Sossutuen siirto Kelaan lisäsi kontrollia
Eli kävi päinvastoin kuin odotettiin. Ei menty perustulon suuntaan, vaan lisääntyneeseen kyttäykseen. Nyt vaaditaan työnhakusuunnitelmaa jatkohakemukseen. Kaupungin sossu ei ikinä vaatinut sellaista.
Kommentit (42)
No eikös tuo ole itsellesi hyväksi? Vai oliko tarkoitus kuitenkin lusmuilla? Tai selitätkö mitä meinasit? Olen käsittänyt, että suunnitelmat tehdään sieltä veronmaksajien piikistä työmarkkinoille tai opiskelemaan pääsemiseksi.
Muistan aikoinaan jonkun pösilön kysyneen täällä, että miten toimin, kun haluan koDINhoidontuen lisäksi työmarkkinatuen? Töihin ei ollut kuulemma ollenkaan halukas. Jössös vaan ja onneksi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Mee töihin
Voisitko antaa ap:lle vähän yksityiskohtaisempia neuvoja?
Kaupungin sossulle riitti, että kertoi ilmoittutuneensa työttömäksi ja näytti kuvakaappauksen vastaanottoilmoituksesta. KELAssa tiedetään, että moni jättää leikin siihen eli ei koskaan vastaa TE-toimiston puheluun tai tee suunnitelmaa, koska samat rahat saa toimeentulotukena. Onneksi on edes yksi instanssi, jossa tähän on herätty. Kunnassa moni sossu ei naamatusten uskalla muuta kuin luvata rahaa, KELAn kanssa ei ole vastapuolella ihmistä, jota ryhtyä uhkailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mee töihin
Laitan tähän perään yhtä typerän kommentin: "No mites meni niinku omasta mielestäs"?
Silloin kun olin sossuna, niin meillä joka aamu soitettiin työkkäriin ja kysyttiin listana kaikkien pöydällä olevien työttömien työnhakutiedot. Kelassa ei varmaan ole aikaa tehdä näin (ja viehän se aikaa työkkärin puolellakin). Tässä kyllä kaikkia helpottaisi yhteinen tietokanta. Joka tapauksessa työnhakua on aina valvottu ja tullaan valvomaan, koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Toimeentulotukea voidaan myös leikata, jos työnhaku on laiminlyöty.
Toimeentulotuen siirtäminen Kelalle vaikutti hyvältä idealta, mutta sen käytännön toteutus on ollut katastrofi.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen siirtäminen Kelalle vaikutti hyvältä idealta, mutta sen käytännön toteutus on ollut katastrofi.
Mä ajattelin samaa. Tosin itselläni ei ollut kokemusta työttömyydestä eikä toimeentulotuesta aiemmin. Koin työttömyyden muutenkin niin itsetuntoa laskevana. Suurin ongelma oli Kela ei korvannut niitä lääkkeitä jotka ovat välttämättömiä. Myin kirpparilla maksaakseni add-lääkkeeni. Sen ajankin olisin voinut käyttää työnhakuun.
Ainoa mikä tässä on hyvä puoli on se, että nyt kiirehdin töihinpääsyä. En halua enää nöyryytystä jo valmiiksi lannistettuun itsetuntoon.
Kyllähän sen jo tiesi. Mulla on kelasta pelkkiä huonoja kokemuksia. Onneks en kuitenkaan ole ttt-asiakas enää ja en ehkä enää koskaan.
Kyllähän se montaa harmittaa kun ennen toimeentulotuessa oli merkitystä silläkin miten tuttuja oli virkailijat, miten hyvin osasi valitella ja miten pidetty asiakas oli. Ja nyt ei olekaan, kaikki on samalla viivalla ja kaikille samat lainmukaiset vaatimukset. Yhyy.
