Voiko jättää 14 v yksin yhdeksi yöksi?
Kyse 14 v tytöstä, joka on kiltti ja luotettava ja omatoiminen. Nyt on niin, että menen toimenpiteeseen toiseen kaupunkiin jonne tarvitsen saattajan (oma mies lähtee) ja on pieni mahdollisuus, että joudun jäämään yöksi sairaalaan. Tyttö sanoo, että ei halua Mummoa tai ketään muutakaan meille. Saako siis lapsen jättää yöksi yksin?
Kommentit (49)
Etköhän sä lapsesi tunne. Turha täältä on kysellä, saat vaan kuraa niskaas.
Tottakai voi. Itse olin tuota nuorempana lähes kaikki yöt yksin, kun äiti teki yötyötä, ja mainiosti pärjäsin. Toki tytöllä on hyvä olla jokin numero, johon voi soittaa, jos alkaa pelottaa / tulee hätä, ja jos on tuttu naapuri, niin tälle voi kertoa, että tyttö on yksin.
Mieti nyt vähäsen. 14-vuotias ei ole enää mikäään 6-vuotias, joka ei pärjää. Totta kai voit jättää tuon ikäisen yöksi yksin. Ja jos on vielä "kiltti ja luotettava ja omatoiminen", niin miksi ei. Kunhan jääkaappissa on jotakin syötävää / jotain mistä voi laittaa ruokaa, niin pärjää varmasti ihan hyvin.
☭ 7217 ☭
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tietenkin, mutta jos onkin olemassa joku sosiaalipuolen suositus, että esim lasta ei saa jättää yksin, jos ei ole yli 16 vuotta. Mutta näin ei siis ole. -ap
Vierailija kirjoitti:
Voi jäädä. Saisiko vaikka kaverin seuraksi?
Yhen baarikaverin ajattelin pyytää kun sain mieheltä numeronkin, sen kylä kysyin että oli nopein keino hävitä paikalta
Lastensuojeluilmoitus tehty ap:sta. Etkö häpeä hylätä pikkulasta yksin kotio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen tietenkin, mutta jos onkin olemassa joku sosiaalipuolen suositus, että esim lasta ei saa jättää yksin, jos ei ole yli 16 vuotta. Mutta näin ei siis ole. -ap
No ei ole mitään suosituksia.
Voit jättää tuossa tilanteessa, t. Sosiaalityöntekijä
Voit. Jos mahdollista, anna tytön ottaa kaveri yöksi. Antaa turvallisuuden tunnetta. Ja sovi jonkun tuttusi kanssa, että tyttö voi soittaa ja pyytää apua, jos tulee jokin hätä, jota miehesi ei voi puhelimitse selvittää.
PS: en tosin nyt ihan ymmärrä, miksi miehesi ei voi tulla kotiin yöksi ja hakea sua seuraavana aamuna sairaalasta. Tuhansiakin kilometrejä etäisyyttä...? Meinaan jos miehesi pitäisi yöpyä hotellissa, niin on se todennäköisesti halvempikin tulla kotiin yöksi.
Minä olin 14-vuotiaana kesäisin monesti viikot yksin maalla.
Itse en jättäisi, mutta tiedän olevani niuhomutsi.
Mä olin ekoja kertoja yksin yötä kotona just 13-14 vuoden tienoilla ja mun mielestä se oli tosi jännää ja siistiä. Ei siis mitään huolta etteikö olis pärjännyt, jotain herkkuruokaa vaikka jääkaappiin tai rahaa jolla tilata pitsaa / käydä mäkkärissä niin varmasti lapses pärjää. Voit tietty ehdottaa jos ottaisi jonkun kaverin yökylään jos luotat ettei siellä mitään bileitä ruveta järjestään. No - minä ja kaverithan todellakin järjestettiin, mutta kyllä myös sitten seuraavana aamuna herättiin aikaisin siivoamaan niin, että kämppä oli tuplasti siistimpi mitä ennen kun vanhemmat lähti :D
Vierailija kirjoitti:
Voit. Jos mahdollista, anna tytön ottaa kaveri yöksi. Antaa turvallisuuden tunnetta. Ja sovi jonkun tuttusi kanssa, että tyttö voi soittaa ja pyytää apua, jos tulee jokin hätä, jota miehesi ei voi puhelimitse selvittää.
PS: en tosin nyt ihan ymmärrä, miksi miehesi ei voi tulla kotiin yöksi ja hakea sua seuraavana aamuna sairaalasta. Tuhansiakin kilometrejä etäisyyttä...? Meinaan jos miehesi pitäisi yöpyä hotellissa, niin on se todennäköisesti halvempikin tulla kotiin yöksi.
Yliopistolliseen sairaalaan jonne minun pitää mennä, on matkaa yli 600 km. Kaikki eivät asu ihan ääressä kaikkea.. -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kuvittelet, että kaikki vuorotyötä tekevät yksinhuoltajat selviytyvät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kuvittelet, että kaikki vuorotyötä tekevät yksinhuoltajat selviytyvät?
En suostuisi tekemään siinä tapauksessa yövuoroja. -ap
Ei se tyttö ole yksin, minä olen sen seurana. T:Reiska 43v
Mielestäni on ihan hyväkin jättää teinejä yksin kotiin. Se on mielestäni aikuistumisen opettelua. Omassa kodissa yksin esim. yhden yön oleminen on arvokasta kokemusta nuorelle. Ainakin itsestäni tuntui nuorelta kivalta ja jännältä jäädä yksin kotiin.
Tietenkin päätökset ja ratkaisut tehdään yksilökohtaisesti.
Riippuu tietysti yksilöstä. Itse 14-vuotiaana toimin perhepäivähoitajan sijaisena kesän. Yksilöllistähän kaikki on. Itse olin raskaana 14- vuotiaana raiskauksen jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietysti yksilöstä. Itse 14-vuotiaana toimin perhepäivähoitajan sijaisena kesän. Yksilöllistähän kaikki on. Itse olin raskaana 14- vuotiaana raiskauksen jälkeen...
Kenet raiskasit?
Voi jäädä. Saisiko vaikka kaverin seuraksi?