****Hyvää maanantaita, HUHTIKUISET****
Varhaista maanantai-aamua!
Ajattelin itsekin aloittaa pinon, kun kerran täällä valvon...
Yöunista ei tietoakaan, ainakaan vielä.
Mutta ennen omia kuulumisia; oikein ihanat vauvaonnittelut Ellille!!!=)
Kyllä varmasti ihanaa saada se oma pieni nyytti rinnalle, täällä myös jo kovin malttamattomina odotellaan; kuten jo varmasti moni muukin huhtikuinen!
Oma napa on nyt voinut ihan hyvin. Eilen illalla sitten siinä tv:tä katsellessa tuli sellainen kummallinen olo, mitä ei vielä ennemmin ole ollut.
Alaselkää vihloi ihan tosissaan, säteili sieltä takareisiin, alamaha oli kova lähes koko ajan.
Minä sitten jo aivan hölmönä, että olisikohan nämä niitä kovia supistuksia sitten....?!
Vessassa sain hypätä pariin otteeseen tyhjennyksellä, olo alkoi olla jo yötä kohti kipeäkin!
Selkävihlontaan auttoi hieronta, ja lantion pyörittely. Seisaallaan jos kauan aikaa olin tai kävelin, niin kivut vain pahenivat!
Loppua kohti alkoi alavatsallakin tuntua jo...
Kovilta menkkakivuilta tuntui jo, tosin noin kovin ne ei ole koskaan selän puolella mulla tuntuneet!
Tätä jatkui kovana kipuiluna noin nelisen tuntia, jonka jälkeen alkoi helpottamaan niin, että sain hetkeksi torkahdettua!
Ihan käsittämättömän kova väsy tuli kaiken tuon jälkeen!
Nyt olenkin sitten tämän yön torkkunut ja heräillyt sitten välillä näihin " supistuksiin?" , tosin ne eivät ole enään lainkaan niin kovia, kuin illalla.
Alaselkä on vain kipeä edelleen, tais mennä jo johonkin kramppiin tuon iltaisen jäljiltä, mistä johtuen sängyssäkin hyvän asennon löytäminen on yhtä tuskaa!
Saa nyt sitten nähdä rauhoittuiko tilanne pitkäksikin aikaa...?
Muuten vauva liikkuu nytkin reippaanlaisesti.
Jännittää vain mikähän tilanne mahtaa nyt olla, kun muutenkin on kohdunsuu ollut jo auki kolmisen senttiä (supistaessa sen sentin) ja kohdunkaulaa on ollut jäljellä 2,5cm...
Saako tässä ruveta pelkäämään, että seuraavat supistukset alkavat niin ärhäkkäästi, ettei edes sairaalaan pian ehditä, vaan miehen pitää alata täällä kotona kätilöksi!=/
Että tälläistä tänne! Nyt vain jännityksellä odotellaan edelleenkin mitä seuraavaksi tapahtuu!=)
Nyt koitan taas mennä torkkumaan, josko sitä saisi vielä unenpäästä jotenkin edes kiinni!
Peron 36+4
Kommentit (36)
Laiskajaakko se täällä taas kirjoitteleen,luen lähinnä muiden kirjoituksia... Nyt alkoi niin sapettaa tämä oma olo, eli halusin myös purkaa tuntojani teitille ja kysellä myös muilta vointia. Onko täällä yhtään sellaista, joka olisi koko armaan raskauden kärsinyt flunssa- ym. oireista? Täällä yksi ilmoittautuu... Voi viulu, ihan koko raskauden olen ollut kipeä. Kuukauden sisällä mulla on punktoitu poskiontelot kolmesti, viimeksi viikko sitten. Tänään menin taas lääkärille, kun olo on järkky, niistän alituiseen, korvat poksahtelee ja paukkuu, yskin kuin hevonen.... sain sitten vihdosta viimein antibioottikuurin, kun mullla on mm.korvatulehdus. Tähän saakka mulla ei ole ollut mikään kiire synnyttämään,nautin vatsasta ja liikkeistä ym.,mutta tän sairastelun myötä ajatukset on hiljalleen kääntymässä toisiin aatoksiin. Huh.
