****Hyvää maanantaita, HUHTIKUISET****
Varhaista maanantai-aamua!
Ajattelin itsekin aloittaa pinon, kun kerran täällä valvon...
Yöunista ei tietoakaan, ainakaan vielä.
Mutta ennen omia kuulumisia; oikein ihanat vauvaonnittelut Ellille!!!=)
Kyllä varmasti ihanaa saada se oma pieni nyytti rinnalle, täällä myös jo kovin malttamattomina odotellaan; kuten jo varmasti moni muukin huhtikuinen!
Oma napa on nyt voinut ihan hyvin. Eilen illalla sitten siinä tv:tä katsellessa tuli sellainen kummallinen olo, mitä ei vielä ennemmin ole ollut.
Alaselkää vihloi ihan tosissaan, säteili sieltä takareisiin, alamaha oli kova lähes koko ajan.
Minä sitten jo aivan hölmönä, että olisikohan nämä niitä kovia supistuksia sitten....?!
Vessassa sain hypätä pariin otteeseen tyhjennyksellä, olo alkoi olla jo yötä kohti kipeäkin!
Selkävihlontaan auttoi hieronta, ja lantion pyörittely. Seisaallaan jos kauan aikaa olin tai kävelin, niin kivut vain pahenivat!
Loppua kohti alkoi alavatsallakin tuntua jo...
Kovilta menkkakivuilta tuntui jo, tosin noin kovin ne ei ole koskaan selän puolella mulla tuntuneet!
Tätä jatkui kovana kipuiluna noin nelisen tuntia, jonka jälkeen alkoi helpottamaan niin, että sain hetkeksi torkahdettua!
Ihan käsittämättömän kova väsy tuli kaiken tuon jälkeen!
Nyt olenkin sitten tämän yön torkkunut ja heräillyt sitten välillä näihin " supistuksiin?" , tosin ne eivät ole enään lainkaan niin kovia, kuin illalla.
Alaselkä on vain kipeä edelleen, tais mennä jo johonkin kramppiin tuon iltaisen jäljiltä, mistä johtuen sängyssäkin hyvän asennon löytäminen on yhtä tuskaa!
Saa nyt sitten nähdä rauhoittuiko tilanne pitkäksikin aikaa...?
Muuten vauva liikkuu nytkin reippaanlaisesti.
Jännittää vain mikähän tilanne mahtaa nyt olla, kun muutenkin on kohdunsuu ollut jo auki kolmisen senttiä (supistaessa sen sentin) ja kohdunkaulaa on ollut jäljellä 2,5cm...
Saako tässä ruveta pelkäämään, että seuraavat supistukset alkavat niin ärhäkkäästi, ettei edes sairaalaan pian ehditä, vaan miehen pitää alata täällä kotona kätilöksi!=/
Että tälläistä tänne! Nyt vain jännityksellä odotellaan edelleenkin mitä seuraavaksi tapahtuu!=)
Nyt koitan taas mennä torkkumaan, josko sitä saisi vielä unenpäästä jotenkin edes kiinni!
Peron 36+4
Kommentit (36)
Peronilla kuullostaa olevan tilanne, jossa kohta tapahtuu. Nuo ei olleet enää minun mielestä mitään harjoitussuppareita, jotka voi ohittaa harmittomina. Etköhän pääse tositoimiin pian, ellet ole jo =D
Minulla kävi noin pikkukakkosen kanssa, että alkoi yöllä kipeät supparit ja sitten ne loppui. Koko päivän sitten supisteli vähemmän kipeästi kunnes seuraavana yönä alkoi taas. Sitten tuli oikein kunnon kivut, joista ei voinut erehtyä. Ne eivät olleet enää mitään menkkakipuihin verrattavissa olevia. Tiesi kyllä, että nyt on tosi kyseessä miettimättäkin.
Oma napa voi hyvin. Eipä siihen mitään lisättävää.
Huomasin vaan, että pitää nyt sitten lopettaa saunassa käyminen kun kädet puutuu tosi pahasti vielä 2 päivää saunomisen jälkeekin, sitten alkaa yleensä jo helpottamaan. Rakastan saunomista, mutta en tätä käsien puutumista ihan kipeiksi asti.
Tänään on äitipolilla vauvan koko ultra. Jollain muullakin taisi tänään olla ultra jos muistan oikein. Saa nähdä onko meidän hurmuri päässyt 2.5 kg:hen. Toivottavasti on. Vaikka ei se mikään rajapyykki ole, muuta kuin itselleni. 10 päivää sitten olin viimeksi ja silloin oli 2.2 kg maksimissaan.
Mutta nyt lähden aamupalalle ja palaan sitten päivällä kertomaan ultrakuulumisia. Lisäksi kiinnostaa kovasti tietää, että onko nuo viime päiväiset supparit saaneet mitään aikaan tuolla alhaalla!
