ei menisi pöpöt ja sieltä karkaisi vielä pahemmille reiteille. Kiitos vinkistä!
Neronja; ai, sieltä tekaysta voi kysellä, sinne siis heti täältä.. On vielä aikaa muotoilla kysymystä ennen csi:n leffaa. Hyvä vinkki, katsotaan minkä tuomion ne antaa. Ja homeopatia ajatus laitettu hatun alle hautumaan, tutustunpa heti siihenkin asiaan.
Nyt jo vähän paremmalla mielellä, mutta kyynel edelleen silmissä oleva Stenval 14+6
Mulla oli ekaa odottaessa hiivatulehduskierre ja tätä kolmatta odottaessa on ollut jo kolme, joten tässä vinkkiä sen tulehduksen välttämiseen :) Juominen auttaa siihenkin vähän, jos nyt oikein muistan, puolukkamehu taisi olla ykkösvaihtoehto. Lisäksi alushousut puuvillaa ja ilmakylpyjä olisi hyvä ottaa välillä. Ja tietysti huolehtia puhtaudesta eli suihkuttelua iltaisin.
Nuo nyt ainakin tulivat ekana mieleen, toivottavasti niistä on jotain apua!
Porenn ja se pikkuinen Pimpula rv 16
Skorpioni 76: Onnittelut tuoreelle rouvalle! Vielä ei masu ollut tiellä häissä, vai kuinka? Miten jaksoit hääpäivän? Toivottavasti kaikki meni hyvin.
inkuli