Huomenna on sitten taas neuvola. Kaikki on tod.näk. ok. Sokereita olen joutunut mittaileen, mutta arvot ovat olleet yleensä hyvät, verenpaine on ollut muutaman kerran hieman koholla, mutta nyt tasaantunut. Vaavi liikkuu aika rauhallisesti, kertaakaan ei ole kipeästi mua tölväissyt, möyrii lähinnä. Yötkin saan nukuttua ihmeen hyvin. Jos herään vessaan yöllä, kaveri herää myös. Kovasti kuulostaa jo monen kohdalla, että synnytys on lähellä... Voivoi. Munkaan kohdalla ei päästetä kuulemma yliaikaiseksi, kun on ahdas lantio, olen sokeriäiti, verenpaine ollut vähän koholla ja esikoinen syntyi imuvedolla. Noo, ans kattoo nyt. Todnäk olen vielä juhannuksena tämän masun kanssa.
Tsemppiä kaikille loppuodotukseen. Pian tämä ihana odotus palkitaan!!
Voikaahan hyvin!!
Huhti70 36+4
Tänne ei kummaa uutta. Vauva oli monta päivää rauhallisempi taas, rupesi jo huolestuttamaan. Nyt onneksi tänään ollut liikkuvaisempi. Tuntuu menevän vähän jaksottain, välillä pari päivää aktiivisempaa, sitten taas useamman päivän rauhallinen kausi. Saisi kyllä jumpata ihan aktiivisti, ei tarvitsisi olla niin huolestunut tilanteesta. Liikelaskentoja teen melkeinpä päivittäin, kun on niin rauhallinen tyyppi. Päiväuniaikaan taitaa vauvallakin ola uniaika, kun saa oikein tökkiä, että jotain tuntuisi.
Nestoriakin huolestuttivat vauvan liikkeet. Tuntuuko sieltä mitään liikkeitä, kun olet normaalissa touhussa? Onko sulla pitempään ollut tuommoisia fiiliksiä? Sinuna soittaisin neuvolaan tai polille, mikäli tuntuu oudolta ja huolestuttaa. Minusta pelkosi eivät ole yhtään outoja! Jos et pysty makaamaan kyljellään, voisithan koittaa istuskella rennosti tovin ja kuulostella. Mä jokin aika sitten soitin polille, kun en ollut kunnolla tuntenut liikkeitä. Silloin käskivät makoilla ½tuntia ja kuulostella 5-10 liikettä. Jos ei olisi kuulunut, olisi pitänyt lähteä näytille. Onneksi tuli ja on tullutkin, vaikka välillä saa vähän tuuppia!
Hitsi että on voimaton olo! Pitäisi sitä rautaa syödä, mutten ole muistanut ostaa. Tänään retki apteekkiin!
Vaikka raskaana olo on mukavaa hommaa, mutta rupeaa tämä loppu tuntumaan piiitkältä. Mä oon ollut vuoden suunnilleen putkeen raskaana. Ihanaa olisi saada vauva jo kotiin! Vaikka täytyy myöntää, että kaikki vauvavalmistelut vieläkin ihan puolitiessään. Mutta en jaksa uskoa, että tämä nyt useampaan viikkooa haluaa ulos tulla. Mutta pitäisi pestä vaipat ja hakea vähän lisää niitäkin, vielä kerran tullata pienimmät vaatteet esille, katsoa sänkyjärjestelyt, kehitellä joku hoitopiste. Vaununkoppakin pitänee tarkistaa ja tuuletella. Pienet lakanat ovat ties missä.
Ihan tyhmää tämmöistä surra, mutta ahdistaa ensikesän pukeutuminen. Tiedän, että nämä raskausmassat eivät ihan helpolla liikahtele pois. Mutta ei todellakaan olla toppi- saati bikinikunnossa ensikään kesänä... Sen siitä saa, kun syö holtittomia määriä suklaata. Ja muisteleisin, että se imetys ei yhtään vähentänyt ruokahaluja. Lenkille vaan, kun olo sen sallii!
Nyt vielä hetkeksi lepäilemään, kun neitikin vielä nukkuu! Illalla täytyy vielä tulla tarkistamaan, josko joku on lähtenyt synnärille tai jopa palaillut sieltä.
Voikaa hyvin!
Tilp. 34+4
Tällä viikolla nyt sitten jo varmuudella syntyy hurmureita, kun joillakin on noita sektioaikoja sovittuna! Ihanaa ja jännittävääkin!