T: Siriin ja hurmuri rv 37+4
Jo oli viikonloppu! Lunta satoi ja kauhea myräkkä, tuntui taas ettei se kesä tule ikinä milloinkaan, tulis nyt edes kevät.
Pojan 5v synttäreitä juhlittu oikein kunnolla, kaksi päivää ja sen kyllä tuntee ainakin perlihassaan, siihen malliin vihottelee issias hermo.. Mutta se hyvä puoli juhlissa on, että aika menee nopeasti ja kivasti.
Olenkin tilannut synnytyksen ensi lauantaiksi ja aamupäivälle;-) Se olisi niin helppoa kun isommat lapset on isällään, ei olisi lastenhoitohuolia, aamusta olisi niin ihana synnyttää että olisi koko päivä aikaa tutustua isän kanssa vauvaan.. Minnehän tämä tilaus pitäisi toimittaa???
Oma ( . ) Heräsin aamuyöllä jännään tunteeseen, käänsin kylkeä ja vauva laskeutui pitkin kylkeä ja se tuntui aika ikävältä, ei voinut oikein hengittää ja painoi alas ihan kiitettävästi. Laskeutuikohan se vielä alemmas, mene ja tiedä.
Kivuttomia suppareita on ollut jonkinverran, aika vähän kuitenkin. Kivuliaita ei ollenkaan.
Mietin viikonloppuna, että pitäisiköhän kokeilla synnytyksen käynnistämiseksi täyslepoa ja rentoutumista;-) Kuopus on ainoa lasketun ajan yli mennyt (4 päivää yli) kun muutimme juuri ja minä kannoin tavaroita ja laitoin paikkoja hulluna, että saan pesän valmiiksi. Jos ajattelee aikojen alkua, niin olishan se loogista että synnytys käynnistyisi niin, että äiti on levännyt kuin että kaiken työn ja touhun keskeltä lähtisi synnyttämään...Noh vauvat ei tosissaankaan kuuntele meidän aikatauluja saati suunnitelmia.
Tällä viikolla pakkaan sairaalakassia ja vauvan kotiintulokassia, käymme ostamassa vaunut ja hoitopöydän, viikonloppuna laitoimme vauvan sängyn, joten kyllä minäkin saan aikaseksi, vaikkakin vähän viimetipassa;-))
Ponnari & Masukki 36+2
täällä alkaa näköjään itse kukin tekemään kohta lähtöä synnärille!
nyt alkoi toden teolla minuakin jännittämään :) eilen alkoi irtoamaan osia limatulpasta ja siihen heti perään tosi kipeitä supistuksia parin tunnin ajan. sitten ne taas laantui mutta menkkakivut jatkuivat koko päivän. mahakin tyhjeni pariin otteeseen. harmittelin tietty tilanteen rauhoittumista nukkumaan käydessä, mutta nyt aamulla touhutessani huomasin että tulppaa irtoilee taas ja menkkakivutkin on taas alkaneet...teinkin sen havainnon että kipuilen niin pitkään kuin tätä tulppaa irtoilee. kunpa alkaisi nyt jotain tapahtumaan ja pian! olo on tosi kärsimätön näiden härnäämisten takia. sekin kiinnostaisi onko kaulaa enää jälellä ollenkaan kun viime viikolla vain 1cm ja pehmeetä on.
yö meni vihdoinkin vain parilla heräämisellä, sain univelkaa takaisin.
mutta nyt ei pysty enää istumaan koneen ääressä, supistusta pukkaa kipeesti säteillen tuonne jalkoihin. jospa se nyt...pidetään peukkuja kaikille!
hope@ rv38
Näin se taas viikonloppu hurahti, en kerennyt edes koneella käydä kertaakaan! Meillä oli viikonloppuvieraita, ja eilen käytettiin esikoista ratsastamassa talleilla, joten viikonloppu oli mukava ja erillainen:)
Lenkillekkään en ole ollenkaan kerennyt, joten tänään täytyy asia korjata; ihanan aurinkoistakin on ulkona!
Perjantaina kävin neuvolassa: Siitä vauvan suurikokoisuus epäilystä juttelin, ja terkkari sanoi, et vkon 36 lääkärin jälkeen katsotaan, et jos on iso, niin sitten polille suunnittelemaan. Tosin nyt terkkari heitti painoarvioksi 2400-2600g, kun kaksi viikkoa sitten sanoi AINAKIN 2700-2800g!! Elikkäs mitä mä nyt uskon?! Noh, iso on tuleman ilmeisesti kuitenkin..
ONKO KELLÄÄN TIETOA, että meneekö tuo n.2500g kuinka paljon käyrien yläpuolella, jos viikkoja on silloin 34?!