Jos työtön työnhakija aktiivisesti kieltäytyy hänelle osoitetuista toimista niin ei hänen kuulukaan saada täyttä toimeentulotukea korvaamaan työttömyysrahaa. Moni kunta on tästä lipsunut ja on ollu lemmikkejä jotka on saaneet vuosien ajan täyttä toimeentulotukea ihan automaationa asioimatta koskaan te-keskuksessa. On ihan oikein että siinä minimisosiaaliturvassakin on eroja sen mukaan miten paljon ihminen itse tilannettaan vaikeuttaa, anteeks vaan. Töitä ei ole mutta teen parhaani, olen kuntouttavassa työtoiminnassa mukana ja koen että autan yhdessä aivan liian tiukoilla resursseilla pyörivässä yksikössä. Koen myös että on oikein että minä saan vähän korkeamman sosiaaliturvan kuin joku muu joka viettää päivät ryypäten tai pelaten.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin sossulle riitti, että kertoi ilmoittutuneensa työttömäksi ja näytti kuvakaappauksen vastaanottoilmoituksesta. KELAssa tiedetään, että moni jättää leikin siihen eli ei koskaan vastaa TE-toimiston puheluun tai tee suunnitelmaa, koska samat rahat saa toimeentulotukena. Onneksi on edes yksi instanssi, jossa tähän on herätty. Kunnassa moni sossu ei naamatusten uskalla muuta kuin luvata rahaa, KELAn kanssa ei ole vastapuolella ihmistä, jota ryhtyä uhkailemaan.
No höpö höpö. Ongelma on se että Kelan toimiston aula on kuin Intian basaari, ei siellä ainakaan lapsen kanssa odotella tuntikausia. Toinen vakava asia on tiettyjen lääkkeiden muuttuminen asiakkaan itsemaksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Eli kävi päinvastoin kuin odotettiin. Ei menty perustulon suuntaan, vaan lisääntyneeseen kyttäykseen. Nyt vaaditaan työnhakusuunnitelmaa jatkohakemukseen. Kaupungin sossu ei ikinä vaatinut sellaista.
Mitä olet tehnyt että sitä vaaditaan? Ei ole nimittäin sellaista minulta kyselty kertaakaan vaikka tein jo huhtikuun hakemuksenkin. Eli vaaditaanhan sitä varmaan jos on aiemmin kieltäytynyt osoituksista ja lekotellut tt-tuella. Missä peili?
Ap, neuvotkin sinun kuuluu selvittää itse. Ihan itse.
Kelasta saa kyllä samat perustuet kuin soskusta mutta samat ongelmat. Kaikkia juttuja ei osata huomioida ja niistä joutuu tekemään valituksia. Se on aika perseestä että hakijan pitää tietää paremmin kuin tuen myöntäjän.
Eniten vituttaa käydä töissä ja joutuu silti hakemaan tukea. Kyllä saisi olla laki että palkan pitää olla vähintään sen verran että pärjää ilman tukia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se montaa harmittaa kun ennen toimeentulotuessa oli merkitystä silläkin miten tuttuja oli virkailijat, miten hyvin osasi valitella ja miten pidetty asiakas oli. Ja nyt ei olekaan, kaikki on samalla viivalla ja kaikille samat lainmukaiset vaatimukset. Yhyy.
Jos työtön työnhakija aktiivisesti kieltäytyy hänelle osoitetuista toimista niin ei hänen kuulukaan saada täyttä toimeentulotukea korvaamaan työttömyysrahaa. Moni kunta on tästä lipsunut ja on ollu lemmikkejä jotka on saaneet vuosien ajan täyttä toimeentulotukea ihan automaationa asioimatta koskaan te-keskuksessa. On ihan oikein että siinä minimisosiaaliturvassakin on eroja sen mukaan miten paljon ihminen itse tilannettaan vaikeuttaa, anteeks vaan. Töitä ei ole mutta teen parhaani, olen kuntouttavassa työtoiminnassa mukana ja koen että autan yhdessä aivan liian tiukoilla resursseilla pyörivässä yksikössä. Koen myös että on oikein että minä saan vähän korkeamman sosiaaliturvan kuin joku muu joka viettää päivät ryypäten tai pelaten.
"Pidettyjä asiakkaita" , "tuttuja virkailijoita"
Entä jos ei ole hakenut kuin kerran tt-tukea sossulta. Entä jos sinä et ole työkyvytön? Entä jos nimenomaan Te-toimisto sanoo, että panosta työkokemuksellasi ja koulutukseltasi oikeisiin työpaikkoihin. Että ongelma on nyt kohtaselätetty burn out ja lannistettu itsetunto.