Monella tosiaan tuntuu olevan lähtö edessä minä hetkenä hyvänsä! Lumollakin ollut oikein kärvistely-yö......ajattelin, että mä olisin varmaan lähtenyt sairaalaan jo siinä tilanteessa. Ensikertalaisena olen varmaan just sellainen, että en kovin kauaa uskalla kotona kärvistellä....Välillä oikein ahdistaa, kun ei tiedä yhtään, mitä tuleman pitää ja miten synnytys käynnistyy ja milloinka sitä sitten tositilanteessa osaa lähteä...kun toisaalta valmennuksessakin sanottiin, että moni on kuitenkin mielummin kotona suppareiden kanssa, kuin huonoissa odotustiloissa. Nyt vaan ajattelen, että lähden, jos lapsivesi menee tai alkaa tihkua tai sitten jos suppareita tulee säännöllisesti noin parin tunnin ajan, eli noin viiden minuutin välein. vai onko jollain parempia ohjeita? Kovasti jo mietityttää ja pelottaakin vähän tuleva, mutta tuskinpa tässä nyt on lähtö edessä vielä hetkeen aikaan, kun ei ole sellaisia merkkejä oikein ollut!
Täälläkin mielialat vaihtelee laidasta laitaan, välillä herkistyy ihan todella jostain asiasta ja mies siinä sitten taas huolissaan, että mitähän toi nyt taas poraa, enkä oikein osaa syytä sanoa aina itsekkään. Päällimmäisenä tuntemuksena on kyllä jo tuo malttamattomuus, alkaa kyllä todella tympääntyä tähän olotilaan! Tämä on pahempaa kuin pikkutyttönä jouluaaton odottaminen! Ja kuitenkin jotenkin pitäisi vaan malttaa odotella rauhassa päivä kerrallaan ja vähän nauttiakin olostaan. Onneksi täältä saa tsemppiä ja huomaa, ettei ole ainoa!
Masussa liikuskellaan välillä enemmän, välillä on selvästi rauhallisempaa. Laskeutumista odottelen, niin tietäisi asian jotenkin edistyvän!
mimoskainen 37+2
Mitäs tästä vielä puuttuu?
Sairaalakassiin:
* hygieniatuotteet (hammasharja, -tahna, dödö, harja, shampoo, hoitoaine, rasvaa, hiustenmuotoilutuotteet, meikkiä, hiustenkuivaaja, kynsiviila jne,)
* omat imetysliivit ja liivinsuojia
* kevyttä lukemista
* kamera
* soitin ja siihen musiikkia (synnytyksessä en kaivannut, mutta osastolla olisi ollut ihan kiva)
* puhelin + laturi
* äitiyskortti
* Pillimehuja, suklaata (synnytykseen evästä)
* käteistä
* kynä
* korvatulpat
* luumuja, lakua (vatsantoimintaan)
Kaukaloon: (mies nappaa mukaansa hakiessaan meidät kotiin)
* lähtövaatteet (äitiyshousut, alkkarit, liivit, paita, sukat)
* siteitä (mallia Yö, aikaisemmin vuoto ollut runsasta)
* vauvalle: vaippa, body, puku, tossut, lapaset, kypärämyssy, toppahaalari/kevythaalari, peitto, (tutti, -ketju)
Kotiin jätän:
- Omat tohvelit; en halua sairaalan pöpöjä kotiin mukaan
- Lompakon ja korut
- Vauvakirjan/muistivihon; en saa kuitenkaan keskityttyä osastolla tarinointiin
- Omat vaatteet; oli mukava heittää hikiset ja mahdollisesti verentahrimat vaatteet suoraan pyykkiin ja ottaa puhtaat hyllystä. Kotona on sitten kuitenkin pyykkivuori odottamassa : )
Nappi 35+1
Onpa kyllä tosiaan hurmureita pukkaamassa ihan tosissaan jo! Jännäksi käy ajat tästä eteenpäin. :) Täällä ei vielä tunnu synnytystä pukkaavan, vaikka sitä kovasti jo toivoisin. Ehkä aavistuksen verran pontta ovat harjoitussupparit kuitenkin saaneet, joten kaipa tässä jossain vaiheessa on toiveita vauva uloskin saada... Eipä ne tiettävästi milloinkaan ikuisesti sisälle ole jääneet.
Käveleminen alkaa olla tuskaista, sillä vauva asustaa kovin ylhäällä, joten keuhkojen tila on todella ahdas. Hengästyn heti. Lisäksi nivusiin ja alaselkään vihloo kävellessä, silloin tulevat myös napakimmat supistukset (jopa vähän kipeät). Ulkoilu tuntuu muuten kuitenkin mukavalta, joten olen käynyt päivittäin kävelyllä. Jospa synnytyskin vaikka vauhdittuisi, kun muuten ei supistuksiakaan juuri tule.