Painoa on mammalle kertynyt 9 kiloa tähän saakka, elikkäs huh-helis-huijakkaa..! Siinäpä sitä sitten sulatellaan... Hb oli jo 120! Olokin ollut kyllä huomattavasti pirteämpi:) Sf-mitan mittaaminen oli mun mielestä aikas erikoinen tilanne taas, kun ensin terkka sai mitaksi 30, mut kävi sit kortista tarkistaa edellisen kerran, ja sekin oli 30, niin mittas sitten uudemman kerran ja " saikin" 31cm! En siis oikein luota noihin tuloksiin.
(.) ei kuulu mitään uutta. Olo on välillä tukala ja hieman kipuileva, mutta mitään synnytykseen viittaavaa ei ole ollut ilmassa. Jotkut päivät menee ilman mitään loppurasakuden tuntemuksia. Luultavasti siis saadaan tässä odotella vielä reilumman aikaa!
Vauva liikuskelee vieläkin suht reippaanlaisesti, mutta on tahti kyllä nyt muutamana viimepäivänä tuntunut olevan hiukan hiljaisempi.
Nyt kuitenkin aika lähteä ulkoilemaan, joten mainioivaa maanantaipäivän alkua teille mahakolleegat toivottelen!
tilda ja poitsu(?) 35+1
ja silloin sanottiin että vauva on siro, 2,2kg painava kaveri.
Sanoi, että ei tuosta saa nelikiloista tekemälläkään ennen käynnistystä :) Olen diabeetikko ja minun kohdalla ilmeisesti käynnistys tapahtuu rv38. Sitä ennen käyn nyt kerran viikossa ultrassa, jotta nähdään miten kaveri pärjää.
Vauva tippuu aina sille kyljelle, jolla minä makaan. Se on todella epämukavan tuntuista. Onko se ihan normaalia, että se valuu sinne sillä tavoin?
Sitten maha on siltä puolelta, jossa vauva on hyvinkin 15cm korkeammalla kuin toisesta kohdasta. En ole kenenkään ikinä kuullut puhuvan vastaavaa.
Tekeekö kukaan liikelaskentoja? Nehän pitäisi tehdä kyljellään ollessa, mutta ainakaan minä en pysty olemaan puolta tuntia kyljelläni niin että tuntuisi hyvältä ja että voisin olla varma, että tuntemukset ovat tahallisia liikkeitä. Pelkään, että se vauva on kuollut sinne ja ne mitä kuvittelen tietoisiksi likkeiksi onkin vaan sitä kun vauva valuu painovoiman ansiosta... Mulla on varmaan oudot pelot.
Mun puolesta vauva saisi syntyä jo. Mielummin tietenkin odottaisin sen kaksi viikkoa, että olisi täysiaikainen, mutta tuntuu että siihen on ikuisuus (lue: 2viikkoa). Mä tunnen ihan huonoa omatuntoa siitä, että toivon raskauden olevan ohi ja vauvan sylissä jo näillä viikoilla.
Nestori 35+2
" ONKO KELLÄÄN TIETOA, että meneekö tuo n.2500g kuinka paljon käyrien yläpuolella, jos viikkoja on silloin 34?!"
...Mam-mam-tilda...
En tiedä onko tää nyt tietoa, mut kävin synnytysvastaanotossa viikkojen ollessa 34+4 ja sillon ultrassa näkyi 3100 grammainen kaveri, jota ultraaja piti normaalikokoisena- ei vetele vielä edes yläkäyrällä. Joten don´t worry, nauti ihanasta vatsakummusta!
Aurinkoa arkeen tyttöset =)
-Mamma ja masu 36+2-
Meillä meni viikonloppu vauhdilla, sitten vielä sunnuntain vastaisena yönä tytölle nousi kuume, 39 ja päälle. Eilen sitten levätty ja otettu rauhallisesti, eskari jäi luonnollisesti tänään väliin. Pojan vein kyllä neljäksi tunniksi hoitoon, pääsee kavereitten kanssa pihalle touhuamaan. Tyttö täytynee pitää vielä huomisen kotona. Onneksi ei korviin satu, vain kurkkuun kuulemma, ja silmiin. Kuume menee minullakin aina silmiin niin, että sattuu kun pitää auki.
Minulla on tänään 37 viikkoa täynnä :) Eikoä se vauva nyt sitten ole virallisesti täysiaikainen, vai olenko ymmärtänyt oikein? Ja niinkun tämä meinasi tulla ulos silloin 30-31 viikoilla! Sairaalassa ravaamista ja supistusten estolääkkeitä riitti kyllä. Ja nyt ei sitten mitään! Silloin yksi lääkäri sanoikin, että monesti varaslähtöä yrittävät vauvat ovat sitten loppujen lopuksi niitä, joilla ei ole mitään kiirettä syntyä. Tämä tuntuu pitävän ainakin meidän kohdalla paikkansa.
Jännittävät paikat tuntuu siellä olevan monellakin, kyllä varmaan tällä viikolla jo saadaan lisää huhtihurmureita maailmaan :) Minulla vasta perjantaina päätetään sektiopäivä.