Että meillä jokaisella on oma tarinamme ja halu hoitaa elämämme mahdollisimman hyvin. Ja se että toista kuuntelee ja kohtelee hyvin nostaa myös kyseisen henkilön rohkeutta hakea töitä! Ja se tulee yhteiskunnalle lopulta edullisemmaksi kuin syrjäyttäminen.
Millaiseksikohan kelan sotkut menevät kesällä ja syksyllä kun sinne pärähtää kymmenien tuhansien opiskelijoiden asumistukihakemukset.
Ja tuki anotaan vähintään vuoden välein uudestaan. Ja pienetkin tulonmuutokset pitää aina ilmoittaa jne.
Ihan perseestähän tämä Kelan touhu on nyt kaikenkaikkiaan. Puhelimitse ei saa yhteyttä, hakemuksia ei ehditä käsitellä eikä päätökset tule lähellekään ajallaan.
Opiskelen kokopäiväisesti suht todennäköisesti työllistävään ammattiin (lähihoitaja), samalla teen oman alani keikkatöitä ja olen pienen lapsen lähivanhempi. Vanhemmuudesta johtuen keikkatöitä ei voi ottaa vastaan niin paljon, kuin haluaisi (vaikka lapsi onkin isällään suht usein, mutta vuorojahan ei voi itse valikoida etukäteen).
Tuntuu turhauttavalta tehdä niska limassa hommia joka suuntaan tienaamatta itse elantoaan ja joutumalla elämään valtion tuilla, vaikka ei tässä lepopäiviä ja lökölomia pidetä. Ja se sitten taas tuntuu ahdistavalta, kun niitä rahoja ei välttämättä saa, siitä seuraa taloudellinen ahdinko joka taas lisää stressiä ja huonovointisuutta, joka alentaa opiskelu- ja työmotivaatiota siten, että ahdistus ja stressi vaikuttavat kokonaisvaltaisesti.
En malta odottaa, että saan itse tienata omat rahani. Nyt jo kauhulla odotan kesää, kun luojan kiitos pääsen töihin mutta syksyn koittaessa alkaa vika vuosi opintoja eli tukihelvetti jatkuu - ja siitäkös riemu repeää kun kesätöiden tuloja ruvetaan Kelassa laskeskelemaan. Eli varmaan työnteon seurauksena olen kahta kauheammassa jamassa, kun sen 1600e/kk pitäisi varmaan Kelan mukaan riittää useammalle kuukaudelle elannoksi.
Helkkari, mä sanon. Ei se sossupummin elämä mitään juhlaakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin sossuna, niin meillä joka aamu soitettiin työkkäriin ja kysyttiin listana kaikkien pöydällä olevien työttömien työnhakutiedot. Kelassa ei varmaan ole aikaa tehdä näin (ja viehän se aikaa työkkärin puolellakin). Tässä kyllä kaikkia helpottaisi yhteinen tietokanta. Joka tapauksessa työnhakua on aina valvottu ja tullaan valvomaan, koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Toimeentulotukea voidaan myös leikata, jos työnhaku on laiminlyöty.
Tämähän on outoa. Asiakkaan asioiminen te-toimistossa ei ole viranomaisten välillä liikuteltavaa tietoa, tieto menee vain maksajalle. Nykyisin Kelalla on oikeus siirtää tietoa pitkäaikaistyöttömistä seuraavalle maksajalle eli kunnalle, mutta enpä ole ennen kuullut, että työkkäristä annetaan puhelinsoitolla tietoa siitä, onko joku asiakkaana vai ei.
Toisaalta meillä on jo nyt yhteinen tietokanta asiakkaista eli Kela ja kassat saavat te-toimistosta lausunnot maksamista varten. Valitettavasti ensimmäinen maksava lausunto on hyvin lyhyelle ajalle, koska niin moni asiakas ei halua suunnitelmaa vaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Töitä ei ole mutta teen parhaani, olen kuntouttavassa työtoiminnassa mukana ja koen että autan yhdessä aivan liian tiukoilla resursseilla pyörivässä yksikössä. Koen myös että on oikein että minä saan vähän korkeamman sosiaaliturvan kuin joku muu joka viettää päivät ryypäten tai pelaten.
Työstä, mitä kuntouttava työtoimintakin on, kuuluisi saada palkkaa, eikä sosiaaliturvaa.
Mee töihin