Viikonloppuna valittelin täällä mahanahkan ratkeavan liitoksistaan. Nyt ne tuntemukset ovat rauhoittuneet, mutta mielenkiinnosta mittailin mahanympärystä, niin olipa vain paisunut parissa päivässä noin 2 cm!!! Totisesti en sitten kuvitellut mahan kasvua, sillä tuo paisuminen tapahtui niin nopeasti. Olin mitannut ympäryksen edellisen kerran keskiviikkona. Arpia näkyykin nyt sitten ihan kiitettävästi ympäri alamasua, ylhäällä ei ole yhen yhtä. Itse en arpia edes näe muuten kuin peilin kautta, sen verran alas ovat tulleet.
Nyt kuitenkin ruoanlaittopuuhiin, nälkä kurnii masussa!
Kissankello 37+4
Tänään ollut tohinaa että ei ole kerennyt paljon ajattelemaan muuta. Hammaslääkärissä täyty käydä kun yksi hammas oli lohkeillut ja tytön neuvolakäynti perään. Tosin neuvolasta ei tullut mitään kun tyttö ei suostunut tekemään yhtään mitään eikä antanut punnita tai mitata pituutta.
Kohta pitäs toista tyttöä lähteä käyttämään lääkärissä kun korvatulehdusta epäilen. On kolmatta päivää syömättä ja tänään päätti jättää päiväunetkin väliin. Koko aamun sitten kantanut nuorimpaa sylissä. Yhtä showta ollut tämä päivä.
Raskaus mennyt hyvin.Vauva tuntuu aika vilkkaanpuolelta. Koko ajan potkii tai liikkuu johonkin suuntaan. Kävely on vaivalloista.Parin päivän päästä sitä jäädään jo äitiyslomalle.
Että tällaista tällä kertaa.
mari-anna rv 34+3
Täällä yksi " jakautunut" huhtikuinen. Pieni prinsessa syntyi 17.3. Kertoilen lisää kuulumisia, kun ehdin. Neiti kutsuu...
Täällä sitä koitetaan elää päivä kerrallaan... No, enää tää viikko pitäis jaksaa olla tekemättä mitään ja sitten sais jo palata normaaliin elämään, kun tulee toi 36vkoo täyteen.
Ens maanantaina on äippäpolikäynti ja sitten saakin vähän tarkempaa tietoo että mitä on tuolossa ja millon... Minä jo miehelle sanoinkin että katotaan vaan kun tätä vauvaa on pelätty syntyvän ennenaikasena niin meneekin toukokuun puolelle... Toivottavasti ei kuitenkaan, ois tosi pitkiä viikkoja tiedossa.
Sairaalakassia en ole vielä pakannut, enkä vielä edes miettinyt sen sisältöä, elättelen toiveita ettei sitä vielä tarvittais. Vauvan vaatteita kuitenkin etsin jo varastosta sen viime viikon neuvolan jälkeen, että on edes jotain valmiina jos pienokainen todella meinaa maailmaan piankin tulla...
On tuo kuopus edelleen kuumeessa ja aika lailla äidin " sylivauva" ollut. Alkaa olla melko väsynyt olo kun ei öitä saa nukuttua joko masuasukin tai sitten sairastelevan 1½vuotiaan takia ja sitten neiti vielä päivät kitisee sylissä... nytkin kuuluu äitiä itkevän tuolla nii pitää mennä... Palaillaan!
trv-daisy82 rv 34+5
Onnittelut Iitulille pikku-prinsessasta! Ihanaa kuulla vauva-uutisia. Tulehan kertomaan ennättäessäsi tarkemmin vauvan syntymästä, taitaa olla täällä monta, jotka mielellään kuulevat lisää!
Toivottavasti perästä tullaan vielä ennen pääsiäistä!
Kissankello
Onpas mukava huomata että täällä on muutama joilla viikot on samoihin aikoihin kuin minulla.Moni täällä jo odottelee sitä H-hetkeä.
Joka itselläni on varmasti vielä aika kaukana.
Suppiksia on kyllä ollut mutta viimeaikoina onneksi vain niitä kivuttomia.
Väsymys on ollut tänään sietämätöntä vaikka en varsinaisesti ole nukkunut kuitenkaan.En ole jaksanut liikkua juuri mihinkään.
Silloin tällöin minulle tulee " näitä" päiviä.
Tunnetteko samoin?
Tarvitsisin joskus potkun persiille et lähtisin laiskanlinnastani.
(tosin olo sielläkään ei tänään ole ollut mukava)
Yksinhän ulkoilu ei ole niin mukavaa mutta sitä olenkin jo joutunut harjoittelemaan.
Maha-asukkini liikkuu paljon ja tuntuu kasvavan nyt hurjaa vauhtia.
Jotenkin masuni on pullahtanut eteen nyt oikein kunnolla.