Mahassa edelleen kova meno päällä, ei tämä ainakaan ole rauhoittunut loppua kohden. Koko kiinnostaa kovasti täälläkin, isoa vauvaa on veikkailtu tulevan. Mikäli aikaisemmat arviot pitävät paikkansa. Sillähän ei sinänsä väliä ole, kun sektioon mennään kuitenkin.
Vanhemmat lapset ovat olleen syntyessään 3370g ja 3270g, silloin sektiot tehtiin viikolla 38 ja vähän päälle. Tästä on kuulemma tulossa isompi, mutta ehtiihän se isommaksi kasvaakin, jos sektio tehdään myöhemmin. Saa nyt nähdä. Minä olisin aivan valmis jäämään vauvanhakureissulle jo heti perjantaina kun kerran polille menen. Eivät taida huolia, mikäli kaikki on kunnossa antaa vauvan vielä kasvaa.
Nyt hoivaamaan potilasta, ja toivotan kunnollisia supistuksia kaikille niitä kaipaaville :)
Eusenia 37
Taas näyttää niin keväiseltä, ku kattelee ikkunasta ulos, ei enää tietoakaan viikolopun lumimyrskystä. Alkaiskohan nyt se kevät sieltä oikeesti.. Alkaa käymään niin tylsäks tää odottelu..Ois sitte kivampi tehdä vaikka pitkiä kävelylenkkejä tai muuten ulkoilla, ku ois vähän lämpösempää ja auringonpaiste tuo väkisinki hymyn kasvoille.. Täälläkotona ku alkaa olla jo kaikki vauvan jutut valmiina, oma sairaalakassi on vielä puolivalmiina ja amme puuttuu, mtu sit vaan odotellaan.. ja ei tää pikkukaveri vielä tunnu haluavan ulos, ni ois kiva ku vois tehdä jotain muuta jatkuvan siivoamisen ohella..Tää meidän kämppä ku on niin pieni, et yhden kerran jätät tiskaamisen, ni jo on koko keittiö täynnä tiskejä eikä sinne tee ees mieli enää mennä..
Masuun ei kuulu taaskaan mitään uutta, edelleen liikkeet on semmosta muljaamista ja raajojen ojentelua, välillä tuntuu, et kohta on jalka ulkona,ku toinen käyttää niin kovin voimaa. Supisteluja ei tunnu ja liikkuminen on suht helppoa, pidemmillä reissuilla alkaa tulla pientä paineen tunnetta alavatsassa, mut tosi vähän ja välillä tuntuu vihlontaa nivusissa, mut siinä kaikki.. Kyl pikkuhiljaa alkais jo toivomaan jotain muitaki merkkejä, varsinki ku niin monella alkaa h-hetki lähestyä.. Yleensä mä oon niin kärsivällinen ja rauhallisesti odottelen,mitä tuleman pitää, mut nyt alkaa kyllä jo toivoa, et jotain alkais tapahtua.. Rauhallisin mielin olen kyl edelleen liikkeellä, et ei jännitä tai pelota, ku ei oikeen tiedä mitä odottaa, joka paikassa kuitenki pyritään luomaan semmosta positiivista kuvaa, ni mulle on ainaki vielä jääny semmonen..
Jospas sitte ryhtyis hommiin, ni pääsee ulos vielä ku aurinko paistaa..
Hipsu ja masukki 36+1
Heipä hei kaikki ihanat masuaarteen kantajat!
Täälläkin taas jo mieli iloisempi kun juttelin neuvolan tädin kanssa siitä öisestä TAYS-reissusta. Sanoi mulle että kyllä sä tiedät supistaako sua vai ei yms rohkaisevaa joten tiedän että eteenpäin mennään joka tapauksessa.
Tänään kohdattiin miehen kanssa ensimmäistä kertaa lapsenhoito-ongelma...=) Siis tämän meidän esikoisen joka vielä on masussa... Heh, mies laitto viestin et tilaa meille liput Tallinnan Metallican keikalle kesäkuussa ja mä siihen et juu kivaa ja sit oltiin kumpikin et mihin me pistetään vauva??? =) No eiköhän me saada tämä asia järjestettyä jotenkin mutta oli hassu fiilis ku ekan kerran pähkäiltiin et miten järkätään vauvanhoito ja tajuttiin et ahaa eipäs tässä enää lähetäkkään ex tempore... =)
Masussa supistaa pikkusen ja poika on hereillä ja myllää, taitaa olla just hikkakin. Oli raasupieni eilen vissiin tosi väsynyt kun edellisyönä niin valvottiin ku supisti ja sit viel ronkittiin sairaalas.
Huomenna ois sit äitipolin verenpainekontrolli. Vaikka se on kyl vähän taas turha koska mulla nousee paineet pelkästä ajatuksesta sinne menosta. Ja just sunnuntaina aamuyöllä on otettu ne samat kokeet ja ne on ollu kaikki puhtaat. Mutta mennään nyt sitten. Jos vaikka sisätutkimus sais vauhtia masiinaan ja tuikkais muksun ulos =) Viikkojahan on jo hyvin 37+5.
Iloista viikonalkua kaikille!!
Annu
Piti lähteä evakkoon kun siivooja tuli, ja istun nyt sitten töissä surffaamassa. Askartelin esikoiselle sellaisen lotto-pelin (niinkuin muistipeli, mutta joka pelaajalla on oma pelilauta johon kuvakortteja kerätään) ja käytin hyväkseni työpaikan väriprintteriä, kartonkeja, yms. Mainostoimistosta kun löytyy noita askarterlutarvikkeita :-)
Oma neuvolantätini oli soittanut ja pyytänyt visiitille. Mulla olisi ollut aika huomiselle, mutta joutui perumaan sen ja pääsenkin jo tänään. Ihan kiva, se on ollut saikulla kuukauden verran ja olen käynyt vaihtuvilla sijaisilla. Multahan otettiin viime viikolla kaikki maailman verikokeet ja tulehdusarvot, kun sain vähän sätkyn kaverin masuvauvan kuolemasta. Tuntui, että suljetaan nyt pois edes osa riskitekijöistä :-((
Olen ollut pari päivää ihan h***vetin pahalla tuulella. Öisin on menkkasärkyjä, mutta ei sen kummempaa. Häpyliitos on tosi kipeä, etenkin kun nousee ja lähtee liikkeelle tekisi välillä mieli ulvaista. Muutenkin on sellainen olo, että saisi alkaa riittää. Kotona on hommat tehty, vauvansängynkin mies haki viikonloppuna, enkä todellakaan jaksaisi alkaa siivota keittiön kaappeja tai muuta mukavaa. Mies ärsyttää ihan kympillä ja esikoinenkin tuntuu panevan hanttiin ihan joka asiasta... jippii, ja kohta meitä on neljä....
Kai nämä tunnelmat kuuluvat tähän loppuaikaan. Nyt täytyy pakata kamat ja lähteä sinne neuvolaan.
Pipsukka 38+1
Huomentapäivää kaikille huhtikuisille,
Oon seuraillu huhtikuisia hieman sivusta silloin tällöin jotain kirjoitellen.
Huhtikuisia alkaa hiljalleen tulemaan, täällä mennään 35+4. Jännää on...
Nyt olis ihan asiaakin, kun ensikertalaisena mietin, mitä kaikkea pakata siihen sairaalakassiin... mikä on välttäämätöntä? Mikä muuten vaan mukavaa olla mukana? Ajattelin, että mieshän ehtii sitten tuoda vauvanvaatteet myöhemmikin. Turhaan kai niitä sinne roudaa synnyttämään mennessä, vai? Auttakaapa mua.
aurinkoterveisin,
neeya
Nolottaa oikeen kun en ole juurikaan kirjoitellut, lueskellut vaan muiden juttuja :) No päätinpä nyt kirjoittaa..
Tämä rupee käymään jännäks et kuka lähtee seuraavaksi nyyttiään hakemaan ;) Itsellä taitaa vielä vähän aikaa mennä kun viikkoja nyt 35+5.. vaikkakin supistellut on jonkin verran ja muutamana yönä olen herännyt kipeihin suppareihin. Mut asennoitunut olen että ainakin huhtikuun puoleen väliin mennään..
Neuvola oli viime torstaina, eipä mitää ihmeitä, painoa tullut yht. 7 kg (ihan hyvä kun esikoisestakin jäi vielä kiloja), verenpaineet alhaalla 94/62.. hb 128, rautaa ei ole tarvinut syödä laisinkaan kun lähtö oli 152.. :)) sf oli 32,5. Neuvolan tätsy veikkas et samoihin mittoihin tämä venyy esikoisen kanssa (3850g ja 51 cm), sais kyllä hiukan olla pienempi ettei tarttis neuloo taas tikkejä oikeen urakalla. Tällä viikolla taas neuvola to ja ens viikon ti lääk.neuvola. Olisin kyllä aikasemmin halunnut kun ei oo mitään hajua mitä tuola kohdunsuulla on tapahtunut kun viimeksi katottu 29+ viikolla..
Kohta esikoista tarttis lähtee kerhoon viemään, ja sit käymään naapurissa katsomassa kummipoikaa (1½ kk, kaksoset, molemmat poikia :)), eilen oli ristiäiset, meinas jalat sanoo sopimuksen irti siinä seistessä...
Mut juups, palailen taas kunhan saan aikaseks ;))
Aurinkoista päivän jatkoa ja suppareita niitä toivoville :) !!