Selkä taas tuntuu antavan periksi juuri masun puolelle.Notko on siis taattu.Vessarallia harjoitellaan nyt päivin ja öin..Grrr
Mutta hei kevättä kohti mennään ja toivon siitä saavani energiaa..
Kaikille tsemppiä vimosille odotusajoille.
Äiti30 34+3
Verenpaineet oli ihan ok, vaikka tota pääkipua onkin. Pissan leukkarit +/- rajalla, eli ei mitään hälyttävää. Mutta sisätutukimuksessa oli aika hälyttävää!
Ne viimeöiset supparit oli sitten tehneet tosi paljon. Nyt ei kanavasta tietoakaan, 2 cm auki ja kätilö sanoi olevan ihan löllön pehmeä koko kohdunsuu. Ja vauvan pää tuntuu sormiin heti ovella kai. Nyt vaan odottelen mitä ensi yö tuo tullessaan. Tänään on supistellut epäsäännöllisesti, mutta tuntuvasti. Täytyy koittaa mennä vähän aiemmin punkkaan tänään. Mutta nyt saunaan..
Huomisiin.... Lumo 38
Ja Lumolle tsemppiä ja onnea matkaan, jos se on menoa nyt :)
Ja Lumolle myös, taitaa lähteä hommat etenemään pika-pikaa teilläkin. Ponnistusvoimaa siis!
Haluamme kuulla lisää, mitat yms...
Lumolle lähtösuppareita;-))
Ponnari & Masukki 36+2 edelleen
Onnea Iitulille ja koko perheellesi tasapuolisesti!=)
Ihania uutisia!
Täällä tosiaan vielä yhtenä kappaleena ollaan!
Neuvolassa kävin aamulla; supistuksia ne siis olivat. Olivat saaneet sen verran jo aikaiseksi, että kanavaa enään jäljellä vajaa sentti!!!
Kohdunsuun mitta, 3cm oli pysynyt samana.
Vauvan pää tuntuu myöskin jo ihan selkeästi " ovella" .=)
Nyt sitten vessareissulla huomasin, että limatulppa on lähtenyt irtoamaan.
Ajoittaista vihlontaa on ollut selän puolella edelleen, mutta ei mitään kovia supisteluita...
Neuvolatäti käski seuraavista supisteluista, jotka kestävät jo tunninkin, lähtemään sairaalaan, olivat sitten epäsäännöllisiä tai säännöllisiä. Sittenpähän käännyttävät kotiin meidät, jos liian ajoissa ollaan oltu asialla!
Parempi näin, ettei sitten synny jo matkalle/kotiin.
Mutta nyt itse painun myös suihkuun ja sitten unten maille!
Alkaa viime yön valvominen jo tässä vaiheessa iltaa tuntua...
Hyviä unia! =)
-Peron-
Ihana auringonpaiste ulkona, tosin tuuli oli yllättävän kylmä! Ja ihanasti näkyy kuinka likaiset ikkunat onkaan, onneksi saan ne keskiviikkona puhtaaksi. Tilasin siivojan pesemään ikkunat, ei niitten pesusta tule mitään tuon 2-vuotiaan kanssa.
Oltiin aamupäivällä esikoisen kanssa leikkipuistossa ja muskarissa, ja nyt simahti päiväunille.
Omaan napaa ei kuulu mitään uutta. Muljuamista ja hikkaa, mutta siihen sitten jääkin. Tulkaa nyt sitten kaikki jotka tässä ovat kohta jakautumassa tsempittämään minua, jos täällä yksinäni pinoudun huhtikuun lopussa;) (LA on minulla 15.4.)
Mun on muuten pakko kertoa hauska juttu äitipolilta. Kaverini sai vähän aikaa sitten toisen lapsen. Oli sitten käymässä 1. yliaikaiskontrollissa, ja synnytys oli itse asiassa jo hieman käynnissä, mutta sai vielä luvan lähteä käymään kotona. Paikalla oli ollut kandi, jolta ystäväni sitten kysyi, että milloin olisi hyvä aika tulla tänne uudestaan (siis tarkoitti tietysti supistusten väliä ja muita tuntemuksia), niin kandi-parka oli mennyt jotenkin ihan hämilleen ja sanonut että ' No, tule nyt vaikka kello 18!' Kyllä nauroimme jutulle. Kuudelta poika oli sitäpaitsi jo syntynyt, mutta ei tietysti ole helppoa olla harjoittelemassa ekoja kertoja äitipolilla!
Kärsivällisyyttä kaikille mahakkaille ja supistuksia niitä tarvitseville toivottelee
Lala 36+2