Sybilla rv36
Tokavika työpäivä menossa, jippii!!! Hommaa on vielä vaikka kuinka, mutta eikait sitä semmoista tilannetta saakkaan että kaikki olisi kunnossa. Näin kyllä viikonloppuna jo unta että kolleegani ehdotteli että jos kumminkin vielä muutamana päivänä tulisin töihin ihan salaa vaikka äippälomalla virallisesti olenkin =)
Muutenkin näen ihan kamalasti kummallisia unia, suosikki nykyään on että joudun kulkemaan ahtaasta tilasta tai kolosta ja jään mahastani kiinni, mitähän sekin tarkoittaa?
Viikonloppu oli todella rentouttava, lauantaina teimme miehen kanssa kahdestaan kunnon suur-siivouksen. Minä imuroin ja pesin lattiat, siivosin keittiön ja vessat ja mies pesi ikkunat joita on 21kpl x kolme lasisiet pinnat sekä tuuletusikkunat melkein jokaisen sivussa. Ihan hirmuinen urakka, koko lauantai siinä hurahti. Mutta nyt on niin kirkasta!
Sunnuntaina olimme koiran kanssa kävelyllä jä kun kyykistyin keräämään jätöksiä repesi toppatakkini vetoketju. Kuvittelin pärjääväni sillä tämän talven, mutta vikaan meni. En kyllä lähde enään uutta toppatakkia näihin mittoihin ostamaan, pysyn vaikka sisällä jos en muuta keksi.
Minna 34+3
Kuulostaapa tosiaan siltä, että lähtötelineissä jo täällä pinossa ollaan :) Minä tosin en ole vielä mihinkään lähdössä, mutta kuten sanottu, meikäläisen tapauksessa taas mennään kuten ennenkin ja sitten yhtäkkiä lähdetään kamalalla kiireellä. ehkä. Perjantaina on hierojalle aika, joten ehkä sitä sitten voisi vähän rentoutua... rentoutus-cdkin minulla on,m utta tämän raskauden aikana en ole sitä kertaakaan kuunnellut!
Tämä aamu meni keittiön kimpussa, tiskasin ja siivoilin vähän kaappeja. Mies uhkasi, että jos projektit jää vaiheeseen niin hän soittaa äitini hätiin, mitä tosiaankaan en halua! Joten täytyy nyt yrittää tsempata. Neuvolankin sain siirrettyä huomisaamulle niin pääsen tänään katsomaan työkaverin 1½kk vanhaa vauvaa =) Mutta nyt taidan mennä suklaalevyn ja kirjan kanssa taas petiin, uskomaton väsymys vaivaa jatkuvasti ja kun kerran esikoinenkin hiljentyi tuonne omaan punkkaansa, niin eipä tässä parempaa suuntaa olekaan...
Vielä tuosta painoarviosta, että minulla ultrattiin 32+6 vauvan olevan 1900g ja 35+6 painoarvioksi tuli 2900-3000g, ja lääkäri arvioi laskettuun aikaan 3700g, kätilö 4000g enkä nyt pidä vielä ihan jättiläisenä kuitenkaan vaikka sen kokoinen olisikin.
Mutta, odotellaan kuka seuraavaksi " poksahtaa!" ;o)
eikkuli, 37+5
Lähellä oli viimeyönä, että oisin kahtiutunut. Supisteli kipeesti YHDESTÄ KUUTEEN 6min. välein. Koko yön ajattelin, et odotan vielä seuraavaa supistusta ja sit herätän miehen. Vessassa kävin isolla hädälläkin välissä, ja siitä vaan tuulta myllyyn. Sit kuuden maissa olin tosiaankin niin sippi, että ajattelin nukkua vaikka väkisin vielä ja sitten ne supistuksien välit pidentyivät ja nyt niitä tulee satunnaisen säännöllisesti. Mutta mitä niistä, se mikä tässä eniten hämää nyt on tämä neljättä päivää kestävä pääkipu. Ja tekee vähän huonoakin. Menkkakivut oli yöllä melkoiset sekä selkäpuolella että edessä. Tunnistin ihan kepposesti ne niiksi kunnollisiksi, mutta joku ihme sai ne loppumaan. Jännät hetket silti edessä. Eiköhän tuo aika lähellä ole tullakseen äidin syliin.
Mulla on nyt neuvola kolmen maissa. Äiti tuli lapsien kanssa touhuamaan, saan edes vähän nukkua ennen sitä. Alapaineet on koholla kotimittarillakin mitattuna, sitä tarkistellaan sekä pissa. Toi pääkipu on niin kumman sitkeää, ettei vaan ois mitään raskausmyrkytysoiretta.
Palailen illalla vielä saitille:) nyt vähän edes unta.
Lumo väsyneenä ja tasan muuten 38!
neeya kyseli,että mitä kannattaisi sairaalakassiin pakkailla.
Minulla oli " kassissa" ekalla kerralla mukana vain ja ainoastaan äitiyskortti.Ei tullut silloin mieleenikään,että olisi pitänyt olla jotain mukanakin..Mies sitten kiikutteli sairaalaan sitten tarvitsemiani tavaroita.
Ainakin kannattaisi ehkä pesuaineet,hammasharja+tahna,hiusharja yms pakata mukaan.
Minulla on kassissa tällä kertaa kaikenlaista sälää mukana.
On pesuaineet,hammasvehkeet,dödö,hiusharja,huulirasva yms.
Vauvalle pakkasin oman tutin,tuttipullon ja muutaman vaatekerran
ja tietty sitten kamerankin jo sinne änkesin,että ei sitten unohdu.
Saapi nähdä,että mitä ihan oikeasti sitten pakkaamistani tavaroista tarvitsen.
Niksu edelleen=)
Kävin tänään äitipolilla eikä oikein hyvin mennyt. Vauva oli kasvanut masun ympäryksen mukaan " normaalisti" , muuten pysynyt paikallaan. Muuten kyllä kaikki virtaukset yms oli hyvin ja sydänkäyräkin oikein hyvä. Verenpaine heittikin sitten häränpyllyä 163/96! Tuohon heti lääkäri ja kätilö sitten sanovat, että varmaan osalta johtuu tuosta ultrauksen tuloksesta kun painoarvio pysyi samana. Alkoihan se tietysti pelottamaan eli painoarvio on tälläkin hetkellä se 2.2 kg ja viikkoja on kuitenkin jo 37+4 eli pikkuinen kaveri.
Lääkäri rauhoitteli, että kaikki vaikuttaa olevan kuitenkin hyvin. Lähetti sitten heti pissanäytteeseen, joka oli puhdas ja iltapäivällä soittelevat sitten verikokeiden tulokset.
Sain perjantaiksi uuden kontrolliajan ja " varoitukset" , että jos paineet ei laske, niin käynnistetään! Kysyi vielä minun mielipidettäni siihen. Sanoin, että kyllä siihen suostun, jos se heidän mielestä on tarpeellista! Huomenna pitää mennä rr-kontrolliin neuvolaan.
Kätilö sanoi ensin, että soittaa jos verikokeissa on jotain epänormaalia, mutta sitten sanoi, että hän soittaa joka tapauksessa ja hyvä niin... pitää vähän kysellä vielä häneltä pari asiaa.
Lääkäri sanoi, että vauvan pieni kokoisuuden voisi selittää tuo korkea verenpaine (ollut koholla koko raskauden).
Että tällaista täällä. Niin ja unohtui. Kohdunsuu oli sormelle auki, kanavaa 2 cm ja pehmeä eli normaali tilanne uudelleen synnyttäjälle. Tosin 10 päivää sitten oli kiinteä ja kiinni, joten jotain tuolla on tapahtunut!
Nyt lähden sulattelemaan tuota äitipolikäyntiä ja syömään vähän ruokaa!
T: Siriin ja hurmuri rv 37+4
Onpas täällä jo monilla tuntemuksia! Itselläni vauva laskeutui viikko sitten ja perjantaina tuli pari palasta sitkeää vihreää limaa. Monenlaisia vihlontoja ja jomotuksia on ollut nyt viikon verran ja olo muutenkin aika erikoinen. Viime viikolla olin tosi levoton, koko ajan piti jotain touhuta, ja nyt on energiataso aivan nollassa. Tänä aamuna oli vessaan mennessä tosi märkä olo ja paperiin jäi häivähdys vaaleanpunaista! Laitoin sitten siteenkin housuihin, että näen jos vaikka lapsivettä tihkuu... Mahaa on tyhjennetty täälläkin jo kaksi kertaa 12 tunnin aikana, vaikka normaaliväli on viime kuukausina ollut vähintään viikko. Pääkin särkee ja masu on kireänä koko ajan, eikä housut tahdo pysyä ylhäällä. Kipuja ei kuitenkaan ole, joten tuskinpa tässä synnyttämään täytyy lähteä. Sairaalakassin kuitenkin pakkasin valmiiksi, kaiken varalta...
Torstaina olisi ultra.
Riax rv 35+4 ja Reiska
Kyllä on öistä tullut ihan tuskaa! :( Viime yönäkin tuntui, etten saanut unta silmäntäyttäkään. Se ei ole ihan totta, nimittäin heräsin joskus aamuyöllä enkä saanut sitten millään nukahdettua takas. Sitten kun nukahdin, olin taas tuota pikaa kääntämässä kylkeä, kun alkoi alimmainen puoli puutua ja pistää ja vetää ja lykätä... Ei ole hääppöistä tämä loppuraskaus :I
Joku kyseli siitä sairaalakassin sisällöstä :) Minä ottaisin edellämainittujen asioiden lisäksi imetysrintsikat (kahdet, mieluiten, koska jos maito nousee yllättäen, päällä olevat rintsikat ovat aivan likomärät), kotiinlähtöä varten omat kalsarit ja sitten vielä housut (jos vaikka lapsivesi menee niin, että se sotkee housut - meillä on ainakin toi isäntä niin " avuton" , ettei se osaisi ikipäivänä sitten tuoda minulle sellaisia housuja, jotka haluaisin). Housuissa suosisin sellaista verkkarilinjaa, se maha ei nimittäin litisty ihan hetkessä. Vauvalle laitan kotiinlähtövaatteet valmiiksi, mutta ne saa mies sitten tuoda kotiinlähdön koittaessa. Lansinohia olen aina saanut sairaalasta ja saahan sieltä niitä toilettitarvikkeitakin, mutta kuten jo joku sanoikin, niin oma hammasharja ja -tahna on ihan mukavat olla. Sitten jos tykkäät jostain omista kengistäsi (esim. työkengän tyyppiset pistokkaat), sellaiset voivat olla hyvät. Ainakin TAYSissa välillä on joutunut vartoilemaan oikean kokoisia töppösiä. Liivinsuojiakin kannattanee ottaa, niitä en ole saanut sairaalasta.
(.) Ei uutta länsirintamalla. Liikkeitä tuntuu, ei nyt mitenkään maan mahdottomasti, mutta saman verran kuin tähän astikin :) Huomenna on lääkärineuvola, jossa varmaankin ainakin tehdään lähete äitipolille korkean verenpaineen vuoksi. Toivottavasti ei mitään päivystyslähetettä, se ei oikein sopisi kuvioihini ;) TAYSissa ei todellakaan korkean verenpaineen takia aleta synnytystä ennen laskettua aikaa käynnistämään, ellei se ole todella hurjissa lukemissa (esim. viime raskaudessa 170/112 ei ollut mainittu hurja lukema). Tästä tietysti poikkeuksena raskausmyrkytystapaukset ja ne, joilla verenpaineen voidaan katsoa vaikuttaneen vauvaan. Minulla ei ole ennenkään näin ollut, joten tuskin nytkään. Toivottavasti. Eipä silti, on tuo nukkuminen niin vaikeaa nykyään, että toisaalta mitä pikaisempi synnytys sen parempi. No, yhtään ei ole supistellut ja edelliset ovat syntyneet - käynnistettyinä - viikko lasketun ajan jälkeen, joten mitään kiirettä ei ole :I
Fuulis 35+5
Nukuin tänä yönä kokonaiset 1,5 tuntia kunnolla ja sitten lopun ajasta torkuin ihan pieniä pätkiä.Loppuyöstä sitten alkoi taas iänikuinen päänsärky kiusaamaan.
Nousin sitten kuudelta kokonaan ylös,kun perheen miehet lähtivät töihin ja eskariin,niin olin vähän pojan apuna katsomassa vaatteet päälle.Ettei mene unenpöpperössä paita väärinpäin=)
Kylläpä on unirytmi mennyt totaalisen sekaisin.Edes päiväunia en enää nuku,kuin 20 minuutista tuntiin,kun vielä kuukausi kaksi sitten meni huonon yön jälkeen parikin tuntia.
Osa syy on varmaan tuo valoisuus ja suurin syy on varmaan se,että hyvän asennon löytäminen on nyt jo todella vaikeaa.Ainoa kohtalainen asento on vasemmalla kyljellä,mutta eihän sekään puutumatta kestä koko yötä.
Ja lisäksi sitten,kun olen alkanut kuorsaamaan,kuin höyryveturi,niin se kuorsaamisen pelko haittaa nukkumista.
Pelkään,että pidän muita hereillä rohisemiseni vuoksi.
Miten kummassa ennen niinkin yksinkertaisesta asiasta,kuin nukkuminen on nyt tullut tälläinen farssi.
Ei minulla esikoista odottaessani ollut mitään ongelmia nukkumisen kanssa,ne alkoivat sitten,kun nälkäinen nyytti tuli taloon=)
Oma (.) Kummalliseksi möyrimiseksi muuttunut vauvan liikkeet.On tosiaan alkanut yksiö käymään pieneksi.
Perjantai iltana yritti tunkea jalkaa kyljestäni läpi ja takapuolta toisesta.
Tulisi nyt ulos sieltä,niin ei olisi noin tiukkoja paikkoja.
Minä niin mielelläni voisin vaikka tältä istumalta lähteä synnyttämään.
Eilen illalla sain taas sarjan kipeähköjä supistuksia,mutta eipä ollut sellaisia,joiden vuoksi olisi päästy tosi toimiin....En millään enää jaksaisi odottaa perjantai aamuun.Odottavan aika on todella pitkä ja pidemmäksi kävi,kun sai varman päivän,jolloin saa puhisevan pötkylän syliin.
Jospas nyt vielä kampeisin itseäni tuonne sängyn pohjalle.Saisipa edes tunnin nukuttua,niin voisi olla vähän pirteämpi.
Niksu 38+2